TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Avstängd

Är inte tcl bajs tv?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Är inte tcl bajs tv?

Läs och begrunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Så dax för en ny TV, det verkar som att mitt rum har växt, sist jag kollade var rekommendationen 55 tum om jag inte minns fel ,nu är det 75 tum som gäller tydligen.
Då tydligen rummet växer hela tiden tänkte jag en 85 tums nu då, jag har kikat på Tcl och det verkar som c735 dög förra året men nu ska det vara c845/849, webhallen säljer c735 för 1499 kr just nu och komplett säljer c849 för 20.000 kr,ärligt kommer jag märka någon skillnad!?

Kom gärna med andra förslag på en" bättre" 85 tum tv, budget max 20.000 kr

Kan tillägga att min gamla tv är en buget LG tv från 2012!

HDTV kanal från YouTube samt folk på Reddit nämnt att just TCL c845/49 har problem med blackbars. De ser gråa ut och har fortfarande inte åtgärdats. Just so you know

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

HDTV kanal från YouTube samt folk på Reddit nämnt att just TCL c845/49 har problem med blackbars. De ser gråa ut och har fortfarande inte åtgärdats. Just so you know

Satt själv igår kväll och lästa på och jämförde 65" i samma prisklass, just TCL C845/C849 och Hisense U7K. Kan också bekräfta det som beskrivs med grådassigheten på TCL. Hisense har istället problem med HDR där mycket detaljer försvinner i väldigt ljusa scener. Till TCL fördel sitter eARC på en 2.0 HDMI-port och frigör då iställe 2st 2.1-portar. Är på jakt efter en 65" i den här prisklassen men efter att tidigare ha fyndat en LG OLEDB651 för 10tkr och även har en 77C1 känns det tveksamt att jag skulle bli nöjd med annat än en OLED. Är inte så värst pigg på att köpa hem en TCL eller Hisense på öppet köp. Väldigt konstigt att LG inte dumpar av 2-serien så här års, lär annars bli till våren.

Kan väl tillägga att för egen del, det som imponerat mig mest med OLED är svärtan som är helt otrolig i ett mörkt rum, men jag har samtidigt inte fått uppleva en vettig tv med FALD+ML i samma miljö och förutsättningar för att kunna jämföra. Gått från mellanklassens plasma (Panasonic 2007), till mellanklassens plasma (LG 2011) till mellanklassens LCD (Samsung 2014) och till slut OLED (LG och Sony 2021).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Jag tänkte kuta in på en Netonnet imorn och släpa hem en Philips 65PUS8548 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11235637.

Var lite inne på ambilight men även google tv inyggt så man kan casta och så, men ser också att i framtiden klickar jag säkert hem en nvidia shield eller liknande.

Jag vill mest bara veta om det är ett bra val eller om jag kan få någon betydelsefullt bättre panel för runt 10k, hade ju helst velat ha OLED men både 65" och taket på 10k är jag ganska fastställd på. Har försökt att hitta beggad OLED men har inte fått så mycket napp..

Är det inte bättre du kutar in till Elgiganten och köper denna tv i stället?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Jag kommer köpa den mest troligt, typ samma läge som dig vill ha 65 max 10k, den är bättre än den Philips tv:en du tänkte köpa. Hittar ingen annan tv i 65 tum som matchar denna i pris/funktion.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra genomgång! Synd att jag köpte min TCL C835 förra året, med den här vetskapen jag har nu.
Jag har nämligen ett problem som i mångt och mycket beror på TCL:s val av var de har placerat eARC-utgången, vilket jag blev varse när jag kopplade in min nyinköpta Playstation 5.

Jag har kopplat in Playstation 5 till min Denon AVR-X 1700H-reciever i ingången märkt GAME 8K. Recievern är sedan i sin tur kopplad till TV:ns eARC-utgång för att jag ska kunna få ut bästa möjliga ljud, jag har ställt in min Playstation 5 på Dolby Atmos. Problemet är ju då att jag inte kan få ut 4k i 120 hz utan bara i 60 hz. Jag kan även koppla förstärkaren till tv:ns HDMI 1-port som stöder 4k i 120 hz. Problemet då är att jag bara får ljud ur förstärkaren när jag använder Playstation 5. Netflix, HBO, Viaplay, SVT och alla andra appar använder jag via TV:ns OS och jag vill gärna fortsätta göra det.

Finns det något sätt att koppla om apparaterna så att jag kan få ut allt gott, alltså ha förstärkaren kopplad till 4k/120 hz-utgången för bästa möjliga bild till min PS5 samtidigt som jag får ut ljud fårn förstärkaren även när jag tittar på t ex Netflix genom tv:ns egna inbyggda appar? Behöver jag en HDMI-switch för att få ihop allt?

En fråga till angående min TV. Den är klart och tydligt byggd för att stödja 4k i upp till 144 hz. Jag har provat att koppla Playstation 5 med medföljande HDMI 2.1-kabel direkt till utgången HDMI 1 på tv:n, som är avsedd för 4K i 120 hz. Playstation 5 är inställd enligt konstens alla regler för att ge maximal upplösning. Även tv:n är såvitt jag kan se korrekt inställd, gaming mode är påslaget osv. Ändå, när jag kollar aktuell videosignal på min PS5 och vad tv:n sänder ut för signal så är det bara 60 fps/60 hz. Vad kan vara fel här?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JoRoo: Jag tar upp det du beskriver runt del 2 med Spel. TCL:s lösning att mot strömmen placera eARC/ARC på en tredje endast 4K/60-kapabel HDMI är en direkt nackdel om man som du vill koppla allt via en 4K/120-kapabel förstärkare. Andra kan tvärtom se det som en fördel (likt två inlägg ovanför) ifall de saknar en kapabel förstärkare eftersom eARC/ARC-lösningen hos TCL fortfarande lämnar två intakta 4K/120-anslutningar.

Lösningen runt detta skulle kunna vara en eARC-extractor som du sätter direkt på PS5:n och plockar ljudet separat, bilden vidare till TV:n. Det blir lite kludge och det är inte säkert man får det att fungera.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att tacka för en riktigt grym guide, hade aldrig kunnat sätta mig in i respektive tillverkares modellprogram utan denna!

Till frågan. Det har blivit dags att uppgradera från min 12 år gamla 55" Sony till en 75" eller 85" i mellanklassen. Ganska mörkt vardagsrum utan direkt solljus (inbyggd altan utanför). Övervägande prio borde ligga på betraktningsvinkel om det ställs mot reflexdämpning. Avstånd ca 3,3 meter från soffa till TV. 90% användning är streaming i form av YouTube/Netflix men planerar att införskaffa en PS5 inom kort.

Budget ligger runt 15' och jag har sneglat in följande modeller:

  • Philips 75PUS8808

  • Panasonic 75LX800E

  • Samsung 75Q70C

  • LG 75QNED826

  • Sony 75X85K

1. "Bäst" är kanske inte rätt begrepp här, men är det någon av ovanstående modeller som utmärker sig mot övriga?
2. Borde jag addera ~5' och satsa på en 85" i samma klass?
2. Med tanke på min uppgraderingsfrekvens (~12 år), kommer jag ångra att jag inte går på en TV i toppklassegmentet?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JoRoo: Jag tar upp det du beskriver runt del 2 med Spel. TCL:s lösning att mot strömmen placera eARC/ARC på en tredje endast 4K/60-kapabel HDMI är en direkt nackdel om man som du vill koppla allt via en 4K/120-kapabel förstärkare. Andra kan tvärtom se det som en fördel (likt två inlägg ovanför) ifall de saknar en kapabel förstärkare eftersom eARC/ARC-lösningen hos TCL fortfarande lämnar två intakta 4K/120-anslutningar.

Lösningen runt detta skulle kunna vara en eARC-extractor som du sätter direkt på PS5:n och plockar ljudet separat, bilden vidare till TV:n. Det blir lite kludge och det är inte säkert man får det att fungera.

Tack för svar! Ja, jag får kanske prova den lösningen. Men eftersom jag inte ens får 4K i 120 Hz när jag kopplar PS5 direkt till tv:n så kan jag kanske egentligen lika gärna köra på att koppla förstörkaren till tv:ns eARC-utgång.

Men det är märkligt att det som sagt bara blir 60 Hz även med PS5 inkopplad direkt till tv:n. Får kolla vidare om det är någon inställning på tv:n som jag har missat. På PS5 är alla inställningar gjorda för att det ska funka. Grejen är att med denna ihopkoppling står det att grafikläget på PS5 stöder upp till 120 Hz, men när jag trycker på tv-fjärrkontrollens Info-knapp för att kontrollera aktuell inställning så är det ändå bara 60 Hz. Har kollat videos på youtube och följt dem till punkt och pricka. De får 120 Hz, jag får bara 60 Hz. Frustrerande!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Julkatten: Av de du tittar på är alla utom QNED82 modeller med VA-paneler, dock är även QNED82:n på gränsen då det lär vara en blandning av IPS/VA-teknik även där. 75 tum kan vara antingen eller, även om det troligtvis är IPS-teknik. Ifall du är ute efter att hantera vinklar vill säga.

En 12 år gammal Sony säger inte så mycket om vad du har mer än att för tolv år sedan gjorde även Sony inkonsekventa modeller som missade målet och några som var enastående för sin tid.

Annars är Panasonic LX800E den bättre av dem du listar för just ett mörkt rum och kontrastförhållande. Den typen av local dimming med synkronisering mot paneluppdateringen är något unikt för Panasonic som de tyvärr slutat med. De får inte till ekonomin i tillverkningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoRoo:

Tack för svar! Ja, jag får kanske prova den lösningen. Men eftersom jag inte ens får 4K i 120 Hz när jag kopplar PS5 direkt till tv:n så kan jag kanske egentligen lika gärna köra på att koppla förstörkaren till tv:ns eARC-utgång.

Men det är märkligt att det som sagt bara blir 60 Hz även med PS5 inkopplad direkt till tv:n. Får kolla vidare om det är någon inställning på tv:n som jag har missat. På PS5 är alla inställningar gjorda för att det ska funka. Grejen är att med denna ihopkoppling står det att grafikläget på PS5 stöder upp till 120 Hz, men när jag trycker på tv-fjärrkontrollens Info-knapp för att kontrollera aktuell inställning så är det ändå bara 60 Hz. Har kollat videos på youtube och följt dem till punkt och pricka. De får 120 Hz, jag får bara 60 Hz. Frustrerande!

Jag har inte PS5 själv så har inte kunnat verifiera eller testa själv. PS5 är ju en generation äldre teknik av midklassprestanda där 4K/120 främst är en papperstiger. 120 Hz på PS5 misstänker jag endast inträffar när spelen har förmågan att faktiskt köra 120 Hz, vilket då oftast handlar om ett fåtal spel som kör 1080p/120. Förutom något undantag med lättdriven grafik som faktiskt kör 4K/120. Finns alltid undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Julkatten: Av de du tittar på är alla utom QNED82 modeller med VA-paneler, dock är även QNED82:n på gränsen då det lär vara en blandning av IPS/VA-teknik även där. 75 tum kan vara antingen eller, även om det troligtvis är IPS-teknik. Ifall du är ute efter att hantera vinklar vill säga.

En 12 år gammal Sony säger inte så mycket om vad du har mer än att för tolv år sedan gjorde även Sony inkonsekventa modeller som missade målet och några som var enastående för sin tid.

Annars är Panasonic LX800E den bättre av dem du listar för just ett mörkt rum och kontrastförhållande. Den typen av local dimming med synkronisering mot paneluppdateringen är något unikt för Panasonic som de tyvärr slutat med. De får inte till ekonomin i tillverkningen.

Var tvungen att kika på etiketten baktill, 55W805B heter modellen jag har nu.

Låter som jag kanske får gräva lite djupare i plånboken och kliva upp ett pinnhål i modellsegmenten...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Julkatten:

Var tvungen att kika på etiketten baktill, 55W805B heter modellen jag har nu.

Det är en 2014-modell, så inte så galet gammal. Testade 50-rums W805B på den tiden. Då hade Sony lite dille på fotboll med en Fotbolls-knapp på fjärrkontrollen som automatiskt skulle ta tittaren till just fotbollsmatcher. När jag testade denna kom jag till en YT-ström när någon filmat av ett ungdomslag som tränade någonstans i Stockholmstrakten...

Jag föreslog till Sony att de lika gärna kunde skaffa en knapp med texten "Kittens" och att den förmodligen skulle ha en större relevans för fler köpare. De köpte inte idén.

Modellen kan liknas vid mellanklassen under strecket idag i fråga om sin förmåga. Den 50-tummare jag testade verkade ha en VA-panel. Så X85K-modellen blir då samma som du har, fast i en modernare och större förpackning. Dvs att du redan har en TV med rätt begränsad betraktningsvinkel och det verkar fungera okey för dig? Då kan du hålla den faktorn borta.

Vill du gå up i storlek och i kvalitetsnivå, sikta på Sony X90-serien. Samma som du har, bara bra mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är en 2014-modell, så inte så galet gammal. Testade 50-rums W805B på den tiden. Då hade Sony lite dille på fotboll med en Fotbolls-knapp på fjärrkontrollen som automatiskt skulle ta tittaren till just fotbollsmatcher. När jag testade denna kom jag till en YT-ström när någon filmat av ett ungdomslag som tränade någonstans i Stockholmstrakten...

Jag föreslog till Sony att de lika gärna kunde skaffa en knapp med texten "Kittens" och att den förmodligen skulle ha en större relevans för fler köpare. De köpte inte idén.

Modellen kan liknas vid mellanklassen under strecket idag i fråga om sin förmåga. Den 50-tummare jag testade verkade ha en VA-panel. Så X85K-modellen blir då samma som du har, fast i en modernare och större förpackning. Dvs att du redan har en TV med rätt begränsad betraktningsvinkel och det verkar fungera okey för dig? Då kan du hålla den faktorn borta.

Vill du gå up i storlek och i kvalitetsnivå, sikta på Sony X90-serien. Samma som du har, bara bra mycket bättre.

Stämmer att det är en fotbollsknapp på fjärren. Har för mig att den marknadsfördes i samband med fotbolls-VM i Brasilien 2014. Aktiverar även nån form av "fotbollsmode"-preset som gör bilden mer eller mindre outhärdlig att titta på.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte PS5 själv så har inte kunnat verifiera eller testa själv. PS5 är ju en generation äldre teknik av midklassprestanda där 4K/120 främst är en papperstiger. 120 Hz på PS5 misstänker jag endast inträffar när spelen har förmågan att faktiskt köra 120 Hz, vilket då oftast handlar om ett fåtal spel som kör 1080p/120. Förutom något undantag med lättdriven grafik som faktiskt kör 4K/120. Finns alltid undantag.

Ja, vad jag förstår så är det oerhört få spel som körs i 120 hz, så egentligen skulle jag kunna nöja mig med det jag har nu, alltså att ha allt kopplat till tv:ns eARC-utgång. Hade jag fått 120 hz genom att koppla PS5:an direkt till tv:n hade jag valt att investera i en HDMI-switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

2) MLA är oberoende av teknik så inget, mig veterligen, hindrar att man sätter en MLA på en QD-OLED under 2024 och spöar G3:n i rå ljusstyrka. G3:n är för ljusstark för att kunna verka i ett riktigt mörkt rum. Man kan inte sänka ljusstyrkan för SDR under 200 nits på G3:n utan att man tappar dynamiskt omfång.

Jäklart, där skulle jag snacka dealbreaker för G3;an. Känns ju bra att man inte väntade på en eventuell C4 med MLA.

Beror det på att man inte kan köra panelerna med tillräckligt låg spänning, och finns det i så fall något hopp om att de lyckas fixa det? Det är ju en smart teknik annars men 200 nits är tokhögt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Jäklart, där skulle jag snacka dealbreaker för G3;an. Känns ju bra att man inte väntade på en eventuell C4 med MLA.

Beror det på att man inte kan köra panelerna med tillräckligt låg spänning, och finns det i så fall något hopp om att de lyckas fixa det? Det är ju en smart teknik annars men 200 nits är tokhögt.

Den långa förklaringen, vad jag kan observera, är att OLED-pixelljusreglagen är ett hybridreglage som påverkar även dynamiskt omfång. När du sänker för långt blir det samma effekt som att dra ned kontrast/vitnivå-reglaget för långt. Det påverkar både fysisk utväxling till ljus (spänning etc.) och omfånget på signalnivåer på samma gång.

Enklast är att se detta med en helt vanlig gråramp. När reglaget för fysiskt ljusstyrka enbart handlar om fysiska utväxlingen ska inte grårampen påverkas. Den ska endast bli mörkare. Likt att lysdioderna tonar ned utan att bildinnehållet påverkas. Drar man i kontrast/vitnivå-reglaget kommer ska man däremot märka att posterisering ökar och rampen rör sig eftersom man krymper det dynamiska omfånget.

Hos OLED-modellerna är det både och i varierande grad. Hos G3:n får OLED-pixelljusreglaget mycket större utväxling på nivåerna än hos C3. Hos G3:n blir grårampen allt mer posteriserad och till slut utsmetad ju längre ned med drar reglaget. Försämring syns redan med reglaget under 50 och under 20 (vid ca 200 nits med peak brightness: Off) börjar bilden bli synligt plattare.

C3:n kan man dra till bottenläge och grårampen är fortfarande intakt. En C3 kalibrerad till 100 nits håller fortfarande en förväntad nivå av dynamiskt omfång. G3:n fick jag ned till 120 nits och då var bilden som en död fisk. Så G3 och C3 verkar regleras av olika algoritmer där. Jag har provkört G3/77 tum.

Philips OLED är liknande i sitt beteende. Drar man OLED-ljus-reglaget till nedersta 30 procenten eller så händer inget med ljusstyrkan längre. Det blir inte mörkare, bara plattare bild och färre nyanser och ingen större skillnad. Ofta även bara grönare och grönare vitbalans när man drar ned det för långt. Reglagets nivåer är inte utformad efter hur algoritmen inverkar.

Sony och Panasonic är också hybridreglage men inte alls lika drastisk effekt.

Permalänk
Medlem

hm, någon som kan rekommendera ett väggfäste med arm som är vridbar 180 grader, för en Samsung 65" Q80C?, @Laxpudding host host,,,,

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marow:

hm, någon som kan rekommendera ett väggfäste med arm som är vridbar 180 grader, för en Samsung 65" Q80C?, @Laxpudding host host,,,,

Finns klistrad tråd specifikt för detta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Permalänk
Medlem

Finns det bra guide läsa om hur MLA egentligen fungerar. Tänker mig nåt lite mer utförligt än "massa linser som gör bilden ljusstarkare". Jag uppfattar MLA som en sån där parentes som kommer att ersättas av Quantum Dot helt och hållet framöver.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

tyty

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dool:

Finns det bra guide läsa om hur MLA egentligen fungerar. Tänker mig nåt lite mer utförligt än "massa linser som gör bilden ljusstarkare". Jag uppfattar MLA som en sån där parentes som kommer att ersättas av Quantum Dot helt och hållet framöver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Microlens

MLA är inget nytt utan har använts i många år med olika tekniker. I grunden är det ett plastfilter med mikroskopiska linser. Vill minnas att siffran som nämns är ≈5000 linser per pixel för MLA på 77-tummaren.

MLA kan inte ersättas av Quntum dot. Det är ett komplement till en befintlig ljuskälla, likt Quantum dot.

Permalänk
Medlem

Först och främst, stort tack @Laxpudding, SweClockers och Elgiganten för detta test!

Jag är väldigt sugen på TCL 85" C849 som man kan få för 20k, den ser ju väldigt bra ut på pappret för det priset.

Min tveksamhet är kring garanti och byggkvalité.

Samsung har ju en 85" QN85C som känns likvärdig (?) och Sony har sin 85" X90L där också, dock är dessa två 8-9k dyrare.

I mina ögon är TCL mer "Kinakvalité", men det kanske inte alls är så, speciellt inte i denna prisklassen? Och har någon koll på hur garantier och vad dessa täcker in? Är det något man ska bry sig om?

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Jahopp, minsta dottern har nu haft den goda smaken att slänga en spelkula på vår TV i vardagsrummet. Det har resulterat ett horisontellt vitt streck och ett vertikalt...Nåväl, för att hålla det kort: ny TV behövs!
TV:n i fråga är en Samsung 82” qled (q6) med 4-5år på nacken.

Budget: ca 20-25.000kr
Använding: Streaming via ATV, samt spel PS5 och Nintendo Switch.
Gillar Ambilight och har kopplat på en Hue syncbox med tillhörande slinga på vår nuvarande TV, men klart att ha det native vore skönt.

Har sneglat lite på de 77” OLED som reats nu till BF, och de ser väl bra ut men det känns lite sådär att gå ner i storlek. De större sticker iväg i pris verkar det som tyvärr. Jag har inte haft möjlighet att se några apparater live där vi bor.

De apparater jag sneglat lite på:

LG OLED 77” - https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/77-tum/36...

Philips LED 85” - https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/85-tum/36...

Vad tycker ni om de jag länkat till och finns det mer att få för pengarna? Hur skulle ni resonera ang storlek kontra teknik etc?

Tack för en otroligt välgjord guide förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chassifläkt:

När Chuck Norris slår på TV:n kollar han först under soffan om #Laxpudding är där.
👍👍👍👍👍👍

Jag vill ha en Tesla Bot med appen TesLaxpudding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jouh7:

Jahopp, minsta dottern har nu haft den goda smaken att slänga en spelkula på vår TV i vardagsrummet. Det har resulterat ett horisontellt vitt streck och ett vertikalt...Nåväl, för att hålla det kort: ny TV behövs!
TV:n i fråga är en Samsung 82” qled (q6) med 4-5år på nacken.

Budget: ca 20-25.000kr
Använding: Streaming via ATV, samt spel PS5 och Nintendo Switch.
Gillar Ambilight och har kopplat på en Hue syncbox med tillhörande slinga på vår nuvarande TV, men klart att ha det native vore skönt.

Har sneglat lite på de 77” OLED som reats nu till BF, och de ser väl bra ut men det känns lite sådär att gå ner i storlek. De större sticker iväg i pris verkar det som tyvärr. Jag har inte haft möjlighet att se några apparater live där vi bor.

De apparater jag sneglat lite på:

LG OLED 77” - https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/77-tum/36...

Philips LED 85” - https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/85-tum/36...

Vad tycker ni om de jag länkat till och finns det mer att få för pengarna? Hur skulle ni resonera ang storlek kontra teknik etc?

Tack för en otroligt välgjord guide förresten!

Om storleken är viktig finns ju 98” inom budget (om än i lägre klass):
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den långa förklaringen, vad jag kan observera, är att OLED-pixelljusreglagen är ett hybridreglage som påverkar även dynamiskt omfång. När du sänker för långt blir det samma effekt som att dra ned kontrast/vitnivå-reglaget för långt. Det påverkar både fysisk utväxling till ljus (spänning etc.) och omfånget på signalnivåer på samma gång.

Enklast är att se detta med en helt vanlig gråramp. När reglaget för fysiskt ljusstyrka enbart handlar om fysiska utväxlingen ska inte grårampen påverkas. Den ska endast bli mörkare. Likt att lysdioderna tonar ned utan att bildinnehållet påverkas. Drar man i kontrast/vitnivå-reglaget kommer ska man däremot märka att posterisering ökar och rampen rör sig eftersom man krymper det dynamiska omfånget.

Hos OLED-modellerna är det både och i varierande grad. Hos G3:n får OLED-pixelljusreglaget mycket större utväxling på nivåerna än hos C3. Hos G3:n blir grårampen allt mer posteriserad och till slut utsmetad ju längre ned med drar reglaget. Försämring syns redan med reglaget under 50 och under 20 (vid ca 200 nits med peak brightness: Off) börjar bilden bli synligt plattare.

C3:n kan man dra till bottenläge och grårampen är fortfarande intakt. En C3 kalibrerad till 100 nits håller fortfarande en förväntad nivå av dynamiskt omfång. G3:n fick jag ned till 120 nits och då var bilden som en död fisk. Så G3 och C3 verkar regleras av olika algoritmer där. Jag har provkört G3/77 tum.

Philips OLED är liknande i sitt beteende. Drar man OLED-ljus-reglaget till nedersta 30 procenten eller så händer inget med ljusstyrkan längre. Det blir inte mörkare, bara plattare bild och färre nyanser och ingen större skillnad. Ofta även bara grönare och grönare vitbalans när man drar ned det för långt. Reglagets nivåer är inte utformad efter hur algoritmen inverkar.

Sony och Panasonic är också hybridreglage men inte alls lika drastisk effekt.

Tack, då tror jag att jag hänger med. Bra att du nämnde problemet - tycker det är en viktig sak att belysa ( ). Tror inte jag sett det tas upp i en enda recension (sen har jag väl förvisso kollat mer på C3 och C2 recensioner). Det brukar vara mycket fokus på maximal ljusstyrka men inte själva omfånget, eller hur bilden påverkas av reglaget. Jag förväntade mig att OLED skulle funka som LCD;er i det här avseendet.

Tur att C3;an inte har sådana problem. Jag brukar köra på 100 nits och kanske höjer det ett par steg en solig sommardag med mycket ljus i rummet. Högre än så blir jobbigt för ögonen när man sitter nära skärmen i ett mörkt rum (sen är det ju också referens-standard vid gradering).

Hoppas det inte blir någon trend att lägsta nivån höjs när panelerna blir allt ljusstarkare. Har sett det på en del datorskärmar där noll i ljusstyrka ligger över 100 nits, och sådana otyg vill jag inte se mer av.

Permalänk
Medlem

Dags för ny TV då min Sony KD-55XF9005 håller på att ta livet av sig själv.

Kikar på två modeller just nu

65" Samsung Q70C
65" LG QNED81/82

I skrivande stund kan jag få Q70C ca 500 billigare så lutar lite åt den då dessa modeller verkar vara ganska likvärdiga i övrigt

Något jag bör tänka på?

Visa signatur

"No. You're not a bad person. You're a terrific person. You're my favorite person, but every once in a while, you can be a real cunt." - Bill (Kill Bill Vol. 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tack, då tror jag att jag hänger med. Bra att du nämnde problemet - tycker det är en viktig sak att belysa ( ). Tror inte jag sett det tas upp i en enda recension (sen har jag väl förvisso kollat mer på C3 och C2 recensioner). Det brukar vara mycket fokus på maximal ljusstyrka men inte själva omfånget, eller hur bilden påverkas av reglaget. Jag förväntade mig att OLED skulle funka som LCD;er i det här avseendet.

Tur att C3;an inte har sådana problem. Jag brukar köra på 100 nits och kanske höjer det ett par steg en solig sommardag med mycket ljus i rummet. Högre än så blir jobbigt för ögonen när man sitter nära skärmen i ett mörkt rum (sen är det ju också referens-standard vid gradering).

Hoppas det inte blir någon trend att lägsta nivån höjs när panelerna blir allt ljusstarkare. Har sett det på en del datorskärmar där noll i ljusstyrka ligger över 100 nits, och sådana otyg vill jag inte se mer av.

Tekniskt sett flyttar man ju ’svart’ till ljusare grått ju mer man öser på ljusstyrkan på en LCD också

Permalänk
Medlem

ResetEra har en lista med PS5-spel som kan köras i 120 hz eller VRR och vilken ungefärlig upplösning och FPS de ligger på.
https://www.resetera.com/threads/ps5-games-tech-details-resol...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay