Hur installerar jag windows på en GRUB dator?

Permalänk
Medlem

Hur installerar jag windows på en GRUB dator?

Tjenare, jag har en HP laptop som haft nån typ av Linux installerat. Det funkade igår men vill ha windows så jag laddade ner windows .iso och kopiera den till en USB sticka. Nu när jag startar datorn står det

Welcome to GRUB!
Attempting to decrypt masterkey...
Enter passphrase for hd1, gpt2

Kommer inte förbi här hur jag än ändrar boot order i BIOS så vägrar den att starta windows installer. Går det att formatera på nåt sätt eller måste jag köpa en ny SSD? Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Starta linux från USB och kör det live. Där kan du radera alla partitioner.
Men du kopierade väl inte ISO'n rakt av? Du måste använda exempelvis Rufus (om du nu inte kör Ventoy)

Permalänk
Hedersmedlem

Något är fel med USB-stickan eller bootordningen isåfall. GRUB ligger på HDD/SSD och kan inte göra så att du inte får boota Windows-installationen.

Du har inte ändrat något annat i BIOS? T ex slagit på (eller mindre troligt av) CSM så att den försöker boota Windows utanför UEFI-läge eller liknande?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Steg 1: Ändra bootordningen i BIOS/UEFI:

Starta om din dator och tryck på den knapp (oftast F2, F10, Del eller Esc) som tar dig till BIOS/UEFI-inställningarna.
Gå till avsnittet för bootordning eller Boot Priority.
Se till att din USB-sticka är högst upp i listan över startenheter.
Spara och avsluta BIOS/UEFI-inställningarna och starta om datorn.
Steg 2: Starta Windows-installationen:

När datorn startar om bör Windows installationsprogrammet på USB-stickan börja laddas.
Följ instruktionerna på skärmen för att starta installationsprocessen för Windows.
När du når partitioneringsdelen av installationsprogrammet kan du behöva formatera den befintliga Linux-partitionen för att installera Windows. Se till att säkerhetskopiera alla viktiga data innan du gör detta, eftersom formatering kommer att radera allt på den valda partitionen.
Steg 3: Installera Windows:

Följ instruktionerna för att installera Windows på den nyligen formaterade partitionen.
Windows-installationsprogrammet kommer att be dig att välja en partition att installera Windows på. Välj den partition du vill installera Windows på och följ instruktionerna på skärmen.
Om du fortfarande har problem med att installera Windows, kan det finnas några ytterligare åtgärder som behövs:

Uppdatera BIOS/UEFI: Kontrollera om det finns några BIOS/UEFI-uppdateringar tillgängliga för din HP-laptop. Ibland kan uppdateringar åtgärda kompatibilitetsproblem med vissa operativsystem.

Säkerhetskopiera viktiga data: Se till att säkerhetskopiera alla viktiga data från din hårddisk innan du fortsätter med installationen och formateringen.

Installera om GRUB efter Windows-installationen (om nödvändigt): Efter att du har installerat Windows kan det hända att GRUB inte längre visas vid uppstart. Om du vill använda både Windows och Linux kan du installera GRUB på nytt från en Linux live-USB-sticka eller liknande. Detta kräver vanligtvis att du startar från en Linux live-miljö och använder verktyg som grub-install och update-grub för att återställa GRUB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Starta linux från USB och kör det live. Där kan du radera alla partitioner.
Men du kopierade väl inte ISO'n rakt av? Du måste använda exempelvis Rufus (om du nu inte kör Ventoy)

Tjena!

Jo kopierade rakt av, dumt. Ska testa med rufus. Att köra linux direkt från usb hur gör jag då? Måste det vara samma linux som är installerat på SSD? Måste USB vara i FAT32 format förresten? Läste nåt om det men FAT32 gör ju att max 4GB kan användas, och windows iso är ju 6,2gb.

Tack för svaret, uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Något är fel med USB-stickan eller bootordningen isåfall. GRUB ligger på HDD/SSD och kan inte göra så att du inte får boota Windows-installationen.

Du har inte ändrat något annat i BIOS? T ex slagit på (eller mindre troligt av) CSM så att den försöker boota Windows utanför UEFI-läge eller liknande?

Har testat att sätta USB CD ROM som första val och USB HARDDRIVE/FLASH som första men den vill ändå inte. Har testat stickan och andra stickor som funkar fint på min andra dator, så är säker att de funkar. Kan det vara att jag måste formatera USB till FAT32? Jag la den på NFTS då FAT32 bara kunde ta filer upp till 4gb och windows 11 .iso är ju 6gb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av vens162:

Tjena!

Jo kopierade rakt av, dumt. Ska testa med rufus. Att köra linux direkt från usb hur gör jag då? Måste det vara samma linux som är installerat på SSD? Måste USB vara i FAT32 format förresten? Läste nåt om det men FAT32 gör ju att max 4GB kan användas, och windows iso är ju 6,2gb.

Tack för svaret, uppskattas.

Skrivet av vens162:

Har testat att sätta USB CD ROM som första val och USB HARDDRIVE/FLASH som första men den vill ändå inte. Har testat stickan och andra stickor som funkar fint på min andra dator, så är säker att de funkar. Kan det vara att jag måste formatera USB till FAT32? Jag la den på NFTS då FAT32 bara kunde ta filer upp till 4gb och windows 11 .iso är ju 6gb.

Ja där gjorde du fel, du kan normalt inte bara kopiera en ISO till USB-minnet, du bör använda rufus eller om du vill kunna boota flera ISO-filer kan du använda ventoy, till fördel här om du inte har fler USB-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja där gjorde du fel, du kan normalt inte bara kopiera en ISO till USB-minnet, du bör använda rufus eller om du vill kunna boota flera ISO-filer kan du använda ventoy, till fördel här om du inte har fler USB-minnen.

Håller på nu att fixa det med rufus. Ska se om det funkar bättre när det är klart. Tack för feedbacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vens162:

Har testat att sätta USB CD ROM som första val och USB HARDDRIVE/FLASH som första men den vill ändå inte. Har testat stickan och andra stickor som funkar fint på min andra dator, så är säker att de funkar. Kan det vara att jag måste formatera USB till FAT32? Jag la den på NFTS då FAT32 bara kunde ta filer upp till 4gb och windows 11 .iso är ju 6gb.

När du bränner iso filen till usb stickan så sköter programmet tex. Rufus formateringen av usb stickan. Ingen som du behöver ordna själv.

https://rufus.ie/sv/

Länk
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

När du bränner iso filen till usb stickan så sköter programmet tex. Rufus formateringen av usb stickan. Ingen som du behöver ordna själv.

https://rufus.ie/sv/

Körde med rufus och det stod något med att den inte kan ladda boot filen? Körde igen och klickade på att leta efter trasiga block, står att det är 0 läsfel och skrivfel men 51 korruptionsfel. Måste jag skaffa en ny sticka då eller går det att åtgärda på något vis?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vens162:

Körde med rufus och det stod något med att den inte kan ladda boot filen? Körde igen och klickade på att leta efter trasiga block, står att det är 0 läsfel och skrivfel men 51 korruptionsfel. Måste jag skaffa en ny sticka då eller går det att åtgärda på något vis?

Oklart vad "boot-filen" är för något. Det är inte bara som så att windows-filen du laddat ned är korrupt? Ladda ner på nytt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oklart vad "boot-filen" är för något. Det är inte bara som så att windows-filen du laddat ned är korrupt? Ladda ner på nytt?

Jag testade att köra en gång till och det funkade utan problem! Ska testa lite senare om det funkar som det ska på laptopen.