Dator fryser, start om sig själv och blue screen.

Permalänk
Medlem

Dator fryser, start om sig själv och blue screen.

Hej, har en ca 2.5 år gammal dator med

Operativsystem: Windows 10 pro
Processor: Ryzen 7 5800x
Processorkylare: NZXT X72
Moderkort: MSI TOMAHAWK MAG B550
Minne: G.Skill 16GB
Grafikkort: EVGA RTX 3060 Ti
SSD/Hårddisk: 960 Evo 256 gb och Seagate Barracude 2tb
Nätaggregat: EVGA G2 650W

Kör allt i stock, men jag har gjort lite ändrigar på min CPU. Har ändrat PPT till 105W, TDC till 80 och EDC till 90. Lite osäker på de två sista och vet inte hur man kollar bortsett från ryzen master som bara säger "failed" när jag försöker installera.
Dessa CPU inställningar har dock fungerat sen jag skaffade datorn och är inget som jag nyligen ändrat. Dock är det nytt att Ryzen master inte går att installeras.

Det började för ca en vecka sedan och då började det med att datorn bara frös. Jag behövde då stänga av strömmen för att starta om den. Den gjorde sedan "random" omstartningar istället och nu har den börjat göra blue screens med "DPC_Watchdog_Violation" error code. Har googlat lite och det sägs bara "uppdatera drivers" och "koppla ut usb portar"
Har provat båda och alla drivers var uppdaterade och har provat lite olika portar. Samma sak.

Resetade datorn igår men har ändå samma problem.

Jag har ingen aning om varför detta började. Kan inte komma på något som jag gjort. Jag har inte kopplat in något nytt, öppnat datorn eller installerat något nytt. Det är samma datorn som för 2 veckor sedan och då hade jag inte några problem alls.

Någon som har någon aning om varför detta händer? Tack!

Permalänk

Brukar tyda på att cpu eller ramminnen går ostabilt.

Det vanliga testa memtest86 till att börja med.

Kan vara så att ram eller cpu degraderats över dessa 2 åren så pass att de inte längre klarar hålla sig stabila.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Resetade datorn? BIOS eller operativsystemet?

Vilken version av BIOS kör du?

Vilken version av AMD chipset drivers?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Resetade datorn? BIOS eller operativsystemet?

Vilken version av BIOS kör du?

Vilken version av AMD chipset drivers?

1. Vet inte, tror operativ system. Jag gjorde "reset my pc" och blåste alla diskar.

2. BIOS Version/Date American Megatrends International, LLC. A.50, 2021-01-15
SMBIOS Version 2.8
Det är vad system info säger

3. Osäker på hur jag kollar det. "Driver Version 31.0.15.4665" Står i system information under "Installed Drivers" som nänmer nånting om amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Brukar tyda på att cpu eller ramminnen går ostabilt.

Det vanliga testa memtest86 till att börja med.

Kan vara så att ram eller cpu degraderats över dessa 2 åren så pass att de inte längre klarar hålla sig stabila.

Finns det något liknande som memtest86 för att felsöka cpu? Eller hur utesluter jag cpu?
Tack!

Permalänk
Skrivet av Wrk4Pwn:

Finns det något liknande som memtest86 för att felsöka cpu? Eller hur utesluter jag cpu?
Tack!

Börja med minnena hittar den inget där är det ev troligt att cpun är problemet.

Finns väl inget direkt program som kommer säga att x komponent är trasig i sig inte äns memtest är 100% kan lika gärna va minneskontrollern i cpu som är ostabil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Börja med minnena hittar den inget där är det ev troligt att cpun är problemet.

Finns väl inget direkt program som kommer säga att x komponent är trasig i sig inte äns memtest är 100% kan lika gärna va minneskontrollern i cpu som är ostabil.

okok
Tack! ska prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

1. Vet inte, tror operativ system. Jag gjorde "reset my pc" och blåste alla diskar.

2. BIOS Version/Date American Megatrends International, LLC. A.50, 2021-01-15
SMBIOS Version 2.8
Det är vad system info säger

3. Osäker på hur jag kollar det. "Driver Version 31.0.15.4665" Står i system information under "Installed Drivers" som nänmer nånting om amd

1. Då var det operativsystemet du återställde.
Har du överklockat/underklockat processorn bör du återställa BIOS till default för att utesluta att oc/uv orsakar instabilitet.

2. Kolla med cpu-z (i fliken mainboard) istället för att se version.

3. Här kan du ladda ned senaste versionen av AMD chipset driver för B550: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

1. Då var det operativsystemet du återställde.
Har du överklockat/underklockat processorn bör du återställa BIOS till default för att utesluta att oc/uv orsakar instabilitet.

2. Kolla med cpu-z (i fliken mainboard) istället för att se version.

3. Här kan du ladda ned senaste versionen av AMD chipset driver för B550: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Okej tack! Ska köra memtest86 och resetta bios nu så får jag hoppas att det funkar efteråt.