AMD prissänker Radeon RX 7900-serien temporärt

Permalänk
Melding Plague

AMD prissänker Radeon RX 7900-serien temporärt

Bolaget föregår Nvidias kommande lansering av Super-korten med tillfälliga prissänkningar för utvalda partnerkort på den svenska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att prissänkningarna är temporära, beror det på att Super-korten har ett lanseringspris som sedan höjs igen? Annars känns ju prissänkningen väldigt kass även om det är trevligt med rabatt under en tid.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Citat:

De rekommenderade priserna för dessa modeller låg ursprungligen på 11 990 respektive 12 990 kronor och under kampanjperioden skruvas dessa ned till nivåer på cirka 9 990 respektive 11 990 kronor.

Men AMDs konkurrens med Nvidia är ju så himla viktig för den håller priserna nere! /s
^
Visar sig att AMD lägger sig precis under nvidia och bidrar inte speciellt mycket till att hålla priserna nere om de hux flux kan sänka priset med 17%.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vet vi vilka modeller som gäller och vilka återförsäljare som kommer justera priserna?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ett 7900 XT borde väl ligga runt 9k för att vara konkurrenskraftigt? När jag tittade på kort under black friday (innan 4070 super lanserades) så ville jag inte ge mer än 9k (eller 11k för XTX). Hade turen att få ett för 9k på inets drops så det blev ett nytt kort. Men det känns inte som att det är värt mer, särskilt inte om 4070 Ti Super med 16gb får ett rimligt svenskt pris.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Streamdog:

Vet vi vilka modeller som gäller och vilka återförsäljare som kommer justera priserna?

Inet (Powercolor 7900 XT), Komplett (Asus 7900 XT) och Proshop (Asrock 7900 XTX) är det jag sett hittills.

EDIT: Såg nu även att Proshop kör ett Asrock 7900 XT för 9099 kr.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är en för liten prissänkning för att få folk att välja dessa före Super-korten. 4070Ti S lär nog matcha 7900XT rätt väl, förutom i RT där Nvidia leder stort. Med sina 16GB är inte VRAM ett problem för 4070Ti S så jag ser egentligen ingen poäng med att välja 7900XT när priset är bara några hundralappar bättre till AMDs fördel. Likadant känns det för 4080 Super vs 7900XTX. Tycker de gott kunde dragit av 1000kr till.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Att prissänkningarna är temporära, beror det på att Super-korten har ett lanseringspris som sedan höjs igen? Annars känns ju prissänkningen väldigt kass även om det är trevligt med rabatt under en tid.

AMD kanske vill se efter om det ger effekt eller inte innan de comittar till en permanent sänkning? Grafikkortsmarknaden har ju varit knasig så länge nu så kanske är svårt att förutspå hur elastisk priskurvan är.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att AMD inte satsar på GPU-marknaden, det verkar som att de är nöjda med den (lilla) andel de har, tyvärr.
Jag skulle önskat att de "rörde om i grytan". Ändra prissättningen så de ligger en tier under i priskategori; prissätt konkurenten till 4080 som ett 4070 och så vidare. Det borde öka försäljningen av grafikkort en del. Vidare bör de skänka beräkningskort/GPGPU till univeristeten så de börjar använda dem i sina utbildningar. SUN gjorde så för länge sedan och det gagnade dem enormt. De produkter jag var med och utvecklade när jag började arbeta togs fram på SUN (istället för HP) för att vi kunde SUN.

Permalänk

Ett RX 7900 XT är ju bara lite bättre än ett RX 6950 som man får för under 7000 kr.....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Den som är intresserad av hög ray tracing-prestanda eller värdesätter energieffektivitet särskilt högt kommer dock fortsatt behöva vända sig till Nvidia
...och den som är intresserad av "bra AI-uppskalning".

Tror AMD kommer behöva sänka mer.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JonasT:

Inet (Powercolor 7900 XT), Komplett (Asus 7900 XT) och Proshop (Asrock 7900 XTX) är det jag sett hittills.

EDIT: Såg nu även att Proshop kör ett Asrock 7900 XT för 9099 kr.

Värt att notera är att Asrock 7900 XTX Phantom låg ute för 11490kr i augusti när jag köpte mitt, så det har inte direkt rört sig så mycket i pris. Samtidigt hade det varit klockrent om de kommit ner lite billigare. Prestandan är rejäl men det känns som att det har lite svårt att konkurrera med 4080 Super om de ligger på 12990kr som nämnts innan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att se hur många som "byter" tillverkare. Generellt sett så är Nvidias användare nöjda. Känns som det är få som haft ett kort från Nvidia som byter till AMD. Men jag kanske har fel. Priset kanske påverkar lite, men tror inte det har en avgörande betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Skulle vara roligt att se hur många som "byter" tillverkare. Generellt sett så är Nvidias användare nöjda. Känns som det är få som haft ett kort från Nvidia som byter till AMD. Men jag kanske har fel. Priset kanske påverkar lite, men tror inte det har en avgörande betydelse.

Jag har bytt mellan dem i 20 år.

Att bestämma sig för en av dem är bara att göra dina val färre. Jag tittar på vad som ger mest inom budgeten jag har varje gång jag ska köpa nytt. Ibland blir det Nvidia och ibland AMD eller ATi som de hette förr. Samma med de som för korten. Jag bryr mig inte så mycket om det är Asus, Gigabyte, MSI, PowerColor, Sapphire etc.

Det är inte som med telefoner att man är bunden till en för alla spel man köpt bara fungerar på den. Man kan byta och allt fungerar i stort sett som innan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Skulle vara roligt att se hur många som "byter" tillverkare. Generellt sett så är Nvidias användare nöjda. Känns som det är få som haft ett kort från Nvidia som byter till AMD. Men jag kanske har fel. Priset kanske påverkar lite, men tror inte det har en avgörande betydelse.

Det är bara korkat att binda sig emotionellt till en leverantör, båda har genom åren levererat bättre och sämre produkter och som en som bytt flera gånger kan jag säga att det funnits problem hos båda längs med vägen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Fortfarande vansinnespriser, mitt A750 får tuffa på till Battlemage eventuellt rör om i grytan.

Nvidias Super kort hade behövt vara 399, 599, 799 inte 599, 799, 999 dock-hår.
Likaledes borde 7900XT & 7900 XTX vara på 599 resp 799 max.

Läskigt hur lätt folk har att betala 25% mer för Nvidia-loggan.

Uppskalning känns bara lönt om man inte tyar 1080p 33ms, strålspårning och bildruteinterpolering är inte intressant förrän vid 4k 8ms.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju inte någon direkt skillnad i pris/prestanda denna generation mot förra.. Men det får vi väl tacka miningboomen, covid-19 och scalpers för. Klart att både AMD och nVidia skulle tokhöja priserna på nya generationen eftersom boomen inte var riktigt över då och de visste vad de kunde sälja korten för. Sen med krig och inflation så har inte "vanligt folk" råd med de hutlösa priserna och det är ju inte direkt så att AMD/nVidia kan halvera priset över en natt. Detta är ett steg i rätt riktning och likaså Super-korten som ger bättre pris/prestanda. Men det är en bra bit kvar till vad som bör vara någorlunda normalt. Som 3000-seriens priser åtminstone.
Vi får väl se hur de hanterar priserna på nästa generations kort. För vid det här laget borde nVidia iaf lärt sig att inte många vill lägga 1200 USD på ett xx80-kort.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Skulle vara roligt att se hur många som "byter" tillverkare. Generellt sett så är Nvidias användare nöjda. Känns som det är få som haft ett kort från Nvidia som byter till AMD. Men jag kanske har fel. Priset kanske påverkar lite, men tror inte det har en avgörande betydelse.

För mig var priset avgörande. Det var dags att byta upp sig från trotjänaren 2070S, så det blev en 7900XT, som jag fick för 8500 kr veckan innan Black friday (då den gick upp till runt 10 000 kr hos samma försäljare...)
Åtminstone då var priset oslagbart, och inget i gröna laget kom i närheten av den pris/prestandan. (Förutsatt att man inte bryr sig om RT, förstås. Då är situationen annorlunda.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inet (Powercolor 7900 XT), Komplett (Asus 7900 XT) och Proshop (Asrock 7900 XTX) är det jag sett hittills.

EDIT: Såg nu även att Proshop kör ett Asrock 7900 XT för 9099 kr.

ASRock-kortet verkar ha en bra kylare. 58 grader under belastning och bara 28,6 dBA.

https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-7900-xt-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag misstänker att AMD inte satsar på GPU-marknaden, det verkar som att de är nöjda med den (lilla) andel de har, tyvärr.
Jag skulle önskat att de "rörde om i grytan". Ändra prissättningen så de ligger en tier under i priskategori; prissätt konkurenten till 4080 som ett 4070 och så vidare. Det borde öka försäljningen av grafikkort en del. Vidare bör de skänka beräkningskort/GPGPU till univeristeten så de börjar använda dem i sina utbildningar. SUN gjorde så för länge sedan och det gagnade dem enormt. De produkter jag var med och utvecklade när jag började arbeta togs fram på SUN (istället för HP) för att vi kunde SUN.

Fast är det inte det dom har gjort mer eller mindre hela denna generationen? 7900 xt ligger närmare 4080 än 4070 ti i prestanda men kostar mindre än 4070 ti och nu runt samma pris som 4070 super.
7900xtx presterar aningen bättre än 4080 men kostar som ett 4070 ti.

Så ska dom "röra om i grytan" så behöver dom snarare lägga sig två steg under Nvidia.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är bara korkat att binda sig emotionellt till en leverantör, båda har genom åren levererat bättre och sämre produkter och som en som bytt flera gånger kan jag säga att det funnits problem hos båda längs med vägen.

Vem har sagt något om att binda sig emotionellt?
Jag köper YES diskmedel för min högst personliga erfarenhet är att det fungerar bättre än konkurrentens alternativ.
Jag köper inte Electrolux/ Husqvarna vid nästa köp av vitvaror för jag har haft strul med dom.
Min senaste BMW hade jag en del strul med vilket gjorde att jag testade något nytt.

Har jag en dålig erfarenhet så byter jag leverantör, tillverkare, märke, hantverkare etc. Ganska logiskt.

Är jag nöjd med produkten, tjänsten eller vad det nu må vara är sannolikheten hög att jag väljer samma nästa gång.

Permalänk
Medlem

Trevligt med prissänkningar.
Men, undrar om de kommer kunna gå upp till ordinarie prissättning igen?

"De rekommenderade priserna för dessa modeller låg ursprungligen på 11 990 respektive 12 990 kronor och under kampanjperioden skruvas dessa ned till nivåer på cirka 9 990 respektive 11 990 kronor."

Om RTX 4080 Super FE ska kosta 12990 kronor och troligtvis några av de billigare partnertillverkade modellerna för liknande summa.

Om 4080 Super och 7900 XTX erbjuder liknande rastreringsprestanda (lite beroende på vad man kör) men 4080S ger betydligt bättre RT, bättre DLSS och lägre strömförbrukning.
Varför ska man då betala lika mycket för ett 7900 XTX ?

Vill man ha DP 2.1 med UHBR20 får man än så länge gå på Radeon Pro med korten W7900 & W7800.
Det är väl lite av en fjäder i hatten för AMD.
Men med MSRP över $2000 för det "billiga" kortet så känns det inte speciellt konsumentvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vem har sagt något om att binda sig emotionellt?
Jag köper YES diskmedel för min högst personliga erfarenhet är att det fungerar bättre än konkurrentens alternativ.
Jag köper inte Electrolux/ Husqvarna vid nästa köp av vitvaror för jag har haft strul med dom.
Min senaste BMW hade jag en del strul med vilket gjorde att jag testade något nytt.

Har jag en dålig erfarenhet så byter jag leverantör, tillverkare, märke, hantverkare etc. Ganska logiskt.

Är jag nöjd med produkten, tjänsten eller vad det nu må vara är sannolikheten hög att jag väljer samma nästa gång.

Precis så, det kostar bara en massa pengar att byta från något man är nöjd med.

Visst, vi pratar hobbypengar, och hobbypengar behöver inte vara finansiellt vettigt hur man använder dom. Men man väljer ju sina strider.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att SweC inte har med 6950 XT eller 3090Ti i prestandaindexet.

6950 XT verkar ju vara väldigt vanligt nu med reorna som har varit. Vore intressant att se vart dom ligger idag då dem är högst aktuella fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Att prissänkningarna är temporära, beror det på att Super-korten har ett lanseringspris som sedan höjs igen? Annars känns ju prissänkningen väldigt kass även om det är trevligt med rabatt under en tid.

@Varg

Stämmer nog bra, brukar väl vara 20-30 kort till lågt pris sen höjer de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Att prissänkningarna är temporära, beror det på att Super-korten har ett lanseringspris som sedan höjs igen? Annars känns ju prissänkningen väldigt kass även om det är trevligt med rabatt under en tid.

Det är två saker: dels misstänker AMD att Nvidia inte kommer att kunna hålla priserna på 4070 TiS och 4080 S (kom ihåg att bägge två görs av AD103, ett 379mm2 chip på TSMC 4nm) och dels verkar priserna på GDDR6 vara på väg upp.

Skrivet av Ryzer:

Skulle vara roligt att se hur många som "byter" tillverkare. Generellt sett så är Nvidias användare nöjda. Känns som det är få som haft ett kort från Nvidia som byter till AMD. Men jag kanske har fel. Priset kanske påverkar lite, men tror inte det har en avgörande betydelse.

Det beror nog på varför man köpte Nvidia från början. Om man gjorde det i ett läge när Nvidia var väsentligt dyrare för samma prestanda så finns risken att man intalat sig att allt runtomkring var värt det högre priset och därför tycker att man kan ta chansen att det blir så igen nästa gång. Har man gjort det när de var mer konkurrenskraftiga och sedan behöver byta när Nvidia är dyra, ja då ligger AMD bättre till. Personligen har jag kört AMD ett tag nu efter att ha haft Nvidia tidigare just för att det finns en gräns för hur mycket jag vill lägga ut, och jag tycker att man får för lite för pengarna från Nvidia på den nivån.

Lite ologiskt så har Nvidia oftast varit en relativt bättre affär högre upp på prisstegen. När jag köpte mitt nuvarande 6700XT så kostade det som 3060, vilket är ett mycket långsammare kort. Då var AMD det givna valet. Däremot hade jag kanske valt 3080 över 6900XT, om jag hade varit ute efter kort i den prisklassen.

(Just nu är situationen tyvärr inte lika tydlig, eftersom 7600 är ett skitkort, men 6700XT finns ju fortfarande kvar)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kimkimone:

Tråkigt att SweC inte har med 6950 XT eller 3090Ti i prestandaindexet.

6950 XT verkar ju vara väldigt vanligt nu med reorna som har varit. Vore intressant att se vart dom ligger idag då dem är högst aktuella fortfarande.

RTX 3090 Ti finns med i indexet. Radeon RX 6950 XT drar jämnt med det i 1440p och halkar efter något vid 4K UHD om du vill ha en ungefärlig referenspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är två saker: dels misstänker AMD att Nvidia inte kommer att kunna hålla priserna på 4070 TiS och 4080 S (kom ihåg att bägge två görs av AD103, ett 379mm2 chip på TSMC 4nm) och dels verkar priserna på GDDR6 vara på väg upp.

Det beror nog på varför man köpte Nvidia från början. Om man gjorde det i ett läge när Nvidia var väsentligt dyrare för samma prestanda så finns risken att man intalat sig att allt runtomkring var värt det högre priset och därför tycker att man kan ta chansen att det blir så igen nästa gång. Har man gjort det när de var mer konkurrenskraftiga och sedan behöver byta när Nvidia är dyra, ja då ligger AMD bättre till. Personligen har jag kört AMD ett tag nu efter att ha haft Nvidia tidigare just för att det finns en gräns för hur mycket jag vill lägga ut, och jag tycker att man får för lite för pengarna från Nvidia på den nivån.

Lite ologiskt så har Nvidia oftast varit en relativt bättre affär högre upp på prisstegen. När jag köpte mitt nuvarande 6700XT så kostade det som 3060, vilket är ett mycket långsammare kort. Då var AMD det givna valet. Däremot hade jag kanske valt 3080 över 6900XT, om jag hade varit ute efter kort i den prisklassen.

(Just nu är situationen tyvärr inte lika tydlig, eftersom 7600 är ett skitkort, men 6700XT finns ju fortfarande kvar)

Tänker att Nvidia har ett väldigt starkt varumärke. Uppenbarligen kan dom ju behålla en väldigt stor del av sina kunder även om AMD kanske knappar in? Hade folk varit missnöjda så skulle ju inte marketshare sett ut som det gör idag och fler hade köpt AMD istället då dom oftast har bättre pris per prestanda.
Men vad vet jag, det är endast tankar från min sida men hade varit kul att se statistik på vad folk faktiskt köper.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevlig om de hade kapat priset, om än tillfälligt, på 7900GRE också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffse:

Hade ju varit trevlig om de hade kapat priset, om än tillfälligt, på 7900GRE också.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-GRE-C...

Proshop har erbjudande