Barnspel tex mulle meck

Permalänk
Medlem

Barnspel tex mulle meck

Försöker hitta spel för mindre barn. Tänk typ Mulle meck, Kalle kunskap och liknande åt dottern på 5 år som gärna vill sitta och spela på datorn.
Har försökt kolla runt lite men vart tror ni att man kan hitta såna till ett billigt pris?
Är det secondhand och sånt som gäller för sånt?

Hon har en uråldrig bärbar men de flesta såna spel som jag iaf kunnat läsa mig till skulle funka på en gammal core 2 duo och liknande så.

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att många av de äldre spelen oftast var gjorda för Windows 95/98/XP så att få igång dem på en modernare dator brukar vara klurigt.
Värt att tänka på utifall du lyckas fynda några äldre spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Ja mulle meck spelen är för gamla och använder sig av 16 bitars kod iaf fram till mulle meck bygger raket eller nått sånt viket bara kan köras om du sitter på ett x86/32 bit operativsystem vilket är ovanligt att man har efter win xp osäker på om win 8 och frammåt ens har en x86/32bil variant.

Finns div pc emulatorer som ev skulle gå att köra dem i eller i en virituell pc men kräver då att du även har en xp/win98/95 licens och media att installera med.

Tyvärr så är dessa spel döda pga gammal kod som inte stöds längre om man inte vill krångla med emulatorer eller virituella maskiner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Problemet är bara att många av de äldre spelen oftast var gjorda för Windows 95/98/XP så att få igång dem på en modernare dator brukar vara klurigt.
Värt att tänka på utifall du lyckas fynda några äldre spel.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja mulle meck spelen är för gamla och använder sig av 16 bitars kot viket bara kan emuleras om du sitter på ett x86 32 bit operativsystem vilket är ovanligt att man har efter win xp.

Finns div pc emulatorer som ev skulle gå att köra dem i eller i en virituell pc men kräver då att du även har en xp/win98/95 licens och media att installera med.

Tyvärr så är dessa spel döda pga gammal kod som inte stöds längre om man inte vill krångla med emulatorer eller virituella maskiner.

Hmm då är ju frågan vad man kan tänka sig istället som skulle funka med nyare Windows antar jag?
Grabben är ju ändå iaf 10 år äldre än dottern så inte riktigt hängt med i just den svängen🤣

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Hmm då är ju frågan vad man kan tänka sig istället som skulle funka med nyare Windows antar jag?
Grabben är ju ändå iaf 10 år äldre än dottern så inte riktigt hängt med i just den svängen🤣

Kolla vad som erbjuds typ på steam eller gog

Speciellt gog erbjuder ju modifierade gamla spel som modifierats för att fungera under modernare platformar i många fall utan krussiduller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Hmm då är ju frågan vad man kan tänka sig istället som skulle funka med nyare Windows antar jag?
Grabben är ju ändå iaf 10 år äldre än dottern så inte riktigt hängt med i just den svängen🤣

Freddie Fish och andra spel från Humongous Entertainment finns på Steam. Alla de är barnvänliga och väldigt lättspelade peka-och-klicka-spel.
https://store.steampowered.com/app/283940/Freddi_Fish_and_the...

Tror också att alla har svenskt tal.

EDIT: Endast det spelet jag länkade till verkar ha svenskt tal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Linux har många spel gratis man kan ladda ner via motsvarigheten till App Store. Tux racer, Super Tux och TuxKart. Fungerar på gamla datorer.

Finns även ett spel jag nyligen laddade ner där det handlar om att lära barn matte, använda datorn och annat för allt från 3 år till 8år.

Planet Blupi är en klassiker som blivit open source och finns på Windows med.

Plants vs zombies på skiva kan köras utan internet och inget krävande spel.

Minetest är gratis version är minecraft och inte speciellt krävande.

Linux är också bra för barnen för man kan avinstallera webbläsaren så kan de inte surfa utan att ha lösenordet som krävs för att ladda ner ny webbläsare.

Jag har kört med Kubuntu senaste tiden men Linux Mint är populärt om man vill handen så liknande Windows som möjligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Här finns mulle meck : http://mulle.dongers.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Jag vet inte hur jag någonsin ska kunna återgälda det du gjort för mig... <3

Permalänk
Medlem

Tackar oerhört för alla tips jag fått. Har ju som sagt inte hängt med i spelvärlden när det kommer till barnspel. Liksom grabben fyller 16 i februari så det har ju inte direkt varit av något intresse för hans del🤣

Permalänk
Medlem

Jag har tjatat om det i andra sammanhang - och kommer fortsätta att promota Croc och Rayman-serien! De har en speciell plats i mitt spel-hjärta från barndomen och kan än idag som vuxen uppskatta dom

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte provat själv men här (verkar finnas alla Mulle Meck spel):
https://archive.org/details/mulle-meck-bygger-bilar-32bit-sve...

Efter llxt's länk så gick barnen bananas på Mulle meck så jag ska prova ladda ner senare idag.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Denna tråden är guld. Letar efter enklare gamla hederliga barnspel till dottern som är 7år. Hon har försökt med Minecraft men fastnar aldrig riktigt i det, så här inne kommer det letas flitigt efter bra tips

Någon som kanske kommer ihåg det gamla skolspelet där man var i en pyramid eller liknande och skulle lösa en massa matte grejer? Vet ju att det finns mattaraketen (Tror jag det hette) Sen något mer. Om någon har tips om vart man kan finna dessa så hojta gärna till

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt tag på två spel med karaktären Hugo. Visserligen på skiva men tänkte man kunde iaf testa om de kan du kan i Windows 10.
Funkar det inte så gör det inget då de ändå var gratis

Permalänk
Medlem

Här har ni en wiki till några av spelen som jag spelade när jag var barn : Lek och lär

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Här har ni en wiki till några av spelen som jag spelade när jag var barn : Lek och lär

Känner igen det där men kan inte riktigt placera det.
Men alla tips är ju bra tips.

Permalänk
Medlem

Har man en dator som klarar att köra en Android emulator så finns det en hel drös barnspel att ladda hem. F.ö har Lego ett antal PC online spel som som kanske skulle passa. Mitt 6 åriga barnbarn gillar att spela Roblox men då bör man sitta med i början för att förklara en del saker.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Denna tråden är guld. Letar efter enklare gamla hederliga barnspel till dottern som är 7år. Hon har försökt med Minecraft men fastnar aldrig riktigt i det, så här inne kommer det letas flitigt efter bra tips

Någon som kanske kommer ihåg det gamla skolspelet där man var i en pyramid eller liknande och skulle lösa en massa matte grejer? Vet ju att det finns mattaraketen (Tror jag det hette) Sen något mer. Om någon har tips om vart man kan finna dessa så hojta gärna till

Jag minns det.

Kördes i dos om jag inte minns fel

Hette typ cheops pyramid eller nått. Eller om det var varianten för att lära sig skriva på tangentbord fanns några olika varianter på det.

Tror det är detta.

Iaf introt kändes bekant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Nu har jag inte provat själv men här (verkar finnas alla Mulle Meck spel):
https://archive.org/details/mulle-meck-bygger-bilar-32bit-sve...

Efter llxt's länk så gick barnen bananas på Mulle meck så jag ska prova ladda ner senare idag.

Provade ladda hem det men funkade inte utan fick bara meddelande om att hitta nyaste versionen hos utgivaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Denna tråden är guld. Letar efter enklare gamla hederliga barnspel till dottern som är 7år. Hon har försökt med Minecraft men fastnar aldrig riktigt i det, så här inne kommer det letas flitigt efter bra tips

Någon som kanske kommer ihåg det gamla skolspelet där man var i en pyramid eller liknande och skulle lösa en massa matte grejer? Vet ju att det finns mattaraketen (Tror jag det hette) Sen något mer. Om någon har tips om vart man kan finna dessa så hojta gärna till

Chefrens Pyramid!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P