LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Någon som har tips på bra sorteringsväskor med tillhörande rack?
Har flyttat till nytt hus och planerar pojkarnas lekrum. Några Ikea trofast som botten med skiva på + massa förvaringslådor, men för småbitar skulle det sitta bra med sorteringsväskor/lådor som snyggt kan förvaras i rack eller vägghylla.
<Uppladdad bildlänk>

Denna hade varit perfekt om det gick att dela upp lådorna i små fack.
<Uppladdad bildlänk>

Denna video tycker jag fick med det viktigaste med sortering.

https://youtu.be/3VaSReQYgNw?si=Z6MMQ0TP9_EFmCgR

Och denna för lekmöbel&förvaring.

https://youtu.be/M_F0JELre4w?si=himSatlbYQD9yURf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ni som har stora displayer ståendes helt öppet: Hur gör ni för att hålla damm borta?

Swiffer (inte sponsrad).

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av jo_nil:

Swiffer (inte sponsrad).

Samma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Två barndomsmodeller klara

5550 saknar två bitar. Får försöka hitta dessa någonstans. Nya dekaler från brickstickershop förutom på framdörrarna som är original.

5510 körde jag alla bitar (ej genomskinliga och vissa mindre bitar) i tvättmaskinen. Fungerade bra, möjligen blev vissa bitar lite slitna. Tvättmaskinen byggde dessutom egna modeller Här har jag ersatt alla dekaler med replika. De två som satt på var slitna.

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Hittat bitar?
Skicka bild i DM annars, jag har 80-90kg lego från 80-tal o framåt så har säkert dem i bra skick. Sonen har legot nu men han har nog inget emot att avvara någon 😀

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Hittat bitar?
Skicka bild i DM annars, jag har 80-90kg lego från 80-tal o framåt så har säkert dem i bra skick. Sonen har legot nu men han har nog inget emot att avvara någon 😀

Jadå, säljaren skickade bitarna. Men tack för erbjudandet

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Någon som har tips på bra sorteringsväskor med tillhörande rack?
Har flyttat till nytt hus och planerar pojkarnas lekrum. Några Ikea trofast som botten med skiva på + massa förvaringslådor, men för småbitar skulle det sitta bra med sorteringsväskor/lådor som snyggt kan förvaras i rack eller vägghylla.
<Uppladdad bildlänk>

Denna hade varit perfekt om det gick att dela upp lådorna i små fack.
<Uppladdad bildlänk>

Vi kör Racco lådor på jobbet, de kommer med smålådor i.
Kanske finns något liknande billigare

Racco carry lite eller deras sortimentskåp. Nu är ju dem lite dyrare än Ikea med 270ish/låda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi kör Racco lådor på jobbet, de kommer med smålådor i.
Kanske finns något liknande billigare

Racco carry lite eller deras sortimentskåp. Nu är ju dem lite dyrare än Ikea med 270ish/låda

Carrylite är exakt det jag söker efter, dock så var det inte den snyggaste förvaringshyllan men lite snickeri bör lösa problemet även fast jag har tummen mitt i handen. 😁

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jo_nil:

Swiffer (inte sponsrad).

Tack! Deras damvippa då eller?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ni som har stora displayer ståendes helt öppet: Hur gör ni för att hålla damm borta?

Dammvippa av strutsfjädrar funkar riktigt bra. Är det riktigt ingrott så funkar en make-up pensel bra utan att repa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tack! Deras damvippa då eller?

Jag har Dustern med kort handtag och utbytbara borst.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Utgången profudukt enligt lego.com
Aldrig sett den under 1500kr
Finns på Eko Uppsala

Permalänk
Medlem

Hej,

Är Toyspace.se en seriös butik som ni i tråden kan rekommendera? Såg att de fått in Concorde-setet och priset var OK (1855 kr), iaf jämfört med Lego själva som är femhundringen dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Är Toyspace.se en seriös butik som ni i tråden kan rekommendera? Såg att de fått in Concorde-setet och priset var OK (1855 kr), iaf jämfört med Lego själva som är femhundringen dyrare.

Jag har bara sett dom i träffar på google, men oftast har de en ’billigast på prisjakt’-ikon… vet inte

Kanske någon i Norge vet mer?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt lego från toyspace ett par gånger, inga problem hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Är Toyspace.se en seriös butik som ni i tråden kan rekommendera? Såg att de fått in Concorde-setet och priset var OK (1855 kr), iaf jämfört med Lego själva som är femhundringen dyrare.

Frugan har beställt där ett par gånger utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag har beställt lego från toyspace ett par gånger, inga problem hittills

Skrivet av Cerb:

Frugan har beställt där ett par gånger utan problem.

Toppen, tack för er feedback!

Permalänk
Medlem

Beställde lite blommor att inreda med till (hemma-)kontoret... Lite för mörk i hyllan där de ska stå för riktiga blommor så Lego blev en fin lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beställde lite blommor att inreda med till (hemma-)kontoret... Lite för mörk i hyllan där de ska stå för riktiga blommor så Lego blev en fin lösning.

Vilka blev det?

Gillar den "gröna" serien de har rätt mycket personligen. Känns lite att man börjar bli gammal, antar jag, när man går igång på Lego-växter.

Mellandags Inet-dubbelklick körde premiär med en Lego drop. Minns inte vad de sa men det var eventuellt rekord i hur snabbt något tog slut. Lyckades själv knipa en men min blev backorder då de tilldelade såldes av snabbare än jag lade beställningen. Ett stycke 10329 Små växter ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12613960 ) borde dyka under månaden.

I övrigt rekommenderas både Orkiden och Bonzaien varmt från min sida, om du inte redan kikat på dessa.

Hade gärna haft en riktig Bonzai men Lego-varianten är extremt underhållsfri jämfört med äkta vara. Men inte riktigt jämförbart förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Är Toyspace.se en seriös butik som ni i tråden kan rekommendera? Såg att de fått in Concorde-setet och priset var OK (1855 kr), iaf jämfört med Lego själva som är femhundringen dyrare.

Jag har köpt en ett antal set därifrån utan bekymmer hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vilka blev det?

Gillar den "gröna" serien de har rätt mycket personligen. Känns lite att man börjar bli gammal, antar jag, när man går igång på Lego-växter.

Mellandags Inet-dubbelklick körde premiär med en Lego drop. Minns inte vad de sa men det var eventuellt rekord i hur snabbt något tog slut. Lyckades själv knipa en men min blev backorder då de tilldelade såldes av snabbare än jag lade beställningen. Ett stycke 10329 Små växter ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12613960 ) borde dyka under månaden.

I övrigt rekommenderas både Orkiden och Bonzaien varmt från min sida, om du inte redan kikat på dessa.

Hade gärna haft en riktig Bonzai men Lego-varianten är extremt underhållsfri jämfört med äkta vara. Men inte riktigt jämförbart förstås.

Roligt nog är det både Orkidén och Bonzaiträdet som är på ingång (bonzai, står kartongen redan i hyllan efter leverans för 30min sedan). valde efter storlek och färg som skulle passa bra i min vägghängda hylla.

Hade ett riktigt bonzaiträd för många år sedan som ändå hann bli 10år gammalt innan jag en sommar tappade bollen så det avled

Permalänk
Medlem

Detta är något för forumets legofantaster

"vasamuseet
Nu är det exakt fyra veckor kvar till att Brickwrecks öppnar! Utställningen innehåller åtta världskända vrak byggda i LEGO® av Ryan ”The Brickman” McNaught. Ett av vraken är Vasa. Köp biljett via vår webbplats redan nu – se länk i bion"

https://www.instagram.com/p/C19qlmPNjcj/?igsh=YnhlcDczdXg1Zjc...

Permalänk
Medlem

Lyckades lägga vantarna på en riktig klassiker, nu i helgen, till ett förmånligt pris.

Älskar eran med alla fina tryck på bitarna. Hatar klistmärken, blä usch of fy. (Och ja, medveten om att en fot är felvänd på bilden! )

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med gamla kartonger?

För mindre set är det inget jag sparar på, men tar emot att kasta min UCS AT-AT och Star destroyer kartong, men känns inte som något man ska sitta och förvara heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vad gör ni med gamla kartonger?

För mindre set är det inget jag sparar på, men tar emot att kasta min UCS AT-AT och Star destroyer kartong, men känns inte som något man ska sitta och förvara heller.

Kastar kartonger men sparar "böcker".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vad gör ni med gamla kartonger?

För mindre set är det inget jag sparar på, men tar emot att kasta min UCS AT-AT och Star destroyer kartong, men känns inte som något man ska sitta och förvara heller.

När jag var liten kastade jag dem, tyvärr. Nuförtiden så sparar jag dem, då kartongerna har ett inneboende samlarvärde och kan vara värda flera hundralappar, och i sällsynta fall även en tusenlapp, beroende på raritet och skick.

Förekomsten av låda, beroende på skick, kan påverka försäljningsvärdet något enormt på Tradera/ebay och Bricklink.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vad gör ni med gamla kartonger?

För mindre set är det inget jag sparar på, men tar emot att kasta min UCS AT-AT och Star destroyer kartong, men känns inte som något man ska sitta och förvara heller.

Några ligger i hyllan men en del brukar jag platta till och behålla på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vad gör ni med gamla kartonger?

För mindre set är det inget jag sparar på, men tar emot att kasta min UCS AT-AT och Star destroyer kartong, men känns inte som något man ska sitta och förvara heller.

Öppnar ’båda’ sidorna så den kan plattas till, sedan staplas små in i större, har en hel hög på ett skåp hemma

Om de är värda mycket eller ej vet jag inte, men vissa vill säkert ha

Permalänk
Skrivet av medbor:

Öppnar ’båda’ sidorna så den kan plattas till, sedan staplas små in i större, har en hel hög på ett skåp hemma

Om de är värda mycket eller ej vet jag inte, men vissa vill säkert ha

Har gjort samma. Vill egentligen slänga(återvinna) skiten, men det tar emot om de nu kan ha betydelse vid en eventuell försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har gjort samma. Vill egentligen slänga(återvinna) skiten, men det tar emot om de nu kan ha betydelse vid en eventuell försäljning.

Jag kommer nog inte sälja något, men det tar emot ändå. Har sett flera som säljer tomma lådor, men oklart om de blir sålda. Verkar ju vara någon hundring styck

Permalänk
Medlem

Jag förvarar kartongerna plattade i en kartong som inte är plattad och lägger dem i källaren i en låda så de skyddas 😊

Beställde hem lego icons buketten och skall testa och bygga lite igen.

Byggde nya solrosen med dottern på 3 år, var väldigt kul att introducera henne till lego från duplo. Hon gjorde ca 2/3 själv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25