Schibsted lämnar Viaplay - förlorar 334 miljoner

Permalänk
Melding Plague

Schibsted lämnar Viaplay - förlorar 334 miljoner

Den norska mediejätten säljer sina aktier i streamingtjänsten bara fem månader efter köpet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det enda som kommer funka i längden är följande:

En plattform med all video
Pay-per-view (ingen månadsavgift)

Fram tills att marknaden inser det så kommer många, många, många idiotiska beslut tas. Titta bara på Microsoft med Game Pass och allt vad videoströmingstjänster heter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lägger ner skiten

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk

Jag säger som de flesta ekonomer: Att aktiekursen föll med 96,5 procent sedan i höstas är inte så farligt, det handlar ju bara om pengar.

Vad många slutanvändare vill ha och vad filmbolagen kommer göra är två skilda saker, jag ser dock detta inte som ett gigantisk problem då löses av sig själv. Det stora problemet jag ser är regionslåsningar, som gör att företagen kan försämra utbuden i vissa marknader och ta högre priser.

Permalänk
Medlem

Med deras priser kan jag inte förstå att de har några kunder alls

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hoppas bara de släpper Premier League så någon annan plockar upp det. Vore fint att ha den mesta internationella fotbollen på en enda tjänst (C-More).

Permalänk
Medlem

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

Permalänk
Medlem

Istället för att bara höja priset hela tiden för att tjäna mer så borde de sänka priset och få fler kunder och på så sätt tjäna mer.

Permalänk
Medlem

De behöver segmentera upp i mindre paket, på sportsidan främst, så att man kan köpa de delar man vill ha till rimligt pris. Jag kollar motorsport (F1 och IndyCar), handboll och vintersport men vill inte betala för all [valfritt svärord] fotboll. De ska ju klämma in all sport i ett gigantikuskt paket där det garanterat ingår sport man inte vill ha oavsett ens smak.

Jag har själv lämnat Viaplay Total där F1 ingick då det blev för tokdyrt och kollar det nu istället i F1:s egen streamingtjänst. Man tappar de svenska kommentatorerna vilket jag saknar, men i övrigt är tjänsten toppen. Tyvärr finns inga bra alternativ för IndyCar, men den ingår ju i Mediumpaketet vilket väl är någotsånär överkomligt. Där får vi ju då även film och serier. Men Total bara för att kolla F1, nej det går inte.

Viaplay verkar bara ha en lösning och det är att höja avgiften, det gör bara att ännu fler hoppar av. De cementerar sin egen grav med den här IMHO taktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

Ja, det är intressant. Känns som att skidsporten har andra lösningar på det. D.v.s pengarna drar dom in men i andra kanaler. Dom har ju blivit väldigt aktiva på andra plattformar, där åkarna själva drar ett tungt lass. Stor skillnad på att vara idrottsman nu mot för 15 år sedan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

De behöver höja priserna för att täcka förlusterna.

ironi

Dold text
Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

I dagsläget har jag telenor via förening som ingår i avgiften, fick erbjudande om att skaffa via play direkt via telenor då dom tydligen äger viaplay utan prismässig fördel var 10-20:- dyrare/ den fördel man fick då var att man kunde se telenor utbudet även via viaplay.
Fick också erbjudande om sport i paket som jag inte var intresserad utav utan extra kostnad dom första 6månaderna men det skulle tydligen gå att ta bort, visade sig att säljaren ljög.

Telenor åtgärdade och tog bort sport men fick kontakta telenor via 5-6 tillfällen då varenda faktura därefter var felaktig har fått lägga ner hur mycket tid som helst så det slutade med att jag gav upp och sa upp viaplay. Jag kan ju inte uttala mig om det hade varit samma kaos om jag hade tecknat direkt via viaplay men då telenor är ägare vågar jag inte chansa.

Tycker alltså att viaplay utbudet (skiter i sporten) är bra och tycker att priset är okej men kommer aldrig att skaffa viaplay igen oavsett pris/utbud pg av tidigare erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

Väl satsade skattepengar..

Jag gillar inte alla inlåsningar, exklusiva rättigheter till olika saker. Det bästa vore fler privata aktörer fick rätt att sända och konkurrera.

Permalänk
Medlem

Var irriterad nog när Champions League försvann, men nu med höjning på sportpaketet till 700/månaden säger jag upp allt. Bryr mig endast om Premier League/FA cup etc allt annat dom har förutom kanske South Park är värdelöst. Att höja priset på en tjänst som blir sämre och sämre för var dag som går kan jag inte acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hoppas bara de släpper Premier League så någon annan plockar upp det. Vore fint att ha den mesta internationella fotbollen på en enda tjänst (C-More).

Blir intressant att se vem som sänder CL i höst. Jag tror inte TV4 har köpt rättigheterna igen men snart får vi väl reda på vem som sänder det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

Ja svt är bättre

Men lite synd då man har aktier via Handelsbanken.

Undra om någon mer kommer sälja sin andelar nu? Eller om de kommer vänta och hoppas att det vänder.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Undra om någon mer kommer sälja sin andelar nu? Eller om de kommer vänta och hoppas att det vänder.

När aktien sjunkit 96% så hade jag nog tänkt att de inte kan bli värre, även om bolaget konkar och säljs så kommer det bli mer avkastning på det än värdet nu. Men, vad fan vet jag.

Är det framförallt deras extrema budgivningar på sport och deras misslyckade försöka sälja in svindyra sportpaket som ligger bakom förlusterna eller vad är det mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Var irriterad nog när Champions League försvann, men nu med höjning på sportpaketet till 700/månaden säger jag upp allt. Bryr mig endast om Premier League/FA cup etc allt annat dom har förutom kanske South Park är värdelöst. Att höja priset på en tjänst som blir sämre och sämre för var dag som går kan jag inte acceptera.

Om du vill binda dig i 6 månader är det "bara" 550kr. Med dessa prishöjningar tycker jag dock det är dags att de höjer kvalitén på sändningarna.

Är bunden till Allente (Viasat) via parabol i två år framöver för 590kr/månaden. Då ingår även Discoverys all sport och serier vilket känns ganska bra för det priset. Enda som fattas är ju CL vilket gör att man måste lägga ut 300 spänn till för att få allt, hehe.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De behöver höja priserna för att täcka förlusterna.

ironi

Dold text

Vad är det som är ironiskt? Dom går med sinnessjuk förlust. Höja priserna gör dom för att på något sätt mildra förlusten. Sen att det sannolikt är att skjuta sig själv ytterligare i foten på lång sikt är kanske något ironiskt. Men dom är ett börsbolag med allt vad det innebär, kvartalsrapporten hägrar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Viaplay är väl mest för mainstream sportfantasterna, fotboll, ishockey, skidor, vilket jag är helt ointresserad av.

Däremot är jag intresserad något av motorsport, F1, roadracing, tractorpulling, m.m.
Vet inte vad Viaplay kostar men vill inte ha de, även om det skulle vara jättebilligt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När aktien sjunkit 96% så hade jag nog tänkt att de inte kan bli värre, även om bolaget konkar och säljs så kommer det bli mer avkastning på det än värdet nu. Men, vad fan vet jag.

Är det framförallt deras extrema budgivningar på sport och deras misslyckade försöka sälja in svindyra sportpaket som ligger bakom förlusterna eller vad är det mer?

Ja det är ju då man ska köpa och inte sälja och hoppas att det vänder och sen sälja

Ja det kan man undra sig varför det går så dåligt. Men jag kan tänka mig att sporten är en bidragande orsak och säkert priserna.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Ja det är ju då man ska köpa och inte sälja och hoppas att det vänder och sen sälja

Ja det kan man undra sig varför det går så dåligt. Men jag kan tänka mig att sporten är en bidragande orsak och säkert priserna.

Synd bara att den gått ner 96% till sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hoppas bara de släpper Premier League så någon annan plockar upp det. Vore fint att ha den mesta internationella fotbollen på en enda tjänst (C-More).

Skrivet av Purgatory:

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

Är så tacksam att jag är helt ointresserad av sport och e-sport. Det känns dyrt, frustrerande och tidskrävande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väl satsade skattepengar..

Jag gillar inte alla inlåsningar, exklusiva rättigheter till olika saker. Det bästa vore fler privata aktörer fick rätt att sända och konkurrera.

SVT har en budget som ska fördelas och då går min röst till Vinterstudion som vad jag förstår är relativt populärt bland svenska folket.

För mig är varken Melodifestivalen eller dokumentären Anal Extas särskilt välinvesterade skattepengar men förstår att det är för vissa och respekterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Hoppas dom konkar så SVT kan snappa upp rättigheterna till längdskidor!

Wait, päronen glor på skidor dagligen och det är ju på SVT tror jag (?).
100% säker på att dom inte har nånting utöver basutbudet på deras abb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Synd bara att den gått ner 96% till sen dess

Ja men nu kan det ju bara gå upp Om det inte fortsätter ner till 100%

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Var och varannan artikel som publiceras på SweC handlar om streamingtjänsterna. Jag förstår att det är i "ropet" men finns det verkligen ett nyhetsvärde att publiera allt allt allt? Samma typer av cirkelresonemang förs dessutom i kommentarerna.

Jag vet inte, finner nyhetsvärdet begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wait, päronen glor på skidor dagligen och det är ju på SVT tror jag (?).
100% säker på att dom inte har nånting utöver basutbudet på deras abb.

SVT har skidskytte och långlopp men inte vanliga världscupen i längd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med deras priser kan jag inte förstå att de har några kunder alls

Så sant, för 399:- får man live-sport i 720p, säger ju allt.
Vilket jävla skämt rent ut sagt, vad är det för chefer som lyfter lön på vissa företag alltså...