Varmvattnet tar slut efter 15 minuters dusch!

Permalänk
Medlem

Varmvattnet tar slut efter 15 minuters dusch!

Hej gott folk! Jag har ett problem med min vattenvärmare/varm vattensberedare. Varmvattnet tar nämligen slut efter bara 15 minuter i duschen och då är det inte ens max sprut i duschen. Jag bifogar lite bilder här och hoppas på att någon kunnig enkelt kan förklara för en okunnig som mig >_<... Beredaren är en NIBE ES 500 liter vattenvärmare

PDF för beredaren

Permalänk
Medlem

Står ju 160L på den?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en liten 3kW elpatron, så det tar ju långt tid att värma 160l vatten. Men kolla så alla säkringar till den är hela. Är dom hela och om du känner att den funkat bättre tidigare så hade jag rekommenderat att antingen kontakta installatören (Om uppgifter finns) eller kontakta NIBE/NIBE Certifierad firma för att kolla på den.

Inte mycket mer än att vrida upp vredet på beredaren till max för att se om det gör skillnad.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Står ju 160L på den?

ojdå, ja står det det så är det det. sorry för felinformationen! här kommer en bild på själva tanken

Permalänk

Har du luftat beredaren?

om den är installerad 2009 så kan den också ha åldersproblem så som pannsten (kalcium uppbyggnad i beredaren).

kan du se vad du har för tryck i beredaren?

kan också vara så att om den är trefas så kanske den inte får ström på alla faser kolla säkringarna?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hej
Lite svårt att förklara men det sitter ett nivå rör i beredaren som ser till att det tappas ut varmvatten det kan med tiden vittra bort och då tappas det kallvatten efter en stund , hade en vän som råkade ut för detta. Finns säkert fler orsaker

Permalänk
Medlem

160L är det som tidigare påtalats och det kan vara lite tunt för +10min duschar.
500L beredare är runt 700x1500 mm i storlek så inte ens i närheten av den du har bilder på

*Edit mm givetvis inte cm som jag skrev först

skrivfel
Permalänk
Medlem

Största problemet är storleken, men att du inte får ut tryck i kranen, det låter som du har för dåligt tryck i matningen, även om den är tom, ska den pumpa ut kallvatten.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

160L är det som tidigare påtalats och det kan vara lite tunt för +10min duschar.
500L beredare är runt 700x1500 cm i storlek så inte ens i närheten av den du har bilder på

Antar att du måste mena mm? Det där låter inte rimligt annars

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För någon som inte är insatt men nyfiken: hur snabbt orkar en 3kw-patron värma 160L? enligt google drar en normal dusch ca 12L vatten per minut så om det tar en stund att värma så känns ju 15 minuter förväntat för en tank på 160L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

ojdå, ja står det det så är det det. sorry för felinformationen! här kommer en bild på själva tanken <Uppladdad bildlänk>

Inget större fel på den utan den är nog helt enkelt för liten för långa duschar eller fler familjshus. 10min dusch tar ungefär 100-120 liter varmvatten och med "bara" 3kw värmare hinner den helt enkelt inte med mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För någon som inte är insatt men nyfiken: hur snabbt orkar en 3kw-patron värma 160L? enligt google drar en normal dusch ca 12L vatten per minut så om det tar en stund att värma så känns ju 15 minuter förväntat för en tank på 160L.

Det krävs ungefär 10,5 kWh för att värma 160 liter vatten från 4C till 60 C, och med en 3kW patron så motsvarar det ca 3,5 timmar. (beräknat med: https://www.omnicalculator.com/physics/water-heating).

Så antingen är något fel på VVBn (kanske fel variant för vattnet TS har) eller så är den ställd för lågt. Ju högre temperatur på VVBn ju mer lagom varmt vatten får man ur den.

Rätt vanligt att någon är dumsnål och vrider ner sin VVB i tron att man sparar några kronor, men istället så blir det andra problem som att varmvattnet inte räcker eller i värre fall legionella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att du måste mena mm? Det där låter inte rimligt annars

Ah Självklart,

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det krävs ungefär 10,5 kWh för att värma 160 liter vatten från 4C till 60 C, och med en 3kW patron så motsvarar det ca 3,5 timmar. (beräknat med: https://www.omnicalculator.com/physics/water-heating).

Så antingen är något fel på pannan (kanske fel modell för vattnet TS har) eller så är den ställd för låg. Ju högre temperatur på pannan ju mer lagom varmt vatten får man ur den.

Ingen panna utan just bara varmvatten beredare, helt rimligt med dessa siffror och tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Ingen panna utan just bara varmvatten beredare, helt rimligt med dessa siffror och tider

Förlåt menade VVB, men blev panna, rättade mitt inlägg.

PS; Mods, förlåt råkade trycka på rapportera istället för citera, Ooops. Rent misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För någon som inte är insatt men nyfiken: hur snabbt orkar en 3kw-patron värma 160L? enligt google drar en normal dusch ca 12L vatten per minut så om det tar en stund att värma så känns ju 15 minuter förväntat för en tank på 160L.

Specifik värmekapacitet för vatten är i runda slängar 4 kJ/(kg*K), dvs du behöver 4 kJ energi för att höja temperaturen på ett kilo vatten med en grad. En watt är en joule per sekund, så 3 kW = 3 kJ/s. 160 liter vatten är (tillräckligt nära) 160 kg och vi höftar att man önskar höja vattentemperaturen med 50 grader.

4 kJ/(kg*K) * 160 kg * 50 K / (3 kJ/s) = typ 3 timmar (pro tip: peta in uttrycket i google. den klarar att räkna med enheter)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av najdorf:

Hej
Lite svårt att förklara men det sitter ett nivå rör i beredaren som ser till att det tappas ut varmvatten det kan med tiden vittra bort och då tappas det kallvatten efter en stund , hade en vän som råkade ut för detta. Finns säkert fler orsaker

Det är förmodligen som beskrivet ovan.

I beredaren sitter det ett dykrör som ser till att varmvattnet hämtas längst ifrån kallvatteninloppet. Det kan vittra sönder och så får man bara några minuters varmvatten (beroende på var det går sönder) trots att resten av beredaren fortfarande har varmvatten.

Jag har nämligen samma problem i min och har ett ersättningsdykrör i garaget, har bara inte kommit igång med projektet att byta det.

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Har du luftat beredaren?

om den är installerad 2009 så kan den också ha åldersproblem så som pannsten (kalcium uppbyggnad i beredaren).

kan du se vad du har för tryck i beredaren?

kan också vara så att om den är trefas så kanske den inte får ström på alla faser kolla säkringarna?

Nej det verkar inte så vad jag kan se. Jag blir extra orolig då det också står på lappen att den kan explodera. Det verkar inte finnas någon display eller något som visar översikt över beredaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Största problemet är storleken, men att du inte får ut tryck i kranen, det låter som du har för dåligt tryck i matningen, även om den är tom, ska den pumpa ut kallvatten.

Jag kanske var lite oklar, jag menar alltså att själva varmvattnet tar slut och går över till iskallt vatten efter cirka 15 minuter i duschen på ungefär 60% sprutkraft. Och då har inte diskmaskin varit igång, och inte heller tvättmaskin eller någon annan kran i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att du måste mena mm? Det där låter inte rimligt annars

Vadå, är inte din 15 meter hög? 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Det är ju bara en liten 3kW elpatron, så det tar ju långt tid att värma 160l vatten. Men kolla så alla säkringar till den är hela. Är dom hela och om du känner att den funkat bättre tidigare så hade jag rekommenderat att antingen kontakta installatören (Om uppgifter finns) eller kontakta NIBE/NIBE Certifierad firma för att kolla på den.

Inte mycket mer än att vrida upp vredet på beredaren till max för att se om det gör skillnad.

Jaha okej. Hur vet jag att dom är hela eller inte? Hehe... Det blir nog att kontakta installatören. Anledningen till att jag frågar här på sweclockers är främst för att det är helg och detta problemet är inget vi dör av här hemma. Jag tänkte mer om det kunde åtgärdas snabbt och enkelt med hjälp av er expertise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

Jag kanske var lite oklar, jag menar alltså att själva varmvattnet tar slut och går över till iskallt vatten efter cirka 15 minuter i duschen på ungefär 60% sprutkraft. Och då har inte diskmaskin varit igång, och inte heller tvättmaskin eller någon annan kran i hemmet.

Tvätt och disk kör du väl på kallvatten?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den? Svårt att avläsa på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

Nej det verkar inte så vad jag kan se. Jag blir extra orolig då det också står på lappen att den kan explodera. Det verkar inte finnas någon display eller något som visar översikt över beredaren.

Om du sett på Mythbusters så vet du hur illa det går ifall säkerhetssystemen fallerar.
Exploderar rätt rejält och kan åka igenom taket på huset.

https://www.facebook.com/MythBusters/videos/water-heater-rock...

Permalänk
Skrivet av lillenkk:

Hej gott folk! Jag har ett problem med min vattenvärmare/varm vattensberedare. Varmvattnet tar nämligen slut efter bara 15 minuter i duschen och då är det inte ens max sprut i duschen. Jag bifogar lite bilder här och hoppas på att någon kunnig enkelt kan förklara för en okunnig som mig >_<... Beredaren är en NIBE ES 500 liter vattenvärmare

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

PDF för beredaren

Börja med att vrida upp värmeinställningen till max, då den verkar stå på runt 80% nu

De där sista säg 60 till 70 graderna ger dig procentuellt längre varmdusch än 50-60 grader gör

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Btw, har ni kalkrikt (hårt) vatten?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Har du haft bättre tid innan ? Asså 30 min duschtid eller mer innan?

Kan vara så enkelt att elpatronen gått sönder så inte ger full effekt

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du sett på Mythbusters så vet du hur illa det går ifall säkerhetssystemen fallerar.
Exploderar rätt rejält och kan åka igenom taket på huset.

https://www.facebook.com/MythBusters/videos/water-heater-rock...

Fy satan! Ja det blir nog att kontakta installatör och se hur vi gör. Som sagt så är jag helt okunnig. Jag trodde att en 15 minuters dusch inte skulle ta slut på varmvattnet, men baserat på vissa svar här i tråden så är det inte så orimligt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För någon som inte är insatt men nyfiken: hur snabbt orkar en 3kw-patron värma 160L? enligt google drar en normal dusch ca 12L vatten per minut så om det tar en stund att värma så känns ju 15 minuter förväntat för en tank på 160L.

Du duschar förmodligen inte med rent varmvatten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillenkk:

Fy satan! Ja det blir nog att kontakta installatör och se hur vi gör. Som sagt så är jag helt okunnig. Jag trodde att en 15 minuters dusch inte skulle ta slut på varmvattnet, men baserat på vissa svar här i tråden så är det inte så orimligt kanske.

En dusch drar runt 10 liter per minut, så om du inte har mer än 40-50 grader i beredaren så tar det slut på en kvart.
Höj tempen i beredaren. Den ser inte ut att vara maxad. Med varmare vatten kan du sedan ställa ner blandaren i duschen då räcker vattnet längre. Det löser möjligen också problemet med trycket också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus