Gamingburk passande för Varannan vecka boende (lättfraktad)

Permalänk
Medlem

Gamingburk passande för Varannan vecka boende (lättfraktad)

Hej!

Som den dator intresserade i familjen så har jag fått i uppdrag att kika på dator till lillebror som fyller 11.
Behoven är lite speciella då han bor varannan vecka hos mor/far. Så jag önskar lite hjälp med att hitta ett bra alternativ till en laptop.
Budgeten ligger runt 10 000 och då tror jag att det blir väldigt svårt att klämma in en laptop med någorlunda kräm i.
Spelan som kommer liras är mest "esport-spel" Fortnite valorant osv. Men det kommer säkerligen också spelas lite AAA.
Speladnet kommer vara i 1080p.

Jag har själv funderat lite på en "kompaktare" färdigbyggd som är "lätt" att frakta.
Skärm, tangentbord mm finns på båda ställena så det är inget som behöver ingå i budgeten.

Tack på förhand🙌

Permalänk
Medlem

Låter knepigt, hur tar han sig mellan boenden, är det nära och det promeneras eller skjutsas han med bil. Tar bussen?
Ett "lan" inspirerat case med handtag och sen säkra grafikkort och kylare med något inne i caset, men ja... känns knepigt.

Permalänk
Medlem

Gillar totalpriset på denna jag drog ihop.

Permalänk
Medlem

En laptop. Att frakta en dator, speciellt en modern med gigantiska kylare på både grafikkort och cpu innebär alltid risker och jag tror inte ni kommer orka öppna dator, fylla med packmaterial, ta ut, etc etc. Var och varannan vecka.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/msi-thin-gf...

11000 för denna dator är svårt att klå

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

En laptop. Att frakta en dator, speciellt en modern med gigantiska kylare på både grafikkort och cpu innebär alltid risker och jag tror inte ni kommer orka öppna dator, fylla med packmaterial, ta ut, etc etc. Var och varannan vecka.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/msi-thin-gf...

11000 för denna dator är svårt att klå

Jo, det är nog en bättre idé förresten. Den ser riktigt fin ut för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Låter knepigt, hur tar han sig mellan boenden, är det nära och det promeneras eller skjutsas han med bil. Tar bussen?
Ett "lan" inspirerat case med handtag och sen säkra grafikkort och kylare med något inne i caset, men ja... känns knepigt.

Han kommer att ta sig mellan med Bil.
Ja en mer "lanig" dator låter som rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

En laptop. Att frakta en dator, speciellt en modern med gigantiska kylare på både grafikkort och cpu innebär alltid risker och jag tror inte ni kommer orka öppna dator, fylla med packmaterial, ta ut, etc etc. Var och varannan vecka.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/msi-thin-gf...

11000 för denna dator är svårt att klå

Skrivet av Alastor Moody:

Jo, det är nog en bättre idé förresten. Den ser riktigt fin ut för priset.

Oj ja med det priset ser en laptop inte så farlig ut. ska kika närmare på den. Tack!

Permalänk
Medlem

Finns alltid chassin likt Hyte Revolt 3 med handtag. Visserligen ITX så moderkort blir lite dyrare men kan helt klart vara värt det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Oj ja med det priset ser en laptop inte så farlig ut. ska kika närmare på den. Tack!

Du får också tänka på att en laptop är väldigt "nerfad" jämfört med stationär dito, så även om du har tex 40xx GPU och Intel 12xxx CPU (låter nytt och bra) så kan du backa 1-2 generationer/serier för att hitta motsvarande prestanda hos en egenbyggd stationär. 4060 laptop kanske låter bra, men mera jämförbart med ett stationärt nvidia 3060/2060 och intel 10xxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Du får också tänka på att en laptop är väldigt "nerfad" jämfört med stationär dito, så även om du har tex 40xx GPU och Intel 12xxx CPU (låter nytt och bra) så kan du backa 1-2 generationer/serier för att hitta motsvarande prestanda hos en egenbyggd stationär. 4060 laptop kanske låter bra, men mera jämförbart med ett stationärt nvidia 3060/2060 och intel 10xxx.

Yes, medveten om detta. Just därför jag är lite avvaktande kring just laptops. Men som många skriver så är det svårslaget rent flytt mässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Yes, medveten om detta. Just därför jag är lite avvaktande kring just laptops. Men som många skriver så är det svårslaget rent flytt mässigt.

Ja problemet är dels att dom ofta ligger en modell under desktop (4070 för laptop motsvarar 4060 för desktop) men sen är det även ett nytt problem idag med max tdp, som laptopen som länkades tidigare med ett 4060 med max 45 watt vilket är otroligt lite då 4060 oftat ligger runt 115-140 watt så just denna kommer inte ens prestera i närheten av andra modeller med högre effekt 4060 kortet.

Kollar man på notebookcheck så kan skillnaden vara enorm, Asus flow platta med 4060 65 watt ger 77 fps i the witchers 3 medans en MSI raider får 182 fps med sitt 4060 på 150 watt. Så laptops är totalt kaos nu där modellnamn i vissa fall inte säger något alls om prestanda då en dator med ett 4060 kan prestera sämre än en billigare dator med ett 4050.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Hej!

Som den dator intresserade i familjen så har jag fått i uppdrag att kika på dator till lillebror som fyller 11.
Behoven är lite speciella då han bor varannan vecka hos mor/far. Så jag önskar lite hjälp med att hitta ett bra alternativ till en laptop.
Budgeten ligger runt 10 000 och då tror jag att det blir väldigt svårt att klämma in en laptop med någorlunda kräm i.
Spelan som kommer liras är mest "esport-spel" Fortnite valorant osv. Men det kommer säkerligen också spelas lite AAA.
Speladnet kommer vara i 1080p.

Jag har själv funderat lite på en "kompaktare" färdigbyggd som är "lätt" att frakta.
Skärm, tangentbord mm finns på båda ställena så det är inget som behöver ingå i budgeten.

Tack på förhand🙌

Skrivet av Alastor Moody:

Gillar totalpriset på denna jag drog ihop.

https://komponentkoll.se/bild/duKZA.png

Halloj!

Tycker Alastors bygge ser fint ut, kanske byta mot det här chassit:

https://www.proshop.se/Chassi/AeroCool-PGS-C-Series-CS-109-G-...

Inte det snyggaste men med bärhandtag.

Glhf!

Edit: just det, behöver byta moderkortet till ett m-atx för att det chassit ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj!

Tycker Alastors bygge ser fint ut, kanske byta mot det här chassit:

https://www.proshop.se/Chassi/AeroCool-PGS-C-Series-CS-109-G-...

Inte det snyggaste men med bärhandtag.

Glhf!

Edit: just det, behöver byta moderkortet till ett m-atx för att det chassit ska fungera.

Moderkortet jag valt är ju mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Moderkortet jag valt är ju mATX.

Det är det ju! Tittar på en ganska liten skärm och tyckte mig se ett ATX kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj!

Tycker Alastors bygge ser fint ut, kanske byta mot det här chassit:

https://www.proshop.se/Chassi/AeroCool-PGS-C-Series-CS-109-G-...

Inte det snyggaste men med bärhandtag.

Glhf!

Edit: just det, behöver byta moderkortet till ett m-atx för att det chassit ska fungera.

Ja efter att jag dragit i lite trådar så verkar det som att Laptop är "out of qestion" då han inte alls vill ha en sådan, och jag tror inte att han köper argumentet att det är lättare att ta med🙃.

Jag tycker att det ser rätt bra ut med kombinationen Alastors bygge och det chassit. Den ser liten och smidig ut.
Frågan nu är bara om det kan vara värt att kanske skaka lite på budget för att kunna gå upp lite på CPU så den kan palla med några fler GPU generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Ja efter att jag dragit i lite trådar så verkar det som att Laptop är "out of qestion" då han inte alls vill ha en sådan, och jag tror inte att han köper argumentet att det är lättare att ta med🙃.

Jag tycker att det ser rätt bra ut med kombinationen Alastors bygge och det chassit. Den ser liten och smidig ut.
Frågan nu är bara om det kan vara värt att kanske skaka lite på budget för att kunna gå upp lite på CPU så den kan palla med några fler GPU generationer.

12400F borde hänga med rätt bra några år tänker jag. Man får gå upp rätt mycket i pris för att få någon nämnvärd prestandaökning. Nästa generations konsoler kommer väl i slutet av 2027 så eventuellt att det blir läge att byta ut CPU:n under 2028-2029 eller så om spelen blir mer CPU-intensiva i och med de nya konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

12400F borde hänga med rätt bra några år tänker jag. Man får gå upp rätt mycket i pris för att få någon nämnvärd prestandaökning. Nästa generations konsoler kommer väl i slutet av 2027 så eventuellt att det blir läge att byta ut CPU:n under 2028-2029 eller så om spelen blir mer CPU-intensiva i och med de nya konsolerna.

Det låter ju bra det, då är det bara att hitta det "perfekta" chassit kvar, tack!
Deadline är slutet på mars så jag har lite is i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

En laptop. Att frakta en dator, speciellt en modern med gigantiska kylare på både grafikkort och cpu innebär alltid risker och jag tror inte ni kommer orka öppna dator, fylla med packmaterial, ta ut, etc etc. Var och varannan vecka.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/msi-thin-gf...

11000 för denna dator är svårt att klå

Jag har en laptop med 3050 grafikkort och denna kan jag spela det mesta på. Fortnite flöt på hur bra som helst sist jag provade.
Så denna Laptop hade jag helt klart satsat på om det ska flyttas varje vecka. Köp dock till ett riktigt tangentbord så känns det åtminstone som man har en stationär 😁

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Sötast

Har han en dator han lånar/spelar på i dagsläget på båda platserna?

Jag skulle föreslå att testa Parsec och sedan kanske ha datorn på en plats bara.
Inom lan så är latensen knappt märkbar, om det är bra anslutning på båda platser så behöver det inte bli mycket högre latens än lan.

Om det funkar bra så räcker det i princip att ha en raspberry pi på ena stället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har han en dator han lånar/spelar på i dagsläget på båda platserna?

Jag skulle föreslå att testa Parsec och sedan kanske ha datorn på en plats bara.
Inom lan så är latensen knappt märkbar, om det är bra anslutning på båda platser så behöver det inte bli mycket högre latens än lan.

Om det funkar bra så räcker det i princip att ha en raspberry pi på ena stället..

Tyvärr så är det anslutning med 4g modem vi snackar om på ena stället 😬

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sarlucic:

Att frakta en dator, speciellt en modern med gigantiska kylare på både grafikkort och cpu innebär alltid risker och jag tror inte ni kommer orka öppna dator, fylla med packmaterial, ta ut, etc etc. Var och varannan vecka.

Det är iofs inga gigantiska kylare på varken GPU eller CPU på en dator för 10000 kr så det är nog kanske inte ett jätteproblem.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tohges:

Tyvärr så är det anslutning med 4g modem vi snackar om på ena stället 😬

Oh lord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Det låter ju bra det, då är det bara att hitta det "perfekta" chassit kvar, tack!
Deadline är slutet på mars så jag har lite is i magen.

Lian Li tu-150 ITX-chassi kan jag varmt rekommendera! Nätagg måste vara SFX/SFX-L. Med rejält bärhandtag, som går att fälla in. Köp till 4st 120mm-fläktar (3 in 1 ut). Komplettera med 2st dammfilter i botten.

Inget kluddande med riserkabel. För grafikkort som är llte tjockare (mer än 2.0 plats) behöver bottenfläktarna vara sådana slimmade (15mm tjocka). Finns med och utan fönstersida.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kanske ram med cl30 timings istället? Finns för typ samma/lägre pris

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut men är det där nätagget något att lita på? har aldrig hört talas om det märket förut och känns inte som en del man vill snåla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Ser intressant ut men är det där nätagget något att lita på? har aldrig hört talas om det märket förut och känns inte som en del man vill snåla på.

Jag hade kollat på det här bygget om du vill ha AM5. En tusenlapp över budget kanske funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Ser intressant ut men är det där nätagget något att lita på? har aldrig hört talas om det märket förut och känns inte som en del man vill snåla på.

Kolink aggregaten är ok, inte som ett Seasonic eller andra high end nätaggregat men bra för pengarna och ska fungera bra med en Ryzen 7600 och ett RX 7600. Hittade inga recensioner för 500w aggregatet men väl för 700w enheten, bifogar:

https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/koli...

https://www.techpowerup.com/review/kolink-enclave-series-700-...

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Ser intressant ut men är det där nätagget något att lita på? har aldrig hört talas om det märket förut och känns inte som en del man vill snåla på.

Det ska vara ett helt okej PSU, budgetsegmentet javisst, men största klagomålet har nog varit att vissa modeller kommer utan strömsladd till väggen, vilket man får komplettera på t.ex biltema för 40Kr.

Skrivet av [SmR]BMF:

Kanske ram med cl30 timings istället? Finns för typ samma/lägre pris

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Det är CL30-40-40-96 på dom jag valde också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ska vara ett helt okej PSU, budgetsegmentet javisst, men största klagomålet har nog varit att vissa modeller kommer utan strömsladd till väggen, vilket man får komplettera på t.ex biltema för 40Kr.

Det är CL30-40-40-96 på dom jag valde också.

Nice! Tittar man på bilden är det ju lätt att tro det är cl40 dock