Dator för ca 15-20.000kr, chassi och allt som finns i det.

Permalänk

Dator för ca 15-20.000kr, chassi och allt som finns i det.

Efter 6år är det dags. Kan man få en vettig speldator för dom pengarna?
Behöver allt då mitt Obsidian 750D chassi är onödigt stort och jag vill inte bygga ihopp den själv längre.

Har en 1080p skärm nu men inte omöjligt att det köps en 1440p skärm i framtiden.
FD Pop/Focus/Meshify 2 chassi?
32gb+ ram.
Plats för minst 2st M.2 diskar.
Ska inkludera en ca 1tb M.2 disk.
Ihoppsatt och klart.

Har redan en Windows 10 nyckel som jag tänker köra vidare på.

Permalänk
Medlem

Det här blir grymt för 20 000 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/M-QgAeJu1V6oEC9Om715JbRbEKM/threepwood

Permalänk
Medlem

Gillar datorn ovan, vill du ha en "billigare" dator (dock sämre processor!) så kan du kolla in Sweclockers vinterdator, den är inte värd sitt pris jämfört med ovan utan rabatten, men med rabatten så kommer du ner i 17500kr.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Ah, trevligt. Känns konstigt att efter alla år av Intel så är det AMD som gäller.
Är det något som kan vara värt att uppgradera eller ändra på eller blir priset mycket högre?

Permalänk
Skrivet av Threepwood:

Ah, trevligt. Känns konstigt att efter alla år av Intel så är det AMD som gäller.
Är det något som kan vara värt att uppgradera eller ändra på eller blir priset mycket högre?

Om målet är att göra detta lätt och smidigt och få bra prestanda för pengarna så hade jag dragit ett streck här och köpt förslaget du fick ovan.

Du kommer ha spenderat väldigt lite tid och fått något mycket bra. Om du ska få något som är bättre för pengarna kommer du behöva lägga massor mer tid för sannolikt väldigt lite nytta.

Tycker du löste detta kanon. Fullträff direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Ah, trevligt. Känns konstigt att efter alla år av Intel så är det AMD som gäller.
Är det något som kan vara värt att uppgradera eller ändra på eller blir priset mycket högre?

Jag såg nu att dessa minnen har lite lägre latens och kostar bara 200 kr mer.

https://www.inet.se/produkt/5304956/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag såg nu att dessa minnen har lite lägre latens och kostar bara 200 kr mer.

https://www.inet.se/produkt/5304956/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Hehe.. det är så här det börjar. Men jag bytter ut och kör på detta.

Tackar så mycka alla och framförallt Alastor Moody.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Hehe.. det är så här det börjar. Men jag bytter ut och kör på detta.

Tackar så mycka alla och framförallt Alastor Moody.

Hehe.

Datorn har en väldigt bra PSU och ett välkylt chassi som klarar långa grafikkort samt en riktigt stark CPU så du kommer lätt kunna uppgradera till ett bättre grafikkort om några år när du känner att 7800 XT inte räcker längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Hehe.. det är så här det börjar. Men jag bytter ut och kör på detta.

Tackar så mycka alla och framförallt Alastor Moody.

Skrivet av Alastor Moody:

Hehe.

Datorn har en väldigt bra PSU och ett välkylt chassi som klarar långa grafikkort samt en riktigt stark CPU så du kommer lätt kunna uppgradera till ett bättre grafikkort om några år när du känner att 7800 XT inte räcker längre.

Jag tycker att det är ett riktigt bra val av komponenter Den enda synpunkten jag har är att chassit saknar USB-C i fronten. Om datorn skall användas i flera år framåt kan det vara klokt att ta ett chassi som inkluderar det då den kontakten ser ut att bli standard.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

köp begagnat rtx 3080 istället för typ 3500kr med samma prestanda och bygg datorn som en riktig gamer. har du inte tid att bygga den har du inte heller tid att spela. bygga dator är kul och enkelt, något en 12 åring klarar på egen hand utan problem. fractal north chassit är snyggast just nu tycker jag

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hehe.

Datorn har en väldigt bra PSU och ett välkylt chassi som klarar långa grafikkort samt en riktigt stark CPU så du kommer lätt kunna uppgradera till ett bättre grafikkort om några år när du känner att 7800 XT inte räcker längre.

Lär vara många år innan ett 7800XT inte räcker till i 1080p.

Skrivet av HickeHiskelig:

köp begagnat rtx 3080 istället för typ 3500kr med samma prestanda och bygg datorn som en riktig gamer. har du inte tid att bygga den har du inte heller tid att spela. bygga dator är kul och enkelt, något en 12 åring klarar på egen hand utan problem. fractal north chassit är snyggast just nu tycker jag

TS skriver ju att han inte har lust att bygga. Behövs inte mer motivation än så.

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

bygg datorn som en riktig gamer. har du inte tid att bygga den har du inte heller tid att spela.

Dummaste jag hört på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

köp begagnat rtx 3080 istället för typ 3500kr med samma prestanda och bygg datorn som en riktig gamer. har du inte tid att bygga den har du inte heller tid att spela. bygga dator är kul och enkelt, något en 12 åring klarar på egen hand utan problem. fractal north chassit är snyggast just nu tycker jag

alla är inte intresserade av att bygga själva, precis som inte alla gillar att meka med sin bil. Man kan köra den utan att kunna plocka isär den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag tycker att det är ett riktigt bra val av komponenter Den enda synpunkten jag har är att chassit saknar USB-C i fronten. Om datorn skall användas i flera år framåt kan det vara klokt att ta ett chassi som inkluderar det då den kontakten ser ut att bli standard.

Mvh

Fanns att köpa till USB-C i front/top.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Hehe.. det är så här det börjar. Men jag bytter ut och kör på detta.

Tackar så mycka alla och framförallt Alastor Moody.

dubbelkolla att dom finns med i moderkortets QVL lista!

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Är nog ända nackdelen med AMD i dagsläget att dom har en tendens att vara väldigt känsliga när det kommer till val av minne, något som kan påvärka dig även med montering av inet då dom antingen inte kan få det stabilt med DOCP aktiverat alternativt att det inte är stabilt när du aktiverar det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

dubbelkolla att dom finns med i moderkortets QVL lista!

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Är nog ända nackdelen med AMD i dagsläget att dom har en tendens att vara väldigt känsliga när det kommer till val av minne, något som kan påvärka dig även med montering av inet då dom antingen inte kan få det stabilt med DOCP aktiverat alternativt att det inte är stabilt när du aktiverar det.

Dom finns med.

Permalänk

Ok. Kollar upp med leverans. Om dom monterar är den hemma 17 januari, om jag monterar är den hemma i morgon/fredag.
Kan man få någon vettig uppgradering för dom 899kr man sparar om man bygger själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Ok. Kollar upp med leverans. Om dom monterar är den hemma 17 januari, om jag monterar är den hemma i morgon/fredag.
Kan man få någon vettig uppgradering för dom 899kr man sparar om man bygger själv?

Nja. Nästa väsentliga uppgradering är väl 7900 XT som kostar 11 399 kr som billigast.

Finns för 9 990 kr på NON men det är ju ändå mer än 899 kr skillnad.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Medlem

Har ett PowerColor 7900XT Pulse från Inets Sweclockers Stream som jag tänkt skicka tillbaka.
Blev en hel del annat på "Black Friday"..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Nja. Nästa väsentliga uppgradering är väl 7900 XT som kostar 11 399 kr som billigast.

Finns för 9 990 kr på NON men det är ju ändå mer än 899 kr skillnad.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Båda är 7900 XT, vad är den stora skillnad på prestanda? Kommer man behöva ett kraftigare nättag också?

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC - 8 999 kr
https://www.inet.se/produkt/5413950/sapphire-radeon-rx-7900-x...

Släpper kortet för samma pris jag gav men då får mottagaren betala frakt, använder Blocket Paket.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC - 8 999 kr
https://www.inet.se/produkt/5413950/sapphire-radeon-rx-7900-x...

Släpper kortet för samma pris jag gav men då får mottagaren betala frakt, använder Blocket Paket.

Är det något som finns på inet att hämta ut eller är det leverans från dig?
Skickat ett PM.

Fixat
Permalänk

Så om jag förstår det rätt så är det här typ samma dator bara man slipper vänta i 2 månader på att få den monterad?

https://www.inet.se/produkt/1512078/taurus-gaming-elite-rx-78...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Så om jag förstår det rätt så är det här typ samma dator bara man slipper vänta i 2 månader på att få den monterad?

https://www.inet.se/produkt/1512078/taurus-gaming-elite-rx-78...

Lite mer påkostad CPU-kylare i Taurus-datorn.

Snabbare SSD, bättre PSU och ett mer välventilerat chassi i custombygget.

Taurus-datorn är också nästan 4 000 kr dyrare.

Permalänk

Grafik och nättagg köpt och resterande ska nu köpas från inet så inge fler råd så man får ångest av det man köpt!
EDIT:

Ser ut som kylaren inte finns i weblager men dom kanske skickar från butik då eller ska man välja en annan?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Lite mer påkostad CPU-kylare i Taurus-datorn.

Snabbare SSD, bättre PSU och ett mer välventilerat chassi i custombygget.

Taurus-datorn är också nästan 4 000 kr dyrare.

Jo exakt man får väl tänka till om 4 000kr är värt att få datorn direkt istället...