Veckans fråga: Hur kontrollerar du dina spel?

Permalänk
Medlem

Spel i tredjepersonsvy fungerar mycket bättre med handkontroll och det är den typen av spel jag föredrar, vilket då styr valet av kontrolldon.

FPS har inte intresserat mig på mycket länge och förstapersonsvy fungerar inte bra för något annat i mitt tycke då man lätt känns stelopererad och för dåligt synfält för att det ska hjälpa inlevelsen på det sätt man hoppats.

Utöver detta har DualSenses vibrationer och motstånd i triggerknapparna mer påverkan på inlevelsen än jag på förhand trott, så det är en liten bonus när det används bra.

Permalänk
Medlem

Kör också en hel del hybrid. Tangentbord och mus till FPS titlar främst men till fightingspel och tredjeperson spel så blir det PS3 kontroll. Funderar dock på att köpa ny kontroll till PC eftersom den börjar bli lite dåligt. Funkar PS4 kontroll på PC lika bra? Vill ha Dual shock nämligen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har spelat på tangentbord sedan snart 40 år. Herregud så länge. Joystick samma tidsskala. Handkontroll av "nintendo"-snitt inte förrän ca 30 år sedan, med Amiga CD32. Trots att handkontroll alltså är en nykomling för mig föredrar jag den ändå oftast när det går. Klassisk joystick är jag inte så förtjust i, även om jag kört slut på några Tac2.
Vi kör med i huvudsak XBox 360 wireless till PC, samt Nintendo Original till Nintendo. Där föredrar jag gamepad före wiimote och joycon, vanligen.

Tangentbord föredrar jag egentligen bara till spel typ Civilization, eller, rollspel som Baldur's Gate 3 (då i kombination med mus uppenbarligen), inte till action- eller plattformsspel. FPS kör jag i praktiken aldrig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör för det mesta mus/tgb. Vissa spel som soulslikes och liknande körs till fördel på kontroll enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Kör också en hel del hybrid. Tangentbord och mus till FPS titlar främst men till fightingspel och tredjeperson spel så blir det PS3 kontroll. Funderar dock på att köpa ny kontroll till PC eftersom den börjar bli lite dåligt. Funkar PS4 kontroll på PC lika bra? Vill ha Dual shock nämligen.

Jepp, det funkar. Det enda som är tråkigt är väl att man inte kan få PS prompts i dom flesta spelen, men det är du troligen van vid redan om du kört med PS3 kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jepp, det funkar. Det enda som är tråkigt är väl att man inte kan få PS prompts i dom flesta spelen, men det är du troligen van vid redan om du kört med PS3 kontrollen.

Jo precis det är jag van vid! Antar att PS4 kontrollen också känns en del bättre än 3:an. Tack för svar! Ska köpa en imorrn

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jo precis det är jag van vid! Antar att PS4 kontrollen också känns en del bättre än 3:an. Tack för svar! Ska köpa en imorrn

Ja, och PS5:ans kontroll är ännu bättre (tycker jag), men jag vågar inte riktigt uttala mig om hur brett stöd den har. Jag har bara hunnit testa den med spel som specifikt stödjer den kontrollen. Jag hoppas att den funkar i alla spel som har kontrollerstöd, för jag kör hellre med den än DS4 i så fall.

Permalänk
Medlem

beror på spel. FPS osv mus/tang
plattformers och emulerade spel -> controller. oftast systemets om tillgängligt. wiiupro till dolpin, switch pro till yuzu osv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Tangentbord och mus med ett fåtal undantag.
- Tetris Effect & Tetr.io: Endast tangentbord
- DCS world: styrspak och gasreglage (HOTAS)