Permalänk

AMD vs Nvidia på detta forum.

Hej

Gjorde en tråd i Köp forumet då jag är ute efter en ny dator men skrev även några frågor om varför alla rekommenderar AMD på både grafikkortet och processorn. Tittade runt lite på folks rekommendationer och jämförde förslagen i userbenchmark och fick fram att AMD var som bäst likvärdig med Nvidia och med att AMD är ökända på att ha dåliga drivrutiner känns det knappast värt det?

Den tråden togs bort inom någon minut utan meddelande om att jag brutit några regler.

Jag har även hittat denna text på Userbenchmark

First time buyers tempted to consider the RX 7600/6800 by AMD’s army of Advanced Marketing scammers (youtube, reddit, twitter, forums etc.) should be aware that AMD have a history of releasing benchmark busting, heavily marketed, sub standard products. PC gamers looking to join AMD’s “2%” GPU club (Steam stats: 5000/6000/7000 series combined mkt share) need to work on their critical thinking skills: Influencers are paid handsomely to scam users into buying inferior products.

Om det är sant att AMD har 2% av alla grafikkort och har problem med drivrutiner hur är det då att samtliga trådar på detta forum blint ändrar från folks initiala förslag till just AMD?

Får se hur länge denna tråd får vara kvar...

Permalänk
Medlem

Processor AMD, GPU Nvidia. det är kalla hårda fakta

Edit: Jag har AMD/AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

First time buyers tempted to consider the RX 7600/6800 by AMD’s army of Advanced Marketing scammers (youtube, reddit, twitter, forums etc.) should be aware that AMD have a history of releasing benchmark busting, heavily marketed, sub standard products. PC gamers looking to join AMD’s “2%” GPU club (Steam stats: 5000/6000/7000 series combined mkt share) need to work on their critical thinking skills: Influencers are paid handsomely to scam users into buying inferior products.

Om det är sant att AMD har 2% av alla grafikkort och har problem med drivrutiner hur är det då att samtliga trådar på detta forum blint ändrar från folks initiala förslag till just AMD?

Det där var på en nivå likt tinfoil^chemtrails. Tycker du själv att det verkar troligt? I så fall så vet jag inte vad du ens vill diskutera, för det är inget som kommer vara givande för någon.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Om det är sant att AMD har 2% av alla grafikkort

AMD 16% enligt Steam.
https://store.steampowered.com/hwsurvey/

Permalänk
Medlem

Userbenchmark är den enda seriösa sidan och deras metodik är överlägsen alla andra så kallade recensenter. Står det något i ett foruminlägg på Userbenchmark kan man vara helt säker på att det är sanningen.

Permalänk
Medlem

amd är bättre på cpu.
dlss är bättre än fsr. raytracing funkar lite bättre på nvidia. men har du inte råd med 4090 så är amd bättre prestanda/krona i rastrering.
userbenchmark har öknamnet "aprils fools".
drivers är hugget som stucket. amds software ux är bättre.
Det är nog troligare att du fallit offer för nvidias betalda trollfabriker än att alla recensenter, forum. entusiaster har fel.

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Det där var på en nivå likt tinfoil^chemtrails. Tycker du själv att det verkar troligt? I så fall så vet jag inte vad du ens vill diskutera, för det är inget som kommer vara givande för någon.

Det är just saken jag vet inte men hittade den texten på just userbenchmark som folk brukar referera till.
Jag själv kommer nog försöka undvika AMD grafikkort då jag vet hur mycket problem min kusin haft med just drivrutiner och kommer satsa på en 4060-ti eller 4070 men har inga problem att prova AMD processor.
Senast jag köpte dator så var det ingen som pratade om AMD och nu är det helt tvärt om det var därför jag frågade...

Permalänk
Skrivet av snitch:

Du ser då stämmer säkert inte det andra heller tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Det är just saken jag vet inte men hittade den texten på just userbenchmark som folk brukar referera till.

Om du har folk omkring dig som refererar till Userbenchmark så borde du överväga att inte lyssna på den skarans åsikter i något mer avancerat än en brödrost.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Hej

Gjorde en tråd i Köp forumet då jag är ute efter en ny dator men skrev även några frågor om varför alla rekommenderar AMD på både grafikkortet och processorn. Tittade runt lite på folks rekommendationer och jämförde förslagen i userbenchmark och fick fram att AMD var som bäst likvärdig med Nvidia och med att AMD är ökända på att ha dåliga drivrutiner känns det knappast värt det?

Den tråden togs bort inom någon minut utan meddelande om att jag brutit några regler.

Jag har även hittat denna text på Userbenchmark

First time buyers tempted to consider the RX 7600/6800 by AMD’s army of Advanced Marketing scammers (youtube, reddit, twitter, forums etc.) should be aware that AMD have a history of releasing benchmark busting, heavily marketed, sub standard products. PC gamers looking to join AMD’s “2%” GPU club (Steam stats: 5000/6000/7000 series combined mkt share) need to work on their critical thinking skills: Influencers are paid handsomely to scam users into buying inferior products.

Om det är sant att AMD har 2% av alla grafikkort och har problem med drivrutiner hur är det då att samtliga trådar på detta forum blint ändrar från folks initiala förslag till just AMD?

Får se hur länge denna tråd får vara kvar...

Gud så underligt att man rekommenderar AMD. 14900K kan annars hjälpa till med att värma upp huset

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Skojar du? känns som en trolltråd...

Man köper det man behöver, jag använder varken Ray Tracing eller DLSS och behövde bara ett kort med rejäl prestanda för en så låg prislapp som möjligt och där platsade RX 6950 XT helt perfekt in, däremot skulle jag inte köpt kortet igen då det lider av coilwhine vid höga FPS (spelar i 144hz 1440p) och högt fläktljud när det svettas lite.

Drivrutiner? tokstabila, faktiskt mer stabila än RTX 2080 Ti jag hade innan detta kort, hade lite strul första månaden men efter en uppdatering försvann alla problem.

Då jag värdesätter tystnad vid datorn skulle jag såhär i efterhand köpt mig antingen RTX 4070 eller 4070 Ti med en kvalitets luftkylare istället... sneglar på RTX 5070 Ti under 2024/2025 istället.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinybakedpotato:

Userbenchmark

Jag skulle inte förlita mig på hemsidan Userbenchmark. De är ökända och är partiska för Nvidia utan några starka belägg.

Om du googlar på deras namn så kommer du att se att det har diskuterats många gånger på nätet, att man ska ta deras "tester/benchmarks" med nypa salt.

Här är några rekommendationer:

youtube: Hardware unboxed, Gamers nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Hej

Gjorde en tråd i Köp forumet då jag är ute efter en ny dator men skrev även några frågor om varför alla rekommenderar AMD på både grafikkortet och processorn. Tittade runt lite på folks rekommendationer och jämförde förslagen i userbenchmark och fick fram att AMD var som bäst likvärdig med Nvidia och med att AMD är ökända på att ha dåliga drivrutiner känns det knappast värt det?

Den tråden togs bort inom någon minut utan meddelande om att jag brutit några regler.

Jag har även hittat denna text på Userbenchmark

First time buyers tempted to consider the RX 7600/6800 by AMD’s army of Advanced Marketing scammers (youtube, reddit, twitter, forums etc.) should be aware that AMD have a history of releasing benchmark busting, heavily marketed, sub standard products. PC gamers looking to join AMD’s “2%” GPU club (Steam stats: 5000/6000/7000 series combined mkt share) need to work on their critical thinking skills: Influencers are paid handsomely to scam users into buying inferior products.

Om det är sant att AMD har 2% av alla grafikkort och har problem med drivrutiner hur är det då att samtliga trådar på detta forum blint ändrar från folks initiala förslag till just AMD?

Får se hur länge denna tråd får vara kvar...

Som det nämnts innan userbenchmark är inget man ska ta i ens med tång och skyddsdräkt!

Liksom dom nämner inte något om nya 16pin kontakten som NVIDIA pushade och som fortfarande är ett stort problem med kontakter som brinner/smälter även om rapporteringen har slutat.

Sen sure AMD har haft mycket problem med drivrutiner för 4-5-6 år sen, idag är det nog ingen större skillnad mot nvidia, hade själv enorma problem med min laptop med ett rtx 3070 där varannan release i ett halvår bokstavligen crashade spel efter 10-30min. hade efter det ett rtx 3080 som funkade felfritt ett halvår sen gick jag över till ett 7900xt som också fungerat helt felfritt ett halvår nu.

Och angående marknadsandelen och steam så går inte den häller att lita på då dom blir enormt påvärkade att internetcafeer i kina.
https://www.sweclockers.com/nyhet/37547-amd-tappar-i-steam-ha...

troligheten att Windows 10 användare hade ökat med 7% är inte rimligt och gör hela listan mer eller mindre värdelös.

Jag brukar säga såhär, Bryr man sig om RT kör nvidia, bryr man sig om ren prestanda per krona kör AMD.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag valde Nvidia endast pga CUDA och stödet det har inom många program. Hade jag enbart spelat spel hade jag valt amd pga mer kräm per peng.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som det nämnts innan userbenchmark är inget man ska ta i ens med tång och skyddsdräkt!

Liksom dom nämner inte något om nya 16pin kontakten som NVIDIA pushade och som fortfarande är ett stort problem med kontakter som brinner/smälter även om rapporteringen har slutat.

Sen sure AMD har haft mycket problem med drivrutiner för 4-5-6 år sen, idag är det nog ingen större skillnad mot nvidia, hade själv enorma problem med min laptop med ett rtx 3070 där varannan release i ett halvår bokstavligen crashade spel efter 10-30min. hade efter det ett rtx 3080 som funkade felfritt ett halvår sen gick jag över till ett 7900xt som också fungerat helt felfritt ett halvår nu.

Och angående marknadsandelen och steam så går inte den häller att lita på då dom blir enormt påvärkade att internetcafeer i kina.
https://www.sweclockers.com/nyhet/37547-amd-tappar-i-steam-ha...

troligheten att Windows 10 användare hade ökat med 7% är inte rimligt och gör hela listan mer eller mindre värdelös.

Jag brukar säga såhär, Bryr man sig om RT kör nvidia, bryr man sig om ren prestanda per krona kör AMD.

Okej ni har övertygat mig om det inte var för 2 månaders lev tid så hade jag beställt denna idag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/M-QgAeJu1V6oEC9Om715JbRbEKM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Okej ni har övertygat mig om det inte var för 2 månaders lev tid så hade jag beställt denna idag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/M-QgAeJu1V6oEC9Om715JbRbEKM...

Tror du kommer bli super nöjd Bästa cpun för spel man kan köpa (uppgraderade nyss polarens dator från en 5900x till en 7800x3d och tsm med hand 3060 ti så fick han över 100% ökning i fps i WOW med alla hans inställningar och addons)

Och tror även du kommer bli extremt nöjd med 7800xt kortet jag är iallafall extremt nöjd med mitt 7900 xt pulse som jag haft ett halvår nu ända problemet jag haft är med Starfield vid release men det va på grund av spelet och inte AMD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Tror du kommer bli super nöjd Bästa cpun för spel man kan köpa (uppgraderade nyss polarens dator från en 5900x till en 7800x3d och tsm med hand 3060 ti så fick han över 100% ökning i fps i WOW med alla hans inställningar och addons)

Och tror även du kommer bli extremt nöjd med 7800xt kortet jag är iallafall extremt nöjd med mitt 7900 xt pulse som jag haft ett halvår nu ända problemet jag haft är med Starfield vid release men det va på grund av spelet och inte AMD

Exakt det var där min kusin satt och hade damp då mitt Starfield fungerade utmärkt på en 2060S medans hans betydligt bättre AMD kort gjorde att han kunde spela vid release därför jag nojar om drivrutiner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinybakedpotato:

Exakt det var där min kusin satt och hade damp då mitt Starfield fungerade utmärkt på en 2060S medans hans betydligt bättre AMD kort gjorde att han kunde spela vid release därför jag nojar om drivrutiner...

Ja och ändå så ljög nvidia om stöd för spelet i deras första release dagarna innan. Och många med nvidia hade enorma problem med spelet och va nog inget som har med varken nvidia eller amd att göra utan det är ett spel från bethesda, dom är alltid trasiga vid release och handlar bara om tur om de funkar eller inte.

Samt spelet funkade för mig, hade dock två crasher första dagen sen inget mer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

CPU = AMD
GPU = Nvidia
Nvidia har så mycket mer kul tech, och fler programvaror som kräver just cuda cores.

Jag tycker dock att det finns argument för AMD. Ett av de främsta argumentet är att Nvidia är ett företag som pissar på sina kunder, ljuger och säger att det är regn. AMD brukar vara rätt mycket schysstare när det kommer till teknologier och deras kompatibilitet. Bara det faktum att Nvidia kräver att man skapar ett konto för att få en vettig uppdateringsprocess för drivrutiner säger en del.
Nvidia förlitar sig också väldigt mycket på DLSS. AMD har en del kort som är väldigt vettiga i andra hand.

Så ja, det finns legitima anledningar till att rekommendera AMD, så det är nog det som du ser.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

CPU = AMD
GPU = Nvidia
Nvidia har så mycket mer kul tech, och fler programvaror som kräver just cuda cores.

Jag tycker dock att det finns argument för AMD. Ett av de främsta argumentet är att Nvidia är ett företag som pissar på sina kunder, ljuger och säger att det är regn. AMD brukar vara rätt mycket schysstare när det kommer till teknologier och deras kompatibilitet. Bara det faktum att Nvidia kräver att man skapar ett konto för att få en vettig uppdateringsprocess för drivrutiner säger en del.
Nvidia förlitar sig också väldigt mycket på DLSS. AMD har en del kort som är väldigt vettiga i andra hand.

Så ja, det finns legitima anledningar till att rekommendera AMD, så det är nog det som du ser.

AMD vinner på prestanda per krona och att man SLIPPER LOGGA IN för att få tillgång till alla funktioner i drivrutinen "host" geforce experience"

AMD förlorar på att de inte har stark ray tracing prestanda (vem bryr sig?) och inget high-end kort att tävla med Nvidia vilket leder till att de ser "sämre" ut även om deras toppkort kostar typ 15000kr mindre än att RTX 4090

DLSS vs FSR3... det är från spel till spel.

Stabila drivrutiner? köp inte AMD kort vid lansering, ibland funkar det och ibland blir det tråkigt, kan även hända med Nvidia kort som t.ex. 12 pins kontakter som brinner.

Jag föredrar AMD kort då jag värnar om min plånbok.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.