Permalänk
Medlem

Ny spelburk

Tjabba! Längesen jag byggde en dator och höll på utbudet så vänder mig nu till kära sweclockers.

Syftet med datorn ska främst vara för att spela spel, kört 1080p innan men ev. 1440p denna gången. Spelen som ska spelas blir väl CS2, Warzone, EFT, GTA 6 (vi kan önska) m.m.

Har ingen direkt budget men gärna inte över 15.000kr, helst mindre än så (i en perfekt värld...).

Har idag nätagg, chassi och en mindre 500GB SSD som går att återanvända (vill fortfarande ha en till stor SSD på minst 1TB). Även en del vattenkylningskomponenter som ev används om jag inte går över till luft.

Har idag kikat på följande saker:

Saknas ett grafikkort men tänker mig ev. ett begagnat RTX 3080 med tanke på de vansinniga priserna på nya saker.

Vad tror ni experter om detta? Om ni har förslag på andra saker så länka gärna och motivera varför om möjligt.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Borde nog förtydligat, har en SSD men endast på 500GB, tänkte mest att den duger som extra disk. Vill fortfarande ha en till större SSD som ersätter gamla HDDn.

Varför 7800XT istället för ett RTX 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Borde nog förtydligat, har en SSD men endast på 500GB, tänkte mest att den duger som extra disk. Vill fortfarande ha en till större SSD som ersätter gamla HDDn.

Varför 7800XT istället för ett RTX 3080?

7800 XT är något snabbare i 1440p men framförallt får du mycket mer VRAM. Spel börjar dra mer och mer VRAM (Alan Wake 2 drar 11 GB i 1440p utan RT) så personligen hade jag siktat på 16 GB eller mer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Varför 7800XT istället för ett RTX 3080?

Skrivet av Alastor Moody:

7800 XT är något snabbare i 1440p men framförallt får du mycket mer VRAM. Spel börjar dra mer och mer VRAM (Alan Wake 2 drar 11 GB i 1440p utan RT) så personligen hade jag siktat på 16 GB eller mer idag.

Mellan 7800 XT och ett begagnat 3080 så kommer priset avgöra det, kan du få ett 3080 under 6k så kan man luta sig mer ditåt. Vet inte vad din budget är men runt 7k så skulle jag välja mellan 7800 xt, 4070 eller en 6950 xt som säljs exakt för 6999kr på komplett och ger mest prestanda av korten. För de spel du lista kan man nog komma undan med ett prisvärt 6700 xt även på 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Mellan 7800 XT och ett begagnat 3080 så kommer priset avgöra det, kan du få ett 3080 under 6k så kan man luta sig mer ditåt. Vet inte vad din budget är men runt 7k så skulle jag välja mellan 7800 xt, 4070 eller en 6950 xt som säljs exakt för 6999kr på komplett och ger mest prestanda av korten. För de spel du lista kan man nog komma undan med ett prisvärt 6700 xt även på 1440p.

Riktigt bra pris, 6950 XT känns som en no-brainer för sju lax.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag ska kika på 6950 XT om det är värt det.

Vad hade ni sagt gällande luft kontra vattenkylning? Har som sagt 2 stora EK rads, pump+res och även fittings + rör liggandes.
Finns det mycket att hämta på överklockning för 6950XT samt 7800X3D'n? Har en G2 1000W psu som jag tolkat ska räcka för att klocka båda de 2.

Priset för 2 vattenblock är ju inte jättestort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Tack för tipsen! Jag ska kika på 6950 XT om det är värt det.

Vad hade ni sagt gällande luft kontra vattenkylning? Har som sagt 2 stora EK rads, pump+res och även fittings + rör liggandes.
Finns det mycket att hämta på överklockning för 6950XT samt 7800X3D'n? Har en G2 1000W psu som jag tolkat ska räcka för att klocka båda de 2.

Priset för 2 vattenblock är ju inte jättestort...

Nej, dagens cpu:er och gpu:er har knappt något utrymme för överklockning generellt. X3D cpu:erna har ingen möjlighet till överklockning, enbart undervolting.

Så custom vattenkylning idag är enbart för det estetiska och ev om man vill få ner ljudnivån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ställer en fråga i denna tråd igen! Upptäckte precis att det har blivit någon grej med nätagg / PSU och ATX 3.0 / PCI 5.0.
Har inte läst på allt för mycket (knappt 10 minuter) men tolkar det som att de gjort om så att främst NVIDIAs grafikkort använder sig utav 16pin på PSU sidan för 8pin till deras GPU, verkar inte vara fallet med AMD?

Till min fråga. Har en EVGA G2 1000W som är väldigt gammal, ATX 2.4 standarden I guess. Men tolkar det som att det ska gå att antingen köpa eller göra en ny kabelhärva som tar ström från flera av mina VGA portar, typ 2st 8x portar och går till 1x 8pin och fungera lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Ställer en fråga i denna tråd igen! Upptäckte precis att det har blivit någon grej med nätagg / PSU och ATX 3.0 / PCI 5.0.
Har inte läst på allt för mycket (knappt 10 minuter) men tolkar det som att de gjort om så att främst NVIDIAs grafikkort använder sig utav 16pin på PSU sidan för 8pin till deras GPU, verkar inte vara fallet med AMD?

Till min fråga. Har en EVGA G2 1000W som är väldigt gammal, ATX 2.4 standarden I guess. Men tolkar det som att det ska gå att antingen köpa eller göra en ny kabelhärva som tar ström från flera av mina VGA portar, typ 2st 8x portar och går till 1x 8pin och fungera lika bra?

Ja, den nya ATX standarden inför dels den nya kontakten som enbart nvidia anammat än så länge, men även specifikationer för hur höga och långa strömspikar nätagget ska klara av.

Med adapter kan man koppla upptill 4 st pcie 8 pins till grafikkorten med den nya kontakten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, den nya ATX standarden inför dels den nya kontakten som envart nvidia anammat än så länge, men även specifikationer för hur höga och långa strömspikar nätagget ska klara av.

Med adapter kan man koppla upptill 4 st pcie 8 pins till grafikkorten med den nya kontakten.

Låter mer som en ”nice to have” och inte ”need to have” funktion? I så fall får mitt gamla hederliga nätagg köra vidare. Skön del o spara en peng på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Låter mer som en ”nice to have” och inte ”need to have” funktion? I så fall får mitt gamla hederliga nätagg köra vidare. Skön del o spara en peng på.

Precis.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Cool, tack för hjälpen. God jul!