Videopilot: Philips Evnia 25M2N5200P – gaming i skyhöga 280 Hz

Permalänk
Melding Plague

Videopilot: Philips Evnia 25M2N5200P – gaming i skyhöga 280 Hz

Ytterligare en intressant gamingskärm anländer från Philips och nu är det upp till Daniel @Dinoman Ördén att undersöka hur den presterar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska läsas! Men vet inte om man kan kalla 280 HZ för "skyhögt" (i 1080p) när skärmar med typ dubbla finns nu mera.
Om 280 är "skyhögt", vad är då 360hz eller 500hz? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Den är även förvillande lik AOCs skärmar. Och säkert någon annan med.

Är dessa bara branding (vet att det är merparten av vad Philips gör nymera) eller köper olika tillverkare enbart skalens design och kombinerar? Det senare verkar iof ännu konstigare när brand är vad som säljer i längden liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av krEJZi:

Ska läsas! Men vet inte om man kan kalla 280 HZ för "skyhögt" (i 1080p) när skärmar med typ dubbla finns nu mera.
Om 280 är "skyhögt", vad är då 360hz eller 500hz? xD

Tokigt högt?

Tanken här är att min magkänsla säger mig att +200Hz fortfarande är relativt ovanligt även om det numera finns sinnesjuka modeller men då kostar de inte ~3000 kr.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tokigt högt?

Tanken här är att min magkänsla säger mig att +200Hz fortfarande är relativt ovanligt även om det numera finns sinnesjuka modeller men då kostar de inte ~3000 kr.

Mm, vene, känns ändå fel (för mig). Såg nu att PG248QP har 540Hz, så det måste ju då vara uber-super-duper-mega skyhögt! Tror jag läst om en laptop som har 600HZ också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Mm, vene, känns ändå fel (för mig). Såg nu att PG248QP har 540Hz, så det måste ju då vara uber-super-duper-mega skyhögt! Tror jag läst om en laptop som har 600HZ också.

Ändå taskigt att jämföra en 13000 kr-skärm mot en 3000 kr-skärm.
Men jag kan se din poäng att 280 inte är "skyhögt" när det dubbla (nästan) finns.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av krEJZi:

Mm, vene, känns ändå fel (för mig). Såg nu att PG248QP har 540Hz, så det måste ju då vara uber-super-duper-mega skyhögt! Tror jag läst om en laptop som har 600HZ också.

Fair enough. Det ena utesluter inte det andra kanske?

Vad tyckte du.om.min pilot då, eller är det rubriken som satte spår?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att 280Hz är skyhögt. Det är inte många som ens har testat en skärm över 200Hz. Jag själv inräknad.

Det jag känner att recensionen hade kunnat ta upp är om det ens finns en märkbar skillnad mot 144Hz, det är inte alla som läser en sådan recension som har den kunskapen.

Sedan förstår jag att upplösningen kan tyckas låg, men jag antar att tanken med skärmen är att man ska ligga så nära gränsen hela tiden och det är inte många burkar som klarar att spela de flesta spel i 1440@280Hz, om det nu ens finns några sådana skärmar. Så sett till det så är nog 1080p rimligt. Storleken är också rimlig då >25" skärmar inte passar i 1080p.

Kanske finns det en skarp gräns på hur långa testpiloter får vara men jag hade gärna önskat lite mer reflektion/diskussion kring hela grejen med 200+ Hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ska läsas! Men vet inte om man kan kalla 280 HZ för "skyhögt" (i 1080p) när skärmar med typ dubbla finns nu mera.
Om 280 är "skyhögt", vad är då 360hz eller 500hz? xD

Hehe, hade samma reaktion, sitter själv med en 360 Hz:are.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ändå taskigt att jämföra en 13000 kr-skärm mot en 3000 kr-skärm.
Men jag kan se din poäng att 280 inte är "skyhögt" när det dubbla (nästan) finns.

Menade inte att jämföra skärmens prestanda och pris, klagade bara lite på själva rubriken och ordvalet..
Men visst, 280HZ kanske är skyhög hz för 3000 kr. Jag tänkte mer på hela utbudet när jag läste rubriken.

Skrivet av Dinoman:

Fair enough. Det ena utesluter inte det andra kanske?

Vad tyckte du.om.min pilot då, eller är det rubriken som satte spår?

Kanske inte. Var inte meningen å göra en stor grej av det.
Har inte läst än, är inte precis ute efter en skärm i den prisklassen faktiskt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag får inte riktigt ihop det med ”färgkorrekt” och samtidigt kaoz med vitbalansen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Jag får inte riktigt ihop det med ”färgkorrekt” och samtidigt kaoz med vitbalansen.

Beror på vad du läser in i ordet färgkorrekt. En monitor kan reproducera rätt färger i enlighet med t.ex. sRGB men fortfarande ha fel vitbalans och gråtoner. Detta leder ju givetvis till att skärmen inte går att lita på för professionellt arbete så klart då vitbalansen måste vara korrekt.

Det som är tråkigt med denna och 3200W är ju att det går utmärkt att nå rätt vitbalans men av någon anledning har man valt att lägga den mycket kallare. Kanske ett artistiskt "gaming"-grepp- Vad vet jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Beror på vad du läser in i ordet färgkorrekt. En monitor kan reproducera rätt färger i enlighet med t.ex. sRGB men fortfarande ha fel vitbalans och gråtoner. Detta leder ju givetvis till att skärmen inte går att lita på för professionellt arbete så klart då vitbalansen måste vara korrekt.

Det som är tråkigt med denna och 3200W är ju att det går utmärkt att nå rätt vitbalans men av någon anledning har man valt att lägga den mycket kallare. Kanske ett artistiskt "gaming"-grepp- Vad vet jag.

Även om det mäter rätt kommer fel vitbalans ge metameriska fel. Sen skulle jag vilja argumentera för att vitt och gråtoner också är färger, särskilt i denna kontext där de inte har helt jämn spektral fördelning.

Ps. Ett annat sätt att se det: Om du tar ett CIE diagram och markerar RGB primärerna, samt vitpunkten, ska du med en perfekt linjär skärm kunna dra ett streck från primärerna till vitpunkten. Alltså, när rött, grönt eller blått går mot vitt ska det i ideala fall bli en rak linje mellan vitpunkt och primär. Samma sak med alla andra färger i volymen. Nu är förstås inte skärmar helt linjära så det krävs en hel del övertalning, men exemplet illustrerar en viktig poäng. Flyttar du vitpunkten förskjuter du linjerna och det blir närmast omöjligt för alla färger att hamna rätt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Även om det mäter rätt kommer fel vitbalans ge metameriska fel. Sen skulle jag vilja argumentera för att vitt och gråtoner också är färger, särskilt i denna kontext där de inte har helt jämn spektral fördelning.

Ps. Ett annat sätt att se det: Om du tar ett CIE diagram och markerar RGB primärerna, samt vitpunkten, ska du med en perfekt linjär skärm kunna dra ett streck från primärerna till vitpunkten. Alltså, när rött, grönt eller blått går mot vitt ska det i ideala fall bli en rak linje mellan vitpunkt och primär. Samma sak med alla andra färger i volymen. Nu är förstås inte skärmar helt linjära så det krävs en hel del övertalning, men exemplet illustrerar en viktig poäng. Flyttar du vitpunkten förskjuter du linjerna och det blir närmast omöjligt för alla färger att hamna rätt.

Beror på hur vetenskaplig man vill bli. Vitt är ju hela färgspektrat och svart är hel avsaknad av färg, vilket innebär att gråtoner är allting där i mellan. Man brukar dock säga att en gråton kan ha ett färgstick och tittar du på synliga våglängderna så finns inte vitt eller grå med där som du kanske vet. Detta är ett fascinerande område med lika många åsikter som människor.

Jag förstår att du har en väldigt strikt syn på den här saken, då vi återkommande hamnar i dessa diskussioner och jag säger inte att du har fel men som testpilot så har jag inte för ambition att göra en vetenskaplig demontering av ämnet då det inte är syftet med vad det är jag sysslar med. Jag hör vad du säger dock och ska ta till mig att vara mer tydlig med vad jag menar nästa gång.

Som pilot så tänker jag såhär: Jag tar fram min Colorimeter, gör en Colourcheck mot sRGB och konstatera huruvida skärmen kan reproducera rätt färgtoner inom 2 dE eller inte.Det finns väldigt många som är betydligt mer kompetenta på området än vad jag är men jag arbetar inte längre med något som kommer i närheten av färgproduktion. Jag har arbetat med pre-press, förberedelse för tryck, och numer arbetar jag bara på min fritid med foto- och filmproduktion på extrem amatörbasis (alltså denna piloten bland annat) och för mig så handlar det alltid om "good enough". Vilket även gäller inom väldigt många industriområden, det är ofta bara akademia som har råd med att sitta och nagelfara saker, vilket inte är något fel i sig men som sällan ger någon som helst return of investment.

Sist men inte minst, det här är en spelskärm främst, den kommer inte användas av någon person som seriöst är ute efter att producera film eller foto. Så för mig så var det erfoderligt att konstatera att skärmen är helt ok OOTB men vitbalansen är off, och att det går, om man vill att kalibrera till bra sRGB-standard. Typ så, jag gissar att ungefär 99% av alla som är intresserade av skärmen förmodligen skiter i vilket. Det som är intressant med denna skärmen är att den klarar upp till 280 Hz i uppdateringsfrekvens och att den inte är tokdyr.

Rätt eller fel, men så tänker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Håller med herr Testpilot om att det är imponerande att IPS klarar så hög uppdateringsfrekvens med låg eftersläpning idag. Det var inte många år sedan det var TN som gällde i det segmentet.

Och som redan nämnts, storlek och upplösning känns väl avvägd för esport. Hade inte sonen redan haft en 24" 144Hz och vi vore ute och letade skärm idag så hade detta kunnat vara ett alternativ.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Om jag hade hetat Daniel Ördén så hade mitt username blivit NÖrden

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av coxen:

Om jag hade hetat Daniel Ördén så hade mitt username blivit NÖrden

Hej det är jag som nÖrden!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Dinoman:

Hej det är jag som nÖrden!

DataNÖrden Nörd är inget dåligt i min värld. Att vara en nörd innebär att man är tokintresserad och duktig på något!