Jag väljer också PCVR versionen av alla spel men jag tycker att en hel del Quest spel ser ok ut, speciellt med Quest 3.
Senaste jag kört som var Quest spel var Red Matter 2 som ser riktigt bra ut och Dungeon of Eternity som ser helt ok ut och riktigt bra gameplay. Det beror på den grafiska designen och hur man använder ljus och skuggor. Quest 2 kunde ju inte alls hantera ljus på samma sätt som Quest 3. Man ser ju dessutom på spel som får specifika Quest 3 versionen hur mycket bättre det kan se ut än Quest 2. Vi är bara i början ännu
i långa loppet är det gameplay som gäller. PCVR spel har ett brett spektra från att i princip se ut som Quest spel till att vara riktigt snygga (och tungdrivna om utvecklarna inte vet vad dom sysslar med)
Det drivs ju av ett chip som får plats i mobiler så det är ju ganska väntat att det ser ut som mobilspel när det dessutom ska blåsas upp över mer än 7" bildyta i hög frame rate. Även om det vart optimerat för chippet i quest 3 istället för quest 2. Långsamma rumslir som 7th quest lyckas det faktiskt se mycket bättre ut än vad det har lov att vara men open world ställer ju helt andra krav
Jag hade ju också önskat jag kunnat köra asgard wrath 2 på pcvr inte bara för bildkvalitens skull utan för att få köra med andra kontroller och kunna koppla ljud till bättre förstärkare också. Blir så låst med quest 3 samtidigt som man är helt fri. En sån paradox
Jo, Red Matter 2 ser fantastiskt ut. Klart snyggaste spelet jag sett på Quest 3. Dungeon of Eternity ser okej ut men man ser att det är uppdelat i chunks. När man går genom en dörr/portal så låser man så att säga upp nästa del av scenen. Tror nyckeln till framgång kan vara att inte försöka sig på för besvärliga scener. Man ska nog t.ex. inte ge sig storlagen skogsmiljö på Quest-spel.
Men jag ser att VR-pengarna ligger helt klart i Meta-butiken. Jag har köpt Eleven Table Tennis på Steam, och där har utvecklingen stannat av så jag var tvungen att köpa samma spel igen i meta-butiken. Det är också ett lätt-drivet spel och man vill inte ha någon fördröjning när man spelar.
Däremot, ett stort spel som Azgard's Wrath skulle antagligen passa bättre som ett PC-spel där man då kunde ställa upp polygonantalet med minst 20 gånger. En PC kan ju flåsa på med 500W i beräkningskraft och en Meta Quest kanske maxar på 20W.
Ljudet och kontrollerna är ytterligare något ja. Ljudet och kontrollerna på Quest 3 är klart sämre än Valve Index. Det är panelernas upplösning, linserna och friheten som är bättre.