Sony har sålt 50 miljoner Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony har sålt 50 miljoner Playstation 5

Efter en turbulent start vid Playstation 5-lanseringen har försäljningen återhämtat sig ordentligt och 50 miljoner enheter har nu sålts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Säljer den i paritet med PS4 så får det ju sägas vara bra antar jag. Vet någon hur siffrorna ser ut för Sverige? Kanske jämfört med Xbox också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Säljer den i paritet med PS4 så får det ju sägas vara bra antar jag. Vet någon hur siffrorna ser ut för Sverige? Kanske jämfört med Xbox också.

PS5 har sålt typ 3 gånger mer än Series X iaf men i Sverige har jag ingen aning.

Lite dåligt med spel till både Series X och PS5 än så länge, jag har över 100 spel till PS4 men bara 15-20 till PS5.

Permalänk

Playstation 5 hade leveransproblem i början, nu när de går att köpa så har de förlorat deras nyhetsvärde. Undra hur försäljningen hade sett ut om de hade kunnat levererat? Jag själv har en PS5a som jag ej har startat på över ett halvår, jag har ej tid att spela. Gissar att många som är lite äldre är i samma sits, att de inte spelar för att de inte vill spela, utan för att de ej hinner.

Jag tycker konsol vs dator är intressant. Det jag tror är att om konsoler vinner så kommer datormarknaden bli väldigt tråkigt, det kommer typ bara bestå av ultratunna laptops där alla köra mjukvaror i molnet. -T.ex. programmera mikrodator som Arduino idag går fint från webbläsare i molnet.

Det som skulle kunna hända är att mobiler vinner, liksom iPhone 15 Pro är riktigt snabb. Den hade kunnat driva spel på tvn och sedan har man en Bluetooth gamepad.

Skrivet av LeVvE:

PS5 har sålt typ 3 gånger mer än Series X iaf men i Sverige har jag ingen aning.

Lite dåligt med spel till både Series X och PS5 än så länge, jag har över 100 spel till PS4 men bara 15-20 till PS5.

När jag spelade på min PS5a, så var det typ nästan PS4 spelen som var riktigt bra. Hade ej stöd för PS4a funnits, så oj vilken dålig konsol hade jag tyckt.

Permalänk
Medlem

Vad är motsvarande siffra för XBOX series X?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur det är i just Sverige, men Xbox försäljningen är ner 52% i Europa.

https://youtu.be/t7DKvEQHsV4?si=zi36u_sqHutE8VeP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det som skulle kunna hända är att mobiler vinner, liksom iPhone 15 Pro är riktigt snabb. Den hade kunnat driva spel på tvn och sedan har man en Bluetooth gamepad.

Ja, mobilmarknaden är ju största spelmarknaden, har fungerande distribution, låg andel piratkopiering trots allt, att på sikt se mobiler länkade till TVn är en självklarhet. Jag spelade Giana Sisters för typ 10 år sedan på en sopig platta kopplad till TV, mest för att se om det funkade, vilket det gjorde. Trådlös koppling till TV, gamepad, så är man hemma. Då behövs ingen dator heller, för folk flest, bara skärm och tangentbord+mus kopplat till mobilen. Finns inga skäl till att en mobil inte ska kunna köra typ Desktop-Linux (det har ju redan gjorts) om efterfrågan finns. Apple har ju samma cpu i mobil och desktop, de kan säkert fixa något också om de vill.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Lite kul att se hur priserna stagnerat på modernare konsoler

När t ex Playstation 2 kom så kostade det 4500kr nytt, 3-4 år senare kunde man köpa det för 990:- på typ Ica maxi.

Playstation 3 kostade 6000kr nytt och 3 år senare kunde man köpa den för halva priset.

PS4 och PS5 har väl i princip stått still vad gäller pris.

Hur som helst så är man ju inte sådär jättesugen på köpa en snart 4 år gammal konsol för nypriset även om det så klart finns anledningar till varför det inte sänkts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Lite kul att se hur priserna stagnerat på modernare konsoler

När t ex Playstation 2 kom så kostade det 4500kr nytt, 3-4 år senare kunde man köpa det för 990:- på typ Ica maxi.

Playstation 3 kostade 6000kr nytt och 3 år senare kunde man köpa den för halva priset.

PS4 och PS5 har väl i princip stått still vad gäller pris.

Hur som helst så är man ju inte sådär jättesugen på köpa en snart 4 år gammal konsol för nypriset även om det så klart finns anledningar till varför det inte sänkts.

Tillgång och efterfrågan. Något man lär sig ganska tidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av person:

Tillgång och efterfrågan. Något man lär sig ganska tidigt.

Fast Sony har ju sagt att det finns en PS5 för alla

Så tillgången är det nog inget problem på.

''Alla som vill ha en kommer kunna få en – Jim Ryan''

''Who is Jim Ryan?
Jim Ryan, President and CEO, announces retirement after 30 years with Sony Interactive Entertainment - Sony Interactive Entertainment.27 sep. 2023''

Scalpers 2019 är sedan länge borta och glömda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Tillgång och efterfrågan. Något man lär sig ganska tidigt.

Mjo så är det och därför jag tackar nej för att min efterfrågan är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Fast Sony har ju sagt att det finns en PS5 för alla

Så tillgången är det nog inget problem på.

''Alla som vill ha en kommer kunna få en – Jim Ryan''

''Who is Jim Ryan?
Jim Ryan, President and CEO, announces retirement after 30 years with Sony Interactive Entertainment - Sony Interactive Entertainment.27 sep. 2023''

Scalpers 2019 är sedan länge borta och glömda.

Att säga att det inte spelar någon roll är att ignorera realiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Lite kul att se hur priserna stagnerat på modernare konsoler

När t ex Playstation 2 kom så kostade det 4500kr nytt, 3-4 år senare kunde man köpa det för 990:- på typ Ica maxi.

Playstation 3 kostade 6000kr nytt och 3 år senare kunde man köpa den för halva priset.

PS4 och PS5 har väl i princip stått still vad gäller pris.

Hur som helst så är man ju inte sådär jättesugen på köpa en snart 4 år gammal konsol för nypriset även om det så klart finns anledningar till varför det inte sänkts.

Sedan ska man inte glömma inflationen.
4500 sek år 2000 är 7000 sek idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av person:

Att säga att det inte spelar någon roll är att ignorera realiteten.

Inte som om det är en brist på PS5'an, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad är motsvarande siffra för XBOX series X?

20+...ish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

20+...ish?

Tack.
Visste att den sålde avsevärt sämre, men vore intressant med en siffra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Inte som om det är en brist på PS5'an, men men.

Men men det är brist på folk som vill köpa till nuvarande pris eller hur menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Men men det är brist på folk som vill köpa till nuvarande pris eller hur menar du?

Nej, Sony kan dock mätta folket och ha PS5or över i stora lager.

Eller så kanske Sony har toppat på 70 mille pers nu? Vem vet, Ps5 Pro kommer snart.

Jag tycker dock ~7k för 5700XT/6600XT och 3700X dator som är nedlåst är dyrt. Men vet man inte bättre så är det guld värt

Permalänk
Medlem

Fortfarande en bra bit kvar till Nintendo Switch som hade över 132 miljoner enheter sålna efter kvartal 3 i år:
https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/hard_soft/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad är motsvarande siffra för XBOX series X?

Två X på varje S i EU och Sverige följer EU rätt bra, så när MS sålt två X har Sony sålt nio PS5 häromkring.

En av nio köper potatisen som drar ner hela generationen.

Två av nio köper X.

Bara sex av nio köper rätt om man vill ha en framtid utan blandade SKU:s och en framtid utan spel som en service.

De som vill ha spel gratis från dag ett kommer bli ihågkomna av historikerna. Naivt att tro att spelstudios kan drivas utan inkomst, att de inte såg varningstecknen med uppköp och nedläggningar och att reportrar på sidor som dessa inte valde att upplysa lite tydligare om konsekvenserna. Men som grodan i kastrullen verkar man inte märka hur värmen stiger. Eller memen "This is fine" för den yngre generationen som missat helheten och inte har en aning om att både EA och MS ligger på tomtens naughty list.

Eller har man missat hur filmindustrin sakta men säkert degraderats sedan 90-talet?
På den tiden gick folk på bio eller hyrde film varje helg samtidigt som man byggde på sig köpfilmer i bokhyllan.
Idag sprider man ut de pengarna på streamingtjänster, som istället ska fördela de pengarna över hela sitt utbud istället för årets filmer. Samtidigt har de fått för sig att de är James Cameron och försöker göra egna filmer.

Snart sitter även spelindustrin med facit i hand, tyvärr är min tidsmaskin trasig, men ska vi extrapolera mot hollywoods tidslinje har vi nog redan nått point of no return och om tio år är nog även större delen av spelbranschen den mellanmjölk streamingtjänsterna är idag.

"Det började med något de kallade för Free to Play" tror jag blir titeln på boken i framtiden. Har du läst ända hit är du iaf inte tiktok-skadad än och kanske du även sett en film som "måndag hela veckan" så skriv gärna vad du tror Sonys siffror kommer betyda för framtiden.

Med detta menar jag att det snart är sista chansen som gamer att bojkotta MS. Filmindustrin är redan körd och det kommer aldrig gå att reversera. Romantiska komedier i klassiskt tempo kommer aldrig nå de barn som föds idag. De kollar inte ens klart 5 sekundersklippen på tiktok. Snart kommer scrollskador att ersätta tennisarmbåge...

Ursäkta långt inlägg, men bakom de till synes positiva säljsiffrorna för Sony döljer sig stora problem. MS revenue är trots det likvärdig, tack vare ingamevalutor och spel som service, så det räcker inte. Eller vad tror du?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, mobilmarknaden är ju största spelmarknaden, har fungerande distribution, låg andel piratkopiering trots allt, att på sikt se mobiler länkade till TVn är en självklarhet. Jag spelade Giana Sisters för typ 10 år sedan på en sopig platta kopplad till TV, mest för att se om det funkade, vilket det gjorde. Trådlös koppling till TV, gamepad, så är man hemma. Då behövs ingen dator heller, för folk flest, bara skärm och tangentbord+mus kopplat till mobilen. Finns inga skäl till att en mobil inte ska kunna köra typ Desktop-Linux (det har ju redan gjorts) om efterfrågan finns. Apple har ju samma cpu i mobil och desktop, de kan säkert fixa något också om de vill.

Jo, fast om nu mobiltelefoner växer framöver för traditionella spel så kommer det förmodligen ändå ta ett tag.
iPhone 15 Pro kostar över 15000Kr och det har väl rapporterats om värmeproblem.

Om nu mobiler får prestanda nog att på något sätt konkurrera med konsoler på traditionella konsolspel så blir det förmodligen tidigast i mitten på nästa konsolgeneration.

Nästa generation konsoler kommer förmodligen fokusera mycket på RT, där kommer nog telefoner ha problem rätt långt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Tillgång och efterfrågan. Något man lär sig ganska tidigt.

Kan ju knappast ha varit någon brist på tillgång på ps4.
Ps3 va med svår att få tag i vid release, jag bokade min ett år innan, så jag köper inte ditt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Vet inte hur det är i just Sverige, men Xbox försäljningen är ner 52% i Europa.

https://youtu.be/t7DKvEQHsV4?si=zi36u_sqHutE8VeP

Jag kan "garantera" att Microsoft kommer släppa 1, max 2 konsoler (generationer) till som konkurrerar med Sony. Därefter kommer de enbart släppa appar eller en smartbox för att kunna köra Xbox gamepass Cloud och streama spelen framöver.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan "garantera" att Microsoft kommer släppa 1, max 2 konsoler (generationer) till som konkurrerar med Sony. Därefter kommer de enbart släppa appar eller en smartbox för att kunna köra Xbox gamepass Cloud och streama spelen framöver.

Usch vad hemskt, så vill vi ju inte ha det, allt under deras äckliga paraply.
Vill kunna ha mina spel på steam, jag köper inte ens spel som tvingar mig att använda andra launchers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Kan ju knappast ha varit någon brist på tillgång på ps4.
Ps3 va med svår att få tag i vid release, jag bokade min ett år innan, så jag köper inte ditt argument.

Lägg till fler variablar som världsläge och inflation. Något man märkt ganska snabbt;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Lägg till fler variablar som världsläge och inflation. Något man märkt ganska snabbt;)

Jo fast vilka unika variabler och betydligt ökad inflation va det som gällde under ps4ans tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, mobilmarknaden är ju största spelmarknaden, har fungerande distribution, låg andel piratkopiering trots allt, att på sikt se mobiler länkade till TVn är en självklarhet. Jag spelade Giana Sisters för typ 10 år sedan på en sopig platta kopplad till TV, mest för att se om det funkade, vilket det gjorde. Trådlös koppling till TV, gamepad, så är man hemma. Då behövs ingen dator heller, för folk flest, bara skärm och tangentbord+mus kopplat till mobilen. Finns inga skäl till att en mobil inte ska kunna köra typ Desktop-Linux (det har ju redan gjorts) om efterfrågan finns. Apple har ju samma cpu i mobil och desktop, de kan säkert fixa något också om de vill.

Forumdiskussioner tenderar att bli väldigt "lokala". Ur mjukvarusynpunkt genererar mobilmarknaden största revenue, med dryga 50%, Switch/PS/XB ca 25%, PC ca 20%. Lite avrundat, men exakta siffror finns inte, det är bara olika analytikeruppskattningar.

Diskussioner om XBox vs PS rör t.ex. bara 10-15% av spelmarknaden. Om XBox lades ner helt, skulle spelmarknaden som helhet knappt påverkas alls. Eller high-end desktop PC, som är ett par procent av PC spelmarknaden, dvs en halv procent eller så av den totala spelmarknaden. Men på Sweclockers forum märks inte mycket av det.

Även om en framtid med mobiler som i princip enda computing/gaming plattform verkar rimlig, är det inte säkert att det kommer att ske. Finns ju extremt starka ekonomiska intressen som förutsätter en uppdelning av marknaden enligt befintliga mönster. Företag som Nvidia, intel, Microsoft osv har inget intresse alls i en sådan framtid, och all anledning att motarbeta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, fast om nu mobiltelefoner växer framöver för traditionella spel så kommer det förmodligen ändå ta ett tag.
iPhone 15 Pro kostar över 15000Kr och det har väl rapporterats om värmeproblem.

Om nu mobiler får prestanda nog att på något sätt konkurrera med konsoler på traditionella konsolspel så blir det förmodligen tidigast i mitten på nästa konsolgeneration.

Nästa generation konsoler kommer förmodligen fokusera mycket på RT, där kommer nog telefoner ha problem rätt långt framöver.

Det här är ett bra exempel.
Den överlägset största andelen av denna konsolgenerationen är Nintendo Switch. Den har prestanda som är en bråkdel av en ny iPhones. Switchen har sålt ganska precis dubbelt så mycket som PS5 och XBox Series tillsammans! Det finns säkert människor som tycker grafikprestanda är viktigt, och Nintendo kommer naturligtvis med uppdaterad hårdvara snart. Men bilden är glasklar, och att metoden som används för att beräkna ambient occlusion är något som kommer att spela roll för marknaden som helhet verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

I och med milstolpen har Playstation 5 gått om Super Nintendo i topplistan över bäst säljande spelkonsoler

Men alla vet att Super Nintendo är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Nej, Sony kan dock mätta folket och ha PS5or över i stora lager.

Eller så kanske Sony har toppat på 70 mille pers nu? Vem vet, Ps5 Pro kommer snart.

Jag tycker dock ~7k för 5700XT/6600XT och 3700X dator som är nedlåst är dyrt. Men vet man inte bättre så är det guld värt

Jag vet inte hur det ser ut med nuvarande prisläget men PS5:an har sålts med förlust så att säga att den är dyr känns konstigt. Jag tycker min PS5:a känns klart mer prisvärd än min PC, och ska jag ta ex uppgradera grafikkort så kommer det bli klart dyrare än vad jag köpte konsolen för. PC är för mig plattformen där man kan få högst prestanda men får betala enligt kurvan för "diminishing returns".