Samsung förbereder QD-OLED-skärm på 31,5 tum med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Samsung förbereder QD-OLED-skärm på 31,5 tum med 4K UHD-upplösning

I samband med CES 2024 planerar bolaget att introducera två nättare skärmar med QD-OLED-panel, där dessa riktas mot spelande vid bildförhållandet 16:9.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu jäklar åker vi. Är ruskigt taggad på OLED-året 2024.

Permalänk
Medlem

Fortfarande galet nöjd med min Alienware AW3423DW.
En fröjd att spela om en massa spel på denna skärm : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fortfarande galet nöjd med min Alienware AW3423DW.
En fröjd att spela om en massa spel på denna skärm : )

Instämmer. Sitter även jag på en AW3423DW. Absolut bästa skärmen med hästlängder. Svårt att se någon skärm slå den
Spel med HDR är en ljuv fröjd för ögonen på den skärmen.
Resident Evil 4 Remaken ger ständig haktappning när man spelar. HDR i det spelet överträffar HDR i Cyberpunk 2077 enligt min mening.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu snackar vi!

Jag spår att detta kommer vara ett exploderande segment för framtiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu snackar vi!

Jag spår att detta kommer vara ett exploderande segment för framtiden.

Jag förutspår att Samsung kommer att introducera dessa modellerna för >5-15k kr, vilket om sant lär släcka all form av "explodera" i detta segmentet. ..och bara leda till att folk köper gammaldags lcd eller köper 42-65" OLED eller qd-OLED TVs för hälften av vad en av dessa nya modellerna lär då kosta.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi. Precis vad jag väntat på!

Permalänk

Vad är det för jäkla skärmfot!? 😆
Batman throwing knife med hål?

Önskar jag kunde uppskatta designen på alla dessa gräsliga skärmar lite mer.

Såg att Alienware har en på (AW3225QF) som verkar använda samma panel, men även en lätt krökning (den högra i bilden på denna sida):

https://www.tweaktown.com/news/93954/alienware-teases-32-inch...

Gillar designen på den lite rundare sc-ifi-designen på vissa av Alienware-skärmarna mer än de flesta andra, så kanske siktar på en sån. Hoppas bara på USB-C med video och ström (gärna upp till 100 W) och en KVM-switch vore också fint.

Man kan ju hoppas/drömma...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning! bara 10" kvar och en prislapp som är närmare 10k än 20k!!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fortfarande galet nöjd med min Alienware AW3423DW.
En fröjd att spela om en massa spel på denna skärm : )

Jag köpte Odyssey G8 men är i stort sett samma skärm.

Jag är mest nöjd med att man inte längre har någon edge bleed eller ips glow som man levt med i 10+ år på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det för jäkla skärmfot!? 😆
Batman throwing knife med hål?

Önskar jag kunde uppskatta designen på alla dessa gräsliga skärmar lite mer.

Såg att Alienware har en på (AW3225QF) som verkar använda samma panel, men även en lätt krökning (den högra i bilden på denna sida):

https://www.tweaktown.com/news/93954/alienware-teases-32-inch...

Gillar designen på den lite rundare sc-ifi-designen på vissa av Alienware-skärmarna mer än de flesta andra, så kanske siktar på en sån. Hoppas bara på USB-C med video och ström (gärna upp till 100 W) och en KVM-switch vore också fint.

Man kan ju hoppas/drömma...

Tror dom snott foten från gamla Nixeus skärmarna
https://www.anandtech.com/show/11458/nixeus-nxedg27-27inch-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det för jäkla skärmfot!? 😆
Batman throwing knife med hål?

Exakt samma skärmfot som Acer använde på sina Predator skärmar (jag har själv en xb271hu), fast i helsvart. Lite konstigt att de använder samma som ett annat företag, får mig att undra om bilden stämmer överens med texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Exakt samma skärmfot som Acer använde på sina Predator skärmar (jag har själv en xb271hu), fast i helsvart. Lite konstigt att de använder samma som ett annat företag, får mig att undra om bilden stämmer överens med texten.
https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll1280/24-011-082-Z12.jpg

Exakt denna 5 (snart 6) åring jag går i tankarna att byta mot en OLED, hoppas på ett riktigt trevligt OLED-år med fina lanseringar på skärmar och att priserna åker ner lite till 😁

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Efter uppgradering till 42" OLED kan jag inte gå tillbaka till mindre skärm. Idealet vore en skärm som täcker hela synfältet, fast det medför ju tyvärr en del praktiska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Exakt denna 5 (snart 6) åring jag går i tankarna att byta mot en OLED, hoppas på ett riktigt trevligt OLED-år med fina lanseringar på skärmar och att priserna åker ner lite till 😁

Jo, samma här. Det sagt så är jag förvånad över hur bra Acer skärmen håller sig än idag. Har letat runt, men inte riktigt hittat något än som känns som en värdig uppgradering. Men den där 31.5" skärmen är helt klart en kandidat.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!
Har väntat på 32" Oled, 16:9 i många år, hoppas 2024 blir året man kan byta upp sig!

Verkar ju som det börjar hända saker äntligen.

Tycker 42" och större är lite för stort att ha på skrivbordet (hade en Brilliance 42" ett tag) för min del, trivs bättre med en 32" till datorn.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det för jäkla skärmfot!? 😆

Det är en gamerfot. Brukar signalera dålig smak och lika dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, inte omöjligt det blir köp om priset är rätt

Permalänk
Medlem

De modeller jag känner till. Hoppas på tidig lansering av Alienware då de gillar att vara först ut. Även spännande med rykten om dolby vision stöd och hdmi 2.1 FRL.

MSI MAG 321UPX
MSI MPG 321URX
32 inch 16:9, flat
Glossy
4K, 140 PPI
240hz

Asus PG32UCDM
32 inch 16:9, flat
Glossy
4K, 140 PPI
240hz

Alienware AW3225QF
32 inch 16:9, 1800R slight curve
Glossy
4K, 140 PPI
240hz
Dolby Vision HDR???
HDMI 2.1 FRL???
3 year burn-in warranty
Jan 2024 U.S., EU???

Permalänk
Musikälskare

Blir en ny skärm nån gång nästa år, får börja sätta mig in i allt igen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är inte detta Graalen själv? Tveksamt att det blir avsevärt bättre än denna om vi pratar traditionell skärm

Personligen är ju LG 42C2 egentligen bättre pga pris och storlek, men alla vill inte ha så stort

Bara de inte blåser på med 20000nits så den får förändringar efter en veckas användning bara för att vinna tester

Permalänk
Medlem

Fan är förjävla nöjd med min Neo G8 men enda anledningen till att det inte blev OLED monitor redan 2022 när jag köpte min skärm var just att jag ville ha 4k. Ni OLED - kungarna @ SweC är detta värt att uppgradera för? Eller är det onödigt när jag egentligen är super nöjd med min nuvarande modell. Får vänta in lite recensioner annars om inte annat!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Verkar trevliga. Nu fattas bara vitt färgtema också.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Instämmer. Sitter även jag på en AW3423DW. Absolut bästa skärmen med hästlängder. Svårt att se någon skärm slå den
Spel med HDR är en ljuv fröjd för ögonen på den skärmen.
Resident Evil 4 Remaken ger ständig haktappning när man spelar. HDR i det spelet överträffar HDR i Cyberpunk 2077 enligt min mening.

Har ni sett att det kommit en lösning på att uppgradera mjukvaran på den skärmen?
Skall tydligen fixa många problem.
Fungerar dock endast via Nvidia kort samt DP.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte ersätta min skärm mot en QD-OLED efter art ha läst om inbränningar, som en monitor kommer mycket statiska bilder att visas.

En del har fått inbränningar redan efter 2 månader på sin QD-OLED från Samsung.

Permalänk
Medlem

Men snälla. Kan vi inte lämna 4K/UHD-upplösning i 16:9 format på monitorer?
Jag blir så frustrerad när skalning måste vara något annat än jämna siffror.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Skulle verkligen vilja se något som pixeldubblar 1440p istället för 1080p...

Permalänk
Medlem

Nu blir stora dilemmat om man ska uppgradera till 1440p @ 360 Hz eller 4K @ 240 Hz. 🤔

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte detta Graalen själv? Tveksamt att det blir avsevärt bättre än denna om vi pratar traditionell skärm

Njae, 32 tums i 4K är för kompromissfylld "mellanupplösning" för att vara optimalt. Man måste i praktiken använda nån udda skalning på skrivbordet för få det att funka i verkligheten med lagom stora typsnitt osv i Windows, vilket automatiskt plockar bort den från "graal-status" kan jag tycka.

32 tum i sig är dock en trevlig storlek som går att få att funka för de flesta på ett ca 80 cm djupt skrivbord, så där tycker jag de tänker rätt!
Det borde väl egentligen vara smartare med en sån 32 tums skärm i 5k istället? (dvs dubbla 1440p - alltså 5120*2880)
Drygt 180 DPI borde blir väldigt lagom i jämna fina 200% skalning, och vill man spela eller liknande och inte har prestanda till det så kan man gå ner till 1440p eller leka med DLSS osv.
Eller motiverat på ett annat sätt: 1440p är ju typ "nya normen" för datorskärmar nuförtiden. 2880p/5k borde vara nästa naturliga steg!

Fick jag drömma skulle jag vilja bygga en ultrawide som bygger på det formatet, dvs i praktiken en ca 40 tums 21:9 i 6880x2880...
Eller kanske ännu bättre en 40 tummare i 21:10 i 6880x3200 - I'd buy that for a dollar!

Skrivet av iller:

Men snälla. Kan vi inte lämna 4K/UHD-upplösning i 16:9 format på monitorer?
Jag blir så frustrerad när skalning måste vara något annat än jämna siffror.

Jag är lite på samma spår som dig ovan tror jag
... men någon nytta kan nog 4K i 16:9 ha fortfarande? Tex spannet i ungefär 22 till 27 tums skärmar borde väl 200% skalning funka, för de som verkligen har tajt med plats men ändå vill ha något högupplöst? (eller som föredrar flera små skärmar av nån anledning)

Skrivet av unpronounceable:

Skulle verkligen vilja se något som pixeldubblar 1440p istället för 1080p...

Great minds think alike

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag är lite på samma spår som dig ovan tror jag
... men någon nytta kan nog 4K i 16:9 ha fortfarande? Tex spannet i ungefär 22 till 27 tums skärmar borde väl 200% skalning funka, för de som verkligen har tajt med plats men ändå vill ha något högupplöst? (eller som föredrar flera små skärmar av nån anledning)

Du har rätt.
23-24 tum fungerar fint med UHD-upplösning.

27 tum 3840x2160 blir ändå 150% skalning för att få till 2560x1440 ekvivalent.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller