TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Har du fått tvn?

På tisdag 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

På tisdag 🙂

Valde du tvn mellan andra modeller? Isf varför valde du denna tv?

Jag tittar mellan Oled b3 och tvn du beställde.

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Valde du tvn mellan andra modeller? Isf varför valde du denna tv?

Jag tittar mellan Oled b3 och tvn du beställde.

Jag tänkte köpa tcl mqled80 eller c845/849 först, hade kollat på den jag köpte också, men den var inte nedsatt under blackweek, men blev det nu efter blackweek. Största anledningen till att det föll på denna är att jag är ett stort fan av LG, kollat massor med recensioner på Youtube om denna modell, inte sett något negativt förutom att den inte har OLED. Så valet kunde bara vara miniled för min del då jag har OLED nu men 75" OLED är för dyrt 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

Kommer troligtvis köpa en ur mellansegmentet, men tycker det är svårt att värdera pris kontra funktion. Jag har en nyfödd hemma och tänker att den här teven ska duga kommande 5 åren till slötittande samt film om kvällarna.

Krav och önskemål:

  • Ljud: Så bra som möjligt. Kanske t.o.m. den viktigaste parametern (vi kommer inte ha framme soundbar eller annat externt ljudsystem.)

  • TV-Spel: Kommer inte spelas något.

  • OS: Spelar ingen roll, vi använder bara Apple TV.

  • Storlek: 55"

  • Pris: Max 10'000, desto mindre desto bättre.

  • Stativ: Vill ev. kunna sätta upp på väggen.

Om någon har tips och rekommendationer på modell att köpa tar jag gladeligen emot dessa!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pastornnn:

Kommer troligtvis köpa en ur mellansegmentet, men tycker det är svårt att värdera pris kontra funktion. Jag har en nyfödd hemma och tänker att den här teven ska duga kommande 5 åren till slötittande samt film om kvällarna.

Krav och önskemål:

  • Ljud: Så bra som möjligt. Kanske t.o.m. den viktigaste parametern (vi kommer inte ha framme soundbar eller annat externt ljudsystem.)

  • TV-Spel: Kommer inte spelas något.

  • OS: Spelar ingen roll, vi använder bara Apple TV.

  • Storlek: 55"

  • Pris: Max 10'000, desto mindre desto bättre.

  • Stativ: Vill ev. kunna sätta upp på väggen.

Om någon har tips och rekommendationer på modell att köpa tar jag gladeligen emot dessa!

Vad som är "bra ljud" är helt upp till just den person som lyssnar. Som då alltid utgår från vad just den personen har för tidigare referens. Vilket då kan innebära att ingen TV duger alls, lika väl som att alla TV duger i fråga om ljudet.

Ifall ljudet är den viktigaste parametern är lösningen en soundbar eller annat. Då blir det i stort sett sak samma vad du än köper för TV, såväl nu som i framtiden. Finner du ett ljudsystem du gillar kan du behålla det i många år och blir oberoende av TV: för det ljud du önskar höra. Det är så man löser detta.

De modeller som har bättre ljud i relativ och hyfsat objektivt perspektiv är då toppmodeller. Tänk modeller som Philips OLED+908 som erbjuder något mer än resten av utbudet.

Alla TV kan hängas på väggen, finns historiskt väldigt få (och då exotiska) undantag från den regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, ingen Q70 i 70-tum. Vilket är rätt bra. Just storlekarna 70 och 60 brukar vara VA-paneler av en något sämre sort. Q70 är en bra modellserie, inte för att den har så mycket särskilt, utan för att den i alla hänseenden är klivet upp i kvalitet.

De finns flera Q7-modeller, så fastna inte på enbart Q70 utan kolla andra sifferkombinationer med Q7X också och då kan finna något på rea. Eller så väntar du till mellandagarna när nästa reastöt brukar komma.

Hej!

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-75-4k-qled-tv-qe7...

Såg precis denna deal som enbart gäller idag. Är det ett problem att den är från 2022 eller bör jag slå till?

Eller är t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917235 ett bättre alternativ för ca 15 000 kr som den varit nere på innan? Har ingen stress med inköpet.

Tack på förhand för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Hej!

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-75-4k-qled-tv-qe7...

Såg precis denna deal som enbart gäller idag. Är det ett problem att den är från 2022 eller bör jag slå till?

Eller är t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917235 ett bättre alternativ för ca 15 000 kr som den varit nere på innan? Har ingen stress med inköpet.

Tack på förhand för hjälp!

Jag tycker nog du kan spara några tusenlappar och välja 2022 versionen. Det skiljer inte mycket mellan den och årets Q70C så det är definitivt ett vettig köp att slå till på Q70B.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är "bra ljud" är helt upp till just den person som lyssnar. Som då alltid utgår från vad just den personen har för tidigare referens. Vilket då kan innebära att ingen TV duger alls, lika väl som att alla TV duger i fråga om ljudet.

Ifall ljudet är den viktigaste parametern är lösningen en soundbar eller annat. Då blir det i stort sett sak samma vad du än köper för TV, såväl nu som i framtiden. Finner du ett ljudsystem du gillar kan du behålla det i många år och blir oberoende av TV: för det ljud du önskar höra. Det är så man löser detta.

De modeller som har bättre ljud i relativ och hyfsat objektivt perspektiv är då toppmodeller. Tänk modeller som Philips OLED+908 som erbjuder något mer än resten av utbudet.

Alla TV kan hängas på väggen, finns historiskt väldigt få (och då exotiska) undantag från den regeln.

Det var ett diplomatiskt svar! Jag förstår vad du menar, det är subjektivt vad som är bra ljud. Jag kommer från en Philips 55OLED854 som i min bok har bra ljud. En kanon-tv som tyvärr gick sönder i flytten.

Jag ser fördelarna med att ha en soundbar eller dylikt istället, men jag har en sambo som jobbar emot mig på det området.

Då jag inte kommer köpa premium-tv så kanske jag får fokusera på bäst bild och ta det ljud som råkar höra till.

Passar också på att tacka @laxpudding för bra guide och allmänt bra källa till tv-kunskap! Tack!

Permalänk
Skrivet av pastornnn:

Det var ett diplomatiskt svar! Jag förstår vad du menar, det är subjektivt vad som är bra ljud. Jag kommer från en Philips 55OLED854 som i min bok har bra ljud. En kanon-tv som tyvärr gick sönder i flytten.

Jag ser fördelarna med att ha en soundbar eller dylikt istället, men jag har en sambo som jobbar emot mig på det området.

Då jag inte kommer köpa premium-tv så kanske jag får fokusera på bäst bild och ta det ljud som råkar höra till.

Passar också på att tacka @laxpudding för bra guide och allmänt bra källa till tv-kunskap! Tack!

Iprincip dom flesta soundbarsen har väggfäste så man kan sätta den på väggen strax under eller ovanför TVn

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Iprincip dom flesta soundbarsen har väggfäste så man kan sätta den på väggen strax under eller ovanför TVn

Bra tips, det har jag inte tänkt på!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pastornnn:

Det var ett diplomatiskt svar! Jag förstår vad du menar, det är subjektivt vad som är bra ljud. Jag kommer från en Philips 55OLED854 som i min bok har bra ljud. En kanon-tv som tyvärr gick sönder i flytten.

Jag ser fördelarna med att ha en soundbar eller dylikt istället, men jag har en sambo som jobbar emot mig på det området.

Då jag inte kommer köpa premium-tv så kanske jag får fokusera på bäst bild och ta det ljud som råkar höra till.

Passar också på att tacka @laxpudding för bra guide och allmänt bra källa till tv-kunskap! Tack!

Philips tenderar att ha ett ljud med stärkt midbas/lägre mellanregister som beroende på perspektiv kan uppfattas som "fylligt", "kraftfullt" eller lika gärna "bumligt" och "boxigt". Utan att mäta låter det för mig som en typisk puckel där runt 200–600 Hz på en EQ. Torde nå den karaktären med Philips egna soundbars. Har dock ingen erfarenhet själv.

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Valde du tvn mellan andra modeller? Isf varför valde du denna tv?

Jag tittar mellan Oled b3 och tvn du beställde.

Nu är den hemma, uppsatt på väggen, är väldigt nöjd!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

Ridå...

Yes.. ens TV ska självklart dö två veckor efter Black Week.....
Det var en gammal trotjänare, Philips 55pfl6007t/12, som man varit tillräckligt nöjd med.

Sitter ca 3.5 m från TV i ett stort vardagsrum med stora fönster. Men solljus är sällan ett problem då TVn är placerad så att det inte lyser rakt på den. Och TVn används ändå ganska sällan på dagtid..
Största användningsområdet är framförallt sport (dock av dålig källa..) efter det är det streaming via tex Netflix och tillslut så kommer grabbens spelande på Xbox series X. Har väl mest sneglat på Hisense u7k/u8k och TCL C845/849 då man verkar få ganska mycket för pengarna (iallafall under Black Friday...). Då budgeten helst ligger närmare 10k än 15k så har jag lite svårt att hitta en vinnare då tidigare nämnda är lite för dyra egentligen. Men antar att man tillslut landar närmare 15 än 10 trots allt... Återigen, helst inte!

Tänker mig hellre en bättre 65" än en lite sämre 75"a..
Bryr mig inte om utseendet på TVn, hellre bättre bild än en extra tunn tv... Ljud är självklart ett plus men inget prio alls..
Tar tacksamt emot råd!

Permalänk
Bildexpert 📺

@company1919: ifall du ska ersätta en 11 år gammal modell så siktar du ganska högt mot vad du har med Hisense och TCL lite vassare Mini-LED-modeller. Har svårt att se att någondera skulle göra dig mer nöjd eller missnöjd för den delen i det bytet.

Permalänk
Skrivet av pastornnn:

Kommer troligtvis köpa en ur mellansegmentet, men tycker det är svårt att värdera pris kontra funktion. Jag har en nyfödd hemma och tänker att den här teven ska duga kommande 5 åren till slötittande samt film om kvällarna.

Krav och önskemål:

  • Ljud: Så bra som möjligt. Kanske t.o.m. den viktigaste parametern (vi kommer inte ha framme soundbar eller annat externt ljudsystem.)

  • TV-Spel: Kommer inte spelas något.

  • OS: Spelar ingen roll, vi använder bara Apple TV.

  • Storlek: 55"

  • Pris: Max 10'000, desto mindre desto bättre.

  • Stativ: Vill ev. kunna sätta upp på väggen.

Om någon har tips och rekommendationer på modell att köpa tar jag gladeligen emot dessa!

Liten uppdatering på den här ifall det kan vara till hjälp för någon... Har köpt TV nu. Begränsad budget och förkunskap även den begränsad, så jag spenderade ganska mycket tid på att hitta teven som verkade vara mest bang for the buck för mig.

Samtliga modeller av intresse hade iaf ett svagt område. För bulkig, för dyr, ingen 120hz-möjlighet, dåliga recensioner, inga recensioner, osv.

Jag är egentligen lite skeptisk till kinesiska märken, men köpte en från TCL. Närmare bestämt: TCL MQLED80 50". Fick gå ner i storlek till 50" från 55", men priset landade på 7990:- vilket är inom ramarna för vad jag hade tillåtelse att handla för.

Permalänk
Medlem

Vi behöver en ny TV att ha möten med vid köksbordet. Den förra (Sony KDL-55W805B) är för stor för avståndet vi efter ommöblering sitter på och har dessutom har den börjat visa sämre bild.

Jag gick in på component.se för att jag brukade göra så när jag ville prata AV. Upptäckte snabbt att forumet inte svarade som förut. Gick istället in på SweC och möttes av denna aktuella TV-guide och forumtråd. Trevligt!

Vi tror vi är ute efter något med FullHD och SDR för att undvika onödig latens som vi misstänker att vi får med UHD och HDR. Vår bild överförs mestadels trådlöst från laptop till TV via AppleTV.

Någon som har erfarenhet av denna typ av setup och användningsområde som vill hävda att UHD inte medför en märkbar latens över FullHD idag? WiFi 6 är det vi kör.

Tacksam för input.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mar3ld:

Vi behöver en ny TV att ha möten med vid köksbordet. Den förra (Sony KDL-55W805B) är för stor för avståndet vi efter ommöblering sitter på och har dessutom har den börjat visa sämre bild.

Jag gick in på component.se för att jag brukade göra så när jag ville prata AV. Upptäckte snabbt att forumet inte svarade som förut. Gick istället in på SweC och möttes av denna aktuella TV-guide och forumtråd. Trevligt!

Vi tror vi är ute efter något med FullHD och SDR för att undvika onödig latens som vi misstänker att vi får med UHD och HDR. Vår bild överförs mestadels trådlöst från laptop till TV via AppleTV.

Någon som har erfarenhet av denna typ av setup och användningsområde som vill hävda att UHD inte medför en märkbar latens över FullHD idag? WiFi 6 är det vi kör.

Tacksam för input.

Det går exakt lika bra att köra FHD/1080p till en 4K-TV. I praktiken är det ingen skillnad. Finns ingen anledning att välja en Full HD-TV bara för att. UHD och HDR adderar i sig självt inga latenser, snarare att moderna TV (vilka har UHD/paneler som standard sedan många år) i sig har lägre latenser och dessutom rappare systemkretsar överlag jämfört med flera år gamla modeller.

Samma sak med SDR. Att TV:n har HDR (vilket alla TV har idag) har ingenting med latenser att göra. Kör du någon SDR-vaniljsignal-1080p från en dator kommer inte HDR aktiveras. Och även om HDR mot förmodan skulle aktiveras för att någon har lekt med fjärrkontrollen kommer det inte addera latens någonstans.

Upplever ni latenser – eller vad jag gissar är seghet och långsamma anslutningar – är det inte alls hos TV:n utan något annat och det har inget med Full HD, 4K eller HDR att göra. Då ska ni börja felsöka nätverk och nätverksutrustningen. Likt att ni kanske har en gammal och trött AppleTV?

Permalänk
Medlem

så kan det gå i LG:s webbshop..

Tänkte bara berätta att LG C3 77" jag betalade för 25:e november på LG:s webbplats aldrig ändrade statusen "In progress/På vänt" och att det krävdes att jag ringde dem varannan dag innan jag till slut efter två veckor fick reda på det som syntes i de stora webbutikerna, nämligen att den var slut och inte återkommer förrän jan/feb, också var fallet hos LG själva, trots att den inte var slut vid köptillfället (endast en indikation om att lagret började ta slut fanns under köpknappen). Efter en vecka försvann det reserverade beloppet på mitt bankkonto vilket jag tolkade som att den åtminstone var något försenad. Men nejdå, gång på gång försäkrade mig supportpersonalen att den kommer skickas ut antingen den dagen eller den andra dagen veckan efter osv. Det var en ny person jag pratade med varje gång. Tydligen så har LG ett lager i Linköping men supporten på webbutiken hade ingen möjlighet att direkt kontakta lagret vilket jag fann väldigt märkligt och uppfattade som deflektionstaktik orderad från chef. Vid mer än ett tillfälle så lovades det att ärendet skulle eskaleras för det var väl så att där fanns en TV på lagret i Linköping som var öronmärkt för mig. Det var bara det att de haft så otroligt mycket att göra under Black Friday så de hade inte hunnit med ännu. Nej, jag tror snarare att de inte ville att jag skulle avbryta köpet och köpa en Samsung istället
De hade kunnat ta reda på detta under det första samtalet och inte två veckor senare under det sjätte

Edit: Vid eftertanke så känns det mer rimligt att det rör sig om svinn på lagret och att det inte är något man vill skylta med..

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett prisförlag

LG C9 77 tums med 1 år kvar på garanti, tvn är köpt 2020
panelen byt av LG slutet av 2022

Tack i förhand

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

Skulle vilja ha ett prisförlag

LG C9 77 tums med 1 år kvar på garanti, tvn är köpt 2020
panelen byt av LG slutet av 2022

Tack i förhand

Prova här!

#18674238

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

Rättelse: Ingen One Connect på QN95C

Har precis packat upp en Samsung QN95C och konstaterar att den inte har One Connect-boxen utan bryter den fleråriga trenden mot föregående QN95-modeller. Samsung har inte direkt varit tydliga med den förändringen utan det är något man behöver läsa innantill. Avsaknaden av informationen blir själva bekräftelsen.

Hursomhelst: artikeln och tabellerna uppdaterade.

Permalänk
Medlem

Det verkar som då man försöker trycka på LG bilden och lista modeller så visar den Samsung bilden. FYI @Laxpudding

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Det verkar som då man försöker trycka på LG bilden och lista modeller så visar den Samsung bilden. FYI @Laxpudding

Dvs här...
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, fixat. Alla ändringar är manuella med hårda länkar som måste ändras på varje ställe.

Permalänk

Vilken tv hade ni valt? Sitter och tittar på en LG b3 65” och en QNED91 75” jag spelar lite tv spel och tittar mest på streamade saker. Vi ska flytta så jag vet inte hur det ser ut med ljus i vardagsrum och dylikt.

Permalänk
Medlem

Måste också låna tråden o fråga om en lg oled b3 räcker eller om de är värt lägga 1000 ingen extra på c3 an ? Såg de är rea på båda nu 🙂 (55 tummaren vi vill ha ) läst lite reviews men svårt få en bild på skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Måste också låna tråden o fråga om en lg oled b3 räcker eller om de är värt lägga 1000 ingen extra på c3 an ? Såg de är rea på båda nu 🙂 (55 tummaren vi vill ha ) läst lite reviews men svårt få en bild på skillnaden

Är inom panellotteriet vilken modell som kommer vara bäst, precis som guiden i princip säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Måste också låna tråden o fråga om en lg oled b3 räcker eller om de är värt lägga 1000 ingen extra på c3 an ? Såg de är rea på båda nu 🙂 (55 tummaren vi vill ha ) läst lite reviews men svårt få en bild på skillnaden

I SDR verkar skillnaden vara liten, i HDR kan det nog märkas mer (ljusstyrka). För endast 1000kr mer tycker jag C3 är väl värd att välja över B3.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Måste också låna tråden o fråga om en lg oled b3 räcker eller om de är värt lägga 1000 ingen extra på c3 an ? Såg de är rea på båda nu 🙂 (55 tummaren vi vill ha ) läst lite reviews men svårt få en bild på skillnaden

Två eller fyra portar med 120Hz
Lite mer ljusstyrka

För 1000kr skulle jag köra C, men inte för 2000kr

Tyvärr en subjektiv bedömning utifrån användarens behov

Vet du att du vill ha eller har tre källor med 120Hz-möjlighet så är valet ganska lätt, annars är det lite onödigt att köpa för ett framtida kanske

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@company1919: ifall du ska ersätta en 11 år gammal modell så siktar du ganska högt mot vad du har med Hisense och TCL lite vassare Mini-LED-modeller. Har svårt att se att någondera skulle göra dig mer nöjd eller missnöjd för den delen i det bytet.

Jo tack det förstår jag självklart. Nu har jag lyckats hålla mig till mellandagsrean och så har LGs QNED91 dykt upp som en het kandidat. Men läste någonstans här i tråden att 81an (inget om 91an, men tänkte generellet mini led hos LG..) inte hade ett så värst bra rykte, stämmer detta och varför isf? Annars klipper jag till på denna tänker jag.
Annars står det mellan dessa 65or; TCL C745, Hisense U7K, Samsung Q7/80C för ungefär samma peng i dagsläget.