Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

...
Jag har ett Asus 7800 XT TUF, men har varit så otroligt missnöjd sen jag köpte det så efter att ha läst +30 recensioner igår och idag på 4070 Super så bestämde jag mig för att uppgradera.

Och då även med priset i åtanke, jag köpte mitt 7800 XT vääääldigt billigt
....

Vad är det du varit missnöjd med?

Skrivet av Haiwa:

Försöker få tag på Founders Edition (4070 Super), den har varit slut från kl. 16:00 på Nvidias hemsida...

Varför just Founders edition, brukar inte de kylarna bara låta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Vad är det du varit missnöjd med?

Varför just Founders edition, brukar inte de kylarna bara låta mer?

Jo, men gillar designen och är något svalare än motsvarande "Dual" variant från Asus.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Vad är det du varit missnöjd med?

Lång historia, men sammanfattat (som är ganska lång ändå 😅) Varför jag säljer mitt Asus 7800 XT TUF till förmån för 4070 Super.

- Coil Whine till förbannelse, blir skogstokig.
- Konstanta problem med Error 43. Har väl startat om min dator 100 gånger pga av problemet och vips så funkar det ibland. Testat DPU m.m flera gånger, inget hjälper.
- Adrenaline håller inte min undervoltning + OC. Det nollställs på måfå hela tiden. Sjukt störigt.
- Mitt huvudspel är EA WRC (redan över 100h sedan mitten av december) med 7800 XT får jag galna stutters. Mitt 3070 med DLSS såg extremt mycket bättre ut och med högre fps. EA WRC använder TAA, med DLSS ersätts det för och trots att det ska ”bara” ska vara ”upscaling” så ersätter DLSS det usla TAA och det ser så otroligt mycket bättre ut. Från TechPowerups forum beskrivs det precis som jag upplever det:

”Upscaling matters, many new games don't even come with AA now. They use upscalers to do AA, it's built in.

Even Starfield which was AMD sponsored, used FSR as default AA method. Native resolution gaming don't really matter in new games. Upscaling is used and it will beat native.

DLSS Quality will also boost image quality in most cases. While boosting fps by 50-75% on top -> https://www.rockpapershotgun.com/outriders-dlss-performance

If you think upscaling is all about degrading image quality and improving performance only, you don't know what what upscaling is. Upscaling will replace AA entirely going forward. Stuff like MSAA, TAA, will die out. Pointless. AMD will be forced to improve FSR if they want to compete. TPU has tons of DLSS/DLAA vs FSR testing and Nvidia wins every time.”

Och det stämmer väldigt väl, för EA WRC ser så otroligt mycket bättre ut med DLSS plus en fantastisk Frame rate som en ren ”bonus”.

- De andra två spelen jag precis köpt är Alan Wake 2 och Cyberpunk 2077. Tänkt lägga ganska mycket tid där. Och de är helt ospelbara med 7800 XT även med FSR i de inställningar jag förväntar mig att kunna spela (1440P) Recensionerna visar tydligt att 4070 Super kommer inte ha ett problem med DLSS Quality påslaget.

Ja, det är väl en sammanfattning typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Lång historia, men sammanfattat (som är ganska lång ändå 😅) Varför jag säljer mitt Asus 7800 XT TUF till förmån för 4070 Super.

- Coil Whine till förbannelse, blir skogstokig.
- Konstanta problem med Error 43. Har väl startat om min dator 100 gånger pga av problemet och vips så funkar det ibland. Testat DPU m.m flera gånger, inget hjälper.
- Adrenaline håller inte min undervoltning + OC. Det nollställs på måfå hela tiden. Sjukt störigt.
- Mitt huvudspel är EA WRC (redan över 100h sedan mitten av december) med 7800 XT får jag galna stutters. Mitt 3070 med DLSS såg extremt mycket bättre ut och med högre fps. EA WRC använder TAA, med DLSS ersätts det för och trots att det ska ”bara” ska vara ”upscaling” så ersätter DLSS det usla TAA och det ser så otroligt mycket bättre ut. Från TechPowerups forum beskrivs det precis som jag upplever det:

”Upscaling matters, many new games don't even come with AA now. They use upscalers to do AA, it's built in.

Even Starfield which was AMD sponsored, used FSR as default AA method. Native resolution gaming don't really matter in new games. Upscaling is used and it will beat native.

DLSS Quality will also boost image quality in most cases. While boosting fps by 50-75% on top -> https://www.rockpapershotgun.com/outriders-dlss-performance

If you think upscaling is all about degrading image quality and improving performance only, you don't know what what upscaling is. Upscaling will replace AA entirely going forward. Stuff like MSAA, TAA, will die out. Pointless. AMD will be forced to improve FSR if they want to compete. TPU has tons of DLSS/DLAA vs FSR testing and Nvidia wins every time.”

Och det stämmer väldigt väl, för EA WRC ser så otroligt mycket bättre ut med DLSS plus en fantastisk Frame rate som en ren ”bonus”.

- De andra två spelen jag precis köpt är Alan Wake 2 och Cyberpunk 2077. Tänkt lägga ganska mycket tid där. Och de är helt ospelbara med 7800 XT även med FSR i de inställningar jag förväntar mig att kunna spela (1440P) Recensionerna visar tydligt att 4070 Super kommer inte ha ett problem med DLSS Quality påslaget.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja, det är väl en sammanfattning typ

Det lät Inge roligt ! Jag tänkte vänta på 4070 super
Men jag köpte 7800 xt nitro plus för 2 veckor sen och det fungerar hur bra som helst alla spel jag kör flyter hur bra som helst och väldigt lite coilwhine , aldrig haft en crasch . Men man kan ju ha otur , hoppas du blir nöjd med 4070 super 😊

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Den högra på bilden ser ut som en fleshlight

Permalänk
Medlem

Fin GPU, synd bara att de flesta (?) super-modellerna verkar ha gått över till 12-pin.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Nvidia har väl bara tryckt upp en begränsad upplaga av FE.
Partnerkorten finns det ju gott om.
Härligt att se att folk håller i stålarna.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Tjena.
Funderar på att slå till på ett kort. Byggde ny dator förra året med en i5 13600k som CPU. Det enda jag ännu inte köpt är gpu. Är det något jag behöver tänka på eller spelar det ingen roll vilket av superkorten jag väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

- Adrenaline håller inte min undervoltning + OC. Det nollställs på måfå hela tiden. Sjukt störigt.

Värt att veta är att om Adrenaline nollställer/kraschar/startar om så kan det ofta bero på en ostabil undervolt och/eller OC, hände mig flertalet ggr med mitt 6800XT om jag var lite för aggressiv med OC/UV. Kunde också variera lite från drivrutin till drivrutin om en OC/UV var stabil eller inte, så ett råd till alla som råkar ut för detta är att minska hur aggressivt ni kör er OC/UV och se om det blir bättre.
Observera också att jag kunde få mer "stora" stutters än vanligt om mitt 680XT's OC var på gränsen till ostabil, att skruva tillbaka den lite gav ofta en bättre upplevelse även om avg fps blev något sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _bagarn_:

Tjena.
Funderar på att slå till på ett kort. Byggde ny dator förra året med en i5 13600k som CPU. Det enda jag ännu inte köpt är gpu. Är det något jag behöver tänka på eller spelar det ingen roll vilket av superkorten jag väljer?

Hej, jag skulle vänta till alla korten från Nvidia släppts och testats om ca två veckor, och AMD justerat sina priser som konkurrensmedel mot de nya korten. Då i början av Februari så borde du kunna se vad som är bäst för dig i prestanda och pris.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Värt att veta är att om Adrenaline nollställer/kraschar/startar om så kan det ofta bero på en ostabil undervolt och/eller OC, hände mig flertalet ggr med mitt 6800XT om jag var lite för aggressiv med OC/UV. Kunde också variera lite från drivrutin till drivrutin om en OC/UV var stabil eller inte, så ett råd till alla som råkar ut för detta är att minska hur aggressivt ni kör er OC/UV och se om det blir bättre.
Observera också att jag kunde få mer "stora" stutters än vanligt om mitt 680XT's OC var på gränsen till ostabil, att skruva tillbaka den lite gav ofta en bättre upplevelse även om avg fps blev något sämre.

Ett tillägg här är att om du kör OC på VRAM är det också extra viktigt att jämföra benchmark-poäng varje gång du ökar frekvensen, gärna med ett test som faktiskt pressar VRAM, exempelvis Time Spy Extreme som renderas i 4K. Detta är för att GDDR6 har ECC har något som påminner om ECC på vanligt RAM och om din överklockning är instabil får du inte nödvändigtvis krascher eller artefakter, utan du får sänkt prestanda och stutters när ECC gör sin grej. Sen går det ju att vrida upp frekvensen så pass så ECC inte längre kan rädda situationen, men det är en annan historia.

Förtydligade att det inte rör sig om den typ av ECC som många är vana vid.
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Värt att veta är att om Adrenaline nollställer/kraschar/startar om så kan det ofta bero på en ostabil undervolt och/eller OC, hände mig flertalet ggr med mitt 6800XT om jag var lite för aggressiv med OC/UV. Kunde också variera lite från drivrutin till drivrutin om en OC/UV var stabil eller inte, så ett råd till alla som råkar ut för detta är att minska hur aggressivt ni kör er OC/UV och se om det blir bättre.
Observera också att jag kunde få mer "stora" stutters än vanligt om mitt 680XT's OC var på gränsen till ostabil, att skruva tillbaka den lite gav ofta en bättre upplevelse även om avg fps blev något sämre.

Jag har testat det mesta, även helt utan undervolt och OC såklart. Stutters var värst när jag körde kortet helt standard när vi pratar EA WRC.

Kortet klockade fint men det gjorde jag mest för det är roligt att testa. Är en ganska simpel överklockare, kör bara Cinebench R23 för CPU och hela sviten av 3D Mark inkl. stresstest för GPU. Spelade ingen roll hur liten OC ja la till, det nollställdes på måfå då och då. Kanske relaterat till Error 43 även om jag inte kunde se det sambandet hela tiden. Tidigare hade jag ett 5700 XT och hade aldrig några problem (förutom coilwhine), men då körde jag Afterburner.

Kör väldigt sällan OC/UV när jag väl ska spela, kanske en minimal sådan. Denna enda UV jag alltid kör är på 13600K som går så galet mycket svalare och snabbare med en enkel UV i Asus Bios och är ”rock solid”

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli ett köp av 4070 super så får grabben (som sitter med 1070) ta över mitt 3060ti. Känns som en plan...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

För ni som söker ett 4070 Super FE, så lyckades jag genomföra en beställning vid 10 tiden idag (genom Nvidia).

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tror det kan bli ett köp av 4070 super så får grabben (som sitter med 1070) ta över mitt 3060ti. Känns som en plan...

Med den tanken kan man justify absolut alla datorninköp 😂

#kördesammatankeshälv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

För ni som söker ett 4070 Super FE, så lyckades jag genomföra en beställning vid 10 tiden idag (genom Nvidia).

Grattis!! Mitt är planerat att anlända imorgon

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test!

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Beklagligt om folk faktiskt är villiga att köpa för dessa priser.

Är lite som Apple med sina produkter, de köps ändå trots sin svindyra prissättning men ... ska man leka i den ligan så kostar det.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu blev det riktigt svårt, om man ska uppgradera sitt 1080 TI eller hålla ut tills nästa generation...

håll ut te september eller vänta te 2025

Permalänk

Att inte ens i en mening i recensionen nämna att minnesmängden på 12GB kan bli, och i vissa fall redan är ett problem, känns fegt.

Att man heller inte nämnde det i den första 4070-recensionen för snart ett år sedan kan jag köpa men det har faktiskt hänt en del sedan dess.

Permalänk
Medlem

Brukar det vara svårt att få tag i Founders Edition kort? Är sugen på uppgradering från 1080 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

håll ut te september eller vänta te 2025

Vad händer i September? Jag sitter också på ett snart 7 år gammalt 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Vad händer i September? Jag sitter också på ett snart 7 år gammalt 1080ti.

Då kommer 5000 serien å 2025 amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Då kommer 5000 serien å 2025 amd

Finns inget som tyder på att 5000 serien kommer i höst? Troligtvis nästa höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Då kommer 5000 serien å 2025 amd

Och 1 år efter det ,6000 serien och en säkert ännu en ny AMD plattform, så vänta till 2026-27 istället

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Med den tanken kan man justify absolut alla datorninköp 😂

#kördesammatankeshälv

Haha, det så jag jobbar hela tiden. Har man fru och familj så gäller det att ha fungerande argument. Vill det sig illa får sonen och jag konspirera och fejka att hans 1070 är trasig så kvinnan i huset inte går bananas. Hon och dottern lägger dock flera tusenlappar på deras hobby, ridning, utan att blinka. Det är liksom självklart att de årligen bränner ca 40.000kr på den hobbyn. Ibland ska man inte leta efter logik.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Och 1 år efter det ,6000 serien och en säkert ännu en ny AMD plattform, så vänta till 2026-27 istället

Jag ska vänta till 2077. Då släpper nVidia Geforce One Tie med 1,3 biljoner cooouda-kärnor!!!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Frågan är ju också hur dyr 5000 serien blir med den utveckling vi sett? 5070 12 lax? 5080 för 20 lax? 5090 30 lax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Då kommer 5000 serien å 2025 amd

Knappast. 5000-serien i denna prisklass lär vara mer än ett år bort.

AMD lär dock komma med 8700 i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Lång historia, men sammanfattat (som är ganska lång ändå 😅) Varför jag säljer mitt Asus 7800 XT TUF till förmån för 4070 Super.

- Coil Whine till förbannelse, blir skogstokig.
- Konstanta problem med Error 43. Har väl startat om min dator 100 gånger pga av problemet och vips så funkar det ibland. Testat DPU m.m flera gånger, inget hjälper.
- Adrenaline håller inte min undervoltning + OC. Det nollställs på måfå hela tiden. Sjukt störigt.
...
Ja, det är väl en sammanfattning typ

Tack för utförligt svar! Var länge insiktad på 7800xt i höstas, blev dock 4080 till slut ..kanske tur det