Nvidia-anställda berättar om övergången till AI-fokus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Jo. Det är nog bara just du som är exeptionell och alltid hittar en absolut sanning utan någon omväg via "trial and error".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu antar du att det inte längre fungerar, men du kanske ska ta reda på det först. Det fungerade fint för några månader sedan när jag tipsade om något.
Från första inlägget:

Nej, jag antog inte det. Jag påpekade (eller 'tog reda på det först') att jag inte ens fick något svar när jag använde den dedikerade länken för nyhetstips. Jag var lite avundsjuk och frågande hur @Mono fick gehör för sitt tips.

Att den där tråden finns som komplement är ju jättebra och det kanske vore en bra idé att när man faktiskt använder länken längst ner på webplatsen för att tipsa om något, först får ett autosvar i stil med "tack för ditt bidrag, vi ska kika på ditt tips" och sen tillägga något som pekar på den tråden, @Enviro?
Jag kan ju inte vara den enda som helt har missat att den tråden ens fanns, eller?

Och nu blev det väldigt mycket off-topic i den här tråden, förlåt för det.. Jag har gnällt klart nu

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, det blev en miss här helt enkelt. Läser man New Yorker-reportaget får man en tydligare bild över tidslinjen, vilket vissa - inklusive vi - missat. Artikeln uppdateras precis nu. Precis som med trådar är det direkt obra att radera artiklar då ni som kommenterat bemödat er att uttrycka er. Så den får ligga kvar, men ska som sagt modifieras.

Skitbra att detta påpekas, för övrigt. Viktigt att vi håller hög kvalitet och det uppskattas verkligen när saker som detta pekas ut.

Den borde modifieras mer än vad som ligger nu? Jag var aldrig inne igår på SweC men gick in nu och blev intresserad av titeln, och läste igenom artikeln och förstod det som att detta var i år. Vilket det inte är? (har inte läst New Yorker) Uppdatera gärna så det blir tydligare om ni har märkt att något blivit fel!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skadeglädjen man kommer känna när AI-bubblan spricker...

Alltså att AI företagen blir ”övervärderade” är inte förvånade, vet inte ens om man bör kalla det bubbla.

Just nu har det skett stora framsteg snabbt - visat på massa potential om inget annat. Hurvida utfallet blir att några kundcenter i Indien får stänga eller om +50% av alla kontorsarbetare kan ersättas är än så länge oklart. Deras värdering är för hög om det bara blir alternativ 1 men alldeles för låg om det är alternativ 2.

Framtiden är helt enkelt ovis och priserna reflekteras i det. Personligen kan jag tycka det finns en viss rimlighet i GPUer, chip med värdenshögsta beräkningarskraft, verkligen tekniska under, huvudsakliga marknad inte är så vi nördar kan sitta och spela cyberpunk i 4K 200 FPS medan vi sitter hemma och chillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej

Folk säger det hela tiden, men jag har ännu inte stött på en situation där AI så som ChatGPT på något sätt underlättar i mitt arbete som programmerare. Varje gång jag utarbetar något med hjälp av ChatGPT så känner jag mig lurad, och att jag har slösat en massa tid på något som jag kunde löst mycket snabbare med bara min gummianka.

Som med alla verktyg så är de bara så bra som dess användare. Ställer man inte rätt sorts frågor så kommer svaren inte att vara hjälpsamma. Med det sagt så har ju gratisversionen av ChatGPT stora begränsningar framförallt när det gäller att svara på frågor som kräver nyare information.

Själv tycker jag att den fungerar bra som komplement till att gå igenom en massa dokumentation eller poster på SO om jag vill ha reda på hur något fungerar eller om jag glömt syntaxen för någon boilerplate-funktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av dan@work:

Nej, jag antog inte det. Jag påpekade (eller 'tog reda på det först') att jag inte ens fick något svar när jag använde den dedikerade länken för nyhetstips. Jag var lite avundsjuk och frågande hur @Mono fick gehör för sitt tips.

Att den där tråden finns som komplement är ju jättebra och det kanske vore en bra idé att när man faktiskt använder länken längst ner på webplatsen för att tipsa om något, först får ett autosvar i stil med "tack för ditt bidrag, vi ska kika på ditt tips" och sen tillägga något som pekar på den tråden, @Enviro?
Jag kan ju inte vara den enda som helt har missat att den tråden ens fanns, eller?

Och nu blev det väldigt mycket off-topic i den här tråden, förlåt för det.. Jag har gnällt klart nu

Vi bumpar Nyhetstips-tråden ungefär en gång i månaden för att belysa att den finns. Den kollas av regelbundet och ses, som sagt, som ett komplement till tips via kontaktformuläret. Vi får in en hel del tips och vissa saker kommer tyvärr falla mellan stolarna. De saker vi tar ser vi till att tacka tipsaren för, men det finns saker som inte går vidare och där måste vi helt enkelt bli snabbare på att svara. Allting som dyker upp på båda ställena läses, men alla tips som kommer in resulterar inte i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi bumpar Nyhetstips-tråden ungefär en gång i månaden för att belysa att den finns. Den kollas av regelbundet och ses, som sagt, som ett komplement till tips via kontaktformuläret. Vi får in en hel del tips och vissa saker kommer tyvärr falla mellan stolarna. De saker vi tar ser vi till att tacka tipsaren för, men det finns saker som inte går vidare och där måste vi helt enkelt bli snabbare på att svara. Allting som dyker upp på båda ställena läses, men alla tips som kommer in resulterar inte i text.

Problemet är väl när någon tipsat och sen inte blir taggad i nyheten, det tror jag många stör sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi bumpar Nyhetstips-tråden ungefär en gång i månaden för att belysa att den finns. Den kollas av regelbundet och ses, som sagt, som ett komplement till tips via kontaktformuläret. Vi får in en hel del tips och vissa saker kommer tyvärr falla mellan stolarna. De saker vi tar ser vi till att tacka tipsaren för, men det finns saker som inte går vidare och där måste vi helt enkelt bli snabbare på att svara. Allting som dyker upp på båda ställena läses, men alla tips som kommer in resulterar inte i text.

Tack för att du svarar.
Jag hade som sagt helt missat den tråden, men det är ju mitt eget fel.
Att ni har mycket att göra med inskickade tips förstår man ju, därav förslaget om nån sorts auto-svar. Fast det kan ju också kännas rätt beiget. (jösses vad fel det ser ut att böja beige )
Jag var inte ute efter att bli omnämnd, det känns inte så viktigt för mig. Att bli hörd, dock, är rätt så trevligt.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Folk säger det hela tiden, men jag har ännu inte stött på en situation där AI så som ChatGPT på något sätt underlättar i mitt arbete som programmerare. Varje gång jag utarbetar något med hjälp av ChatGPT så känner jag mig lurad, och att jag har slösat en massa tid på något som jag kunde löst mycket snabbare med bara min gummianka.

Jag är böjd att hålla med.

Alla gånger jag hittills har testat (med Bing i Edge Chromium, eftersom den inte kräver något konto) så har den initialt kommit med självsäkra till synes helt vettiga förslag, men vid närmare granskning stämmer det inte, och när man påpekar att den har fel fortsätter den bajsa ut liknande men fortfarande lika felaktiga påståenden.

Hittills är det ENDA positiva att den hittade en länk till ett lösningsförslag som jag faktiskt inte redan hittat själv, men det lösningsförslaget fungerade inte det heller, och i slutändan blev jag ändå tvungen hitta på en egen workaround, så ... plus minus noll.

Kan vara bra för nybörjare (förutom när fanskapet har fel), och för enklare problemlösning, men än så länge har jag personligen väldigt lite nytta av det.

Visa signatur

5950X, 3090