Beslutsångest 25-30K 7800X3d eller 14700K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBaggem:

Givetvis valde min nuvarande dator att ge upp bara dagar efter Black Friday. Men det är 10 år sedan jag byggde min nuvarande burk så det är väl på tiden. Som ni kommer se är jag dock rätt ringrostig. Går ifrån en i7 5820K, 4x4GB 2666mhz cl15 ddr4, MSI X99S SLI moderkort och Asus GTX 1080 (som jag tror är trasigt).

Har fått ihop två listor med delar som jag tror jag är nöjd med men kan inte riktigt bestämma mig mellan AMD och Intel.
Jag spelar främst spel, ingen tung redigering eller liknande men har [1 x 27" 1440p 165hz], [2 x 27" 1440p 60hz] och [1 x 24" 1080p 144hz] skärmar inkopplade till datorn. Brukar gilla att ha flera program igång samtidigt och hoppa mellan men vet inte om en 7800X3D gillar det?

Skulle verkligen uppskatta både ris och ros! Jag har gjort allting ifrån Pcpartspicker men såg flera andra länka till Komponentkoll här så gjorde två såna också. (Blev något annat märke på minne, dock samma mhz och timing. CPU kylaren skiljer sig också men är i stort sett samma)

https://komponentkoll.se/bild/SPdVZ.png
https://se.pcpartpicker.com/list/Q9Jbyg

eller

https://komponentkoll.se/bild/OrCxb.png
https://se.pcpartpicker.com/list/NjPsMV

Stort tack på förhand!

Jag hade valt Intel pga känsligheten i AMDs cache och minnescontroller. Jag hade gjort några ändringar i konfig.
1. Moderkort, jag skulle valt ett med BIOS flashback eftersom det annars krävs en äldre processor för att kunna uppgradera BIOS.
2. Minnen, största anledningen till att välja Intel är som jag ser det minneshastighet, tycker inte att det är orimligt dyrt att gå från Corsairs minnen till G.Skill som definitivt kommer fungera direkt med XMP eftersom de är med på QVL.
3. Chassi för att få plats med 360 radiator i toppen.
4. PSU som JohnnyGuru ansvarar för borgar för kvalitet, dessutom ATX 3.0

Är du motståndare till vattenkylning hade jag valt en AMD men tagit den biffigaste Noctua-kylaren som får plats. Igen pga känsligheten för värme i 3d-cache. JayZ2cent har en video där han förklarar varför han inte orkade med allt strul med sin 3d-cache-CPU. Hade hellre kört en 7800X då.

pga att

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast du har ju hellre möjligheten utan att behöva den istället för att låsa in sig på en död plattform, påverkar dessutom andrahandsvärdet och så vidare och prisskillnaden är i dagsläget försumbar vilket bör göra valet förhållandevis självklart.

Där prestanda är likvärdig går dock 7800x3d på lägre effektåtgång med alla fördelar det ger.

Så sjukt barnsligt att kalla det för en död plattform. Troligen kommer inga bättre processorer än möjligen en 14900 KS men TS hade ju inte bytt CPU på förra och kommer troligen inte göra det på denna datorn heller. Bygget kommer ju vara en premiumdator många år framöver.

Med det sagt, det kommer komma flera generationer CPU till AM5-plattformen och det är helt klart en fördel men som sagt, kommer TS känna att 7800X3D behöver uppgraderas innan AM6? Har väldigt svårt att tro det. Möjligen av stabilitetsskäl men definitivt inte pga prestanda.

Permalänk
Medlem

Om 2 veckor ska väl nVidia annonsera 4080 super, kanske värt att vänta och se om dom justerar priserna?

tveksamt att de blir billigare med ngreedia men man kan ju hoppas.
har alltid tyckt nvidias drivare funkat bättre rent generellt, inte konstigt med marknadsandelen dom har att spelbolagen fokuserar optimeringen på nvidia korten.

Skrivet av Kibbo:

Låter märkligt. Mina minnen går i 6000MHz med aggressiva timings och från det att jag trycker på power-knappen till det att jag är i Windows (inloggad) tar det ungefär 15-20 sekunder, inga stabilitetsproblem. Har du provat med andra minnen? Har du provat att montera om processorn så det inte är kontaktproblem då det är något som kan inträffa med LGA-socklar?

har kört olika brädor och tillverkare(asus tuf/msi tomahawk), är memory context restore på får jag bluescreen omedelbums i windows , prövat alla variationer med power down enable/disable
är den avslagen så har jag inte en skymt av blåskärmar skulle kunna pröva att flasha ett ännu nyare bios än oktober, men vill inte sitta o knappa in alla timings igen och det kanske inte hjälper ändå.

Nu stänger jag nästan aldrig av datorn istället har också gett upp på att trimma till timings ännu mer eftersom jag ska vänta så länge efter varje ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så sjukt barnsligt att kalla det för en död plattform.

Det är alltså barnsligt att beskriva plattformen som vad den är? Det bör väl rimligen vara ett vedertaget uttryck när t.o.m swec beskriver den så i sin recension?? 🤦‍♂️

Skrivet av Mordekai:

Det stämmer ju inte.
https://www.youtube.com/watch?v=m1ZPO7f_YnI

Men 7800X3D är bättre i de flesta spel, det är dock testat med samma minnen, eftersom Intel klarar 20% högre minneshastigheter är det troligen tvärtom, i alla övriga tester är 14700K snabbare eller betydligt snabbare än 7800X3D:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30269?key=d6838e8857ba86b7ca01466a1a17d0c1

TS skriver att det ska spelas, alltså är 7800X3D ett bättre alternativ. Inte ett "troligen", memory scaling ska vara nära inpå obefintlig för X3D men jag läser gärna källa på om annat skulle gälla för Intel i större utsträckning.

Skrivet av Mordekai:

Är du motståndare till vattenkylning hade jag valt en AMD men tagit den biffigaste Noctua-kylaren som får plats. Igen pga känsligheten för värme i 3d-cache. JayZ2cent har en video där han förklarar varför han inte orkade med allt strul med sin 3d-cache-CPU. Hade hellre kört en 7800X då.

pga att

Det är nog förhållandevis svårt att hitta en sämre källa på information än den karln. För övrigt var det mycket prat om CCD-problemen som är med 7950X3D, 7800X3D har bara en CCD så det kommer inte vara någonting som förekommer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är alltså barnsligt att beskriva plattformen som vad den är? Det bör väl rimligen vara ett vedertaget uttryck när t.o.m swec beskriver den så i sin recension?? 🤦‍♂️

TS skriver att det ska spelas, alltså är 7800X3D ett bättre alternativ. Inte ett "troligen", memory scaling ska vara nära inpå obefintlig för X3D men jag läser gärna källa på om annat skulle gälla för Intel i större utsträckning.

Det är nog förhållandevis svårt att hitta en sämre källa på information än den karln. För övrigt var det mycket prat om CCD-problemen som är med 7950X3D, 7800X3D har bara en CCD så det kommer inte vara någonting som förekommer.

Jag såg det i Swecs recension av 14700K efter jag skrev detta inlägg, ber om ursäkt, inte du som är barnslig... Tycker ordvalet är löjligt dramatiskt.

Memory scaling beror ju på CPU-prestanda och mjukvara, men ja det är nog mer på Intel eftersom 7800X3D inte heller kan överklockas. Självklart kommer 20% snabbare minnen märkas i spel, ffa på just på höjd sämstanivå jmfrt med 7800X3D eftersom det är just cache som är fördelen där så spelar snabbare (lägre latency) minne mer roll vid cache-missar.

Jag måste ju erkänna att även jag tycker att Jayz2cents är en sopa men jag har läst många forumkommentarer om folk med 7800X3D som inte kan köra sina minnen i EXPO-profilen. Jag skulle i alla fall välja minnen på QVL och en rejäl kylare för stabilitetssäkring. Också DerBauer och LTT har ju i olika videos beskrivit 7800X3D som extra kinkig med RAM. Som i denna tråd: #20311273

Kylning och därmed ljudnivå är ju en mycket stor fördel med 7800X3D men den är inte bättre i alla spel och i inget som inte är spel, dessutom har den inga extrakärnor om man har annat igång på datorn samtidigt. Tester i spel på SWEC är ju med absolut minsta möjliga övriga processer i Windows, verkligheten kommer aldrig se ut så.

Permalänk
Medlem

Död plattform eller inte, för egen del köper jag nya processorer så sällan att det aldrig kommer vara lönt att köpa en ''framtidssäker'' plattform. Sitter man med sin dator i 7-8år så blir det aldrig ett problem och under den tiden kommer då få ut så mycket mer av att byta GPU.

Men det är min syn på saken, vi alla uppskattar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Om 2 veckor ska väl nVidia annonsera 4080 super, kanske värt att vänta och se om dom justerar priserna?

tveksamt att de blir billigare med ngreedia men man kan ju hoppas.
har alltid tyckt nvidias drivare funkat bättre rent generellt, inte konstigt med marknadsandelen dom har att spelbolagen fokuserar optimeringen på nvidia korten.

har kört olika brädor och tillverkare(asus tuf/msi tomahawk), är memory context restore på får jag bluescreen omedelbums i windows , prövat alla variationer med power down enable/disable
är den avslagen så har jag inte en skymt av blåskärmar skulle kunna pröva att flasha ett ännu nyare bios än oktober, men vill inte sitta o knappa in alla timings igen och det kanske inte hjälper ändå.

Nu stänger jag nästan aldrig av datorn istället har också gett upp på att trimma till timings ännu mer eftersom jag ska vänta så länge efter varje ändring.

Som en sista grej, har du provat att enbart sänka frekvensen på infinity fabric eller minneskontrollern för att se var problemet verkar ligga? Har du tur kan det visa sig att det är din processor som inte klarar att köra hög FCLK då denna inte måste köras synkad med UCLK och MEMCLK på Zen 4 (https://youtu.be/8q7AQPt_seg?t=7435). Men om det lutar åt minneskontrollern så är det enda som är kvar att kolla SoC-spänningen, som borde ligga på 1,3V, och gör den redan det så har du fått ett dåligt exemplar tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Boottider är sjuuukt långa(1½+ min med blackscreen) expo är inte stabilt fick tuna volt själv för att få den stabil på 6000 (hynix a-die)
sen har jag haft problem med 1% lows i warzone vilket enligt utube research(en nypa salt här) intel inte verkar ha.

förhoppningsvis kan du köra expo utan trubbel då är det 1 min i bios screen så är allt klart, så var det inte för mig men jag verkar ha haft dålig bin. om jag inte minnestränar varje boot så får jag blue screens(Memory context restore).

är du någon som tycker överklockning är underhållande då kan jag INTE rekommendera 7800x3d den är i princip stenhårt låst
du kanske kan få den att köra 100-200mhz snabbare med PBO.

Och med intel är taket väldigt högt(över 7800x3d prestanda) dock mycket dyrare i både tid spenderat och pengar.
jag gick ut för o köpa top of the line och alla utubers(hwunboxed, gamers nexus etc.) sa att 7800x3d va bästa men så är det inte riktigt om man har tålamod och lite djupare plånbok.

Men detta är min åsikt och inte är jag så missnöjd att jag säljer min 7800 och pungar ut mellanskillnaden för att få nya intel grejer.

sen har jag haft historiskt relativt dåliga erfarenheter med amd alla processorer då de har degraderat i prestanda efter några år vilket min intel tog 10+år att märka degradering.

Skrivet av ronz:

Jag hade problem med min AM5 plattform i ett års tid innan jag gav upp och gick Intel.
Nu funkar allt bra
Lite mer förbrukning under spelande men absolut inget som märks av varken i värme eller på elräkningen.
Död plattform är dock tråkigt men whatever för min del.

Det är väl först nu under hösten AM5 har blivit riktigt stabil med snabba minnen (bios från i början av hösten), gissar att ni båda inte har följt utvecklingen efter ni bytt. Boottider för mig med bios från Nov då jag byggde med 64GB DDR5 6000Mhz Gskill cas 30, är under 10 sec, de få gånger memory training körs så kanske det tar 5 sec extra. Kör på ett AsRock Steel Legend B650E.

Och nej det är knappast dyrare än någon likvärdig intelplatform med samma spelprestanda. Däremot billigare.

Har inte haft ett enda problem kan tilläggas, kört igenom memtest86 8 passes helt felfritt med Expo.

Edit: kan tillägga att minnena jag köpte fanns med på både moderkortets sida över stödda minnen och hos minnestillverkaren.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Det är väl först nu under hösten AM5 har blivit riktigt stabil med snabba minnen (bios från i början av hösten), gissar att ni båda inte har följt utvecklingen efter ni bytt. Boottider för mig med bios från Nov då jag byggde med 64GB DDR5 6000Mhz Gskill cas 30, är under 10 sec, de få gånger memory training körs så kanske det tar 5 sec extra. Kör på ett AsRock Steel Legend B650E.

Och nej det är knappast dyrare än någon likvärdig intelplatform med samma spelprestanda. Däremot billigare.

Har inte haft ett enda problem kan tilläggas, kört igenom memtest86 8 passes helt felfritt med Expo.

Edit: kan tillägga att minnena jag köpte fanns med på både moderkortets sida över stödda minnen och hos minnestillverkaren.

Alltså jag uppdaterade till varenda ny bios som släpptes från September 2022 till September 2023. Fick inte ens EXPO stabilt i 5600mhz.
Jag hade full koll på allt varenda månad i ett helt år tills jag gav upp.
Boot tiden var minsta problemet.
Hade även problem med USB grejer.

De första minnen jag köpte fanns med på QVL listan.
Sen togs det bort.
Köpte nya som fanns med.
Blev inte bättre.

Gillar AMD annars men varenda gång jag provar drabbas jag av problem och till slut ger jag upp och går tillbaka till Intel.
Tre gånger nu totalt sett

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Alltså jag uppdaterade till varenda ny bios som släpptes från September 2022 till September 2023. Fick inte ens EXPO stabilt i 5600mhz.
Jag hade full koll på allt varenda månad i ett helt år tills jag gav upp.
Boot tiden var minsta problemet.
Hade även problem med USB grejer.

De första minnen jag köpte fanns med på QVL listan.
Sen togs det bort.
Köpte nya som fanns med.
Blev inte bättre.

Gillar AMD annars men varenda gång jag provar drabbas jag av problem och till slut ger jag upp och går tillbaka till Intel.
Tre gånger nu totalt sett

Var väl typ runt septemper den nya AESA'n började rullas ut med bättre stöd för snabba minnen, lite oflyt om du missa den precis (även någon bugfix för usb) men förstår att du blev trött. Vet inte vad du hade för minnen/moderkort? Många moderkortstillverkare har haft en del problem innan den biosen. Skannade av nätet lite innan jag köpte och insåg att de som haft minst problem och har absolut snabbast boottider är AsRock. Och de som haft absolut mest problem var ASUS. MSI hyffsat stabila men något längre boottider (oftast).

Dra lärdom av det och köp inte det absolut senaste vid stora teknikhopp, lita inte på youtubers utan läs själv på forum (gäller både intel och amd). God Jul och bättre lycka nästa gång!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Var väl typ runt septemper den nya AESA'n började rullas ut med bättre stöd för snabba minnen, lite oflyt om du missa den precis (även någon bugfix för usb) men förstår att du blev trött. Vet inte vad du hade för minnen/moderkort? Många moderkortstillverkare har haft en del problem innan den biosen. Skannade av nätet lite innan jag köpte och insåg att de som haft minst problem och har absolut snabbast boottider är AsRock. Och de som haft absolut mest problem var ASUS. MSI hyffsat stabila men något längre boottider (oftast).

Dra lärdom av det och köp inte det absolut senaste vid stora teknikhopp, lita inte på youtubers utan läs själv på forum (gäller både intel och amd). God Jul och bättre lycka nästa gång!

Blev ju såld av en helt ny färsk plattform som skulle leva länge. Men ja kanske hade allt blivit bättre om jag väntade längre. Men för 12k ska jag inte behöva tjaffsa ett helt år

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Var väl typ runt septemper den nya AESA'n började rullas ut med bättre stöd för snabba minnen, lite oflyt om du missa den precis (även någon bugfix för usb) men förstår att du blev trött. Vet inte vad du hade för minnen/moderkort? Många moderkortstillverkare har haft en del problem innan den biosen. Skannade av nätet lite innan jag köpte och insåg att de som haft minst problem och har absolut snabbast boottider är AsRock. Och de som haft absolut mest problem var ASUS. MSI hyffsat stabila men något längre boottider (oftast).

Dra lärdom av det och köp inte det absolut senaste vid stora teknikhopp, lita inte på youtubers utan läs själv på forum (gäller både intel och amd). God Jul och bättre lycka nästa gång!

Det har absolut blivit bättre med nyare AGESA/BIOS, men samtidigt ska man komma ihåg att "måndagsex" fortfarande är något som inträffar (speciellt på tidiga tillverkningsexemplar) och AMD garanterar bara att deras CPU:er ska fungera med minnesfrekvenser upp till 5200MHz om man tittar på deras tech specs https://www.amd.com/en/product/12731. Sen har Intel också "problem" med sina minneskontroller i att kvalitén kan variera rejält från ett exemplar till nästa, har för mig buildzoid demonstrerade detta med en 13600K som kunde köra betydligt bättre minnesfrekvenser och timings än en 13900K och en 14900K som inte kunde köra minnen från en QVL-lista. Kollar man Intels tech specs så stöder exempelvis inte en 14900K värst mycket snabbare minnen officiellt heller, 5600MHz är garanterat, allt över det är bonus https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/236773/i....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Jag skaffade nyligen ett AM5-system (i signatur) och har inte haft ett enda problem med den, det enda tråkiga är att det inte går att tweaka 7800X3D så mycket då CPU:n dels är låst för manuell överklockning samt att processorn är så pass energieffektiv ur kartong att PBO gör inte ett dugg och Curve Optimiser ger bara knappt märkbara resultat.

Hehehe, tycker det är roligt att det nu ses som ett "problem" att processorn är tillräckligt energieffektiv
Men jag förstår precis, man känner sig ju lite duktig när man lyckats pressa ut lite mer av sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Satt med samma specs på datorn som dig innan jag under december månad byggde ihop den nya datorn med 7800X3D med ram i 6000MHz och ett 7900 XTX. Upplever inga som helst problem med Expo aktiverat. CPUn går dessutom svalt och skönt till skillnad från lag blå. Sedan så lider Intel lite av hantering av P och E-kärnor ihop med W11.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Om du primärt skall spela så 7800X3D utan minsta tvekan.

VIKTIGT: Kolla tillverknings nr. för ram minnena så att minnena är med på QVL listan (support sidan för moderkortet) så du kan vara extra säker på att du kan köra minnena 6000 Mhz med EXPO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Hehehe, tycker det är roligt att det nu ses som ett "problem" att processorn är tillräckligt energieffektiv
Men jag förstår precis, man känner sig ju lite duktig när man lyckats pressa ut lite mer av sin hårdvara.

Det är ju en helt fantastisk CPU på det sättet, men jag gillar att pilla och tweaka och trodde att det skulle gå att leka lite med 7800X3D då den till skillnad från 5800X3D har PBO och CO upplåst. Men nej, inte ens under full belastning med alla 16 trådar jobbandes kommer den i närheten av den elektriska max-specen för hela CPU-paketet, så att höja de gränserna i PBO gör liksom inget

Edit: Det "stora tweaket" var att stänga av iGPU, som sänkte temperaturen från 82-85C ner till 72-75C under full belastning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Utan tvekan 7800x3d är bästa cpun på marknaden för gaming av en anledning.

Sen sure amd och am5 har en del problem med minnen men kör på ett kit som är med i moderkortets qvl lista. Fördel med denna jämfört med Intel eller amds 7900x3d/7950x3d är att man slipper alla problem med schemaläggare som inte fungerar som dom borde.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det är ju en helt fantastisk CPU på det sättet, men jag gillar att pilla och tweaka och trodde att det skulle gå att leka lite med 7800X3D då den till skillnad från 5800X3D har PBO och CO upplåst. Men nej, inte ens under full belastning med alla 16 trådar jobbandes kommer den i närheten av den elektriska max-specen för hela CPU-paketet, så att höja de gränserna i PBO gör liksom inget

Edit: Det "stora tweaket" var att stänga av iGPU, som sänkte temperaturen från 82-85C ner till 72-75C under full belastning.

Att stänga av iGPU var ett bra tips, det har jag inte sett någon som har pratat om. Hoppas jag kommer ihåg det tills det är dags för mig att skaffa nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med min relativt nya AM5 + 7800X3D med ..XMP-minnen som inte är med på moderkortets qvl. Det tog lite tid de första uppstarterna men sen har det inte det, förutom en gång när jag råkade ha rocm-opencl och rust-versionen installerade samtidigt, men det är mer Linux och mitt och Radeon-gpus fel. (Men gisses alltså, man tänker sig "Vad ska kunna hända som värst, en process hänger sig eller en konflikt och något vägrar köra?", inte "systemet hänger sig helt så fort något nuddar opencl, bara poweroff hjälper". Efter den poweroffen tog boot strax över 30sek, just som de första gångerna efter XMP. Gillar mitt RX7900XT i spel väldigt mycket men jag har julgranskulor som är bättre på OpenCL) .
6000MHz CL30. (Ungefär alla snarlika modellbeteckningar är med på QVL dock, samtliga XMP, och mobot är designat för AM5 och XMP+EXPO).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Planen var att vänta till mellandagsrean i hopp om att göra något klipp men så tålmodig klarade jag inte av att vara. Beställde allting igår kväll.

Det blir till att testa nya vatten med en 7800X3d trots allt. Jag har kontrollerat att de minnen jag beställt finns med på moderkorttillverkarens QVL, tack till er som tipsade om det också. Skulle det vara så att allting känns bajs så får jag väl helt enkelt sikta på att byta ut MB, CPU, kylare och eventuellt PSU (Då jag gick på ett 850W trots allt).

Jag är oerhört tacksam till er alla som bidragit med er kunskap och erfarenheter!

God jul på er!

Permalänk
Viking
Skrivet av Jeaj:

Det som jag tror inte blivit nämnt är att 7800 har inte någon variant av "e-cores" vilket kan vara väldigt trevligt om man tex streamar lr har mycket bakgrundsappar. De finns på intel och dyrare varianter av amd processorer som 7950x3d.

Nej? AMD har ingen processor alls med e-cores.
Och att e-cores skulle gynna folk som gör mycket på datorn är ju sanning med modifikation. 8 e-cores + 8 vanliga (16 totalt) är sämre än 16 vanliga (som AMD använder). Lättare att kolla multitrådad prestanda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det är ju en helt fantastisk CPU på det sättet, men jag gillar att pilla och tweaka och trodde att det skulle gå att leka lite med 7800X3D då den till skillnad från 5800X3D har PBO och CO upplåst. Men nej, inte ens under full belastning med alla 16 trådar jobbandes kommer den i närheten av den elektriska max-specen för hela CPU-paketet, så att höja de gränserna i PBO gör liksom inget

Edit: Det "stora tweaket" var att stänga av iGPU, som sänkte temperaturen från 82-85C ner till 72-75C under full belastning.

@Kibbo
85 grader lät lite högt då 7800x3d har 89 grader som max.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-7-7800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Kibbo
85 grader lät lite högt då 7800x3d har 89 grader som max.
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-7-7800x3d

Nu snackar vi om alla 16 trådar belastade under längre tid med AVX-laster som har en tendens att få CPU:er att gå lite varmare än andra instruktioner, under spelande ser det helt annorlunda ut temperaturmässigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej? AMD har ingen processor alls med e-cores.
Och att e-cores skulle gynna folk som gör mycket på datorn är ju sanning med modifikation. 8 e-cores + 8 vanliga (16 totalt) är sämre än 16 vanliga (som AMD använder). Lättare att kolla multitrådad prestanda.

Dom heter inte e-cores men dom körs på har en ccd utan vcache så du vill inte att dessa används till dina spel.
Så de finns 2 olika varianter av prestanda på cores i t ex 7950x3d vilket liknar intels ecore grej.

amds 3d chip har inte 16 cores med samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Det är väl först nu under hösten AM5 har blivit riktigt stabil med snabba minnen (bios från i början av hösten), gissar att ni båda inte har följt utvecklingen efter ni bytt. Boottider för mig med bios från Nov då jag byggde med 64GB DDR5 6000Mhz Gskill cas 30, är under 10 sec, de få gånger memory training körs så kanske det tar 5 sec extra. Kör på ett AsRock Steel Legend B650E.

Och nej det är knappast dyrare än någon likvärdig intelplatform med samma spelprestanda. Däremot billigare.

Har inte haft ett enda problem kan tilläggas, kört igenom memtest86 8 passes helt felfritt med Expo.

Edit: kan tillägga att minnena jag köpte fanns med på både moderkortets sida över stödda minnen och hos minnestillverkaren.

Ingen har påstått att intel är billigare, dock kan du få bättre prestanda om du överklockar.

Alla chip kommer inte klara expo vilket beror på kisellotteriet, som min t ex. De brukar stå i finstilt på qvl listan hos tillverkaren.

De är trevligt att du har haft bra erfarenheter men de betyder inte att de kommer se likadant ut för alla.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med bootider med min 7800x3d och 7600Mhz ram överklockad till CL 34. Bootar tom snabbare än min gamla 8700k

Permalänk
Medlem

Köpte 7800x3d på BF, har inte heller haft några problem.
Allt flyter väldigt fint.

Har med varit motståndare till amd:s processorer länge, har inte haft någon sedan athlon 2 som bara va bekymmer för mig.
Bestämde mig dock för att prova nu och jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Ingen har påstått att intel är billigare, dock kan du få bättre prestanda om du överklockar.

Läste fel,

Skrivet av Jeaj:

Alla chip kommer inte klara expo vilket beror på kisellotteriet, som min t ex. De brukar stå i finstilt på qvl listan hos tillverkaren.

De är trevligt att du har haft bra erfarenheter men de betyder inte att de kommer se likadant ut för alla.

Vet inte varifrån du får att jag skulle tro att det ser likadant ut för alla? Jag påpekar att det ser mycket ljusare ut för de flesta med de senaste biosuppdateringarna. Men som du säger, "det betyder inte det kommer se likadant ut för alla", det är ju dock oberoende tillverkare, amd/intel. Du kan ha otur vad du än köper.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag såg det i Swecs recension av 14700K efter jag skrev detta inlägg, ber om ursäkt, inte du som är barnslig... Tycker ordvalet är löjligt dramatiskt.

Memory scaling beror ju på CPU-prestanda och mjukvara, men ja det är nog mer på Intel eftersom 7800X3D inte heller kan överklockas. Självklart kommer 20% snabbare minnen märkas i spel, ffa på just på höjd sämstanivå jmfrt med 7800X3D eftersom det är just cache som är fördelen där så spelar snabbare (lägre latency) minne mer roll vid cache-missar.

Jag måste ju erkänna att även jag tycker att Jayz2cents är en sopa men jag har läst många forumkommentarer om folk med 7800X3D som inte kan köra sina minnen i EXPO-profilen. Jag skulle i alla fall välja minnen på QVL och en rejäl kylare för stabilitetssäkring. Också DerBauer och LTT har ju i olika videos beskrivit 7800X3D som extra kinkig med RAM. Som i denna tråd: #20311273

Kylning och därmed ljudnivå är ju en mycket stor fördel med 7800X3D men den är inte bättre i alla spel och i inget som inte är spel, dessutom har den inga extrakärnor om man har annat igång på datorn samtidigt. Tester i spel på SWEC är ju med absolut minsta möjliga övriga processer i Windows, verkligheten kommer aldrig se ut så.

Jag uppskattar ett väl skrivet svar, tack! Visst 7800X3D kan inte överklockas - det är istället undervoltning som gäller men med PBO2 kan man komma långt. Har de nya modellerna från intel verkligen marginal för att göra några större vinster med tanke på hur hett dessa går redan från början?

Jag har nu i mellandagarna förutom att ha legat med en härlig feber sådär lagom till ledigheten smällt ihop ett nytt system med just en 7800X3D och med alla spökhistorier i den här tråden hade jag nästan hoppats på att det iallafall skulle bli någon form av krångel men det var inte svårare än att sätta min EXPO och boota som vanligt, det tar inte längre tid än det tog för det X570 system som jag precis lämnat.

Saker har nog rört sig under ganska högt tempo hos AMD under hösten och det verkar även från vad jag luskat från b.la Buildzoid som att det fluktuerade stora mängder dåliga minnesmoduler från Samsung tidigare i år som bland annat landat i Corsairkit - till er som haft problem ex. @ronz kan det vara så att det var en sådan sats som ni använt? Den jag har bör vara en Hynix A (kör Trident 6000@CL30) vilket ska vara den bästa modulen som finns för närvarande.

Jag kommer att fortsätta att försöka få mitt system att bli ostabilt men just nu sitter jag med expo och en negativ PBO2 offset om -30 på samtliga cores vilket ger mig dryga 7k i CB20 all core. Tänker börja med att flytta min FCLK uppåt och även se om det går att skrämma lite högre fart i dessa ram-stickor.

Summa sumarum känns det som att AMD gång på gång slarvar med BIOS vid launch och drabbas av dåliga rykten som lever kvar långt efter att dessa problem åtgärdas, Intel verkar ha ett mer vattentätt arbete kring detta som ger användarna en bättre upplevelse vid start.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag uppskattar ett väl skrivet svar, tack! Visst 7800X3D kan inte överklockas - det är istället undervoltning som gäller men med PBO2 kan man komma långt. Har de nya modellerna från intel verkligen marginal för att göra några större vinster med tanke på hur hett dessa går redan från början?

Jag har nu i mellandagarna förutom att ha legat med en härlig feber sådär lagom till ledigheten smällt ihop ett nytt system med just en 7800X3D och med alla spökhistorier i den här tråden hade jag nästan hoppats på att det iallafall skulle bli någon form av krångel men det var inte svårare än att sätta min EXPO och boota som vanligt, det tar inte längre tid än det tog för det X570 system som jag precis lämnat.

Saker har nog rört sig under ganska högt tempo hos AMD under hösten och det verkar även från vad jag luskat från b.la Buildzoid som att det fluktuerade stora mängder dåliga minnesmoduler från Samsung tidigare i år som bland annat landat i Corsairkit - till er som haft problem ex. @ronz kan det vara så att det var en sådan sats som ni använt? Den jag har bör vara en Hynix A (kör Trident 6000@CL30) vilket ska vara den bästa modulen som finns för närvarande.

Jag kommer att fortsätta att försöka få mitt system att bli ostabilt men just nu sitter jag med expo och en negativ PBO2 offset om -30 på samtliga cores vilket ger mig dryga 7k i CB20 all core. Tänker börja med att flytta min FCLK uppåt och även se om det går att skrämma lite högre fart i dessa ram-stickor.

Summa sumarum känns det som att AMD gång på gång slarvar med BIOS vid launch och drabbas av dåliga rykten som lever kvar långt efter att dessa problem åtgärdas, Intel verkar ha ett mer vattentätt arbete kring detta som ger användarna en bättre upplevelse vid start.

@firstofmay

Vet inte om 80 grader i full belastning/stress med min 14700K och en Noctua D15 är så varmt när max temp är 100grader.
I spel blir den inte så varm änns.

Vad ligger tempen på en 7800x3d i full stress ?
Max temp för en sådan är 89 grader innan den klockar ner sig.

Sen är det ju lite skillnad på 14700k och 7800x3d då det är 20 vs 8 kärnor.
Går att stänga av e-kärnorna så 14700k blir 8 kärnig med och går då att klocka upp massor.