Till er som får er dator omstartad! (RPC) (Lovsan, MSBlast, Poza, Blaster)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Orka försöka skydda sig mot allt Har aldrig fått något virus (innan detta) trots att jag aldrig använt ett antivirus-program, och i detta fallet så hade det ändå inte hjälpt - lagom ironiskt

En brandvägg hade hjälpt.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
haha, skyll er själva har suttit länge och väntat på det här viruset.

det som är kul är att det verkar inte vara nån i tråden som klagar på m$, för det är ju trotsallt inte deras fel. det är användarna som är för inkompetenta för att veta hur man ska köra "windows update"

M$ fel? Det kan du ge dig på att det är! Självklart postar grupperna exploits för att visa hur osäkert Windows är.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Orka försöka skydda sig mot allt Har aldrig fått något virus (innan detta) trots att jag aldrig använt ett antivirus-program, och i detta fallet så hade det ändå inte hjälpt - lagom ironiskt

funka för mig...

[EDIT] Vi snackar M$ här =P jag tar inga risker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
M$ fel? Det kan du ge dig på att det är! Självklart postar grupperna exploits för att visa hur osäkert Windows är.

Ok, kanske var lite snabb... visst i grunden är det M$ fel... men dom har Update av en anledning....

Permalänk
Medlem

Här är själva exploiten för dem som är intresserade:

borttaget
och en binary
borttaget

Även om det kanske inte är direkt olagligt, så ser jag inte vad för något gott som kan uppkomma av att alla laddar hem sploiten och börjar leka. /Kennel

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk

Fan vad gött att jag inte har fått det!

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bstark
En brandvägg hade hjälpt.

Inget ont om varken brandvägg eller antivirus, men det e ett jäkla meck att hålla allt uppdaterat samt att det suger massor av kraft. Detta är inte skäl att avstå från att skydda sig, men för mig har det blivit lite av en grej att se hur bra det går utan skydd. Sen är det ju oftast bara att formatera om det skulle inträffa något konstigt. Och fallet med ms-blast löste ju sig trots allt på en 1/2 timme; så föga möda lade ja ner där

Tack för all hjälp förresten...då framför allt Jooon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Inget ont om varken brandvägg eller antivirus, men det e ett jäkla meck att hålla allt uppdaterat samt att det suger massor av kraft. Detta är inte skäl att avstå från att skydda sig, men för mig har det blivit lite av en grej att se hur bra det går utan skydd. Sen är det ju oftast bara att formatera om det skulle inträffa något konstigt. Och fallet med ms-blast löste ju sig trots allt på en 1/2 timme; så föga möda lade ja ner där

Tack för all hjälp förresten...då framför allt Jooon!

Det är standard att folk formaterar så fort det är nåt som dem inte kan fixa i Windows... hur kul kan det vara?
Föresten hjälper det inte att installerat om Windows för att bli av med DCOM Exploiten. Du måste patcha varje gång du installerat om Windows.

Och sedan kan jag bara tillägga att jag inte är det minsta rörd av exploiten.. Jag kände för att vara snäll och informerade om den för dem som inte håller sig uppdaterade.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Slackware Linux 9.0

Säger en hel del...

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Hehe... men så FINNS det faktiskt en hel del stackare som faktiskt ANVÄNDER M$ programvaror...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
Det är standard att folk formaterar så fort det är nåt som dem inte kan fixa i Windows... hur kul kan det vara?
Föresten hjälper det inte att installerat om Windows för att bli av med DCOM Exploiten. Du måste patcha varje gång du installerat om Windows.

Och sedan kan jag bara tillägga att jag inte är det minsta rörd av exploiten.. Jag kände för att vara snäll och informerade om den för dem som inte håller sig uppdaterade.

Det är tur det finns sådana som dig...ANNARS hade det blivit rejält svettigt

Det ja menar är att virusen sällan är värre än som i detta fallet; "oftast" ( det finns ju fall där hårdvaran skadas, men jag har inget levande exempel på det dock) är det VÄRSTA som kan hända att man måste installera om.

Men trots allt så måste du ju hålla med om; så länge man vet va man gör med datorn så skall det ganska mycket till för få virus. Med koll så menar jag: Veta vad som körs i bakrunden, vara försiktig med vad man tankar, vara försiktig med vilka sajter man besöker osv. Detta har iaf funkat för mig i en herrans massa år UTAN virus (iaf inget som ja hittat eller blivit störd av)

Hur är det annars med Linux? Är det mycket säkrare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Det är tur det finns sådana som dig...ANNARS hade det blivit rejält svettigt

Det ja menar är att virusen sällan är värre än som i detta fallet; "oftast" ( det finns ju fall där hårdvaran skadas, men jag har inget levande exempel på dock) är det VÄRSTA som kan hända att man måste installera om.

Men trots allt så måste du ju hålla med om; så länge man vet va man gör med datorn så skall det ganska mycket till för få virus. Med koll så menar jag: Veta vad som körs i bakrunden, vara försiktig med vad man tankar, vara försiktig med vilka sajter man besöker osv. Detta har iaf funkat för mig i en herrans massa år UTAN virus (iaf inget som ja hittat eller blivit störd av)

Hur är det annars med Linux? Är det mycket säkrare eller?

Ja, är man försiktig så brukar det vara lungt. Jag har heller inte fått nåt virus under alla de åren som jag kört Windows.
Du behöver inte vara orolig för virus i GNU/Linux, tror det finns 8 stycken eller nåt.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bstark
Hört talas om brandvägg?

Hört talas om folk utan?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
Hört talas om folk utan?

japps alla är ju här och skriker

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Symantec har ett fint litet verktyg som tar bort viruset/wormen.
Drar man ur TPn, kör verktyget och installerar MS patch så är allt finfint sen.

Visa signatur

[size="1"]Användarfel: Byt ut användaren och försök igen.[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajtam
Orka försöka skydda sig mot allt Har aldrig fått något virus (innan detta) trots att jag aldrig använt ett antivirus-program, och i detta fallet så hade det ändå inte hjälpt - lagom ironiskt

Hehe. Fick Marlburg95 back in the old days, och det gjorde inte mig något, de första månaderna. När ett virusprogram sedan installerades så vaknade viruset igång, och allt dog och hela windowspartitionen våldades av virusprogrammet. Formatering :). Brandvägg ska man ha, men virusprogram håller jag mig borta ifrån.

Själv har jag inte blivit attakerad, men det verkar ju som att vem som helst kan bli det, right? Så länge man har port 135 öppen... Tjena, det kommer bli många, många som blir smittade :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag fick trojanen igår kväll och blev av med den på ungefär 5 minuter. Kör utan brandvägg men det ska det bli ändring på illa kvickt. Nu har jag en anledning att övertala mamma om att köpa en router med wlan

Fick hjälpa x antal kompisar mm inatt också. Hade ett kriscenter uppe i #svenskamagic @ efnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Hehe. Fick Marlburg95 back in the old days, och det gjorde inte mig något, de första månaderna. När ett virusprogram sedan installerades så vaknade viruset igång, och allt dog och hela windowspartitionen våldades av virusprogrammet. Formatering :). Brandvägg ska man ha, men virusprogram håller jag mig borta ifrån.

Själv har jag inte blivit attakerad, men det verkar ju som att vem som helst kan bli det, right? Så länge man har port 135 öppen... Tjena, det kommer bli många, många som blir smittade :).

Har faktiskt brandvägg (router) men har tyvärr inte kompetensen att ställa in den på tillfredställande sätt, så ja antar att alla portar är vidöppna

Får väl ta och lära mig lite om den nu...

Permalänk

Bara för att man installerar MS-patchen blir man inte av med viruset om man väl har fått det. Fick ett tips om ett program som ska kunna ta bort det: http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.b...

Permalänk
Medlem

endel ur loggen från min brandvägg. Kan detta ha något med viruset att göra tro?

den 12 augusti 2003 12:52:21 Unrecognized access from 217.208.112.200:1278 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:52:24 Unrecognized access from 217.208.112.200:1278 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:54:08 Unrecognized access from 213.89.164.26:2237 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:54:11 Unrecognized access from 213.89.164.26:2237 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:54:13 Unrecognized access from 24.186.199.210:3570 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:54:14 Unrecognized access from 213.89.164.26:2237 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:54:16 Unrecognized access from 24.186.199.210:3570 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:54:20 Unrecognized access from 24.186.199.210:3570 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:55:10 Unrecognized access from 80.13.196.226:33597 to UDP port 137
den 12 augusti 2003 12:56:26 Unrecognized access from 213.113.203.73:2320 to UDP port 1214
den 12 augusti 2003 12:56:29 Unrecognized access from 213.113.203.73:2320 to UDP port 1214
den 12 augusti 2003 12:56:32 Unrecognized access from 213.113.203.73:2320 to UDP port 1214
den 12 augusti 2003 12:58:12 Unrecognized access from 217.208.112.200:1278 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:58:15 Unrecognized access from 217.208.112.200:1278 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 12:58:18 Unrecognized access from 217.208.112.200:1278 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 13:00:24 Unrecognized access from 217.123.239.164:1182 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 13:00:29 Unrecognized access from 213.89.164.26:2237 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 13:00:58 Unrecognized access from 151.100.23.158:1159 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 13:01:01 Unrecognized access from 151.100.23.158:1159 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 13:01:04 Unrecognized access from 151.100.23.158:1159 to UDP port 2144
den 12 augusti 2003 13:01:41 Unrecognized access from 213.66.135.35:1930 to TCP port 135

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeniX
Du kan skriva " shutdown -a " i kör så försvinner det . men nu kan ja fan inte göra piss ,, allting är låst

varför kan man skriva just det???

hur vet man det..

testa nån bara helt plötsligt att skriva shutdown -a
o så funka d?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Hm, på ett sätt är det bra.. Folk fattar att man inte bara kan skita i att uppdatera windows köra utan virusskydd/brandvägg mm för att windows faktiskt ÄR buggigt.. Men det dåliga är att varje gång nån "vanlig" datoranvändare ska installera Windows är dom genast utsatta så det är möjligt att det här kan hålla på ett tag..

Permalänk

Oh gyllene skimrande sweclockers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpinto
http://microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=2354406C...

Den ptachen laddade jag ner och nu är det fixat..fan va gött.

Detta löste också mitt problem, ska rusa till pappa med den patchen senare också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
Det är standard att folk formaterar så fort det är nåt som dem inte kan fixa i Windows... hur kul kan det vara?
Föresten hjälper det inte att installerat om Windows för att bli av med DCOM Exploiten. Du måste patcha varje gång du installerat om Windows.

Och sedan kan jag bara tillägga att jag inte är det minsta rörd av exploiten.. Jag kände för att vara snäll och informerade om den för dem som inte håller sig uppdaterade.

Eller oxå så har man confat windows perfekt, installerat allt man behöver, stängt av services osv osv... Sen gjort en PQDI på skiten och vipps så tar det 3 minuter å installera om datorn

Lättare än att forska i vad fan som gått helt sketgalet i 1 timme

Dock så fick jag forska ett tag då skiten va kvar efter jag återställt PQDI

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Hm, på ett sätt är det bra.. Folk fattar att man inte bara kan skita i att uppdatera windows köra utan virusskydd/brandvägg mm för att windows faktiskt ÄR buggigt.. Men det dåliga är att varje gång nån "vanlig" datoranvändare ska installera Windows är dom genast utsatta så det är möjligt att det här kan hålla på ett tag..

Måste bara säga att det är lätt att dömma ut Windows om man är MAC eller Linux/BSD användare..

90% av alla newbies sitter med windows.
9% av alla newbies sitter med mac.
1% newbies sitter med linux/bsd.

Dock är nog de 5-10% av alla användare som vet vad dom håller på med i windows rätt nöjda med sitt windows som funkar lika felfritt som linux/bsd/mac

Hur många newbies confar windows?
Hur många newbies confar t ex. slackware?
Hur bra funkar slack om man inte confar nåt.. typ inte alls

Aja ni förstår säkert vart jag vill komma..

Själv kör jag slackware, win2k sp4 samt ip-cop till firewallen (linux kärna).

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Sen är ju inte alla datornördar.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

om man har stängt av RPCn hur får man igång den igen?
Jag har en vän som lyckats stänga av RPC och får nu inte gå in i de menyerna igen...

Kan man slå på dem på något annat sätt?

Visa signatur

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Server 2003, vilken fil ska jag ladda ner? 64 bit Edition eller 32 bit Edition? Vetefan vilken jag ska ha!!?!??!?!?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Tur att man har BBB...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zet
Jag var hos en kompis och skrattade när han fick det.... När jag kom hem fick jag det själv =I

Haha! Som tur vad är jag inte smittad sitter bakom router där den porten är stängd och tankade patchen för några dagar sedan

Visa signatur

O.o