Stugägare - tycker stugan drar mycket el när jag ej är där
Hej,
Har precis köpt ett "sommarställe" som är vinterbonat, de förra ägarna bodde där permanent. Standarden är bra och huset är utrustat med tvätt/torktumlare, kyl/frys, ugn, diskmaskin, varmvattenberedare (dragit ner till 65c), fiber så en router är igång. Huset ligger i Hälsingland så det kan lätt vara -20 till -30c på vintrarna.
Huset är på ca 80kvm en-plan, de tidigare ägarna körde på direktverkande el-element. Men jag installerade en luft/luft-värmepump första dagen jag fick tillträde på huset som klarar av att värma hela kåken. Pumpen jag valde är en Panasonic HZ25XKV.
Ett värmegarage på ca 30kvm där el-elementen fortfarande är igång men där jag dragit ner alla element (3st) på lägsta vredet. Så jag håller ca 2-3 grader där inne även när det är -20 ute. Vattenpumpen är installerad här så jag behöver ha plusgrader i garaget.
I huset ställer jag pumpen på underhållsvärme 15c när jag ej är där, får ca 12 grader i rummen längst bort då.
Jag tycker dock att min elförbrukning ligger högt. Enligt Panasonics app, så drar pumpen uppskattningsvis 8-12 kWh per dygn i underhållsläge och beroende på hur kallt det är ute.
När jag kollar Ellevios app så hade jag igår en förbrukning på 53kWh för hela dygnet då var det ca -10c utomhus, då visar panasonics app att jag gjort av med 12kWh för dygnet. Detta är ju ett uppskattad värde från appen, men jag tänker att så jävla mycket kan de väl inte diffa?
Hur som helst så ligger jag för de mesta på mellan 40-60kWh/dygn när jag inte är i huset. Alla element i kåken är av, elementen i garaget är på de lägsta vredet, alla apparater som TV/laddare/dator är urdragna från eluttagen förutom routern som pratar med pumpen. Några lampor på tomten som är igång via relä som tänds när de blir mörkt ute, alla är LED.
Vad är det som drar el? Elementen i garaget?
Ursäkta för långt meddelande men bättre att vara tydlig
Tacksam för hjälp!