Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag väljer också PCVR versionen av alla spel men jag tycker att en hel del Quest spel ser ok ut, speciellt med Quest 3.
Senaste jag kört som var Quest spel var Red Matter 2 som ser riktigt bra ut och Dungeon of Eternity som ser helt ok ut och riktigt bra gameplay. Det beror på den grafiska designen och hur man använder ljus och skuggor. Quest 2 kunde ju inte alls hantera ljus på samma sätt som Quest 3. Man ser ju dessutom på spel som får specifika Quest 3 versionen hur mycket bättre det kan se ut än Quest 2. Vi är bara i början ännu
i långa loppet är det gameplay som gäller. PCVR spel har ett brett spektra från att i princip se ut som Quest spel till att vara riktigt snygga (och tungdrivna om utvecklarna inte vet vad dom sysslar med)

Skrivet av oqvist:

Det drivs ju av ett chip som får plats i mobiler så det är ju ganska väntat att det ser ut som mobilspel när det dessutom ska blåsas upp över mer än 7" bildyta i hög frame rate. Även om det vart optimerat för chippet i quest 3 istället för quest 2. Långsamma rumslir som 7th quest lyckas det faktiskt se mycket bättre ut än vad det har lov att vara men open world ställer ju helt andra krav

Jag hade ju också önskat jag kunnat köra asgard wrath 2 på pcvr inte bara för bildkvalitens skull utan för att få köra med andra kontroller och kunna koppla ljud till bättre förstärkare också. Blir så låst med quest 3 samtidigt som man är helt fri. En sån paradox

Jo, Red Matter 2 ser fantastiskt ut. Klart snyggaste spelet jag sett på Quest 3. Dungeon of Eternity ser okej ut men man ser att det är uppdelat i chunks. När man går genom en dörr/portal så låser man så att säga upp nästa del av scenen. Tror nyckeln till framgång kan vara att inte försöka sig på för besvärliga scener. Man ska nog t.ex. inte ge sig storlagen skogsmiljö på Quest-spel.

Men jag ser att VR-pengarna ligger helt klart i Meta-butiken. Jag har köpt Eleven Table Tennis på Steam, och där har utvecklingen stannat av så jag var tvungen att köpa samma spel igen i meta-butiken. Det är också ett lätt-drivet spel och man vill inte ha någon fördröjning när man spelar.

Däremot, ett stort spel som Azgard's Wrath skulle antagligen passa bättre som ett PC-spel där man då kunde ställa upp polygonantalet med minst 20 gånger. En PC kan ju flåsa på med 500W i beräkningskraft och en Meta Quest kanske maxar på 20W.

Ljudet och kontrollerna är ytterligare något ja. Ljudet och kontrollerna på Quest 3 är klart sämre än Valve Index. Det är panelernas upplösning, linserna och friheten som är bättre.

Permalänk
Medlem

Nu laddade jag ner Asgard's Wrath II som kommer med Quest 3 som standard (spelet blev släppt 15 dec, men kom principiellt på mitt headset idag).

Det är svårt att hitta ord för hur EPISK spelet är, det är def. the VR-Must-Have-App som kommer att sälja Quest 3, det kommer även bredvid nyheten med at Steam Link släpptes på Quest serien 30. Nov.

Men detta är alltså ett stand-alone spel som passar båda till Quest 2 och 3. Som jag har läst det får Quest 2 - 75 fps och Quest 3 - 90 fps på spelet.

Men jag har spelat det idag, och det är absolut OTROLIGT - jag begriper inte att man kan få ett spel i denna klass på ett standalone headset, det är som att ha en 1080ti inbyggd i ett VR headset, helt trådlöst.

Även videon, går inte att se just HUR bra det känns i VR när du spelar det, det är så flytande och man känner verkligen att man är där, dom har verkligen gjord cut-scenes till interaktiva scenen vart du känner dig delaktig i spelet hela vägen, kontrollerna är super välgjorda så det är ganska lätt att styra.

Enda jag är lite rädd för (även med bra boundaries) är att jag kommer smälla sönder teve'n.

Alyx och Asgards Wrath II kan inte jämföras alls. Du kan spela båda trådlöst, via PC (Steam link) på Quest eller Asgard direkt inne i själva headsettet, och grafiken har inte den samma detaljgrad som Alyx, men herregud - det är konsol kvalité och jag är helt och hållet blåst borta med vinden av just hur bra spel det går att göra i stand-alone VR idag.

Permalänk
Medlem

Ska komma någon patch med quest 3 uppdateringar de säger sig inte hunnit med till lanseringen. Får vi se hur mycket det är för att stilla vågorna eller om det blir något revolutionerande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Microsoft Word, Excel & PowerPoint Are Now Available As Web Apps On The Quest Store

https://www.uploadvr.com/meta-quest-microsoft-word-excel-powe...

Permalänk
Medlem

Fick min bobo m3 pro idag. känns som strapen för att ansluta till quest 3n borde ha velcron åt andra hållet. Det var betydligt svårare få i det i den här ledden och lyckades bara fästa i det yttersta. Men jag vill ha maximal möjlighet till tiltdown så det är väl optimalt antar jag. Bra komfort speciellt utan batteri sen får man se hur det fungerar i långa loppet. Jag kanske inte fixar halo designs har ju problem med varjon som har liknande lösning.

följer även med ett par "honeycomb pads" men nämns inte vad de ska va bra för

Tydligen för nacken https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/stjtdb/for_peop...

köra utan face inserts gjorde under för sweetspot. Blir lite mysko eggform på foven men man vänjer sig fort. Grymt nyfiken på hur skarpt det blir med linser

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det kanske redan tagits upp i tråden men i jämförelse med Quest2, hjälper den interna hårdvaran i Quest3 till att förbättra PCVR kvalitén i länkat läge eller är det enbart styrkan på GPUn och dess encoding?

Är vissa headsets mer trögdrivande än andra så att säga? Och då menar jag inte upplösningen i sig (vilket förstås påverkar) utan tekniken runtomkring.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det kanske redan tagits upp i tråden men i jämförelse med Quest2, hjälper den interna hårdvaran i Quest3 till att förbättra PCVR kvalitén i länkat läge eller är det enbart styrkan på GPUn och dess encoding?

Är vissa headsets mer trögdrivande än andra så att säga? Och då menar jag inte upplösningen i sig (vilket förstås påverkar) utan tekniken runtomkring.

Jag vet inte hur det är med Link, tycker Link är allmänt janky med dåliga inställningar som jag undviker, ser heller ingen personlig anledning att köra med sladd längre när man har ett standalone headset.

Trådlöst med Virtual desktop så är det en förbättring både själva hastigheten och bitrate man kan köra, finns även codecs som bara går att köra med Quest 3 och om man har ett gpu från senaste Geforce eller Radeon generation..

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det kanske redan tagits upp i tråden men i jämförelse med Quest2, hjälper den interna hårdvaran i Quest3 till att förbättra PCVR kvalitén i länkat läge eller är det enbart styrkan på GPUn och dess encoding?

Är vissa headsets mer trögdrivande än andra så att säga? Och då menar jag inte upplösningen i sig (vilket förstås påverkar) utan tekniken runtomkring.

Jag är nyfiken på link cable. Men bara om det går köra via steamvr då jag vill åt index kontrollerna. Sen vore det ju tragiskt om link cable inte ger bättre bild än via trådlöst även om man förhoppningsvis får mindre input lag. Vart hittar man dem billigt? Men bara intressant om det fungerar med steamvr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag är nyfiken på link cable. Men bara om det går köra via steamvr då jag vill åt index kontrollerna. Sen vore det ju tragiskt om link cable inte ger bättre bild än via trådlöst även om man förhoppningsvis får mindre input lag. Vart hittar man dem billigt? Men bara intressant om det fungerar med steamvr.

Oculus Link är bara en fiberoptisk USB 3-kabel, så den är lätt och böjlig trots att den är 5 meter lång. Du kan testa med vilken USB-kabel som helst, upp till 960 (?) Mbps bitrate med hjälp av Oculus Debug Tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag är nyfiken på link cable. Men bara om det går köra via steamvr då jag vill åt index kontrollerna. Sen vore det ju tragiskt om link cable inte ger bättre bild än via trådlöst även om man förhoppningsvis får mindre input lag. Vart hittar man dem billigt? Men bara intressant om det fungerar med steamvr.

Just det. Jag saknar verkligen att använda mina index kontroller. Någon som vet hur eller om man kan använda dom till Quest 3? Jag har alltså allt uppsatt för Vavle Index men vill köra Quest 3 HMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Just det. Jag saknar verkligen att använda mina index kontroller. Någon som vet hur eller om man kan använda dom till Quest 3? Jag har alltså allt uppsatt för Vavle Index men vill köra Quest 3 HMD.

Ja det ska gå man behöver vive dongles eller motsvarande för att paira kontrollerna till datorn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ska komma någon patch med quest 3 uppdateringar de säger sig inte hunnit med till lanseringen. Får vi se hur mycket det är för att stilla vågorna eller om det blir något revolutionerande.

Patch 1 som ska komma i veckan ger 90Hz (upp från 72Hz), ökad upplösning och ökad LOD. Ytterligare förbättringar kan komma men då först nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det ska gå man behöver vive dongles eller motsvarande för att paira kontrollerna till datorn

Jag har dessa men jag antar att det är svårare att lösa mjukvarubiten. Testade något OpenVR-SpaceCalibrator för ett tag sen men det kraschade direkt och jag antar att det inte fungerar med SteamVR 2.0..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har dessa men jag antar att det är svårare att lösa mjukvarubiten. Testade något OpenVR-SpaceCalibrator för ett tag sen men det kraschade direkt och jag antar att det inte fungerar med SteamVR 2.0..

Verkar ju inte va plug and play då?

Fick en julklapp trots allt. Vr rock kom nu. Gör sitt jobb. Större skillnad mot varjon med brillor på än utan men skönt slippa blurret. Nackdelen är att man vill ha mer aa.

För komforten skull får man ev offra fov. De bygger på en del främst ögonbrynen tar i.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tips.

Senaste tiden har jag börjat använda webbläsaren i Quest mer och mer och har stört mig på att den inte har samma funktioner som på en vanlig dator (där jag använder Firefox med några tillägg)

Men nu hittade jag Wolvic i Quest app-store - det visar sig att det är Firefox som började göra en webbläsare för Quest, men lade ned utvecklingen. Det plockade Wolvic upp och fortsatte.

Det är inga problem att installera tillägg som exempelvis Ublock origin

Permalänk
Medlem

nock och richies plank experience månadens quest+ spel. Undvek en mina helt klart med richies plank experience. Så fruktansvärt dåligt

Nock har jag inte testat än.

Lite utbränd på fallout 4 undrar vad är oddsen för att få igång lone echo II via virtual desktop streaming till quest 3? Är det helt dödfött behöver jag damma av min Rift S? Eller om man är vågad och tror sig kunna rädda usb kabeln fungerar det bättre köra med kabel och direkt via oculus store om det nu är möjligt för den att identifiera quest 3n?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nock och richies plank experience månadens quest+ spel. Undvek en mina helt klart med richies plank experience. Så fruktansvärt dåligt

Nock har jag inte testat än.

Lite utbränd på fallout 4 undrar vad är oddsen för att få igång lone echo II via virtual desktop streaming till quest 3? Är det helt dödfött behöver jag damma av min Rift S? Eller om man är vågad och tror sig kunna rädda usb kabeln fungerar det bättre köra med kabel och direkt via oculus store om det nu är möjligt för den att identifiera quest 3n?

Ska inte vara några problem att köra Lone Echo II via Virtual Desktop, jag körde ettan så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nock och richies plank experience månadens quest+ spel. Undvek en mina helt klart med richies plank experience. Så fruktansvärt dåligt

Nock har jag inte testat än.

Lite utbränd på fallout 4 undrar vad är oddsen för att få igång lone echo II via virtual desktop streaming till quest 3? Är det helt dödfött behöver jag damma av min Rift S? Eller om man är vågad och tror sig kunna rädda usb kabeln fungerar det bättre köra med kabel och direkt via oculus store om det nu är möjligt för den att identifiera quest 3n?

Körde både 1an och 2an via virtual desktop, inga problem 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Japp fick igång det nu

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Batterierna på quest 3 kontrollerna är banne mig magi. Jag har aldrig bytt batteri och de visar alltid fullt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Batterierna på quest 3 kontrollerna är banne mig magi. Jag har aldrig bytt batteri och de visar alltid fullt

Min Quest visade sig vara en riktig glädjemätare, behövde byta batterierna i kontrollerna fast dom indikerade 90 procent.. har inte någon batterimätare men kanske skulle skaffa en så man kan kolla om dom verkligen är slut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Min Quest visade sig vara en riktig glädjemätare, behövde byta batterierna i kontrollerna fast dom indikerade 90 procent.. har inte någon batterimätare men kanske skulle skaffa en så man kan kolla om dom verkligen är slut.

Var det på originalbatterierna som följde med?
Upplevde exakt samma men när jag sen har bytt har jag uppöevt det normalt. Har bytt batterier en gång efter dom medföljande.
Var säkert skitbatterier som följde med bara. Vill minnas att dom kändes lätta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det på originalbatterierna som följde med?
Upplevde exakt samma men när jag sen har bytt har jag uppöevt det normalt. Har bytt batterier en gång efter dom medföljande.
Var säkert skitbatterier som följde med bara. Vill minnas att dom kändes lätta

Yup, var original batterierna

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Min Quest visade sig vara en riktig glädjemätare, behövde byta batterierna i kontrollerna fast dom indikerade 90 procent.. har inte någon batterimätare men kanske skulle skaffa en så man kan kolla om dom verkligen är slut.

Jag menar ladda. Jag har aldrig behövt ladda mina om de inte laddar trådlöst via headsetet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag menar ladda. Jag har aldrig behövt ladda mina om de inte laddar trådlöst via headsetet.

Vanliga AA batterier som sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Vanliga AA batterier som sitter i.

Har 60 % kvar enligt os. Mina index behöver jag ladda var dag. Nu har iof quest 3n samlat damm någon månad men har ju ändå blivit x antaltimmar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Apple Spatial Video Real-World 3D Footage for Meta Quest 3 or Viture XR | Shot on iPhone 15 Pro Max

Permalänk
Medlem

Quest 3 med stor säkerhet på ingång innan Asgards Wrath 2-erbjudandet går ut.
Head strap till Quest3 då... Jag försöker hitta en bra variant som också har batteri (ev). Men då det är många rapporter om att det är ett "buzz"-ljud i batterierna så blir man lite tveksam. Många tidiga modeller verkar också ha för klen kapacitet och klarar inte att ladda quest 3, bl.a Bobo M3. Men som med så mycket annat är det olika svar beroende på var man kollar.

Kiwi design, finns varianter både utan och med batteri. BoboVR M3, finns en PRO (halo) samt Mini (elite style), Aubika både med och utan batteri, den med ska ha bra sprutt på laddningen vad jag förstår.

Alla mina tidigare straps har varit Elite style typ, dock klagar sonen på att det klämmer på pannan så halo kanske är lösningen ev, men samtidigt har ju de gamla funkat finfint för mig. Quest 3 är ju mycket lättare så kanske inte så stort problem...

Jag har tidigare fixat mina egna 3D-printade adapters och kört med ett 10.000 mAh batteri som ju klarar Quickcharge 3.0 m.m, men osäker på om den räcker till för Quest 3 och visst vore det ju najs med ett lite mer proffsigt val kanske.

Lite feedback så man kanske kan landa i ett beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Quest 3 med stor säkerhet på ingång innan Asgards Wrath 2-erbjudandet går ut.
Head strap till Quest3 då... Jag försöker hitta en bra variant som också har batteri (ev). Men då det är många rapporter om att det är ett "buzz"-ljud i batterierna så blir man lite tveksam. Många tidiga modeller verkar också ha för klen kapacitet och klarar inte att ladda quest 3, bl.a Bobo M3. Men som med så mycket annat är det olika svar beroende på var man kollar.

Kiwi design, finns varianter både utan och med batteri. BoboVR M3, finns en PRO (halo) samt Mini (elite style), Aubika både med och utan batteri, den med ska ha bra sprutt på laddningen vad jag förstår.

Alla mina tidigare straps har varit Elite style typ, dock klagar sonen på att det klämmer på pannan så halo kanske är lösningen ev, men samtidigt har ju de gamla funkat finfint för mig. Quest 3 är ju mycket lättare så kanske inte så stort problem...

Jag har tidigare fixat mina egna 3D-printade adapters och kört med ett 10.000 mAh batteri som ju klarar Quickcharge 3.0 m.m, men osäker på om den räcker till för Quest 3 och visst vore det ju najs med ett lite mer proffsigt val kanske.

Lite feedback så man kanske kan landa i ett beslut?

Jag använder en 10 000mah batteri till min Quest 3.
Det räcker inte lika länge som det gjorde till Quest 2 men senast när jag körde trådlös PCVR via virtual desktop så hade jag efter 3 timmars spelande 0% på batteriet och 35% på Quest 3 interna.

Jag har en Kiwi design liknande headstrap fast en kopia från Amazon och själva batteriet har jag fast i headstrapen med en kiwi design battery strap. (som förr ingick med kiwis elitestrap som jag använde till Quest 2)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ok, tack!
Då testar jag initialt med att få min gamla powerbank-lösning att lira med ett custom-fäste jag fixar själv med 3D-print. Skippar nog halo och går på ett vanligt elite-style så begränsar vi valmöjligheterna.

Hur mycket vikt behöver man bak för att det ska balansera? Quest 3 är ju lättare och kortare så det bli inte lika mycket framvikt.
Min powerbank väger 178g. Tyvärr finns den inte längre att beställa, men var ett toppenalternativ IMHO då den också klarade pass-through laddning. Laddade alltså både sig själv och questen med en sladd in.
https://www.amazon.se/gp/product/B08LBJSYQZ/ref=ppx_yo_dt_b_a...