Sätta ihop en HyperV server

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sätta ihop en HyperV server

Tänker sätta ihop en HyperV maskin och skulle vilja veta vilken den bästa processorn för detta är…
Om jag fattat rätt så är det 16st kärnor man får ha när man kör Windows 2022 Server Standard, men är detta äkta kärnor eller räknas även HT/trådar in ?

Det skall alltså vara en produktionsserver i aktiv drift på företag, så 19” rack och dubbla PSU’er är ett krav skulle jag vilja påstå.

Har kört mycket Dell tidigare men är inte kompis med dem längre sedan ett gäng incidenter så jag funderar på SuperMicro för att få störst valfrihet eller alternativt HP för lite mer bekvämlighet (?)

256GB ram och ~8-10TB SSD i någon form utav raid.

Kommer börja med 1st server och sedan efter några månader skapa ett syskon som antingen är snarlikt eller något mindre i disk/minne/cpu för att ha som manuell redundans om något händer med den primära (motsvarigheten till vMotion behövs såldes inte)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det brukar vara behoven i förhållande till budget som avgör vilken processor som är bäst och av inget vi vet någon om.
Blir lite osäker men vill minnas att virtuella kärnor räknas som fysiska. Dvs en 8 core med HT har då 16 virtuell Cores.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tänk på att standard bara får licensiera 2 gäster också så utöver de måste du köpa till licenser för utöver det om de är windows gäster , räcker inte med CALar alltså

16 core vill jag minnas är fysiska men lite osäker där

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på utan att veta vad för typ av last som ska köra på maskinen.

Angående leverantörer så väljer jag Dell framför HP alla dagar i veckan, ffa pga HPs värdelösa support trots next day premium support.

Är support inte viktigt för dig/kunden så är absolut SuperMicro ett vettigt alternativ, i slutändan är det samma CPU, styrkretsar och minne i burken ändå.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det brukar vara behoven i förhållande till budget som avgör vilken processor som är bäst och av inget vi vet någon om.
Blir lite osäker men vill minnas att virtuella kärnor räknas som fysiska. Dvs en 8 core med HT har då 16 virtuell Cores.

Här går meningarna isär gällande licensieringen alltså 😅 (se nedan) är det fysiska eller virtuella cores… eller ja, räknas trådar in.
Får undersöka det lite 👍🏼

Hög klockfrekvens över många kärnor.
Så frågan är nog mer vilken cpu med 8c/16t eller 16c med hög klockfrekvens borde vara bäst på Intel respektive AMD sidan ?

Sedan finns det ingen riktig budget så sett, det får kosta lite för att få bra saker som planerar att hålla i 3-5år beroende på supportavtal.

Skrivet av mahava:

Tänk på att standard bara får licensiera 2 gäster också så utöver de måste du köpa till licenser för utöver det om de är windows gäster , räcker inte med CALar alltså

16 core vill jag minnas är fysiska men lite osäker där

Hmm.. licensiera 2 gäster ? Du tänker alltså som en access CAL ? (Heter de väl)
När behöver man dessa ? 🤔

Skrivet av Xcorp:

Omöjligt att svara på utan att veta vad för typ av last som ska köra på maskinen.

Angående leverantörer så väljer jag Dell framför HP alla dagar i veckan, ffa pga HPs värdelösa support trots next day premium support.

Är support inte viktigt för dig/kunden så är absolut SuperMicro ett vettigt alternativ, i slutändan är det samma CPU, styrkretsar och minne i burken ändå.

Det skall vara så snabba kärnor det går. Alltså så hög klockfrekvens som möjligt pga applikationerna som körs är äldre och föredrar få cores med snabba sådana. Är det då upp till 16 cores oavsett riktiga eller virtuella så kanske vi pratar en 8core 16thread cpu då för att inte kliva över licensens begränsningar.
Så, 8c/16ht processorn med bäst klockfrekvens ?
Tänker primärt Intel, men även AMD skulle ju funka..

Gällande val utav leverantör för support etc är det precis därför jag väljer att lämna Dell på server-sidan. Vi har haft en riktigt piss-case pågående från och till med vårt SAN i över 1år men det blir inte löst. Dell skakar av sig det hela och menar att det inte är deras fel / problem längre och har skött det hela ganska osnyggt.

So jo, support (eller skall jag säga på platsen garanti..) är viktigt. Supporten för hur man skall konfigurera eller lösa mjukvarumässiga problem etc kan vi lösa med separat konsult isåfall.

Men hårdvaran (speciellt när den är nedlåst… *host* DELL *host*..) är viktigt att man har nån fall-back på. I varje fall i någon form 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Här går meningarna isär gällande licensieringen alltså 😅 (se nedan) är det fysiska eller virtuella cores… eller ja, räknas trådar in.
Får undersöka det lite 👍🏼

Hög klockfrekvens över många kärnor.
Så frågan är nog mer vilken cpu med 8c/16t eller 16c med hög klockfrekvens borde vara bäst på Intel respektive AMD sidan ?

Sedan finns det ingen riktig budget så sett, det får kosta lite för att få bra saker som planerar att hålla i 3-5år beroende på supportavtal.

Här kan du läsa på: Introduction to Per Core Licensing and Basic Definition
Här kan du räkna ut antalet licenser som krävs: Windows Server Core Licensing Calculator

När det gäller virtualisering så är det fysiska kärnor över klockfrekvens som är avgörande.

Skrivet av andreas_dock:

Hmm.. licensiera 2 gäster ? Du tänker alltså som en access CAL ? (Heter de väl)
När behöver man dessa ? 🤔

Det heter Core-licenses. CALs tilldelas användare.

Skrivet av andreas_dock:

Det skall vara så snabba kärnor det går. Alltså så hög klockfrekvens som möjligt pga applikationerna som körs är äldre och föredrar få cores med snabba sådana. Är det då upp till 16 cores oavsett riktiga eller virtuella så kanske vi pratar en 8core 16thread cpu då för att inte kliva över licensens begränsningar.
Så, 8c/16ht processorn med bäst klockfrekvens ?
Tänker primärt Intel, men även AMD skulle ju funka..

Gällande val utav leverantör för support etc är det precis därför jag väljer att lämna Dell på server-sidan. Vi har haft en riktigt piss-case pågående från och till med vårt SAN i över 1år men det blir inte löst. Dell skakar av sig det hela och menar att det inte är deras fel / problem längre och har skött det hela ganska osnyggt.

So jo, support (eller skall jag säga på platsen garanti..) är viktigt. Supporten för hur man skall konfigurera eller lösa mjukvarumässiga problem etc kan vi lösa med separat konsult isåfall.

Men hårdvaran (speciellt när den är nedlåst… *host* DELL *host*..) är viktigt att man har nån fall-back på. I varje fall i någon form 👍🏼

Som sagt, fysiska kärnor framför klockfrekevens. Risken är att du inte kommer kunna nyttja den högre klockfrekvensen nämligen.
För de individuella maskinerna är det minne över antal kärnor. I många fall lönar det sig inte att gå högre än två virtuell kärnor.

Ja, Dell [from Hell] håller vi oss också bort ifrån. Dom har t.o.m. blivit svartlistade (!) i vårt datacenter!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dr.Mabuse:

Här kan du läsa på: Introduction to Per Core Licensing and Basic Definition
Här kan du räkna ut antalet licenser som krävs: Windows Server Core Licensing Calculator

När det gäller virtualisering så är det fysiska kärnor över klockfrekvens som är avgörande.

Det heter Core-licenses. CALs tilldelas användare.

Som sagt, fysiska kärnor framför klockfrekevens. Risken är att du inte kommer kunna nyttja den högre klockfrekvensen nämligen.
För de individuella maskinerna är det minne över antal kärnor. I många fall lönar det sig inte att gå högre än två virtuell kärnor.

Ja, Dell [from Hell] håller vi oss också bort ifrån. Dom har t.o.m. blivit svartlistade (!) i vårt datacenter!

Mycket bra input här, tackar

Haha, skrattade gott när jag läste "Dell From Hell"
Den kommer jag ha med mig framöver... heh

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Mycket bra input här, tackar

Haha, skrattade gott när jag läste "Dell From Hell"
Den kommer jag ha med mig framöver... heh

om hastigheten på kärnorna är viktigt så har AMD processorer anpassade för hög frekvens är serien med F

https://www.anandtech.com/show/15715/amds-new-epyc-7f52-revie...

om du vill veta mer.

sen är supermicro ett bra val.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Sätt upp ett Hyper-V cluster med S2D (Storage Spaces Direct) från scratch är min rekommendation.

Intressanta kommentarer ang. Dell, vi kör Dell till compute, storage, client och network, inga klagomål alls. Deras ProSupport är guld värd, speciellt på klientsidan med hårdvarubyten lite då och då.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av funky_monkey:

om hastigheten på kärnorna är viktigt så har AMD processorer anpassade för hög frekvens är serien med F

https://www.anandtech.com/show/15715/amds-new-epyc-7f52-revie...

om du vill veta mer.

sen är supermicro ett bra val.

Kör vi på AMD -spåret så satt jag och skissade på dennna setup'en igår;

https://www.mullet.se/product.html?product_id=355224&CNFid=jJ...

2st AMD EPYC 72F3 med andra ord.

Med tanke på licenseringen och hur den fungerar för HyperV i Windows Server 2022 så är detta det bästa jag kunde uppbringa då våra applikationer som är affärskritiska föredrar färre kärnor men snabba sådana. Våran setup idag är Xeon processorer med 2,4ghz base och 2,8ghz boost, och vi bytte till en 3,2ghz bas / 3,6ghz boost i en utav maskinerna och det var ett prestandahopp direkt.

Vi kommer köra 2st host'ar varav detta kommer då vara den primära.
Sedan kör vi en likadan, men med klenare CPU, mindre minne och slöare disk bara för att kunna ha någon form utav backup / drift utav kritiska maskiner om man måste ta ner den primära maskinen. Denna "redundans-maskin" kommer även fungera som backuphantering och därav ha lite annorlunda setup vad gäller just diskar etc.

Tankar ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kör vi på AMD -spåret så satt jag och skissade på dennna setup'en igår;
<Uppladdad bildlänk>
https://www.mullet.se/product.html?product_id=355224&CNFid=jJ...

2st AMD EPYC 72F3 med andra ord.

Med tanke på licenseringen och hur den fungerar för HyperV i Windows Server 2022 så är detta det bästa jag kunde uppbringa då våra applikationer som är affärskritiska föredrar färre kärnor men snabba sådana. Våran setup idag är Xeon processorer med 2,4ghz base och 2,8ghz boost, och vi bytte till en 3,2ghz bas / 3,6ghz boost i en utav maskinerna och det var ett prestandahopp direkt.

Vi kommer köra 2st host'ar varav detta kommer då vara den primära.
Sedan kör vi en likadan, men med klenare CPU, mindre minne och slöare disk bara för att kunna ha någon form utav backup / drift utav kritiska maskiner om man måste ta ner den primära maskinen. Denna "redundans-maskin" kommer även fungera som backuphantering och därav ha lite annorlunda setup vad gäller just diskar etc.

Tankar ?

har ser arbetslasten ut har ni fördel av mer cache finns ju X3D versioner också. har ni laster som drar nytta av mycket bandbredd mot minne eller har ni mer fördel av mer I/O iops mot lagringen?

har ni/du tänkt att köra Hyper-v som kluster med failover? eller två parralella instanser med failover?

hur många diskplatser har du behov av?

https://www.supermicro.com/en/products/aplus?mlg=0

här är supermicros H13 serie för AMD du kan välja att ha ett chassie med två separata servrar i ett 1U format med redundans.
det finns hur mycket som hällst att labba med platformen stödjer ju CXL och pcie-5 om det är något positivt?

blev säker mer att tänka på nu men vill ju att du gör ett bra val

PS: hittade sku för 16c EPYC med 4,4 ghz boost https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-epyc-9174f

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av funky_monkey:

har ser arbetslasten ut har ni fördel av mer cache finns ju X3D versioner också. har ni laster som drar nytta av mycket bandbredd mot minne eller har ni mer fördel av mer I/O iops mot lagringen?

Riktigt så djupt har inte jag någon analys på, och kommer nog inte ha det heller.
Vi är inte mer diskintensiva än vanligt, samma sak med bandbredd mot minne eller mer cache. Verkar dock som att få cores med höga hastigheter kommer med mycket cache över lag... någon extra cache har jag svårt att se behov utav dock.

Skrivet av funky_monkey:

har ni/du tänkt att köra Hyper-v som kluster med failover? eller två parralella instanser med failover?

Då vi kör VMWare idag, med 3 hostar och vMotion på det så är hela HyperV -plattformen relativt okänd - så jag vet inte riktigt vad den klarar av.
Det enda jag egentligen har med mig att vi inte längre har något behov utav att köra lika avancerad mjukvaru-setup som vi kört idag med med vmware essentials + veeam.
Vi har gått ner ganska mycket i antal VM'ar vi kör pga. mer och mer har flyttat ut på webben hos leverantörer, eller att de själva erbjuder en host'ad miljö hos dem för samma kostnad som bara licensen tidigare kostat...
Vi kör 1/3 så många VM'ar vi gjorde idag som vi gjorde tidigare, därav har kraven på cluster etc mer eller mindre försvunnit.

Skrivet av funky_monkey:

hur många diskplatser har du behov av?

Lite oklart, men skulle säga att vi kommer vilja ha minst 8 i varje fall.

Skrivet av funky_monkey:

https://www.supermicro.com/en/products/aplus?mlg=0
här är supermicros H13 serie för AMD du kan välja att ha ett chassie med två separata servrar i ett 1U format med redundans.
det finns hur mycket som hällst att labba med platformen stödjer ju CXL och pcie-5 om det är något positivt?

Detta var något jag inte hade koll på alls faktiskt, att det fanns produkter som hyserade 2st servers i en och samma låda...
Eftersom de skall göra mer eller mindre samma uppgift - men vid olika tillfällen kanske detta hade varit något att kolla närmare på!
.. nu började hjärncellerna verkligen spinna på högvarv 😅👍

Edit: Hittar dock ingen maskin som hyserar 2st ?, "Grand Twin" verkar bara vara 4st hosts ?
https://www.supermicro.com/datasheet/datasheet_H13_GrandTwin....

Skrivet av funky_monkey:

PS: hittade sku för 16c EPYC med 4,4 ghz boost https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-epyc-9174f

Denna verkar ju smutt!
Men vet inte om Mullet har den..?
Det som främst sticker iväg på den är ju TDP'n på 320w mot den tidigare jag visade.
Men det var ju smutt med en 16c/32t i ett och samma paket + högre klocks per core.. uppskattar din input här

Verkar dock vara en annan sockel ? SP5 ? Tror den tidigare var SP3...

Skrivet av funky_monkey:

blev säker mer att tänka på nu men vill ju att du gör ett bra val

Det blev det absolut, men det är ju ett större inköp så hellre att man tar det några vändor extra än att ångrar sina beslut i efterhand!
All input här är bra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Riktigt så djupt har inte jag någon analys på, och kommer nog inte ha det heller.
Vi är inte mer diskintensiva än vanligt, samma sak med bandbredd mot minne eller mer cache. Verkar dock som att få cores med höga hastigheter kommer med mycket cache över lag... någon extra cache har jag svårt att se behov utav dock.
Då vi kör VMWare idag, med 3 hostar och vMotion på det så är hela HyperV -plattformen relativt okänd - så jag vet inte riktigt vad den klarar av.
Det enda jag egentligen har med mig att vi inte längre har något behov utav att köra lika avancerad mjukvaru-setup som vi kört idag med med vmware essentials + veeam.
Vi har gått ner ganska mycket i antal VM'ar vi kör pga. mer och mer har flyttat ut på webben hos leverantörer, eller att de själva erbjuder en host'ad miljö hos dem för samma kostnad som bara licensen tidigare kostat...
Vi kör 1/3 så många VM'ar vi gjorde idag som vi gjorde tidigare, därav har kraven på cluster etc mer eller mindre försvunnit.
Lite oklart, men skulle säga att vi kommer vilja ha minst 8 i varje fall.
Detta var något jag inte hade koll på alls faktiskt, att det fanns produkter som hyserade 2st servers i en och samma låda...
Eftersom de skall göra mer eller mindre samma uppgift - men vid olika tillfällen kanske detta hade varit något att kolla närmare på!
.. nu började hjärncellerna verkligen spinna på högvarv 😅👍

Edit: Hittar dock ingen maskin som hyserar 2st ?, "Grand Twin" verkar bara vara 4st hosts ?
https://www.supermicro.com/datasheet/datasheet_H13_GrandTwin....
Denna verkar ju smutt!
Men vet inte om Mullet har den..?
Det som främst sticker iväg på den är ju TDP'n på 320w mot den tidigare jag visade.
Men det var ju smutt med en 16c/32t i ett och samma paket + högre klocks per core.. uppskattar din input här

Verkar dock vara en annan sockel ? SP5 ? Tror den tidigare var SP3...
Det blev det absolut, men det är ju ett större inköp så hellre att man tar det några vändor extra än att ångrar sina beslut i efterhand!
All input här är bra.

Angående Big Twin så kan man konfigurera och välja två eller fyra system per server

https://www.supermicro.com/newsroom/events/event_registration...

du kan höra av dig till supermicro direkt för pris konfig och beställning, annars har dustin supermicros sortiment och kan förmodligen ta hem ett system till dig om du har en konfig som du vill ha.

angående lagring så kan du komma lite billigare undan med vanliga hdd och några snabba ssd som cache (synd att optane inte säljs längre) tror att om ni kör Hyper-v fullversionen så har den tillgång till storage spaces och tiered storage. rekomenderar annnars kioxias cm7 eller liknande för ssd lagring.

wild card annars är ju Threadripper https://www.gigabyte.com/Enterprise/Tower-Server/W771-Z00-rev...

max boost är ju 5,3ghz base 4,5ghz med de flesta pro funktionerna från epyc

EDIT här är supermicros store pris i euro men ger lite fingervisning går att konfigurera och få priser vet ej om dom skeppar till swe men men https://store.supermicro.com/nl_en/servers/clouddc.html

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"