Köpråd 42" datorskärm eller TV-skärm?

Permalänk
Medlem

Köpråd 42" datorskärm eller TV-skärm?

Hej!

Då jag precis inköpte en ny tv, 77" Samsung S90C(tack vare tips här från SweC), och tappade hakan över hur bra bild det är blev jag sugen på att även byta ut min datorskärm. En LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD Curved Nano IPS 160.
Men efter att ha googlat en massa och även läst massa tester(även här på SweC) är jag kluven mellan 3 modeller.

Då jag hobbyarbetar som fotograf men även är lite av en spelnörd ska skärmen ska användas till ca:
40% Bildredigering Adobe Lightroom/Photoshop
20% Videoredigering i Adobe Premiere
40% Spel & blandat kontorsarbete
Jag sitter/står ca 90-100 cm från bildskärmen.

Borde jag välja LG C3, Philips Evnia 42M2N89 eller LG 45'' UltraGear 45GR95QE OLED?
Tilläggas ska göras att LG C3 och Philips går att lösa för närmre 10.000 men LGn ligger för 15.000 så bara rent prismässigt lockar denna minst.

C3n verkar vara ett mycket bra val för dessa pengar men frågan är hur påverkande det kommer vara med den ständigt varierande ljusnivån?
Är detta en dealbreaker när man redigerar bilder? (en bild kan vara väldigt ljus och nästa väldigt mörk).
Samt, är texten så pass "dålig" att det faktiskt borde påverka valet?

Eller tänker jag helt fel och borde välja någon helt annat skärm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lite i samma situation som dig.
Såg att Elgiganten hade några lg c3 42tum i outlet för runt 9-10k med verkar va slut(väntande för länge).
Sen har det kommit nya OLED(datorskärmar) men vet inte vilken man ska ha, har inte riktigt hängt med.

Permalänk
Medlem

Om du tycker att skärmen idag inte är för liten och kan tänka dig 16:9 format så finns det 32" 16:9 OLED som precis släppts:
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Då är du uppe i högre prisklasser (13.5k) igen dock så ska du köpa något idag som verkligen är en rejäl uppgradering och inte kostar skjortan så är det nog en TV Oled om du kan hitta för 9k.

Sök på Swec bildskärmsartiklar också, minns att Laxpudding skrev en artikel om att använda en OLED TV som skärm för inte allt för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att välja något annat än LG C3. De andra är objektivt sämre och dyrare.

Alla OLED har ABL i varierande grad. Det går att stänga av i servicemenyn på LG.

Textrenderingen är också sämre på alla OLED än motsvarande LCD;er. Med lite fix och på 90-100cm avstånd är det inget problem. Här har jag skrivit lite tips på hur du får bättre text med WOLED:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1709142-tips-for-battr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om du tycker att skärmen idag inte är för liten och kan tänka dig 16:9 format så finns det 32" 16:9 OLED som precis släppts:
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Då är du uppe i högre prisklasser (13.5k) igen dock så ska du köpa något idag som verkligen är en rejäl uppgradering och inte kostar skjortan så är det nog en TV Oled om du kan hitta för 9k.

Sök på Swec bildskärmsartiklar också, minns att Laxpudding skrev en artikel om att använda en OLED TV som skärm för inte allt för länge sedan.

Är denna Dell ena av de senaste skärmarna som alla på reddit kallar gen 3 eller nyaste samsnung q-oled panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om du tycker att skärmen idag inte är för liten och kan tänka dig 16:9 format så finns det 32" 16:9 OLED som precis släppts:
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Då är du uppe i högre prisklasser (13.5k) igen dock så ska du köpa något idag som verkligen är en rejäl uppgradering och inte kostar skjortan så är det nog en TV Oled om du kan hitta för 9k.

Sök på Swec bildskärmsartiklar också, minns att Laxpudding skrev en artikel om att använda en OLED TV som skärm för inte allt för länge sedan.

Nja, den är nog _egentligen_ inte för liten men ser en enorm tjusning med en skärm som är större + att där finns gott om plats på bordet
Tack för tipset dock! Ska självklart kolla denna med!

Skrivet av DasIch:

Jag ser ingen anledning att välja något annat än LG C3. De andra är objektivt sämre och dyrare.

Alla OLED har ABL i varierande grad. Det går att stänga av i servicemenyn på LG.

Textrenderingen är också sämre på alla OLED än motsvarande LCD;er. Med lite fix och på 90-100cm avstånd är det inget problem. Här har jag skrivit lite tips på hur du får bättre text med WOLED:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1709142-tips-for-battr...

Ah, snyggt! Tack! Om det nu blir en C3(vilket det lutar väldigt mycket åt) så kommer jag definitivt kolla på dina text-tips
Att stänga av ABL gör man så klart på eget bevåg men gör det till vanligheten att man gör det? Gissar på att Lightroom-användet kommer förbättras om man gör detta.

Permalänk
Medlem

Suttit med en LG C2 42" i ganska precis 1 år nu, har aldrig märkt av varierande ljusändringar och texten är knivskarp. Jag använder TV:en precis som jag använt tidigare datorskärmar, förutom att jag har en skärmsläckare aktiverad samt att jag gömt startmenyn.

Kan dock säga att jag aldrig redigerat bilder, jag surfar, spelar och se film/serier med tv:en.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Alla OLED har ABL i varierande grad. Det går att stänga av i servicemenyn på LG.

Njaaa, det gör det ju inte. Du kan slå av TPC eller vad som kallas "ASBL" (automatic static brightness limiter) som dimmar när när TV:n tycker att innehållet är statiskt, vilket lär hända ofta på en TV som används som bildskärm.
Jag slog av det på min C1 då den inte fick LGs uppdatering för att förbättra algoritmen, och därmed dimmar ner i bra många lägen, även när jag sitter och spelar och allt på skärmen rör sig konstant. (Spelet har ingen HUD alls.)
Åtminstone den gamla algoritmen tycks tycka att om saker är relativt mörkt, och håller sig på snarlik APL-nivå, så är bilden statisk och måste dimmas ner... även om bilden är på under 1 nit och rör sig konstant.

"Vanlig" ABL däremot, som gör att den inte kan nå hundratals nits över hela skärmen, går inte att stänga av alls. Man kan väl minska ner hur aggressiv den är genom att sänka ljusnivån och sänka "peak brightness", men det går inte att bli av med den helt, så vissa variationer lär man få stå ut med när man växlar mellan mörkt och ljust.

Just där är väl en av de största fördelarna för en del OLED-skärmar vs OLED-TV: de kan ha ett läge där ABL faktiskt är helt avstängd, implementerat genom att 100% ljusstyrka är en nivå den klarar av att hålla över hela skärmen, permanent.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Njaaa, det gör det ju inte. Du kan slå av TPC eller vad som kallas "ASBL" (automatic static brightness limiter) som dimmar när när TV:n tycker att innehållet är statiskt, vilket lär hända ofta på en TV som används som bildskärm.
Jag slog av det på min C1 då den inte fick LGs uppdatering för att förbättra algoritmen, och därmed dimmar ner i bra många lägen, även när jag sitter och spelar och allt på skärmen rör sig konstant. (Spelet har ingen HUD alls.)
Åtminstone den gamla algoritmen tycks tycka att om saker är relativt mörkt, och håller sig på snarlik APL-nivå, så är bilden statisk och måste dimmas ner... även om bilden är på under 1 nit och rör sig konstant.

"Vanlig" ABL däremot, som gör att den inte kan nå hundratals nits över hela skärmen, går inte att stänga av alls. Man kan väl minska ner hur aggressiv den är genom att sänka ljusnivån och sänka "peak brightness", men det går inte att bli av med den helt, så vissa variationer lär man få stå ut med när man växlar mellan mörkt och ljust.

Just där är väl en av de största fördelarna för en del OLED-skärmar vs OLED-TV: de kan ha ett läge där ABL faktiskt är helt avstängd, implementerat genom att 100% ljusstyrka är en nivå den klarar av att hålla över hela skärmen, permanent.

Ja, det gäller bara ASBL. Vanlig ABL blir aktuellt över 150 nits på ett 100% fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Ah, snyggt! Tack! Om det nu blir en C3(vilket det lutar väldigt mycket åt) så kommer jag definitivt kolla på dina text-tips
Att stänga av ABL gör man så klart på eget bevåg men gör det till vanligheten att man gör det? Gissar på att Lightroom-användet kommer förbättras om man gör detta.

Ställer du in vettig ljusstyrka är det inga konstigheter att stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Suttit med en LG C2 42" i ganska precis 1 år nu, har aldrig märkt av varierande ljusändringar och texten är knivskarp. Jag använder TV:en precis som jag använt tidigare datorskärmar, förutom att jag har en skärmsläckare aktiverad samt att jag gömt startmenyn.

Kan dock säga att jag aldrig redigerat bilder, jag surfar, spelar och se film/serier med tv:en.

Och jag stängde av det efter några veckor på samma modell, vansinnigt irriterande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Är denna Dell ena av de senaste skärmarna som alla på reddit kallar gen 3 eller nyaste samsnung q-oled panel?

Det ska vara den senaste. Släpptes i år. Finns en bra sammanställning över 32" OLED som släpps i år från Samsung och LG och för och nackdelar med respektiver panel på TFT central: https://www.youtube.com/watch?v=9DIFeckaKls

Själv så väntar jag på LGs 45" UltraWide OLED med 5120x2160 upplösning. Den panelen ska inte släppas förrän Q4 2025 så jag får vänta ett tag. Och förhoppningsvis hinna spara en hel del för den lär kosta en njure eller två