Permalänk

Säkring går vid inkoppling

Har haft datorn ståendes i ett halvår. Kopplade upp datorn igen för första gången hemma hos tjejen och då gick säkringen. Böt eluttag och datorn gick igång.
Sen skulle jag koppla in den igen och då gick säkringen igen. Och nu går säkringen hela tiden så fort jag sätter igång strömbrytaren.
Kopplade då ur datorn och böt rum och datorn startar.
Vad kan det här bero på? Och kan man isåfall fixa det?
Mvh Laxhattas

Permalänk
Medlem

Överlast på säkringen kanske? Annars testa med t.ex en brödrost och se om säkringen löser då också, så kan du i alla fall se om det enbart är datorn eller om det är anläggningen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Överlast på säkringen kanske? Annars testa med t.ex en brödrost och se om säkringen löser då också, så kan du i alla fall se om det enbart är datorn eller om det är anläggningen.

Tack snälla för svar, det är så skumt att den verkar fungera bra på andra uttag men ska testa detta.

Permalänk
Medlem

Kanske är så att säkringen som löser ut redan har ganska tung last på sig och datorn får bägaren att "rinna" över? Se vad som stängs av när säkringen löser ut.
Haft liknade problem och då gick en 10A säkring till en luft luft värmepump, kyl och frys, tvättmaskin och torktumlare, mikrovågsugn och ganska mycket lysen så den blev lätt överlastad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det sitter rätt köttiga kondingar i nätagget, blir strömrusning när du pluggar in datorn och de laddas. Har du mycket annan last på samma säkring är det väl rimligt att säkringen skulle kunna lösa.

Testa att slå till säkringen direkt efter att den löst. Löser den inte igen är det nog det som ställer till det.

Du kan ju också kolla vad säkringen har för karakteristika. Har sett säkringar med A-kurva i bostäder några enstaka gånger, vilket kanske är lite väl snabbt, och känsligare för såntdär.

Märk också väl att gamla automatsäkringar kan bli känsligare efter att de löst många gånger.

Måste dock reservera mig för att det faktiskt kan vara fel på nätagget/datorn, och att du inte bör bortse från den möjligheten även om du lyckas få det att funka. Allra bäst vore det om du kunde skaffa dig koll på exakt hur stor övrig last på samma säkring är, och/eller mäta datorns faktiska strömförbrukning när du pluggar i den. Tycker det oavsett vad det skulle vara något uppseendeväckande om strömrusningen från en enda helt frisk dator kan lösa ut säkringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det sitter rätt köttiga kondingar i nätagget, blir strömrusning när du pluggar in datorn och de laddas. Har du mycket annan last på samma säkring är det väl rimligt att säkringen skulle kunna lösa.

Testa att slå till säkringen direkt efter att den löst. Löser den inte igen är det nog det som ställer till det.

Du kan ju också kolla vad säkringen har för karakteristika. Har sett säkringar med A-kurva i bostäder några enstaka gånger, vilket kanske är lite väl snabbt, och känsligare för såntdär.

Märk också väl att gamla automatsäkringar kan bli känsligare efter att de löst många gånger.

Måste dock reservera mig för att det faktiskt kan vara fel på nätagget/datorn, och att du inte bör bortse från den möjligheten även om du lyckas få det att funka. Allra bäst vore det om du kunde skaffa dig koll på exakt hur stor övrig last på samma säkring är, och/eller mäta datorns faktiska strömförbrukning när du pluggar i den. Tycker det oavsett vad det skulle vara något uppseendeväckande om strömrusningen från en enda helt frisk dator kan lösa ut säkringen.

Tacksam för hjälpen, är ju själv helt värdelös på allt med elektrisitet i hemmet att göra med säkringar, proppar och A, hoppas att det inte är nätagget som strular, ska testa att dra en sladd från en annan del av lägenheten se om det fungerar bättre, tack igen

Permalänk
Skrivet av Laxhattas:

Tacksam för hjälpen, är ju själv helt värdelös på allt med elektrisitet i hemmet att göra med säkringar, proppar och A, hoppas att det inte är nätagget som strular, ska testa att dra en sladd från en annan del av lägenheten se om det fungerar bättre, tack igen

Absolut inte....
Totalförbud på att dra skarvkablar mellan olika rum då de kan va stora potentialskillnader mellan rummen och kan ev orsaka dödsfall i värsta fall...

Som sagt är troligen säkringen redan ganska högt belastad i rummet du försöker ansluta till.

Ring hyresvärd/elektriker och kolla om de kan koppla om så nått strömhungrigt går på annan säkring istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Absolut inte....
Totalförbud på att dra skarvkablar mellan olika rum då de kan va stora potentialskillnader mellan rummen och kan ev orsaka dödsfall i värsta fall...

Som sagt är troligen säkringen redan ganska högt belastad i rummet du försöker ansluta till.

Ring hyresvärd/elektriker och kolla om de kan koppla om så nått strömhungrigt går på annan säkring istället.

Att inte dra mellan olika rum är för att inte blanda ojordat och jordat, men är inget av rummen jordat eller båda jordade är det ingen fara.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Absolut inte....
Totalförbud på att dra skarvkablar mellan olika rum då de kan va stora potentialskillnader mellan rummen och kan ev orsaka dödsfall i värsta fall...

Som sagt är troligen säkringen redan ganska högt belastad i rummet du försöker ansluta till.

Ring hyresvärd/elektriker och kolla om de kan koppla om så nått strömhungrigt går på annan säkring istället.

Vad är det du påstår? Kan man dö av att dra en förlängningssladd från ett annat rum?! Jag har aldrig någonsin hört talas om detta. Så ska jag även avsluta med att jag dragit sladdar inte bara från ett rum till ett annat utan nu snackar gränsöverskridande tomtgränser och sådant där. Jag lever och mår bra och vad jag då upplevt har jag inte heller haft någon nära döden upplevelse i samband med jag plugga in en skarvsladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Vad är det du påstår? Kan man dö av att dra en förlängningssladd från ett annat rum?! Jag har aldrig någonsin hört talas om detta. Så ska jag även avsluta med att jag dragit sladdar inte bara från ett rum till ett annat utan nu snackar gränsöverskridande tomtgränser och sådant där. Jag lever och mår bra och vad jag då upplevt har jag inte heller haft någon nära döden upplevelse i samband med jag plugga in en skarvsladd.

Det handlar om jordat och ojordat då det kan vara livsfara.

Bortsett från äldre fastigheter med enbart jord i badrum/kök så är det inte ett vanligt problem.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Absolut inte....
Totalförbud på att dra skarvkablar mellan olika rum då de kan va stora potentialskillnader mellan rummen och kan ev orsaka dödsfall i värsta fall...

Som sagt är troligen säkringen redan ganska högt belastad i rummet du försöker ansluta till.

Ring hyresvärd/elektriker och kolla om de kan koppla om så nått strömhungrigt går på annan säkring istället.

Lägenheten lär väl ändå vara kopplad mot samma elcentral och därför har du väl samma potentialjord i hela anläggningen?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att tro att det är överlast om den går precis när du slår på den, men det är ju lätt kollat. Dra ur allt utom datorn och slå på den och se vad som händer. Går den då också så är det inte överlast.

Det är inte en jordfelsbrytare som går?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Lägenheten lär väl ändå vara kopplad mot samma elcentral och därför har du väl samma potentialjord i hela anläggningen?

Inte expert ännu men läser elkurs just nu och det ska vara potentialutjämnat i hela lägenheten.

Det kan ju dock alltid finnas risk för att det inte är gjort eller gjort inkorrekt. Och äldre hem kan som nämnts ha blandning av ojordat och jordat. Mitt från 1990 har det. För mig det var 1994 som kravet på jordning överallt kom. Många äldre hem har dock uppdaterats till jordat överallt.

Jag har förresten liknande problem. Om strömmen går och sedan återkommer går säkringen (ojordat rum) när alla datorer och skärmar och TV osv går på samtidigt. Sätter man på dem en för en brukar det inte vara problem dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.