Steam synliggör stöd för Sonys handkontroller

Permalänk
Melding Plague

Steam synliggör stöd för Sonys handkontroller

Nya tydliga symboler och utökad information ska göra det lättare för spelare att se om Sonys Dualshock- och Dualsense-kontroller är kompatibla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har två trådlösa xbox 360-kontroller som funkar bra fortfarande. Men de börjar väl bli gamla nu hehe.
Så lite sugen på en ps5-kontroll.

Men så har jag skaffat en steamdeck. Och det är väl där det spelas spel som funkar med handkontroll ändå. Så jag ligger nog lågt ett tag till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kör ofta Steamspel på min TV med en DualSense och noterade den här ändringen i helgen, väldigt uppskattat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har slagit mig ibland att vissa spel (GTA, RDR, Tomb Raider, Forza m.fl.) funkar helt enkelt bättre med handkontroll, men inte jättekul när begränsningen sitter i konsollen på 30 resp. 60fps.

Jag är nyfiken på hur många här inne kör med en handkontroll till sin PC för spel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad menas med kompatibilitet egentligen? Har aldrig varit med om att min DualSense inte funkar alls (om det finns stöd för kontroll) men däremot brukar ju det ofta bli Xbox-ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vad menas med kompatibilitet egentligen? Har aldrig varit med om att min DualSense inte funkar alls (om det finns stöd för kontroll) men däremot brukar ju det ofta bli Xbox-ikoner.

Det handlar om huruvida spelet har nativestöd för kontrollen ifråga eller om du måste använda Steam Input för att det ska fungera eller för att full funktionalitet som rumble eller rätt knappikoner i spelet. Exempel: när jag spelar Yakuza: Like a Dragon med min DualSense så måste jag använda Steam Input för att den ska fungera över huvud taget (vilket numera aktiveras automatiskt efter den här uppdateringen), men jag får fortfarande Xbox-ikoner i spelet eftersom det inte har nativestöd för DualSense. Det nyare Like a Dragon: Gaiden har fullt stöd för DualSense så där får jag rumble och rätt ikoner utan Steam Input.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Jag har två trådlösa xbox 360-kontroller som funkar bra fortfarande. Men de börjar väl bli gamla nu hehe.
Så lite sugen på en ps5-kontroll.

Men så har jag skaffat en steamdeck. Och det är väl där det spelas spel som funkar med handkontroll ändå. Så jag ligger nog lågt ett tag till.

Jag bytte till slut ut min 360-kontroller för typ ett halvår sedan kanske, för att en av trigger-knapparna började gnissla något så fruktansvärt. Hade kanske gått och laga, men efter typ 10 år kändes det okej att låta den gå i pension

Permalänk
Medlem

Så adaptive triggers snart? Få spel som har det....ingen spel jag har. Annars har dualsense fungerat lika bra som vilken annan kontroll jag använt i steam med vanlig rumble och mapping som känns normal.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Finns det stöd för adaptiva triggers och alla andra dualsense funktioner på PC? Inkluderar det även Steam deck som körs i linux i så fall?

Permalänk
Medlem

Det är uppskattat från en som kör med kontroll i vissa spel på PC. Körde t.ex. Alan Wake 2 (fast det var ju på Epic) med DualSense, då det spelet har fullt stöd för den. Helst skulle jag ju vilja ha fullt stöd för DualSense i alla spel som har stöd för kontroll, men det lär ju aldrig hända tyvärr. Så man får stå ut med att det oftast är XBox ikoner och att alla funktioner inte är aktiva. Men bra att man kan se nu om ett spel har stöd eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har slagit mig ibland att vissa spel (GTA, RDR, Tomb Raider, Forza m.fl.) funkar helt enkelt bättre med handkontroll, men inte jättekul när begränsningen sitter i konsollen på 30 resp. 60fps.

Jag är nyfiken på hur många här inne kör med en handkontroll till sin PC för spel?

Gör det ofta. GTA V, RDR 2 och nu senast Firewatch så har jag endast använd min Dualshock 4-kontroll. Har en HDMI-kabel från datorn till TVn som jag spelar den typen av spel på ibland.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Positivt, jag kör två olika Xbox One kontroller ( en Elite) samt en DualSense till datorn. MBA har fått en idag oanvänd PS4 kontroller då den fungerar oväntat bra med Apple.

Vilken kontroll som används varierar mycket men primärt alltid mus och tangentbord. Precision alltid först!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Alltid uppskattat med mer stöd för Dual Sense. Kör oftast med Xbox Elite Series 2 just för att stödet för Dual Sense är lite flaky, men gött att få mer indikation av vad som är lämpligt och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har slagit mig ibland att vissa spel (GTA, RDR, Tomb Raider, Forza m.fl.) funkar helt enkelt bättre med handkontroll, men inte jättekul när begränsningen sitter i konsollen på 30 resp. 60fps.

Jag är nyfiken på hur många här inne kör med en handkontroll till sin PC för spel?

Kör med handkontroll där handkontroll passar så klart.
av spelen du nämner så är faktiskt RDR bättre med mus+tangentbord i alla avseenden än handkontroll.
GTA likaså förutom när man sitter i ett fordon, tur då att man byter sömlöst så när man sätter sig i en bil så tar man upp kontrollen

Men det finns så klart spel som är bättre med handkontroll. Jag spelade hela Death Stranding med handkontroll lika så Elden ring + batmanspelen ja helt enkelt en hel del spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

GTA likaså förutom när man sitter i ett fordon, tur då att man byter sömlöst så när man sätter sig i en bil så tar man upp kontrollen

Gör samma sak men i Battlefield. Flyger med handkontroll (eller joystick) och resten med mus/tbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns det stöd för adaptiva triggers och alla andra dualsense funktioner på PC? Inkluderar det även Steam deck som körs i linux i så fall?

Så vitt jag vet måste Adaptive Triggers och andra funktioner stödjas av spelet i sig, Steam kan inte göra något åt det om det inte finns stöd. I Steamversionen av Rift Apart fungerar de exempelvis precis som på PS5 även med handkontrollen över Bluetooth, men det finns andra exempel där adaptive triggers bara fungerar med sladdansluten DualSense eller inte alls.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag kör med Xbox Elite Series 2 (egendesignad givetvis).
Nu senast har jag kört igenom Starfield med endast handkontroll, och det funkade hur bra som helst. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har slagit mig ibland att vissa spel (GTA, RDR, Tomb Raider, Forza m.fl.) funkar helt enkelt bättre med handkontroll, men inte jättekul när begränsningen sitter i konsollen på 30 resp. 60fps.

Jag är nyfiken på hur många här inne kör med en handkontroll till sin PC för spel?

Har kört xbox kontroll till PC:n i många år, inga som helst problem 👍

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Jag går i stort sett all in på handkontroll. PC är den bästa konsollen. Xbox-kontrollern är lite skönare än Dualsense, men det är ju lite trist att den knappt fått nya funktioner sedan the duke. Bluetooth, lite extra rumble och en share-knapp? Skärpning microsoft!

Permalänk
Medlem

visst stöder steam switch pro controllern också? men ninty will väl inte dom ska ha ikon för det kanske...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Xbox kontroll > allt annat.

Känns så onödigt att tvinga på en själv en kontroll som knappt har stöd i spel. Därav aldrig PS kontroller för PC. Dyrt och ovärt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kontroller i exakt alla spel som det funkar bra med. Har provat många olika och den bästa av dom är en trådad från 360.
Jag har inga problem med att sikta i spel med kontroller så jag kör den även i pvp online.
Jag är faktiskt nyfiken på en ps5 kontroller. Men dom är för dyra för att köpa och prova.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det är uppskattat från en som kör med kontroll i vissa spel på PC. Körde t.ex. Alan Wake 2 (fast det var ju på Epic) med DualSense, då det spelet har fullt stöd för den. Helst skulle jag ju vilja ha fullt stöd för DualSense i alla spel som har stöd för kontroll, men det lär ju aldrig hända tyvärr. Så man får stå ut med att det oftast är XBox ikoner och att alla funktioner inte är aktiva. Men bra att man kan se nu om ett spel har stöd eller inte.

Tråkigt att det inte är fullt trådlöst stöd i Alan Wake 2 bara.
Ingen rumble utan att sitta med kabel ;/

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kör med kontroller i exakt alla spel som det funkar bra med. Har provat många olika och den bästa av dom är en trådad från 360.
Jag har inga problem med att sikta i spel med kontroller så jag kör den även i pvp online.
Jag är faktiskt nyfiken på en ps5 kontroller. Men dom är för dyra för att köpa och prova.

Amazon kan du få en för runt 419kr beroende på färg om du har 100kr rabattkod kvar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Trådad Xbox och trådlös 8BitDo.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Kontroll behövs verkligen till vissa titlar, såsom Elden Ring exempelvis. Sjukt bra av Valve att fixa native även för PlayStation.

Permalänk
Medlem

Witcher 3 ska visst vara mysigt att spela med kontroll. Måste prova det någon dag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Ser att det råder lite delade meningar mellan Xbox- och Dualsense, men vissa verkar ha aktuellare erfarenhet.

  • Hur är stödet för Xbox- vs. Dualsense-kontrollerna i det stora hela? (Epic/Steam, m.fl.)

  • Hur är kontrollerna att använda mot varandra - smaksak eller nått mer påtagligt?

(Siktar på att köpa nu under BF, så vore kul med ”input” i frågorna. )

Angett anledning till frågorna.
Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ÄLSKAR Switch Pro Controller? den sitter perfekt i mina händer.

Gillar mer hur spakarna är placerade än på Sonys , jobbigt att sträcka sig efter vänsterspaken,