Köpråd blocket (för bra för att vara sant?)

Permalänk
Medlem

Köpråd blocket (för bra för att vara sant?)

Hej,

Har tänkt uppgradera mitt grafikkort och har haft en köpannons uppe via blocket (+ Sweclockers). Plötsligt hör en användare av sig på Blocket och vill sälja ett Sapphire Nitro+ 6950 XT för 3500 kr. Användaren är reggad i lördags. Givetvis blir man misstänksam med det priset samt användaren men tänker samtidigt att Blockets "Frakt med köpskydd" borde minska risken om det skulle röra sig om en scam.

Har även bett användaren att skicka ett videoklipp där kortet är bootat samt specs syns i GPU-Z.

Har ni varit med om liknande försök tidigare och är det här en välkänd scam som jag blir utsatt för eller har jag bara tur?

Obs, visste ej vilket forum detta hörde hemma

Permalänk
Medlem

Om din första tanke är "för bra för att vara sant" så är det nästan garanterat så. Fundera på saken, ett konto skapat i lördags kontaktar dig och vill sälja kortet för hälften av vad övriga annonser ligger på (billigaste jag såg på blocket nu var 6800 sek). Varför skulle säljaren sälja kortet för 3500 kr?

Även om de kanske har kortet så kan det mycket väl vara trasigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du går vidare kommer sannolikt bedragaren i fråga skicka dig till en länk som går till en sida som utger sig för att vara Blockets säkra betaltjänst, men är något annat.

Eller så är kortet trasigt.

Eller så får man något fake-kort.

Finns 100 sätt att luras på.

Är det för bra för att vara sant är det inte sant.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så finns ju Frakt med köpskydd av en anledning för att säkerställa att du som köpare har 24 timmar på dig att validera att produkten du köper stämmer överens med annonsen. Utan det hade jag förkastat det med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggi:

Samtidigt så finns ju Frakt med köpskydd av en anledning för att säkerställa att du som köpare har 24 timmar på dig att validera att produkten du köper stämmer överens med annonsen. Utan det hade jag förkastat det med en gång.

En välkänd scam är ju som tidigare nämnt att "säljaren" skickar en länk som fejkar en säker betalningssida.

Min gissning är att du inte kommer höra mer av säljaren då det är för mycket jobb med att ordna en video till sin scam, eller bara ursäkter till varför det aldrig kommer någon video för att sen skicka "nu har jag en annan snubbe som vill köpa kortet, men du var först, ska du ha det eller inte?".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Min gissning är att du inte kommer höra mer av säljaren då det är för mycket jobb med att ordna en video till sin scam

Precis så var fallet. Som sagt så var jag redan misstänksam från början så det jag egentligen kanske var ute var egentligen inte om det var något att satsa på utan huruvida det fanns någon scam kopplat till själva "Frakt med köpskydd". På era svar så tolkar jag det helt enkelt som att man försöker gå runt blockets inbyggda säkerhet genom scammerlänkar.

Tack för snabb respons!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Twiggi:

Precis så var fallet. Som sagt så var jag redan misstänksam från början så det jag egentligen kanske var ute var egentligen inte om det var något att satsa på utan huruvida det fanns någon scam kopplat till själva "Frakt med köpskydd". På era svar så tolkar jag det helt enkelt som att man försöker gå runt blockets inbyggda säkerhet genom scammerlänkar.

Tack för snabb respons!

Skicka en "rapport" på ett av PM-inläggen mellan dig och säljaren så kan vi moderatorer ta en titt på användaren också och se om det är någon solklar kändis (inte bra) eller om det är oklart. Om ni bytt telefonnummer så det finns någon att "Swisha" till så är det ju ofta lätt att slå på men om det är via fakead-blocket-hemsida så finns i princip inget att gå på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin