Ström till Raspberry Pi 3 B+ via USB-C?

Permalänk
Medlem

Ström till Raspberry Pi 3 B+ via USB-C?

Är det möjligt att använda en USB-C-laddare (likt Satechi 165W) tillsammans med en micro USB till USB-C-kabel för att ge ström till Raspberry Pi 3 B+?

Raspberry Pi 3 B+ verkar ha rekommenderad ström på 5.1V/2.5A. Laddaren nämnd ovan har 5V/3A specificerad, så specifikationsmässigt så ska det ju fungera då jag förstått det som att rekommendationen 5.1V är som en slags marginal ifall volten dalar pga kabellängd etc. Även 2.5A verkar vara i högsta laget om man ska tro vad andra skriver om detta, då det ska fungera med lägre ampere också.

Men jag är helt okunnig när det kommer till hur detta fungerar i praktiken. Jag vet att USB-C-laddare vanligtvis kommunicerar med enheterna för att "förhandla" om den ström som enheter behöver. Men då jag utgår ifrån att Raspberry Pi 3 B+ och andra lite äldre eller enklare micro USB-enheter är lite dummare, hur hanterar laddaren detta då?

Här är bild på strömspecifikationerna tryckta på laddaren:

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa?
Eller köpa en orginal: https://www.amazon.se/-/en/Original-Raspberry-power-supply-ve...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ja det bör gå bra sålänge den levererar nånstans mellan typ 4.9-5.2v.

Micro usb snackar inte power delivery så den ska i te skicka nått annat. Teoretiskt iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är väl bara att testa?
Eller köpa en orginal: https://www.amazon.se/-/en/Original-Raspberry-power-supply-ve...

Är bara i researchstadie än så länge, så har inte köpt laddaren än. Vill bekräfta att saker jag tänkt ladda den med kommer gå att ladda först.

Har redan originalet, men testar en idé kring en rese-setup där målet är att slippa ta med separata PSU för varje enhet och istället använda en och samma laddare för allting.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja det bör gå bra sålänge den levererar nånstans mellan typ 4.9-5.2v.

Micro usb snackar inte power delivery så den ska i te skicka nått annat. Teoretiskt iaf.

Nej precis, det var det jag tänkte. Att kabeln inte kan tala om vad den kräver för ström. Men då får man helt enkelt lita på att laddaren går till någon slags fallback då till 5V?

Permalänk

Om den är vanlig usb c fast om det du pluggar in stödjer pd så förhanlas spänningen till upp till det

Om den är vettigt byggd borde den defaulta till 5v om inget annat förhandlas iom att det är default usb spänning.
nått annat är typ en olycka som väntar för rätt vad det råkar någon spränga av sig näven för de lånade laddaren att ladda sin telefon med...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Men om man rent hypotetiskt skulle använda denna kabel som specificerar att den åtminstone klarar att köra ut 3A. Jag antar att amperen pumpas ut per automatik givet vad apparaten behöver eftersom det väl är så det fungerar med ampere sedan gammalt? Om jag med andra ord skulle ansluta en Raspberry Pi så skulle den då pumpa ut någonstans mellan 1-2.5 A beroende på hur belastad Pin är.

Om ovan amatörmässiga och högst höftade slutsats stämmer så bör ju den viktiga parametern vara att laddaren inte skickar ut mer än 5V. Givet att det verkar vara en ganska positivt omtalad laddare så får man anta att den vid icke-PD-anslutingar helt enkelt pumpar ut 5V som standard. Frågan är då bara om den utöver detta också kan pumpa ut den ampere som enheten vill ha eller om den sätter en hård spärr vid 5V/1A eller vad det nu kan vara. Att volten är rätt, men att den helt enkelt har ett tak för antalet ampere.

Permalänk

Det ska fungera fint med dina laddare och sladd. Dock en ganska dyr laddare men antager att du ska använda den till fler saker än att bara driva en raspberry pi.
Annars är ju orginalladdaren billigare och mer beprövad. https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-stromforsor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jansson_101:

Det ska fungera fint med dina laddare och sladd. Dock en ganska dyr laddare men antager att du ska använda den till fler saker än att bara driva en raspberry pi.
Annars är ju orginalladdaren billigare och mer beprövad. https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-4-stromforsor...

Jag får testa helt enkelt, men känns som det borde gå va?

Precis, den är dyr men jag har planer kring att använda den till flertalet prylar som jag har med mig. Har tänkt använda den för MacBook, Raspberry Pi och några andra grejer.

Permalänk
Skrivet av toge:

Jag får testa helt enkelt, men känns som det borde gå va?

Precis, den är dyr men jag har planer kring att använda den till flertalet prylar som jag har med mig. Har tänkt använda den för MacBook, Raspberry Pi och några andra grejer.

är typ 99% att det inte ska va nått problem att använda en pd kompatibel laddare att ladda även icke pb kompatibla enheter.

detta är hela grejen med usb-c standarden ihop med PD standarden att du ska kunna använda samma laddare till allt oavsett vilken spänning den vill ha.

Enheten som pluggas in ska säga till laddaren att jag kan ta såhär mycket spänning in och säger den inget alls eller ett ogiltigt värde ska den köra standard usb 5v spänning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det fungerar utmärkt att köra RPi på USB-C-laddare med Micro-adapter. PD, QC och liknande standarder levererar bara något annat än 5VDC när det explicit förhandlas fram. Bakåtkompatibilitet är ju en av USB-standardens stora grejer.

Originalladdaren levererar 5.1VDC för att i någon mån kompensera för eventuellt spänningsfall i kabeln, ja. Använder man en USB-C-kabel är spänningsfall ett mindre sannolikt problem, tvärsnittsarean i de aktuella ledarna brukar vara grövre i sådana än i gamla Micro-kablar.

Så kort sagt, bara att köra på som du tänkt dig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Största problemet är att hitta USB-kablar som inte har hårfina ledare för 0 och 5 Volt och tekniskt sett skall den dimensionen ökas lika många gånger i koppararea som kabeln förlängs gentemot de ca 2-3 dm som följer med sladdarna till USB-lagring (både för USB2.5" snurrdisk och eSSD liknande som Samsung T7 där båda tycker om mycket ström under korta pulser) - och det vet vi allihopa att det sker helt enkelt inte med de USB-kablar man köper i handeln.

Med fungerande PD/QC-förhandling så kompenseras spänningsfallet i sladden vid olika strömmar så att det är rätt spänning på mottagarsidan i alla lägen - men vid ej förhandlad 5V-spänning som är standard på USB så har man problem med spänningsfall när stora strömslukande förbrukare koppas in i andra ändan (som 2.5" snurrdisk eller i det här fallet RPI3+) med ibland problem och osäkerhet i funktion så fort man försöker med längre USB-kabel av den typen man köper i handeln.

Original spänningsaggregat till RPI3 och även tidigare så har jag uppfattat dessa som 'förstärkta' - dvs har lite större ledardiameter i sina kablar för strömförsörjningen än kablar som köps i gubbdagisar just för att klara driften av RPI på säkert sätt med dom kabellängden som det levereras med.

Dvs. det kan fungera bra med orginal-aggregatet med dess kabellängd, men det fungerar inte lika säkert med en köpt kabel till en USB-laddare med> 3 Ampere kapacitet och lika lång kabel till sin RPI3+ - just för att använda köpta USB-kabeln har tunnare ledare och det enda sättet att få det att fungera säkrare är att välja en kortare USB-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Största problemet är att hitta USB-kablar som inte har hårfina ledare för 0 och 5 Volt och tekniskt sett skall den dimensionen ökas lika många gånger i koppararea som kabeln förlängs gentemot de ca 2-3 dm som följer med sladdarna till USB-lagring (både för USB2.5" snurrdisk och eSSD liknande som Samsung T7 där båda tycker om mycket ström under korta pulser) - och det vet vi allihopa att det sker helt enkelt inte med de USB-kablar man köper i handeln.

Med fungerande PD/QC-förhandling så kompenseras spänningsfallet i sladden vid olika strömmar så att det är rätt spänning på mottagarsidan i alla lägen - men vid ej förhandlad 5V-spänning som är standard på USB så har man problem med spänningsfall när stora strömslukande förbrukare koppas in i andra ändan (som 2.5" snurrdisk eller i det här fallet RPI3+) med ibland problem och osäkerhet i funktion så fort man försöker med längre USB-kabel av den typen man köper i handeln.

Original spänningsaggregat till RPI3 och även tidigare så har jag uppfattat dessa som 'förstärkta' - dvs har lite större ledardiameter i sina kablar för strömförsörjningen än kablar som köps i gubbdagisar just för att klara driften av RPI på säkert sätt med dom kabellängden som det levereras med.

Dvs. det kan fungera bra med orginal-aggregatet med dess kabellängd, men det fungerar inte lika säkert med en köpt kabel till en USB-laddare med> 3 Ampere kapacitet och lika lång kabel till sin RPI3+ - just för att använda köpta USB-kabeln har tunnare ledare och det enda sättet att få det att fungera säkrare är att välja en kortare USB-kabel.

Jopp, de har bara de två matningsledarna, det finns inga dataledare som ju ändå inte fyller någon praktisk funktion i den applikationen. Dvs man har kunnat fläska på med tvärsnittsarean utan att kabeln blir opraktiskt grov.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!