Permalänk
Medlem

Nybygge 15-25k

Hej

Då var det dags att bygga nytt då min gamla burk helt enkelt inte hänger med längre.

Budget: 15-25k, flexibel, fokus på kompatibilitet och prestanda.

Syfte: Gaming samt allmänt krävande workload.

Kör 1080p/144hz idag, men något som kan ändras i framtiden.

CPU: 7800x3d ser ut att vara en självklarhet.

GPU: Lite val och kval mellan RX modellerna som sjunkit i pris vs Nvidia.

Tacksam för alla förslag och tankar kring bygget.

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske?

Permalänk
Medlem

Tack för rådet Alastor Moody.

Har under senaste månaden efterforskat och införskaffat majoriteten av dessa komponenter:

Priserna är missvisande då de flesta köpen gjordes vid lägre priser än vad som visas i dagsläget.

Tanken är att köra AIOn i toppen.

Tvekar lite över grafikkortet. Lite svårt val mellan AMD/Nvidia fn.

Vad tycker ni om själva setupen i sig?

Permalänk
Skrivet av Dripdrop:

Tack för rådet Alastor Moody.

Har under senaste månaden efterforskat och införskaffat majoriteten av dessa komponenter: https://komponentkoll.se/bild/qThiS.png

Priserna är missvisande då de flesta köpen gjordes vid lägre priser än vad som visas i dagsläget.

Tanken är att köra AIOn i toppen.

Tvekar lite över grafikkortet. Lite svårt val mellan AMD/Nvidia fn.

Vad tycker ni om själva setupen i sig?

Fin dator! Du har inte funderat på nya 4070 super istället för AMD-gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dripdrop:

Tack för rådet Alastor Moody.

Har under senaste månaden efterforskat och införskaffat majoriteten av dessa komponenter: https://komponentkoll.se/bild/qThiS.png

Priserna är missvisande då de flesta köpen gjordes vid lägre priser än vad som visas i dagsläget.

Tanken är att köra AIOn i toppen.

Tvekar lite över grafikkortet. Lite svårt val mellan AMD/Nvidia fn.

Vad tycker ni om själva setupen i sig?

Det ser bra ut. Jag tycker 7900 XT är prisvärt just nu.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XT-Ph...

4070 SUPER är inte dumt men 12 GB VRAM är lite snålt tycker jag.

https://www.komplett.se/product/1303169/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Fin dator! Du har inte funderat på nya 4070 super istället för AMD-gpu?

Tack för input, uppskattar det verkligen.

Står inom val och kval där faktist, har alltid kört nvidia, men VRAMet har fått mig att avvakta lite.

Funderade på ett 4070ti Super, men tycker inte prislappen riktigt verkar vara värt det jämförelsevis i dagsläget.
(Lurigt med specs och pris på dagens GPU:er.)

Lutar lite åt ett 4070 Super ändå, tanken är ett medium-high range kort och slå till när nästa generation väl kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dripdrop:

Tack för input, uppskattar det verkligen.

Står inom val och kval där faktist, har alltid kört nvidia, men VRAMet har fått mig att avvakta lite.

Funderade på ett 4070ti Super, men tycker inte prislappen riktigt verkar vara värt det jämförelsevis i dagsläget.
(Lurigt med specs och pris på dagens GPU:er.)

Lutar lite åt ett 4070 Super ändå, tanken är ett medium-high range kort och slå till när nästa generation väl kommer.

I 1080p är 4070S riktigt bra, nästan lika snabbt som 7900 XT. 12 GB borde ändå hänga med ett tag i 1080p, särskilt om man kan tänka sig att sänka vissa inställningar vid behov. Borde hänga med riktigt bra till nästa konsolgeneration runt 2027-2028.

Permalänk
Medlem

Finns flera 7800 xt som fyndvara på Netonet för 6k och ett 6950 xt för 6,5k, kan ju vara aktuellt om man är i närheten av någon av dom butikerna.

Permalänk
Skrivet av Dripdrop:

Tack för input, uppskattar det verkligen.

Står inom val och kval där faktist, har alltid kört nvidia, men VRAMet har fått mig att avvakta lite.

Funderade på ett 4070ti Super, men tycker inte prislappen riktigt verkar vara värt det jämförelsevis i dagsläget.
(Lurigt med specs och pris på dagens GPU:er.)

Lutar lite åt ett 4070 Super ändå, tanken är ett medium-high range kort och slå till när nästa generation väl kommer.

4070 ti super har ju 16 i vram men verkar inte vara ett jättestort prestandalyft över 4070 super, kanske inte spelar så stor roll om du inte ska köra 4K.