Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

Hur lång tid innan man ska få bekräftelse att recensionenär gjord? Gjorde min i Torsdags men inget hittils trots att jag ser recensionen ligger uppe.

Tror många här aldrig fick en bekräftelse. Vad man däremot gör är att man tar en printscreen på sin recension och bifogar sitt kvitto eller orderbekräftelse. Då löste det sig för mig och jag fick ingen bekräftelse på min recension.

Permalänk
Medlem

Jag skickade in ansökan om bonusprodukt i söndags, men fortfarande inte fått respons. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Jag skickade in ansökan om bonusprodukt i söndags, men fortfarande inte fått respons. :/

Samma här, väntar fortfarande på svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Skrivet av Nord93:

Samma här, väntar fortfarande på svar.

Jag skickade in måndag den 6/11 och blev godkänd tisdag 14/11. Så jag skulle vänta ett tag till bara.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på den här tven: https://www.webhallen.com/se/product/347574-TCL-85-85C735-4K-...
men får jag bara 60hz då? stog någon sån kommentar ang. Arc. Kopplar man inte in enheter i tven sen är Arc/eArc ut från tven till soundbaren?

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Lite sugen på den här tven: https://www.webhallen.com/se/product/347574-TCL-85-85C735-4K-...
men får jag bara 60hz då? stog någon sån kommentar ang. Arc. Kopplar man inte in enheter i tven sen är Arc/eArc ut från tven till soundbaren?

Du kopplar ju ARC/eARC till ARC/eARC portarna. Jag har en hemmabio receiver inkopplad från ARC/eARC ut (receiver) till TV:ns ARC/eARC port, samma inkoppling med en "brölimpa". ARC = Audio Return Channel. eARC = Enhandced Audio Return Channel.Har 4K (60Hz). 120 Hz är för gaming (konsol m.m). Inget man kan ställa själv (vad jag vet). Har även en 4K Apple TV å en 4K Blu ray spelare inkopplade till receivern.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Du kan antingen koppla in enheter i "HDMI IN"-portarna på soundbaren eller i TV:en och köra eARC. Via soundbaren får du stöd för de ljudformat din soundbar har stöd för men begränsas samtidigt av bildformaten soundbaren har stöd för. Via TV:n är det precis tvärt om.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vilka stativ rekommenderar ni nu som köpt och testat ? Bara Vebos som gäller eller några andra billigare som också funkar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalby123:

Vilka stativ rekommenderar ni nu som köpt och testat ? Bara Vebos som gäller eller några andra billigare som också funkar ?

Jag köpte de här: https://amzn.eu/d/5hMmWpV

Fungerar kanon.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Min extra produkt var planerad att skickas denna vecka. Istället fick jag detta mail.

Citat:

Kära kund,

På grund av högt tryck i vår TV-kampanj och yttre omständigheter så har det dessvärre uppstått förseningar i våra leveranser. Det kan därför kan ta längre än 40 dagar innan du får din valda produkt. Vi jobbar för att alla i turordning ska få sin valda tilläggsprodukt så snabbt som möjligt.

När din order skickas från vårt lager skickas ett automatiserat e-postmeddelande till dig med ett garantibrev, sedermera ett mail med spårningsinformation där du kan följa ditt paket. Notera att det kan ta upp till 2–3 arbetsdagar innan ditt paket går att spåra.

Vi ber om ursäkt för detta och hoppas att du ska bli nöjd när din produkt anländer!

Vänliga hälsningar,
Samsung

Har någon också fått samma?
Betyder det extra 40 dagar eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Min extra produkt var planerad att skickas denna vecka. Istället fick jag detta mail.
Har någon också fått samma?
Betyder det extra 40 dagar eller vad?

De säger från början att det tar upp till 40 dagar att få produkten. Så antagligen kommer det väl ta 50-60 dagar istället för de beräknade 40 innan du får produkten.

Vilken produkt hade du valt?

Permalänk
Skrivet av lilu:

Jag köpte de här: https://amzn.eu/d/5hMmWpV

Fungerar kanon.

Stativ var det jag var ute efter och inte väggfästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalby123:

Vebos är det nog som gäller om du inte lyckas få tag på Eono (som är Amazons egna märke)

Är supernöjda med dessa som jag köpte från tyska Amazon för runt 1000 kronor. Verkar dock som dom är slutsålda, då Amazon inte verkar ha dom på lagret längre.

Köpte först dessa som var billiga, men totalt värdelösa https://www.amazon.se/gp/product/B002HZHUCW/

Gick sönder efter en vecka, typ.

Permalänk
Medlem

Någon i Stockholmsområdet som kan tänka sig att sälja 1 stativ eller dela på en beställning? Alltså inte ett par utan behöver bara på ena sidan av soffan så om någon är i samma situation och kan tänka sig dela.

Permalänk
Medlem

Inget mail här ännu (godkänd registrering 24/10) men man får nog räkna med förseningar. Power-kampanjen var nog inte riktigt något som Samsung hade räknat med och med lite perspektiv var den var nog lite för bra för att vara sann, minst sagt 😎

Permalänk
Medlem

Jag har två mindre problem.
1. Volymen hänger inte alltid med. Alltså, det är inte samma volymindikation i TVns och limpans system. Det kan ibland innebära att när man kommit ner noll på TVn har man fortfarande ljud. Det går fortfarande att muta, men volymen tar stopp. Man kan få tillbaka synket genom att byta till endast TVns högtalare, sänka till noll och sätta på limpan igen. Men efter ett tag hamnar de ur synk igen.

2. Ibland uppstår ett pip/missljud. Det gäller framförallt när man spolar i olika appar (inbyggda i TVn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

2. Ibland uppstår ett pip/missljud. Det gäller framförallt när man spolar i olika appar (inbyggda i TVn).

Har stött på detta både i Netflix och HBO. Riktigt jobbigt om man har hög volym. LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

De säger från början att det tar upp till 40 dagar att få produkten. Så antagligen kommer det väl ta 50-60 dagar istället för de beräknade 40 innan du får produkten.

Vilken produkt hade du valt?

Jag förväntade mig en försening om jag ska vara ärlig. Min fråga är om andra har fått samma mejl.

Jag valde dammsugaren eftersom jag hade letat efter en ändå (inte så dyr dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

1. Volymen hänger inte alltid med. Alltså, det är inte samma volymindikation i TVns och limpans system. Det kan ibland innebära att när man kommit ner noll på TVn har man fortfarande ljud. Det går fortfarande att muta, men volymen tar stopp. Man kan få tillbaka synket genom att byta till endast TVns högtalare, sänka till noll och sätta på limpan igen. Men efter ett tag hamnar de ur synk igen.

1. Kör du med Q-Symphony då eller? har faktiskt aldrig stött på det problemet med Q-Symphony men jag har slutat använda Q-Symphony då jag måste slå på det varje gång jag startar TVn.

2. Aldrig fått något pip etc men det kan ta 1 sekund innan ljudet kommer tillbaka efter man spolat men det ska vara normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Jag förväntade mig en försening om jag ska vara ärlig. Min fråga är om andra har fått samma mejl.

Har inte fått något sådant mail själv, men valde plattan eftersom jag inte hade något behov av någon av bonusprodukterna och den känns som den skulle vara lättast att sälja vidare. Ska dock inte få produkten förrän nästa vecka enligt prognos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

1. Kör du med Q-Symphony då eller? har faktiskt aldrig stött på det problemet med Q-Symphony men jag har slutat använda Q-Symphony då jag måste slå på det varje gång jag startar TVn.

2. Aldrig fått något pip etc men det kan ta 1 sekund innan ljudet kommer tillbaka efter man spolat men det ska vara normalt.

Nope, har en Sony-TV (SONYKD65XH9005), så ingen Q-symphony.

För övrigt fortfarande inte fått någon bekräftelse från Aditro (gått 9 dagar nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

2. Pipet har jag också (om vi pratat om samma pip). Låter nästan som ett sånt där felpip man kan få i datorer (typ).
Jag vet inte när jag får det men det är alltid vid användande av fjärr (q995c +lg oled B1).

Permalänk

Dum fråga kanske men.... hur har ni monterat era satelliter bak? tycker det borde vara tvärtom på höger+vänster

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Dum fråga kanske men.... hur har ni monterat era satelliter bak? tycker det borde vara tvärtom på höger+vänster

Se ovan bild. Sett bakifrån och mot TV:n så ska alltså L vara till vänster och sidohögtalaren ska gå "utåt" mot vänster ur samma perspektiv.

Makes sense?

Permalänk
Skrivet av edson:

<Uppladdad bildlänk>

Se ovan bild. Sett bakifrån och mot TV:n så ska alltså L vara till vänster och sidohögtalaren ska gå "utåt" mot vänster ur samma perspektiv.

Makes sense?

Tackar

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem att koppla upp soundbaren mot sitt wifi? Den hittas av smartthings-appen och sedan väljer jag lägg till i mitt konto och sedan står den bara och tuggar i evighet följt av ett generellt felmeddelande. Antar att det borde komma upp frågor om vilket wifi den skall ansluta till etc? Hur ser man vilken firmware-version soundbaren har? Ser att man kan ladda ner och uppdatera via usb-sticka men vet inte om det är samma version som jag redan har...

Permalänk
Skrivet av NsGR:

Också fått mail om försening (17/11) och valde även jag dammsugaren.
Skulle ha skickats mellan 2023-11-19 - 2023-11-29 enligt första mailet från Aditro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billerby:

Någon annan som har problem att koppla upp soundbaren mot sitt wifi? Den hittas av smartthings-appen och sedan väljer jag lägg till i mitt konto och sedan står den bara och tuggar i evighet följt av ett generellt felmeddelande. Antar att det borde komma upp frågor om vilket wifi den skall ansluta till etc? Hur ser man vilken firmware-version soundbaren har? Ser att man kan ladda ner och uppdatera via usb-sticka men vet inte om det är samma version som jag redan har...

Jag äger inte just denna modellen, men jag hade liknande problem med min HW-Q86R. Det slutade med i att jag struntade i att någonsin ansluta den till Wi-Fi och istället körde firmware-uppdateringarna via USB.

Det brukar finnas en knappkombination för att se firmware-versionerna för de olika delarna av soundbaren på den lilla skärmen.

Om din soundbar inte tillverkades efter 14/11 så lär du nog ha en gammal firmware-version.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Efter egentligen allt för få tester måste jag ändå säga att jag är nöjd med limpan! Jämfört med bokhyllehögtalare och LG SP11R så når 995 upp till en ny upplevelse. Kanske främst pga Dolby Atmos. För inte så många år sedan smålog jag bara åt soundbars men får nu krypa till korset. Kommer dock inte att spela musik med den, men det var aldrig syftet.

Negativt:
Ogillar verkligen att det krävs en bloated och vidrig Samsung app för att sköta inställningarna (eller går det att få upp dom på TVn istället?). Placering av högtalare + inställningar är ett måste för att få den att prestera och att då inte ha ett bättre verktyg för det är illa.

Strömkablarna för dom bakre högtalarna är för korta. Hade hellre sett utbytbara batterier som en lösning till helt trådlöst.

Displayen känns lite väl liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag äger inte just denna modellen, men jag hade liknande problem med min HW-Q86R. Det slutade med i att jag struntade i att någonsin ansluta den till Wi-Fi och istället körde firmware-uppdateringarna via USB.

Det brukar finnas en knappkombination för att se firmware-versionerna för de olika delarna av soundbaren på den lilla skärmen.

Om din soundbar inte tillverkades efter 14/11 så lär du nog ha en gammal firmware-version.

Intressant, den enda firmware jag fick fatt i hos samsung.com har följande info.txt i zip-filen, dvs byggd för över ett år sedan...
(https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995B/XE/#downloa...)

Har du en länk till något nyare?

[Main information]
upgrade type: USB
model string: SAT-iMX8M22WWC
major version: 1010
minor version: 0
build date: 2022-10-28
release name: SWU-OU_SAT-iMX8M22WWC-01010-2022-10-28-Release
firm code: SWU-OU_SAT-iMX8M22WWC_01010_2022-10-28
firm version: 01010.2022-10-28