Permalänk
Inaktiv

DNS på lokalt nätverk

Hej! Tänkte kolla här om någon nätverksguru kan peka mig i rätt riktning.

Jag satte upp en Ubuntuserver på mitt lokala nätverk där jag drog igång en webserver. Funkar fint när man går mot IPt på servern från en webläsare. Försöker hålla detta som ett intranät kan ju tilläggas.

Sedan på en Raspberry pi så la jag också in ubuntu server och installerade dnsmasq och konfade enl nån guide. Testade med dig lokalt och det verkade svara korrekt.

Sedan på min router så ändrade jag först min primära dns till pajjen. Har en TP-link ax7800. För en sekund eller två så funkade det. Men av säkert någon jättebra anledning så ändrar routern default gateway mellan 192.168.0.1 och 192.168.1.1 när man gör detta för den vill inte ha dnsen på dhcp subnätet. Så det slutar funka ganska kvickt igen.

Då finns det ju även på dhcp server inställningarna även fält för primär och sekundär dns. Så testade att lägga in pajjen där ist. Men det verkar inte göra något alls. Inget pajjar men kan inte nå webservern med domännamnet bara IPt.

Testade att stänga ner dhcp servern helt men då slutade ju allt att funka och jag kom inte ens åt routern längre.

Så tips vad jag kan testa/göra mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345099:

Hej! Tänkte kolla här om någon nätverksguru kan peka mig i rätt riktning.

Jag satte upp en Ubuntuserver på mitt lokala nätverk där jag drog igång en webserver. Funkar fint när man går mot IPt på servern från en webläsare. Försöker hålla detta som ett intranät kan ju tilläggas.

Sedan på en Raspberry pi så la jag också in ubuntu server och installerade dnsmasq och konfade enl nån guide. Testade med dig lokalt och det verkade svara korrekt.

Sedan på min router så ändrade jag först min primära dns till pajjen. Har en TP-link ax7800. För en sekund eller två så funkade det. Men av säkert någon jättebra anledning så ändrar routern default gateway mellan 192.168.0.1 och 192.168.1.1 när man gör detta för den vill inte ha dnsen på dhcp subnätet. Så det slutar funka ganska kvickt igen.

Då finns det ju även på dhcp server inställningarna även fält för primär och sekundär dns. Så testade att lägga in pajjen där ist. Men det verkar inte göra något alls. Inget pajjar men kan inte nå webservern med domännamnet bara IPt.

Testade att stänga ner dhcp servern helt men då slutade ju allt att funka och jag kom inte ens åt routern längre.

Så tips vad jag kan testa/göra mottages tacksamt.

Verkar som detta händer när TP-Linken upptäcker att det körs en DNS och DHCP server på samma subnät och då byter den gateway till att annat subnät för att undvika kollision. En workaround verkar vara att ändra nätmasken till en /16 (255.255.0.0), men då kan det bli problem senare om du vill använda flera VLAN/subnet.
En annan och bättre lösning verkar vara att separera DNS och DHCP server om du har möjlighet till det.

https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/247922

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345099:

Sedan på en Raspberry pi så la jag också in ubuntu server och installerade dnsmasq och konfade enl nån guide. Testade med dig lokalt och det verkade svara korrekt.

dnsmasq är en kombinerad DNS- och DHCP-server. Det är inte konstigt att det fungerar dåligt med två DHCP-servrar på samma nät. Stäng av DHCP i dnsmasq eller installera en ren DNS-server, typ BIND, om du vill leka. Eftersom du redan har en router, som med stor sannolikhet redan kör dnsmasq, så tycks Pi-installationen vara helt onödig, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

På min Archer AX50 kan man i alla fall stänga av DHCP-servern i routern om man går in under Advanced, Network.
Kör själv dnsmasq på en Pi eftersom man kan konfigurera mer saker på den, som antal cachade entries, domänsuffix, statiska A-records, split brain DNS o.s.v. Samt att Pien får uppdateringar oftare vilket gör att det känns säkrare att köra saker som DNS, VPN o.s.v. via den istället för routern.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD