Streaming som hobbyverksamhet medans jag är 100% sjukskriven?

Permalänk
Medlem

Streaming som hobbyverksamhet medans jag är 100% sjukskriven?

Hej!

Som titeln lyder är jag för tillfället sjukskriven på 100% pga en skada i ryggen som påverkar mitt arbetsliv och fritiden 24/7. Under denna tid så har jag utövat mina hobbyer och fått upp ögat för streaming, jag har lyckats få en del tittare och följare så jag blev "Twitch affilierad". Detta gör så att jag skulle teoretiskt sett kunna få prenumeranter/donationer.

Nu till frågan, kan F-Kassan kräva återbetalning eller att jag ska börja jobba igen om jag gör detta vid sidan om? Jag tänker att det borde gå under titeln "hobbyverksamhet" eftersom att jag inte gör det med vinst i huvudsakliga syfte.

Tack på förhand 😀

Permalänk
Medlem

Du kan blir mer än återbetalningsskyldig. Du kan åtalas och dömas för det. Bäst är att du ringer din handläggare på FK och frågar.
Det är lite olika regler beroende på hur länge man varit sjukskriven men i princip uppvisar du att du har arbetsförmåga om du kan bedriva "hobby". Första tiden som sjukskriven jämförs ens arbetsförmåga mot ens faktiska jobb men sedan mot hela arbetsmarknaden.

FK kan anse att du kan jobba i viss omfattning som tex telefonist/kundservice om du klarar av att göra din streamning. Och det gäller ju även om du inte gör vinst. FInns lite artiklar om du googlar sjukskriven hobby bidragsfusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Du kan blir mer än återbetalningsskyldig. Du kan åtalas och dömas för det. Bäst är att du ringer din handläggare på FK och frågar.
Det är lite olika regler beroende på hur länge man varit sjukskriven men i princip uppvisar du att du har arbetsförmåga om du kan bedriva "hobby". Första tiden som sjukskriven jämförs ens arbetsförmåga mot ens faktiska jobb men sedan mot hela arbetsmarknaden.

FK kan anse att du kan jobba i viss omfattning som tex telefonist/kundservice om du klarar av att göra din streamning. Och det gäller ju även om du inte gör vinst. FInns lite artiklar om du googlar sjukskriven hobby bidragsfusk.

Tack, jag ringer min handläggare på måndag helt enkelt. Har vart sjukskriven sen november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Tack, jag ringer min handläggare på måndag helt enkelt. Har vart sjukskriven sen november.

Om du inte klarar av att arbeta låter det som en dum idé utan då bör du snarare lägga ned streaming tills du är frisk. För ringer du dem och säger att du streamar i den utsträckningen så kan de börja bråka om att du kanske kan utföra något arbete hos din arbetsgivare efter 90 dagars sjukskrivning, efter 180 dagar kan de neka dig ersättning om de tycker du kan utföra något arbete på arbetsmarknaden. Och kan du streama lär de bedöma att du kan utföra kontorsarbete och kan skicka dig till arbetsförmedlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du inte klarar av att arbeta låter det som en dum idé utan då bör du snarare lägga ned streaming tills du är frisk. För ringer du dem och säger att du streamar i den utsträckningen så kan de börja bråka om att du kanske kan utföra något arbete hos din arbetsgivare efter 90 dagars sjukskrivning, efter 180 dagar kan de neka dig ersättning om de tycker du kan utföra något arbete på arbetsmarknaden. Och kan du streama lär de bedöma att du kan utföra kontorsarbete och kan skicka dig till arbetsförmedlingen.

Yes det låter klokt. Tänkte bara om man kunde göra det som nåt slags hobbyprojekt eller liknande. Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Yes det låter klokt. Tänkte bara om man kunde göra det som nåt slags hobbyprojekt eller liknande. Tack för svar.

Semesterbilder av sjukskrivna på facebook har fått folk fällda för bidragsfusk. En VOD av en stream är en guldgruva för att sätta dit dig för bidragsfusk och kräva tillbaka varenda krona du fått och lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Semesterbilder av sjukskrivna på facebook har fått folk fällda för bidragsfusk. En VOD av en stream är en guldgruva för att sätta dit dig för bidragsfusk och kräva tillbaka varenda krona du fått och lite till.

Absolut! Tjänar inga pengar på det utan gör endast det när jag inte rehabbar eller är upptagen med annat. Dvs, en väldigt liten del av min fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Absolut! Tjänar inga pengar på det utan gör endast det när jag inte rehabbar eller är upptagen med annat. Dvs, en väldigt liten del av min fritid.

Problemet är att om Försäkringskassan får för sig att ja men du kan ju jobba 25% framför en dator om du kan streama 2 timmar några dagar i veckan så kommer de säga ”gå tillbaka till ditt arbete eller sök ett jobb framför datorn” så fort lagen gör det möjligt för dem att göra det vilket är 180 dagar i dagsläget.

Om det är sant att du kan arbeta vid datorn eller inte spelar ingen roll så länge de tycker att det skulle kunna vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Problemet är att om Försäkringskassan får för sig att ja men du kan ju jobba 25% framför en dator om du kan streama 2 timmar några dagar i veckan så kommer de säga ”gå tillbaka till ditt arbete eller sök ett jobb framför datorn” så fort lagen gör det möjligt för dem att göra det vilket är 180 dagar i dagsläget.

Om det är sant att du kan arbeta vid datorn eller inte spelar ingen roll så länge de tycker att det skulle kunna vara så.

Jo jag skulle nog kunna det men min nuvarande arbetsplats erbjuder inga såna jobb, tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Jo jag skulle nog kunna det men min nuvarande arbetsplats erbjuder inga såna jobb, tack för alla svar.

Du kan inte argumentera med FK så du vet, 'då får du söka ett sådant jobb någon annan stans'.

Problemet är att du publikt skulle visa arbetsförmåga, att du kan tjäna pengar på det är inte relevant.

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket killgissande och spökhistorier här. FK kan vara orimliga i många fall, men långt ifrån hundra procent av fallen. Undvik inte en dialog med FK, min fru har fått fullt stöd igenom sin sjukskrivning och fick beviljat längre än ett år pga just en fungerande dialog och att hon varit öppen och medlat mellan alla berörda.

MEN och det är ett stort MEN. Du ska absolut inte ha en andra inkomstkälla medans du är sjukskriven. Du kan streama för skojs skull, men acceptera inte donationer och dylikt. Det är verkligen ett no no rakt av. Inte ett öre. Har du tagit emot så sluta direkt och meddela FK om exakt vad du fått in. Om det finns andra fördelar med att vara affiliate och du vill åt dem så får ni ha en dialog om det.

Vad du kan göra som hobbyverksamhet är helt beroende av varför sjukskriven. Är du hemma PGA smärta vid ansträngning ska du inte vara ute och sporta, är du hemma pga musarm ska du inte sitta vid datorn och är du hemma pga stress och utbrändhet så ska du göra sånt som du kan förklara varför det hjälper dig eller i vart fall inte skadar. Inget kräver att du ska vara i ett katatoniskt tillstånd, ofta är det rakt av dåligt att vara passiv och behandlingar kräver aktivitet. Spela, även längre stunder som med streaming, är okej under flera omständigheter.

Du bör inte spela det under arbetslika former. Dvs. Streama inte på ett schema och utför inte "uppgifter" för tittare eller dylikt. Förmågan att spela datorspel är inte direkt översättbar till att vara arbetsför i något yrke, men gör du det under arbetslika former när du t.ex. är hemma pga stress så kan det eventuellt indikera att du skulle klara av att arbeta i andra miljöer än ditt nuvarande jobb. Spela för att det är kul, när det är kul och gör det avslappnat. Låt inte streamandet bli något som får dig att spela när du annars inte hade gjort det t.ex. för att du mår dåligt. Om FK har invändningar så förklara varför du tycker att det är en bra och givande del av din vardag när du är hemma och läker och vilka åtgärder du tar för att det ska hålla sig hälsosamt. Det kan t.ex. vara socialt och undvika isolation, känna sig duglig och kapabel, mental aktivering och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Sjukt mycket killgissande och spökhistorier här. FK kan vara orimliga i många fall, men långt ifrån hundra procent av fallen. Undvik inte en dialog med FK, min fru har fått fullt stöd igenom sin sjukskrivning och fick beviljat längre än ett år pga just en fungerande dialog och att hon varit öppen och medlat mellan alla berörda.

Varför ta chansen att man får en rimlig handläggare med ett uns av intelligens när det är långt ifrån säkert? Får man inte en vettig handläggare så är man direkt körd ifall de får för sig att man kan göra ens det minsta om man inte har en arbetsgivare som kan täcka upp istället. FK behöver inte ens ha en indikation på att man kan utföra något som helst arbete utan de kan säga att man kan ju faktiskt vara en sängtestare så då får man söka ett sådant arbete istället.