Minska användandet av sociala medier och må bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Överkonsumtion är aldrig bra. Såg tecken på detta i IRC redan på 90-talet, folk som satt inloggade 24/7 och scrollade genom allt för "de kunde ju missat något".

Känner mig lite träffad där, då jag tyckte att ICQ var överskattat i början. "Vill ni nå mig, så finns jag i #AmigaSWE" på EFnet (innan splitten) 😄

Permalänk

Nu tillhör jag ju generationen som som växte upp med internet, men vi bodde på landet omgiven av åkrar och där fanns inte mycket till internet förutom modem väldigt länge tack vare telefonlinan. Dröjjde väl till 2006/2007 nått innan vi fick ens ha ADSL.

Det var upp tills jag var tonåring, innan dess så var man ute, datorer kunde man spela på men inget online. och eftersom man inte ens hade någon aning vad för nytt som släpptes så blev det vad familjemedlemmar som hade internet kunde låna sig till.

Jag ju en Amiga 500 väldigt länge och spelade på då farsans hem pc som leasades från jobbet var off limits

Det ovan gör att jag sett hur det var utan sociala medier som blev långt mycket större vid 2010~

Inte helt, men nästan... Och faktiskt föredrar jag det. det är många gånger man hör av sig till en polare, drar dit och dricker kaffe, käkar lite fika bröd och bara snackar vid köksbordet.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Tycker meddelandetjänsterna som messenger, whatsapp m.fl är det värsta, ett evigt plingade i luren. Avinstallerade allt sånt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Sociala medier (tänker främst TikTok men även Snapchat, Instagram och Fejjan) är nog en av de värsta uppfinningarna som finns och har i sin tur skapat ytterligare onödiga saker som tex "Influensers". Ytterst tragiskt hur det förstör unga människors liv.

Personligen har jag tillgång till sociala medier men har en så pass stor självdistans till skiten att jag på ett naturligt sätt inte blir beroende som många andra. Snarare skakar jag på huvudet de få gånger jag scrollar någon av apparna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"Hur många timmar om dagen är du på sociala medier?"

Beror ju på vad man menar med sociala medier. Jag har inga av de klassiska men är ju sweclockers, reddit etc. Använder bara webbläsaren så man inte blir notifierad hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

"Hur många timmar om dagen är du på sociala medier?"

Beror ju på vad man menar med sociala medier. Jag har inga av de klassiska men är ju sweclockers, reddit etc. Använder bara webbläsaren så man inte blir notifierad hela tiden.

Ja, baserat på studien i fråga är det endast Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, och TikTok som räknas in. Vilket känns ev lite för snävt, framförallt Reddit känns som rätt rimligt att lägga under samma kategori, YouTube är mer gråzon även om jag kan se argumenten för att det också ska falla in under "social media".

Det var även endast 22% män i studien, så ev inte så talande för demografin här på SweClockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bra exempel var ju tråden där en person sade att deras barn skulle bli Pro och ville köpa kringutrustning. Visst saknades det information och så, men många svar var ju knappast professionella.

Exakt min känsla jag fick när jag råkade gå in och läsa tråden, ibland funkar bara "facepalm" när man läser vissa trådar, tycker överlag attityden gått mot det sämre hållet, kanske inte bara hos SweClockers utan sociala medier överlag har blivit mera hatiska. Synd, försöker själv att påminna mig själv att försök hålla en god ton i mån och möjlighet och undvik att med flit misstolka eller dumförklara personer bara för att där saknas någon väsentlig info.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Självklart, mindre trams in i hjärnan så mår den bättre. Avinstallerat allt på telefonen...kollar bara på datorn en sväng här och där. 75% av allt är ju bara meningslöst innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner mig lite träffad där, då jag tyckte att ICQ var överskattat i början

Hallå där, ICQ var ju livet för tusan. Mest kryptiska N/A message vinner.

Men det var nog där nånstans mitt intresse för sociala medier tog slut...(forum undantaget).

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med. Har dragit ner rejält, avslutat diverse konton och känner att jag kan lägga tid och kraft på annat.

Permalänk

Inget nytt under solen,efter man lagt till vänner o bekanta , är Messenger appen är allt som behövs.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är svårt att förmå andra att dra ner på sociala medier och att scrolla på mobilen då jag själv inte är beroende och lätt kan skippa sådant en längre tid. Det blir nästan som ett personangrepp när man påpekar att någon annan bör dra ner på det. Att bygga sin digitala profil blir lite som när jag själv väljer att träna och det är sällan någon kritiserar mig för att jag vill gå till gymmet eller ta en löprunda.

Kanske trots allt ligger något värde i att vara aktiv på sociala medier och bygga sig en närvaro och digitala identitet där.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte social media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://sadanduseless.b-cdn.net/wp-content/uploads/2018/12/reading-newspapers4.jpg

Det var bättre förr när alla på tågen var mer sociala.... inte så att 99% gjorde vad som helst för att slippa prata med främlingar eller så? nejdå.

Jag tycker också att sociala medier är allmänt dåligt och undviker dem själv sedan flera år. Men jag är inte helt blind för hur människor fungerar. Vi är inte de sociala djur man alltid påstås vara. Människor funkar bra i små grupper. Vi dras allt som oftast inte till att bilda relationer till alla man pendlar med till ett arbete...

LOL!
I stand corrected.
Jag minns dock hur jag och kollegorna spelade fyrmanna-tvist och lyckades engagera majoriteten av passagerarna i vagnen och konduktören.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers forum räknas som sociala medier!

Permalänk
Medlem

Inte förvånande.

För egen del vet jag att det stämmer mycket bra när det gäller Xitter, så jag har strypt ned bruket till att enbart läsa inlägg från ett fåtal konton (allra främst nyheter och analyser från Ukraina), och applicerar ett filter som automatiskt döljer allt som Blue-dårar skriver (då de står för 90% av alla idiotiska inlägg).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En ny studie visar att försökspersoner upplevde mindre stressymptom och mindre depression.

Läs hela artikeln här

Tack, minskar genast ner tiden på SWEC, det enda jag har kvar just nu som är socialt. 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hallå där, ICQ var ju livet för tusan. Mest kryptiska N/A message vinner.

Jo, jag upptäckte ICQ senare och kommer än ihåg mitt nummer! 12356048

Riktigt kul att prata med folk över hela världen på den tiden. Har kontakt med några av dem än idag!

Permalänk
Medlem

Mobilen är framförallt det stora störmomentet.
Framförallt pga att man skule bli avbruten hela tiden av irriterande pling.
Har inga sociala medier på den alls.
Värdelöst ändå att använda då man inte har tillgång till fysiskt tangentbord och bara har en liten skärm.
Stängt av notifikationer på det mesta utom SMS också.
Mitt probelm med mobilen brukar vara att jag inte vet var jag har den (när jag är hemma) och får oftast använda "Where is my phone" med min Google home-puck.

Fast på (Stationära) datorn så kan jag gå in på twitter och olika forum som Sweclockers, reddit, flashback ibland och ett audioforum (för musikskapare) men då finns det ändå så mycket annat som är roligare som lockar så man slänger inte bort för myckedt tid. Som Youtube, datorspel, musiskskapande mm.
Håller man det på datorn så tycker jag att det fixar sig självt

Permalänk
Skrivet av Allexz:

https://sadanduseless.b-cdn.net/wp-content/uploads/2018/12/reading-newspapers4.jpg

Det var bättre förr när alla på tågen var mer sociala.... inte så att 99% gjorde vad som helst för att slippa prata med främlingar eller så? nejdå.

Jag tycker också att sociala medier är allmänt dåligt och undviker dem själv sedan flera år. Men jag är inte helt blind för hur människor fungerar. Vi är inte de sociala djur man alltid påstås vara. Människor funkar bra i små grupper. Vi dras allt som oftast inte till att bilda relationer till alla man pendlar med till ett arbete...

Socker är vanebildande, precis som heroin. Men ingen menar på fullt allvar att de två går att jämnställa.
Varför man jämställer en tidning med en mobil när förhållandet mellan dem är liknande, det förstår jag inte.
Ingen kan väl på allvar tro att det tillför mer sanning än lögn till diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag önskar att min flickvän kunde släppa telefonen "ibland" - Nu är jag arbetsnarkoman och sitter framför datorn och jobbar mycket (så jag kanske inte är så mycket bättre) men det är skrämmande att se hur mycket unga använder mobiltelefoner idag (tjejen är 12 år yngre) O tjejen jämnför oss som par med ALLA andra. Jag vet inte alls hur sociala medier är i Sverige, men spanska sociala medier är helt vansinniga, majoriteten av mellan/sydamerika och spanien PÅ SAMMA PLATS - Fattar inte hur folk orkar. O jag förstår inte hur folk kan tycka om det. Det är så överjäkligt tydligt att 99% är falskt och att folk mår riktigt dåligt av beteendet.

Det är någon sort av (status/social) tävling. De får dopamin kick av att man "vinner" / framstår som en som har högre status (att man är bättre på något sätt än dem andra) även om det är inte riktigt sant. Jag skulle kunna säga att folk som gör det får dopamin kick av att folk avundsjuka på dem. Men egentligen så letar de bara uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, jag upptäckte ICQ senare och kommer än ihåg mitt nummer! 12356048

Riktigt kul att prata med folk över hela världen på den tiden. Har kontakt med några av dem än idag!

ICQ var riktigt bra fram tills jag började ha bekanta som inte slutade skicka meddelanden stup i kvarten, blev avbruten hela tiden och fick ingenting gjort, så sedan dess har jag alltid kört med permanent "appear away" (eller motsvarande) på samtliga chattjänster, inklusive Teams på jobbet och Steam hemma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tänk på att Sweclockers forum räknas som sociala medier!

Jag mår dåligt av att inte få "likes" på Sweclockers! 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tänk på att Sweclockers forum räknas som sociala medier!

Men det är ju ändå stor skillnad på ett forum och doom scrollande appar som är intrimmade av psykologer att tilltala reptilhjärnan så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men det är ju ändå stor skillnad på ett forum och doom scrollande appar som är intrimmade av psykologer att tilltala reptilhjärnan så mycket som möjligt.

Tror attt Sweclockers redaktion skjuter från höften och försöker så gott de kan att tilltala reptilhjärnan med sitt spretiga innehåll som delvis hör hemma på flashback och familjeliv.

Permalänk
Medlem

Använder bara Facebook och Instagram.

Ligger nog inte i någon riskzon åtminstone med mina 6 minuter på Facebook och 3 minuter på Instagram på en vecka. Men veckan är ju inte slut än iofs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Har inte använt sociala medier på många år, fall man inte räknar SweC. Använder dock Youtube/Twitch men där tittar man mest, fast det kanske inte riktigt räknas.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Använder inte sociala medier, som i de man först tänker sig. Aldrig gjort det heller.

Däremot detta forum och direkta meddelandetjänster.
Skillnaden mellan dessa och andra sociala medier är:
-Forum: Diskuterar specifikt ämne, syftet inte att få el ge likes el söka uppmärksamhet för mig som person via maximal spridning.
-Meddelandetjänster: Kommunicera snabbt och smidigt med ett litet fåtal enskilda välkända personer, är ett snabbare och mer flexibelt sätt än SMS/samtal bara.

I arbetet används Teams mycket aktivt för att kommunicera. Men av princip använder jag inte alls emojis/likes och har aldrig gjort det. Dessa symboler ser jag som en del av ett enklare/mer naivt språkbruk och syftet med dessa är även att skapa någon känsla och inte minst dopaminpåslag (som är vad sociala medier lever av).

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Nyfiken: finns det något på swecs forum som gör att folk mår dåligt (förutom vad tjänar du tråden )?

Den tråden tycker jag borde tas bort! En sådan tråd hör inte hemma på sweclockers och får ingen att må bra.

En stor tråd där folk har riktiga lönefrågor och inte skryter om sina löner vilket är totalt irrelevant för de flesta utom de som gillar skadeglädje. Varför låter man den fortsätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den tråden tycker jag borde tas bort! En sådan tråd hör inte hemma på sweclockers och får ingen att må bra.

En stor tråd där folk har riktiga lönefrågor och inte skryter om sina löner vilket är totalt irrelevant för de flesta utom de som gillar skadeglädje. Varför låter man den fortsätta?

Jag väljer att inte läsa trådar som är ointressanta. Censur och förbud är väl sällan rätt väg att gå!?