Tävling: Smycka tiotusentals skrivbord – vinn Komplett speldator!

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Smycka tiotusentals skrivbord – vinn Komplett speldator!

Ladda ritprogrammet och visa upp dina konstnärliga talanger, för nu är det dags för Kompletts traditionsenliga skrivbordstävling med riktigt påkostade priser i potten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härlig logisk motsägelse i reglerna:
- Inga AI-genererade eller "lånade" bilder är tillåtna.
- Du behöver kunna tillhandahålla arbetsfilerna, t.ex. PSD eller AI, samt andra originalfiler.

Jag förstår vad ni menar men AI betyder inte AI i alla sammanhang

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av medbor:

Härlig logisk motsägelse i reglerna:
- Inga AI-genererade eller "lånade" bilder är tillåtna.
- Du behöver kunna tillhandahålla arbetsfilerna, t.ex. PSD eller AI, samt andra originalfiler.

Jag förstår vad ni menar men AI betyder inte AI i alla sammanhang

Du har upptäckt att ett ord kan ha olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Du har upptäckt att ett ord kan ha olika betydelse beroende på i vilket sammanhang det används?

Jo, men lite förvirrande att använda samma förkortning till två olika saker i meningarna efter varandra. Hade ni inte förkortat utan använt orden hade det inte varit någon förvirring

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre usel på sånthär, men gillar att.. klistra in hattar på verkliga personer, sätta ihop 2 olika djur etc. Helt enkelt trolla, kanske på kontoret och klippa in en kollega bland kändisar, eller liknande.
(se t.ex https://www.reddit.com/r/HybridAnimals/) och tänkte att vadfan. Undrar om jag kan göra nåt sånthär? Pixlr som jag brukar använda stödjer dock bara upplösningar upp till 4092. Någon som vet några andra gratisverktyg som möter kraven på upplösning?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo, men lite förvirrande att använda samma förkortning till två olika saker i meningarna efter varandra. Hade ni inte förkortat utan använt orden hade det inte varit någon förvirring

Borde räcka med en punkt innan för att särskilja det på ett tydligare sätt? Även om jag personligen fattade direkt vad som menades utifrån sammanhanget.

- Du behöver kunna tillhandahålla arbetsfilerna, t.ex. .PSD eller .AI, samt andra originalfiler

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

En för ljust tema och en för mörkt

Permalänk
Medlem

Önskar alla lycka till, själv är jag noll procent kreativ i genre like this.

Permalänk
Medlem

Det är så otroligt synd att många, Nästan alla "sweclockers" tävlingar inte är för alla, Det är för dom som har talang/kunskap inom en viss sak, Vill ha en tävling där alla kan vara med och har lika chans att vinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är så otroligt synd att många, Nästan alla "sweclockers" tävlingar inte är för alla, Det är för dom som har talang/kunskap inom en viss sak, Vill ha en tävling där alla kan vara med och har lika chans att vinna

Det är för att det annars räknas som lotteri med andra regler som följd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är så otroligt synd att många, Nästan alla "sweclockers" tävlingar inte är för alla, Det är för dom som har talang/kunskap inom en viss sak, Vill ha en tävling där alla kan vara med och har lika chans att vinna

Jag förstår vad du menar, men jag tänker att det är ens egna fantasi som sätter gränserna. Man tänker naturligt att ett bidrag ska vara gjort i Photoshop och att man behöver kunna teckna för att vara med, men det finns ju en miljard andra möjligheter om man tänker lite utanför boxen. Bygg upp nåt med Lego, som du sen tar en bild på med din telefon och slänger på valfritt filter. Brodera något. Tälj något. Baka en komplett-kaka. Osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är så otroligt synd att många, Nästan alla "sweclockers" tävlingar inte är för alla, Det är för dom som har talang/kunskap inom en viss sak, Vill ha en tävling där alla kan vara med och har lika chans att vinna

Skrivet av Krillec:

Jag förstår vad du menar, men jag tänker att det är ens egna fantasi som sätter gränserna. Man tänker naturligt att ett bidrag ska vara gjort i Photoshop och att man behöver kunna teckna för att vara med, men det finns ju en miljard andra möjligheter om man tänker lite utanför boxen. Bygg upp nåt med Lego, som du sen tar en bild på med din telefon och slänger på valfritt filter. Brodera något. Tälj något. Baka en komplett-kaka. Osv osv

Riktigt bra sagt faktiskt, inte ens tänkt ur det perspektivet, juryn är rätt snälla när de ser kreativiteten, de inte alltid om kvalitén ("coolheten").
Låtsas att man nu tagit denna foto själv, sen bara dra in Windows & Komplett loggorna, så är de tekniskt sätt självskapat.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är så otroligt synd att många, Nästan alla "sweclockers" tävlingar inte är för alla, Det är för dom som har talang/kunskap inom en viss sak, Vill ha en tävling där alla kan vara med och har lika chans att vinna

Om du har helt fria händer, hur skulle den ideala tävlingen vara utformad där alla kan vara med och har lika chans att vinna?

Jag tycker sweclockers har rätt bra mix av tävlingar och det är inte direkt en fyrkantig jury för att du ska ha chans att vinna. Sen är det ju rätt naturligt att vissa tävlingar har en väldigt specifikt syfte så som Kompletts årliga bakgrundsbild. Men även om det är vissa kriterier för bli ett godkänt bidrag så är det ju fortfarande väldigt fritt.

Tar vi den här tävlingen som exempel så är det lätt hänt att tro du behöver besitta kunskaper som en sorts designer för vinna. Även om tidigare års vinnare tenderar att vara 3D-influerat så är det ju ändå inget som är hugget i sten. Det kan ju lika gärna bli ett foto som vinner årets upplaga. Ett foto som i sin tur inte nödvändigtvis behöver vara i stil med XP's bakgrundsbild utan kan ju vara något hemmasnickeri du tagit bild av.

Många finalister bland sweclockers tävlingar tycker jag tillhör "for the lulz"-kategorin som resulterar i att många har ändå möjlighet att delta och chans på att vinna. Inte så att dom mest fackmannamässigt utförda grafiska designers är bland finalisterna.

Därav intressant att höra din syn om om du skulle kunna ge exempel på en tävling där alla kan vara med och lika chans att vinna

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se alla bidragen 😃👌🫶 Lycka till alla som ska vara med 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har rensat tråden och tagit bort ett gäng inlägg som handlar om villkor och rättigheter. Tävlingen bygger på att bidragen ska kunna användas kommersiellt genom att levereras som standardwallpaper i Kompletts datorer och tycker man detta är orimligt rekommenderar jag att inte delta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Äh, det får duga så. Full upplösning bytes mot (mot förmodan) ev. vinst.

Permalänk

Alltid kul med designtävling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är så otroligt synd att många, Nästan alla "sweclockers" tävlingar inte är för alla, Det är för dom som har talang/kunskap inom en viss sak, Vill ha en tävling där alla kan vara med och har lika chans att vinna

eh kom igen. Alltid tas detta upp, jag är själv inte mycket vidare på konst, men någonting måste det ju vara. Har du skärm att skriva kommentar på har du också möjlighet att skapa något digitalt, att det kan ta tid är inget som hindrar någon att vara med.

Finns ingen tävling där alla har lika chans att vinna. Upp till dig att antingen försöka och kanske lära dig något, eller helt enkelt inte vara med. Är ingen välgörenhet.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med sweclockers tävlingar! Ska bli spännande att se vad alla kokar ihop!

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Permalänk
Medlem

Är det ett krav att logotyperna finns med helt oförvanskade? I sådant fall uppdaterar jag med andra bilder senare.

Annars var det rätt kul att försöka få fram något utan AI, och utan 3D då min licens till 3ds max gått ut, och jag inte står ut med Blenders GUI. Så det fick bli hederlig Photoshop. Utgick från ett foto jag tog på ett fårskinn i soffan...

Ljusa:

Mörka:

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

stödjer dock bara upplösningar upp till 4092. Någon som vet några andra gratisverktyg som möter kraven på upplösning?

Har inte läst denna tråd tidigare, så ett lite sent svar...
GIMP är gratis och klarar mångfaldigt större bilder än 4092, du kan nog gå långt över 30.000 x 30.000 om minnet räcker till.
Lite småkrångligt att lära sig och hitta allt, men kraftfullt när man fått kläm på det.
Så, nu kan du skapa bilder och vara med i eventet.

Permalänk
Medlem

Jag kan rita ett icke rakt streck i Paint på min 486a.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag kan rita ett icke rakt streck i Paint på min 486a.

Om du ritar i Paint så får du alla mina röster.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Less is more

Eller så är det för att jag aldrig rört ett redigeringsprogram tidigare.. Och aldrig kommer göra det igen

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Finns i rätt upplösning. Mörk och ljus tema.

Permalänk
Medlem
Citat:

Komplett Group med dotterbolag förbehåller sig rätten att fritt använda alla inskickade bidrag i kommersiellt syfte.

Även bidragen som inte vunnit? Låter som vi skulle ge en massa grafiskt gratismaterial + arbetstid att skapa det, som dom inte behöver ge något för. Hade varit kul att ställa upp men den biten får mig att aktivt avstå.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Har inte läst denna tråd tidigare, så ett lite sent svar...
GIMP är gratis och klarar mångfaldigt större bilder än 4092, du kan nog gå långt över 30.000 x 30.000 om minnet räcker till.
Lite småkrångligt att lära sig och hitta allt, men kraftfullt när man fått kläm på det.
Så, nu kan du skapa bilder och vara med i eventet.

Tack! Jag tar en titt!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Är ingen vidare på ritprogrammen, men koda går ju alltid!
Gjort med geometry scripting i Unreal.
Finns i hög upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Är ingen vidare på ritprogrammen, men koda går ju alltid!
Gjort med geometry scripting i Unreal.
Finns i hög upplösning.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Riktigt nice! Snyggt