Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Grid penalty för Sainz på grund av att Ferrari blev tvungna att byta ut halva bilen. Alla åskådare har skickats hem och FP2 inleds strax, för att sedan avslutas klockan 04:00 lokal tid.

Fattar inte varför det argumenteras för att det inte skulle bli en grid penalty. Om det skulle göras undantag för ett sådant här ärende skulle teamen vilja ha undantag för allting (tex om en skruv som hamnat på banan orsakar punktering, och det trasiga däcket sliter sönder golvet).

Shit happens och det får man leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Fattar inte varför det argumenteras för att det inte skulle bli en grid penalty. Om det skulle göras undantag för ett sådant här ärende skulle teamen vilja ha undantag för allting (tex om en skruv som hamnat på banan orsakar punktering, och det trasiga däcket sliter sönder golvet).

Nej, det är som du säger.. maximal otur! Riktigt surt för dom och förstår frustrationen hos Ferrari men det är en grid penalty.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Dino P3 i Macau kvalet inför kval racet i morgon som fungera på samma sätt som gamla sprint systemet i F1. Så om han vinner kval racet så startar han på pole på söndag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

POV: Du är Carlos Sainz sekunden innan din bil går i bitar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tja varför inte om det enkelt går bevisa det inte är deras fel som i det här fallet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tja varför inte om det enkelt går bevisa det inte är deras fel som i det här fallet.

Regeln ger inte utrymme för det. Enligt regelverket som råder så är det en bestraffning som gäller oavsett orsak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

För att det inte är så reglerna är. Om du blir påkörd av en konkurrent och du skadar bilen, blir det samma sak, inte ditt fel då heller.
Om motorn överhettar och slits i förtid och du måste byta, även om problemet var igensatt kylare pga någon annan dragit in skit på banan. Same same.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

För att det inte är så reglerna är. Om du blir påkörd av en konkurrent och du skadar bilen, blir det samma sak, inte ditt fel då heller.
Om motorn överhettar och slits i förtid och du måste byta, även om problemet var igensatt kylare pga någon annan dragit in skit på banan. Same same.

nej det är inte samma det är ju race incidents där andra bilar är involverade och inget fel på banan de kör på. Finns en klar skillnad där.

Här är det ju för att de inte lyckats inspektera banan så den är säker att köra på. Nu kanske arrangörerna får böter också för den delen så de täcker teamens kostnader. Borde ju finnas någon slags garanti som faller in här.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nej det är inte samma det är ju race incidents där andra bilar är involverade och inget fel på banan de kör på. Finns en klar skillnad där.

Här är det ju för att de inte lyckats inspektera banan så den är säker att köra på. Nu kanske arrangörerna får böter också för den delen så de täcker teamens kostnader. Borde ju finnas någon slags garanti som faller in här.

Skrivet av Alphahanne:

Regeln ger inte utrymme för det. Enligt regelverket som råder så är det en bestraffning som gäller oavsett orsak.

Repeterar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det knäppa i det här fallet är ju att det är F1 själva som arrangerar detta race. Även om det väl då förstås inte är F1 som utfärdar böter utan FIA…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det gjordes en inspektion och banan godkändes igår natt kl 2 vår tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det gjordes en inspektion och banan godkändes igår natt kl 2 vår tid.

så då är det helt okay att de totalmissat brunnslock. Eller så går det ju hävda att de fortfarande bär ansvar om de inte gjort inspektionen rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Njae, man brukar ju säga race incident om ingen var direkt vållande, jag menar att ena bilen blir ”dömd” som skyldig i mitt exempel, får alltså tid eller poängbestraffnig. Det påverkar ändå inte att det också blir bestraffning om delar måste bytas som ligger utanför tillåten allokering. Så tom om en direkt konkurrent gör det med flit blir man bestraffad om man inte följer reglerna om vad man får byta för delar och när.

Därför ska det självklart vara samma regler om någon missat att trippelkolla att brunnslocken klarar att bli överkörda av en F1 bil upprepade gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Njae, man brukar ju säga race incident om ingen var direkt vållande, jag menar att ena bilen blir ”dömd” som skyldig i mitt exempel, får alltså tid eller poängbestraffnig. Det påverkar ändå inte att det också blir bestraffning om delar måste bytas som ligger utanför tillåten allokering. Så tom om en direkt konkurrent gör det med flit blir man bestraffad om man inte följer reglerna om vad man får byta för delar och när.

Därför ska det självklart vara samma regler om någon missat att trippelkolla att brunnslocken klarar att bli överkörda av en F1 bil upprepade gånger.

Det är ju normalt att bilar kolliderar med varann. Det är racing. Det är fullkomligt abnormalt att det finns lösa brunnslock och stora hål i banan. Ingenting som kan accepteras. Tycke de ska ta bort halon också i sådana fall om tanken är att göra f1 farligare och öka dödsfallen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

POV: Du är Carlos Sainz sekunden innan din bil går i bitar:

https://i.imgur.com/4gK9NXE.jpg

Hahaha! Jag dööör!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju normalt att bilar kolliderar med varann. Det är racing. Det är fullkomligt abnormalt att det finns lösa brunnslock och stora hål i banan. Ingenting som kan accepteras. Tycke de ska ta bort halon också i sådana fall om tanken är att göra f1 farligare och öka dödsfallen

Jag svarade bara på din kommentar om att det skulle göras undantag i reglerna för att det inte var föraren/teamet/konstruktörens fel att de var tvungna att byta delar.

Inte sagt att det är normalt med brunnslock som skadar bilar eller att det ska accepteras, säger bara att det inte kan eller ska påverka övriga regler. Vems fel det är att en bil måste lagas är inte en faktor. Som jag försökte illustrera med min kollision, att en helt oskyldig part blir drabbad.

Ingen som argumenterar för att göra F1 farligare, växla ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

så då är det helt okay att de totalmissat brunnslock. Eller så går det ju hävda att de fortfarande bär ansvar om de inte gjort inspektionen rätt

Du verkar fullständigt ignorera mina inlägg och kommentarer. DET FINNS INTE UTRYMME I REGELVERKET att göra någon annan bedömning än den som gjorts.

Punkt.

Att du tycker annorlunda är fullständigt irrelevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men vem säger att det ska accepteras? Du argumenterar så konstigt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att zooma in supernära på förare som redan avslutat sina varv, gång efter gång, istället för de som är på ett hotlap. Hur är det möjligt för en sport som är så mycket show att ha så urusel TV-produktion, vecka efter vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mycket bra att zooma in supernära på förare som redan avslutat sina varv, gång efter gång, istället för de som är på ett hotlap. Hur är det möjligt för en sport som är så mycket show att ha så urusel TV-produktion, vecka efter vecka?

Därför att sponsorerna har betalat massor av pengar för att deras logotyper skall synas, tyvärr.

Också därför som starten av race alltid visas framifrån istället för ovanifrån som vore mer logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Slutet av Q3 när produktionen följde en bil i taget. Är som att dom dummat ner grafiken för att inte nybörjar-amerikaner ska bli förvirrade av all info.

Önskar att F1tv-streamen hade mer info än den internationella.

____
Apropå själva kvalet... så vad fan gjorde RB med Perez egentligen? Förbluffande knepig strategi. Nu startar han mitt i smeten och jag lovar att någon kommer köra in i honom och att Hamilton gör årets race bara så att andra platsen avgörs i sista racet.

____
Sen, gällande brunnslocket, så är det ju inte en helt lätt sak att reglera.

Tänk er att något liknande händer i slutet av säsongen, det är fight om mästerskapet och en av bilarna involverade får ett brunnslock i röven. Det är ju inte rättvist om den bilen får byta hela drivlinan till en sproilans ny utan straff. Helt plötsligt kan den köra på värsta mappen (inställningarna i styrsystemet med max laddtryck, förtändning osv) hela loppet med en motor som kan ta stryk. Precis så som Mercedes gjorde i slutet av 2021 då Hamilton helt plötsligt bara bytte motor, tog straffet och sen hade en raket.

Men sen slår det ju tvärtom nu i samma scenario. Om Sainz hade varit med och slagits om mästerskapet så hade detta varit en grym skandal.

Enligt mig är det dock bättre att någon vinner mästerskapet pga att någon annan hade otur än att någon vinner det pga att dom hade tur och fick en fördel av reglerna. Skit är ok att det händer, det kan man svälja. Den som vann gjorde det iaf utan att själv fått en fördel. Att vinna pga av tur är inte bra för någon. Se på Max titel 2021. Den kommer för evigt vara omdiskuterad.

Så jag föredrar att det är som det är nu, även om man önskade att det kunde finnas något vis att hyffsat demokratiskt komma överens om en rimlig lösning vid exceptionella fall som detta.

Valde att yra på om allt möjligt. :)
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Det man inte visade i sändningen var att Ocon körde om Verstappen innan raksträckan:

https://twitter.com/i/status/1725801545122373660

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det man inte visade i sändningen var att Ocon körde om Verstappen innan raksträckan:

https://twitter.com/i/status/1725801545122373660

Så bara för det ska man göra en riskfylld och korkad omkörning i nästkommande kurva.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Så bara för det ska man göra en riskfylld och korkad omkörning i nästkommande kurva.

Nej, men båda är lika goda kålsupare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej, men båda är lika goda kålsupare.

Haha, ja det är dom allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Buuu, en till stadsbana! Vegas kommer suga!" sa dom... Bästa racet på hela året! Men fan att Leclerc inte kunde vinna. Jäkla safety car sabbade det.

Jag missade vad som hände med Albon? Kom 12:a, jag trodde han hade poäng säkrade. Antar att han fick göra ett halvsent pitstop.

Och vad har hänt med Renaults motor? Dom såg kvicka ut!

Jag var iaf underhållen till max! Max! 😁

Autocorrect och för stora tummar
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

"Buuu, en till stadsbana! Vegas kommer suga!" sa dom... Bästa racet på hela året! Men fan att Leclerc inte kunde vinna. Jäkla safety car sabbade det.

Jag missade vad som hände med Albon? Kom 12:a, jag trodde han hade poäng säkrade. Antar att han fick göra ett halvsent pitstop.

Och vad har hänt med Renaults motor? Dom såg kvicka ut!

Jag var iaf underhållen till max! Max! 😁

Hela conceptet med safetycar borde ändras. Borde vara flygande omstart med samma tidsavstånd som innan varningen trädde i kraft, borde gå att vara ganska exakt ner till hela sekunder i alla fall

Det avgör för många race genom att helt ändra förutsättningarna och ge fördelar till de bakom. Inte bara i sekunder med också chans att göra pitstop med fräscha däck

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk till denna bana men helvete vad roligt jag hade under detta loppet! Jag tyckte det var synd att Perez blev omkörd precis innan målgång.
Riktigt bra kört av alla tre på podiet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Ugh, lider med Leclerc. Hans chans att vinna försvann med säkerhetsbilen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Lider inte med LeClerk. Många skulle vilja köra en sån konkurrenskraftig bil.

Grymt race på alla sätt och vis. Skrota Monaco och dubba detta till nya Monaco. Miljön är så härligt gamey känns som man vart där och kört i diverse lir. Det finns inspiration här och hämta undrar om det skulle gå att fixa beläggningar som inte plockar upp gummi så jäkla lätt. Det blir ju ett sätt att konstant få lätt regn racing som alltid ger bättre race dynamik.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x