Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nja,

Asus AC86U är ju en billig skräprouter så ja den kommer ha dålig täckning, men full hastighet på WiFi det får du inte i hela hemmet med den där vita routern från Telenor.
Jag har bett andra i föreningen att göra en mätning också, det räcker med en betongvägg bort så tappar den kraftigt i hastighet.
Men är du inte villig att lägga minst 4 tusen på en router i dagsläget så är det skitsamma vilken du har för de kommer ha kass täckning och få funktioner.
Kolla på processorn som sitter i routern från Ownit/Telenor så ser du att det är en billig skräprouter med kass prestanda.
När du säger att du få full fart, är NAT av eller på då?

Pro-versionen Asus AX88U Pro hark grymt bra täckning trots bara fyra antenner.

Ja och hur många köper en router för 4000kr? Extremt få.
AC68u är en extremt populär router som ändå låg på runt 1500-2000kr. Och telenors är bättre på precis alla plan. Så då är det ingen skräp router.
När man får en router som fungerar utmärkt för typ 99% av folken.

Så extremt överdrivet att kalla den rent skräp. Och tvivlar extremt på dina test där en extremt mycket sämre asus router än AC68u slår telenors med hästlängder.

Men ja spelar ju ingen roll. Mossan fick räckvidd överallt och ut i trädgården med den och aldrig någonsin strulat. Så det betyder mer än några tankar hur produkten ses i någon annans ögon
Får min del strulade den heller aldrig de året jag hade telenor. Räckvidd spelar ingen roll i min lilla lägenhet så. Stabilitet o hastighet inga problem iaf här.

Permalänk
Medlem

Samma visa varje år. Ville förlänga telenor 250 M/bit vilket jag gjort i tre år nu men nä kundtjänst vägrade så jag sa upp bredbandet. Väntar en stund, ringer kundtjänst igen, pratar med en annan som gladeligen vill behålla mig som kund och ger mig 500 M/bit för 349kr - 50kr i kombo rabatt. Skönt att det är över detta året! Alltid detta strulet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja och hur många köper en router för 4000kr? Extremt få.
AC68u är en extremt populär router som ändå låg på runt 1500-2000kr. Och telenors är bättre på precis alla plan. Så då är det ingen skräp router.
När man får en router som fungerar utmärkt för typ 99% av folken.

Så extremt överdrivet att kalla den rent skräp. Och tvivlar extremt på dina test där en extremt mycket sämre asus router än AC68u slår telenors med hästlängder.

Men ja spelar ju ingen roll. Mossan fick räckvidd överallt och ut i trädgården med den och aldrig någonsin strulat. Så det betyder mer än några tankar hur produkten ses i någon annans ögon
Får min del strulade den heller aldrig de året jag hade telenor. Räckvidd spelar ingen roll i min lilla lägenhet så. Stabilitet o hastighet inga problem iaf här.

Själv kör jag med två stycken Asus CD6-noder med AiMesh som täcker 120kvm. Jag får över 400Mbit med mobilen i samma rum och alltid över 100Mbit oavsett var i huset jag är. I det 120kvm stora garaget på undervåningen är det mycket sämre, men där finns inte heller någon enhet som behöver hög hastighet.

Båda är förstås anslutna med nätverkskabel.

Den modellen är utgången och säljs numera enbart för fantasipriser men jag köpte mitt 2-pack för 700kr för ett år sedan.

Min poäng är att man inte behöver köpa något dyrt för att det ska vara bra och verkligen ingenting för 4000kr eller ens 2000kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av LFX:

lönar sig att ringa ibland, telenor kunde leverera trots att när man kollar via deras hemsida att man bara kan få mobilt.
blir att testa telenor i ett år nu då om inte telia erbjuder något riktigt bra när man ringer och säger upp.

Detta låter väldigt konstigt. Är det försent att ringa imorgon? Detta är ju en stor miss.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Själv kör jag med två stycken Asus CD6-noder med AiMesh som täcker 120kvm. Jag får över 400Mbit med mobilen i samma rum och alltid över 100Mbit oavsett var i huset jag är. I det 120kvm stora garaget på undervåningen är det mycket sämre, men där finns inte heller någon enhet som behöver hög hastighet.

Båda är förstås anslutna med nätverkskabel.

Den modellen är utgången och säljs numera enbart för fantasipriser men jag köpte mitt 2-pack för 700kr för ett år sedan.

Min poäng är att man inte behöver köpa något dyrt för att det ska vara bra och verkligen ingenting för 4000kr eller ens 2000kr.

Jag får 430Mbit up&ner i nästan hela huset..
Fast min router kostar ju iofs låååångt över 4K 😆

Mer seriöst, så duger det mesta, om man bara har krav på lite fart och inte mer än så.. särskilt när det gäller trådlöst i sig med dess begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja och hur många köper en router för 4000kr? Extremt få.
AC68u är en extremt populär router som ändå låg på runt 1500-2000kr. Och telenors är bättre på precis alla plan. Så då är det ingen skräp router.
När man får en router som fungerar utmärkt för typ 99% av folken.

Så extremt överdrivet att kalla den rent skräp. Och tvivlar extremt på dina test där en extremt mycket sämre asus router än AC68u slår telenors med hästlängder.

Men ja spelar ju ingen roll. Mossan fick räckvidd överallt och ut i trädgården med den och aldrig någonsin strulat. Så det betyder mer än några tankar hur produkten ses i någon annans ögon
Får min del strulade den heller aldrig de året jag hade telenor. Räckvidd spelar ingen roll i min lilla lägenhet så. Stabilitet o hastighet inga problem iaf här.

Skillnad på routers märks när du kör vpn på den eller många enheter / vlan.
Routrar från leverantör brukar vara låsta samt ha en backdoor för fjärrtjänst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Mitt Felia avslutas 22 Dec och jag valde 23 Dec på Telenor. Gjorde jag bort mig? Skönt med internet under julen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Mitt Felia avslutas 22 Dec och jag valde 23 Dec på Telenor. Gjorde jag bort mig? Skönt med internet under julen.

Tror att det bara är nissarna i Tomtens verkstad som jobbar dagen innan julafton.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Mitt Felia avslutas 22 Dec och jag valde 23 Dec på Telenor. Gjorde jag bort mig? Skönt med internet under julen.

Då kommer du ju ha 1 dag utan internet. Du ska sätta samma dag på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Då kommer du ju ha 1 dag utan internet. Du ska sätta samma dag på båda.

Mamma mia, det går inte 😂 får ringa dom imorgon!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Mamma mia, det går inte 😂 får ringa dom imorgon!

Borde det inte vara den 22 dec 23:59 och 23 dec 00:00.

Typ något liknande hade iaf jag när jag bytte förra året.

Borde väl också stå i din uppsägning och nya avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Borde det inte vara den 22 dec 23:59 och 23 dec 00:00.

Typ något liknande hade iaf jag när jag bytte förra året.

Borde väl också stå i din uppsägning och nya avtal.

Så var det för mig med sist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så här står det hos Telia

Tjänster som avslutas
Bredband 500/500

Avtalet upphör att gälla
29 november 2023

Tjänsten stängs ner
29 november 2023

Telenor
Aktiveringsdatum
2023-11-29

Menar ni att ni ser tidpunkter någonstans?
Telia sa att jag ska ange samma dag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Frågade kundtjänsten på Telia. De sa att jag har bredband till och med datumet tjänsten upphör och att sätta inkoppling till dagen efter. Får se vad som stämmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Borde det inte vara den 22 dec 23:59 och 23 dec 00:00.

Typ något liknande hade iaf jag när jag bytte förra året.

Borde väl också stå i din uppsägning och nya avtal.

Det var så jag tänkte iaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har ju i värsta fall mobilsurf man kan dela ut i hemmet, men jobbigt om det blir längre än ett dygn..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrunoX:

Frågade kundtjänsten på Telia. De sa att jag har bredband till och med datumet tjänsten upphör och att sätta inkoppling till dagen efter. Får se vad som stämmer...

Då borde det stå till och med i uppsägningen eller något men jag har "Stängs ner". För mig är det 00.00 det datumet. Jag frågade också Telia och han sa ange samma datum. Gjorde så förra året och det funkade fint utan avbrott. Får se under natten imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Åh fan, jag frågade om jag kunde skippa den helt och hållet - skicka den inte alls. Då sa dem går tyvärr inte, måste skickas, sen kan du bara låta den vara i 2 veckor.. inte helt miljövänligt, men men.. deras rutiner och processer I guess.

Menar du Telia eller Telenor?
Telia envisades med att skicka den och att den skulle gå tillbaka när jag skaffade dem för några år sen men Telenor kunde skippa den nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Menar du Telia eller Telenor?
Telia envisades med att skicka den och att den skulle gå tillbaka när jag skaffade dem för några år sen men Telenor kunde skippa den nu.

Telenor.
Frågade i chatten innan köp "Kan jag lägga in en notis någonstans om att inte skicka ut routern, har min egen redan" -- "Näe den skickas ut, men låt paketet ligga där i 2 veckor så åker den automatiskt tillbaka".

Ringde dom sedan för o dubbelchecka att jag gjort rätt med startdatumet & frågade samma sak - o han bekräftade "låt den ligga i 2 veckor så skickas den tillbaka"..

Jag kommer fan inte ens ihåg ifall jag tog emot Telia routern eller inte, så om jag inte hittar den i någon kartong så blir det typ 1000kr i faktura för den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Då borde det stå till och med i uppsägningen eller något men jag har "Stängs ner". För mig är det 00.00 det datumet. Jag frågade också Telia och han sa ange samma datum. Gjorde så förra året och det funkade fint utan avbrott. Får se under natten imorgon.

Återkom gärna sen hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Be om kollektivanslutning , vi har 1000/1000 för 100 kr/mån 75 anslutningar

Som sagt, fastighetsägaren/hyresvärden kommer inte vara intresserad då det redan finns fiber. Spelar ingen roll om alla hyresgäster går samman, ger inte fastighetsägaren sitt tillstånd kommer inget hända ändå. Har frågat om att få stadsnätet inkopplat ett par gånger men får bara "det finns fiber redan" som svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja och hur många köper en router för 4000kr? Extremt få.
AC68u är en extremt populär router som ändå låg på runt 1500-2000kr. Och telenors är bättre på precis alla plan. Så då är det ingen skräp router.
När man får en router som fungerar utmärkt för typ 99% av folken.

Så extremt överdrivet att kalla den rent skräp. Och tvivlar extremt på dina test där en extremt mycket sämre asus router än AC68u slår telenors med hästlängder.

Men ja spelar ju ingen roll. Mossan fick räckvidd överallt och ut i trädgården med den och aldrig någonsin strulat. Så det betyder mer än några tankar hur produkten ses i någon annans ögon
Får min del strulade den heller aldrig de året jag hade telenor. Räckvidd spelar ingen roll i min lilla lägenhet så. Stabilitet o hastighet inga problem iaf här.

Jag är ledsen men AC3200 har bättre prestanda än AC68U, det är en tripleband router med 6 antenner, därav var den också snabbare på WiFi och hade högre throughput på WAN.
Men är du nöjd med Telenors så kör på, jag tycker den är rent skräp med riktigt gammal och slö prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Lyckades förlänga mitt Tele2 bredband 600 upp 50 ner för 299 kr/mån 1 år till. 1 timme i kö

Dom ASEN! Jag satt i kö 40 min idag men blev bara erbjuden 300/50 för 299:- Näe, jag är faktiskt helt ok med det. Har ingen större användning för 600 kontra 300, huvudsaken var 50 upp.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Detta låter väldigt konstigt. Är det försent att ringa imorgon? Detta är ju en stor miss.

i mitt fall så har det varit byte med postnummer som strulat till det, vi sitter ju på stadsnätet som är öppet.
alltid värt att ringa, annars kör dom nog samma deal runt jul igen, vill minnas iaf att telia gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som sagt, fastighetsägaren/hyresvärden kommer inte vara intresserad då det redan finns fiber. Spelar ingen roll om alla hyresgäster går samman, ger inte fastighetsägaren sitt tillstånd kommer inget hända ändå. Har frågat om att få stadsnätet inkopplat ett par gånger men får bara "det finns fiber redan" som svar.

Det blir billigare för fastighetsägaren då han slipper extra avgifter frön zitius eller vilka han betalar till

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Jag kommer fan inte ens ihåg ifall jag tog emot Telia routern eller inte, så om jag inte hittar den i någon kartong så blir det typ 1000kr i faktura för den..

Om du inte hittar den och tror att du inte tagit emot den så försök hävda att du inte fått någon.
Jäkla otyg att skicka ut skräpet oavsett om folk vill ha den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

efter lite ringande fram och tillbaka så matchade telenor 299:- fast för 500mbit för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Mamma mia, det går inte 😂 får ringa dom imorgon!

Telenor brukar skicka ut prylarna i förväg och slå på grejerna från sin sida. Du behöver bara logga in och aktivera så fort du är redo. Om det sen är den 10e eller 30e december verkar de inte bry sig jättemycket om, däremot så börjar de såklart debitera så fort du aktiverat.

Skrivet av LFX:

efter lite ringande fram och tillbaka så matchade telenor 299:- fast för 500mbit för mig.

1000/1000 för 249, känns som jag hade lite flyt i år ändå.

Permalänk

Mycket riktigt gick det att få Telenor fiber på min adress (systemfel?). Men han kunde bara erbjuda 349:- för 250/250 så jag avböjde.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Blev en uppsägning hos Telenor efter att dom inte kunde ge mig black friday erbjudandet. Blir att titta sig omkring på andra leverantörer helt enkelt ☺️

Well, det blev att gå tillbaka till Telesnor. Har bara Tele2 som annan leverantör och jag avskyr dom något så innerligt, men i slutändan så handla det bara om 90 spänn i månaden. Där jag fick 600/50 av tele2 och 1000/1000 av Telesnor.

Så 439:- i ett år.. får bråka mer med dom nästa år! Ses om ett år folket!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb