Microsoft fasar ut klassiska Wordpad

Permalänk
Snusfri

Var längesedan jag använde Wordpad.
Notepad används dagligen till diverse små noteringar.

För mer "seriöst" skrivande så används LibreOffice.

Och för de som inte får/kan installera program så finns det även som Portable och går att köra direkt från tex USB-Minne osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det enda notepad saknar är väl att autospara öppna dokument

Notepad har fått updates!
Utöver flikstöd så autosparar den faktiskt.
Du kan skriva in grejer där utan att spara dokumentet alls - starta om datorn och texten är kvar när du öppnar notepad igen ;).

Framtiden är här hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som att Microsoft är i slutfasen av att förvandla sitt operativsystem till ganska platt tjänsteleverantör av reklam, bloat och informationsuppsamling om privatanvändare (med tanke på att de i dagsläget knappt erbjuder någon mjukvarvara). Jag är så fruktansvärt "färdig" med operativsystemet. Efter att ha använt det i över 30år så har jag det bara kvar på en extern SSD för kompatibilitet till VR-spel. annars kör jag gnome eller xfce på heltid. Helt sjukt att det känns uppfriskande att få tillbaka ägarskap av datorn igen. Som t.ex. att man själv väljer när jag uppdaterar datorn (och att detta inte tvingas på, varav man kan oönskat förlora sitt arbete), att man kan enkelt personanpassa OS'et via "extensions", eller hur man kan enkelt programmera om kortkommandon, eller själv förändra context-menyn, utan någon form av avancerad OS- eller programmeringskunskap... Jag kan helt enkelt själv modifiera operativsystemet så det passar mina behov och mina arbetsflöden... en PC helt enkelt (Personal Computer), inte en en WC (Windows Computer) varav Microsoft dikterar mitt användande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Notepad har fått updates!
Utöver flikstöd så autosparar den faktiskt.
Du kan skriva in grejer där utan att spara dokumentet alls - starta om datorn och texten är kvar när du öppnar notepad igen ;).

Framtiden är här hehe

Coolt! Inte kört så mycket windows senaste tiden, men då alltid med n++ av just dessa anledningar. Kanske borde hålla mig bättre uppdaterad

Är det w11 specifikt?

Permalänk
Medlem

Men va trist.. När man vill ctrl-V eller klottra ner något men snabbt men Notepad är för simpelt och Word är för overkill är ju Wordpad en perfekt kompromiss juu!

PS. Och punktera nu inte mitt argument med att det finns 904509834 bättre gratisalternativ ute på internätet ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Coolt! Inte kört så mycket windows senaste tiden, men då alltid med n++ av just dessa anledningar. Kanske borde hålla mig bättre uppdaterad

Är det w11 specifikt?

Jag tror den bara levereras till Windows 11. Det är något sådant store-tjosan, likt nya Paint.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är lika bra att ta bort Wordpad. Jag blir inte ledsen på en gammal ordbehandlare plockas bort. Det går lätt att finna relativt billiga lagliga licenser på mer kompetenta ordbehandlare. Det finns gratisprogrammet AbiWord som har ungefär samma funktioner som Wordpad.

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Tycker detta verkar skapligt lagligt, och kanske på sin plats nu...
Office 2010 starter edition ...även om jag föredrar wordpad:
https://www.youtube.com/watch?v=ud0WTQcTgSE

VC;DW, men med tanke på vilka horribla säkerhetshål man hittat i Office de senaste åren är det kanske inte superbra att rekommendera en version som inte fått uppdateringar på snart tre och ett halvt år. Trist om folk blir ägda av ett macro som om det var 1996…

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror den bara levereras till Windows 11. Det är något sådant store-tjosan, likt nya Paint.

Är det verkligen notepad då? Måste ju finnas i kärnan så man vet att det alltid finns

Permalänk
Medlem

Wordpad kunde vara användbart med att läsa av CFG och andra lite konstigare filer, notepad gjorde bara kaos av formateringen.
Nu kör man Notepad++ tho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det verkligen notepad då? Måste ju finnas i kärnan så man vet att det alltid finns

Jag vet inte vad definitionen av Notepad är.
Det skeppas ju förinstallerat, men om det inte uppfyller kraven så är svaret kanske att Windows 11 inte har något Notepad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Wow, tagga ner lite så ska vi hjälpa dig.

WordPad försvinner, ja. Men, Word online är gratis.
Systemkrav ökar? Har du testat en annan webbrowser? För word online kräver inte mycket...

Du (och nån annan i tråden) kanske missat att appar flyttat ut till HTML5-världen för några år sedan och fungerar lika bra som de ni kallar skrivbordsapplikationer? Visst, som svensk får man troligen lära om vilken shortcut det är för vissa saker men det ska väl inte vara hela världen? Tekniken har nämligen gått framåt medan ni bara skriker "det var bättre förr"

Som andra redan påvisat så kräver många av dessa applikationer uppkoppling. Fler av oss har datorer som inte alltid är uppkopplade. Det finns såklart alternativ, men det skapar å andra sidan lite extra arbete.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Meh, använder aldrig Wordpad använder Notepad++ eller LibreOffice writer för text.

Men förstår att vissa använder det, men ju längre från M$ man kan komma ju bättre är det.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Använder dagligen både notepad och notepad++ mycket.
Det ena för slask, det andra för struktur.
Wordpad var mer på den tiden då Word kostade pengar och man behövde ett OK program att skriva sina skolarbete på och då var ju Wordpad toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Funkar inte på företag som har olika former av säkerhetsklassningar och vill behålla sin data för sig själv. Detta är något som kommer bli allt mer vanlig inom myndigheter och också stänker över till företag som arbetar mot myndigheter som underleverantörer...

där är allt 'online' förbjudet...

Ja, för wordpad var garanterat dessa företags editor of choice...
Om man är offline så behöver man inte heller uppdatera sitt Windows hela tiden och därför inte ett problem ö. Kan köra win95 lika gärna.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Precis, sen finns väl gratis offline-program gissar jag (t.ex SSuite Penumbra Editor?) använder bara notepad
Sen en kvadriljard upptummar för slutupplysningen.

Att lägga till tredjepartsprogram kräver ett ytterligare steg av kvalitetssäkring, certifiering eller annan åtgärd så man vet att man inte kör skit på sina datorer, men ja, såklart finns det alternativt men samtidigt kan man tycka att Wordpad fyller en funktion, har alltid gjort, och fungerar väldigt bra så att MS vil ta bort det är hål i huvudet men något som man helt enkelt får hantera

Skrivet av talonmas:

Ja, för wordpad var garanterat dessa företags editor of choice...
Om man är offline så behöver man inte heller uppdatera sitt Windows hela tiden och därför inte ett problem ö. Kan köra win95 lika gärna.

För uppdateringar har bara med säkerhet på nätet att göra och inget annat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

You killed wordpad, you bastard!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Trist. Man får med allt mindre när man köper Windows. På XP-tiden fick man ju videoredigerare, outlook express, (bland många) populäraste messenger-tjänsten, dvd-spelare, osv, nu får man ingenting om man inte går en krånglig väg via olika web-alternativ.

Jämför med Mac som har Pages, Keynote, (itunes)/Music, (iphoto)/Photos, imovie, etc, direkt vid första start mer eller mindre.

Jag förstår att Microsoft kanske inte vill/vågar/får utnyttja sin (fortfarande, om än minskande) dominerande ställning, men, alltså...en PC med Windows är ju nästan oanvändbar innan man installerar program eller registrerar sig för webtjänster/etc. Sjukt dåligt, Microsoft!

Jag känner flera som har Mac som inte ens använder App Store, de har det de behöver direkt vid första setup och laddar på sin höjd ner Chrome.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För uppdateringar har bara med säkerhet på nätet att göra och inget annat

Om man är beroende av wordpad så låter det som att säkerhetsuppdateringar faktiskt är det enda man gör

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kommer definitivt att sakna den. Det är den jag använder mest för enklare dokument. Kör Open Office (Writer) när jag ska göra nåt mer ordentligt. Men det är inte lika snabbt och smidigt som Wordpad när man bara vill hålla på med nåt enklare dokument. Verkar tyvärr vara dåligt med (gratis) alternativ som är likvärdiga. I värsta fall så får jag väl stå ut med att att göra allt i Open Office framöver.

Permalänk
Medlem

Använde det mycket förr men har Word på jobbet och i skolan. Ska man privat skriva något använde jag Google Docs.

Men förr var det definitivt en poor mans Word.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.