TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Har du fått tvn?

På tisdag 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

På tisdag 🙂

Valde du tvn mellan andra modeller? Isf varför valde du denna tv?

Jag tittar mellan Oled b3 och tvn du beställde.

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Valde du tvn mellan andra modeller? Isf varför valde du denna tv?

Jag tittar mellan Oled b3 och tvn du beställde.

Jag tänkte köpa tcl mqled80 eller c845/849 först, hade kollat på den jag köpte också, men den var inte nedsatt under blackweek, men blev det nu efter blackweek. Största anledningen till att det föll på denna är att jag är ett stort fan av LG, kollat massor med recensioner på Youtube om denna modell, inte sett något negativt förutom att den inte har OLED. Så valet kunde bara vara miniled för min del då jag har OLED nu men 75" OLED är för dyrt 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk

Kommer troligtvis köpa en ur mellansegmentet, men tycker det är svårt att värdera pris kontra funktion. Jag har en nyfödd hemma och tänker att den här teven ska duga kommande 5 åren till slötittande samt film om kvällarna.

Krav och önskemål:

• Ljud: Så bra som möjligt. Kanske t.o.m. den viktigaste parametern (vi kommer inte ha framme soundbar eller annat externt ljudsystem.)

• TV-Spel: Kommer inte spelas något.

• Storlek: 55"

• Pris: Max 10'000, desto mindre desto bättre.

• Stativ: Vill ev. kunna sätta upp på väggen.

Om någon har tips och rekommendationer på modell att köpa tar jag gladeligen emot dessa!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pastornnn:

Kommer troligtvis köpa en ur mellansegmentet, men tycker det är svårt att värdera pris kontra funktion. Jag har en nyfödd hemma och tänker att den här teven ska duga kommande 5 åren till slötittande samt film om kvällarna.

Krav och önskemål:

• Ljud: Så bra som möjligt. Kanske t.o.m. den viktigaste parametern (vi kommer inte ha framme soundbar eller annat externt ljudsystem.)

• TV-Spel: Kommer inte spelas något.

• Storlek: 55"

• Pris: Max 10'000, desto mindre desto bättre.

• Stativ: Vill ev. kunna sätta upp på väggen.

Om någon har tips och rekommendationer på modell att köpa tar jag gladeligen emot dessa!

Vad som är "bra ljud" är helt upp till just den person som lyssnar. Som då alltid utgår från vad just den personen har för tidigare referens. Vilket då kan innebära att ingen TV duger alls, lika väl som att alla TV duger i fråga om ljudet.

Ifall ljudet är den viktigaste parametern är lösningen en soundbar eller annat. Då blir det i stort sett sak samma vad du än köper för TV, såväl nu som i framtiden. Finner du ett ljudsystem du gillar kan du behålla det i många år och blir oberoende av TV: för det ljud du önskar höra. Det är så man löser detta.

De modeller som har bättre ljud i relativ och hyfsat objektivt perspektiv är då toppmodeller. Tänk modeller som Philips OLED+908 som erbjuder något mer än resten av utbudet.

Alla TV kan hängas på väggen, finns historiskt väldigt få (och då exotiska) undantag från den regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, ingen Q70 i 70-tum. Vilket är rätt bra. Just storlekarna 70 och 60 brukar vara VA-paneler av en något sämre sort. Q70 är en bra modellserie, inte för att den har så mycket särskilt, utan för att den i alla hänseenden är klivet upp i kvalitet.

De finns flera Q7-modeller, så fastna inte på enbart Q70 utan kolla andra sifferkombinationer med Q7X också och då kan finna något på rea. Eller så väntar du till mellandagarna när nästa reastöt brukar komma.

Hej!

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-75-4k-qled-tv-qe7...

Såg precis denna deal som enbart gäller idag. Är det ett problem att den är från 2022 eller bör jag slå till?

Eller är t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917235 ett bättre alternativ för ca 15 000 kr som den varit nere på innan? Har ingen stress med inköpet.

Tack på förhand för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Hej!

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-75-4k-qled-tv-qe7...

Såg precis denna deal som enbart gäller idag. Är det ett problem att den är från 2022 eller bör jag slå till?

Eller är t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917235 ett bättre alternativ för ca 15 000 kr som den varit nere på innan? Har ingen stress med inköpet.

Tack på förhand för hjälp!

Jag tycker nog du kan spara några tusenlappar och välja 2022 versionen. Det skiljer inte mycket mellan den och årets Q70C så det är definitivt ett vettig köp att slå till på Q70B.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är "bra ljud" är helt upp till just den person som lyssnar. Som då alltid utgår från vad just den personen har för tidigare referens. Vilket då kan innebära att ingen TV duger alls, lika väl som att alla TV duger i fråga om ljudet.

Ifall ljudet är den viktigaste parametern är lösningen en soundbar eller annat. Då blir det i stort sett sak samma vad du än köper för TV, såväl nu som i framtiden. Finner du ett ljudsystem du gillar kan du behålla det i många år och blir oberoende av TV: för det ljud du önskar höra. Det är så man löser detta.

De modeller som har bättre ljud i relativ och hyfsat objektivt perspektiv är då toppmodeller. Tänk modeller som Philips OLED+908 som erbjuder något mer än resten av utbudet.

Alla TV kan hängas på väggen, finns historiskt väldigt få (och då exotiska) undantag från den regeln.

Det var ett diplomatiskt svar! Jag förstår vad du menar, det är subjektivt vad som är bra ljud. Jag kommer från en Philips 55OLED854 som i min bok har bra ljud. En kanon-tv som tyvärr gick sönder i flytten.

Jag ser fördelarna med att ha en soundbar eller dylikt istället, men jag har en sambo som jobbar emot mig på det området.

Då jag inte kommer köpa premium-tv så kanske jag får fokusera på bäst bild och ta det ljud som råkar höra till.

Passar också på att tacka @laxpudding för bra guide och allmänt bra källa till tv-kunskap! Tack!

Permalänk
Skrivet av pastornnn:

Det var ett diplomatiskt svar! Jag förstår vad du menar, det är subjektivt vad som är bra ljud. Jag kommer från en Philips 55OLED854 som i min bok har bra ljud. En kanon-tv som tyvärr gick sönder i flytten.

Jag ser fördelarna med att ha en soundbar eller dylikt istället, men jag har en sambo som jobbar emot mig på det området.

Då jag inte kommer köpa premium-tv så kanske jag får fokusera på bäst bild och ta det ljud som råkar höra till.

Passar också på att tacka @laxpudding för bra guide och allmänt bra källa till tv-kunskap! Tack!

Iprincip dom flesta soundbarsen har väggfäste så man kan sätta den på väggen strax under eller ovanför TVn

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Iprincip dom flesta soundbarsen har väggfäste så man kan sätta den på väggen strax under eller ovanför TVn

Bra tips, det har jag inte tänkt på!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pastornnn:

Philips tenderar att ha ett ljud med stärkt midbas/lägre mellanregister som beroende på perspektiv kan uppfattas som "fylligt", "kraftfullt" eller lika gärna "bumligt" och "boxigt". Utan att mäta låter det för mig som en typisk puckel där runt 200–600 Hz på en EQ. Torde nå den karaktären med Philips egna soundbars. Har dock ingen erfarenhet själv.