Cablemod återkallar 25 000 vinklade strömkontakter

Permalänk
Melding Plague

Cablemod återkallar 25 000 vinklade strömkontakter

Cablemod tar det säkra före det osäkra och återkallar samtliga vinklade 12VHPWR-adaptrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra beslut, inte kul om det tar eld

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårare att designa en strömkontakt som håller än en rymdraket. Bra att man får pengarna tillbaka iaf.

Permalänk
Medlem

Bra:
- Snygg hantering av reklamationsärendet med valmöjligheter.

Allmät dåligt:
- Det verkar som att dessa nya kontakter har ett allmänt problem - för snålt designat. Man kunde väll lägga på ett par kronor för att den skulle ha lite större tålighet.

Permalänk
Medlem

Haha, ganska ironiskt att en produkt vars huvudsyfte väl var just att avhjälpa problem som fick kontaktdonen att brinna upp själv orsakar att kontaktdonen brinner upp.

Prydligt av dem att axla ansvaret i vilket fall som helst, hoppas det inte föranleddes av massa förnekelser och förhalning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hahahaha det tar aldrig slut. Sämsta kontakten EVER. Bra jobbat Nvidia

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Inte lätt det där med att förse jättestarka grafikkort med ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, ganska ironiskt att en produkt vars huvudsyfte väl var just att avhjälpa problem som fick kontaktdonen att brinna upp själv orsakar att kontaktdonen brinner upp.

Prydligt av dem att axla ansvaret i vilket fall som helst, hoppas det inte föranleddes av massa förnekelser och förhalning.

Hehe, ja alltså med deras produkt blir det ju två skarvar istället för bara en dessutom. Man skarvar för bövelen inte något ännu mer som ska klara högre amps.

tankte_inte_pa_det.png

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Cablemod-adaptrarna som bör skickas tillbaka.

Man bör inte skicka tillbaka utan man ska förstöra adaptern och skicka bildbevis

https://cablemod.com/adapterrecall/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahahaha det tar aldrig slut. Sämsta kontakten EVER. Bra jobbat Nvidia

@SCORPIUS

Är nog mycket handhavande fel och undermålig skarv/vinkel.

Annars tycker jag det är en snygg kontakt/kablar om man kör den som går direkt från nätaggregatet.

Ser snyggare ut än 3-4st 8pins kontakter med kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@SCORPIUS

Är nog mycket handhavande fel och undermåliga skarvar/vinklar.

Annars tycker jag det är en snygg kontakt/kablar om man kör den som går direkt från nätaggregatet.

Ser snyggare ut än 3-4st 8pins kontakter med kablar.

Trams. Vad är snyggt jämfört med att du riskerar brand???
Samt en bra kontakt eliminerar nästan all handhavandefel.
Nej det är fel från början till slut. Punkt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Der8auer gjorde en video om detta i Januari.

Nu var det en månad sen jag såg videon.
Men, verkar som att 12VHPWR är en dålig standard.
Eller åtminstone om den ska vara godkänd för 600W.
Hade den varit specad för halva effekten så hade det troligtvis inte varit några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahahaha det tar aldrig slut. Sämsta kontakten EVER. Bra jobbat Nvidia

Finns det några rapporter på att själva kontakten har brunnit med native kablar?
Allt har väl att göra med adaptrarna?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Trams. Vad är snyggt jämfört med att du riskerar brand???
Samt en bra kontakt eliminerar nästan all handhavandefel.
Nej det är fel från början till slut. Punkt.

Tur att det finns grafikkort utan den här kontakten då, om man nu är så rädd att huset skall brinna ner.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hahahaha det tar aldrig slut. Sämsta kontakten EVER. Bra jobbat Nvidia

Är det inte en standard som PCI-SIG tagit fram, där AMD, APPLE , INTEL, NVIDIA plus mer än 800 andra ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Bra:
- Snygg hantering av reklamationsärendet med valmöjligheter.

Allmät dåligt:
- Det verkar som att dessa nya kontakter har ett allmänt problem - för snålt designat. Man kunde väll lägga på ett par kronor för att den skulle ha lite större tålighet.

Designen är helt värdelös, nvidia borde ha vetat bättre. Riktigt tråkigt för Cablemod och synd för kunder som drabbats.

Skrivet av Bembicini:

Är det inte en standard som PCI-SIG tagit fram, där AMD, APPLE , INTEL, NVIDIA plus mer än 800 andra ingår?

Det är ju nvidia som har valt att använda den på sina kort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Är det inte en standard som PCI-SIG tagit fram, där AMD, APPLE , INTEL, NVIDIA plus mer än 800 andra ingår?

Det stämmer, dock vet vi ju inte vilka som var med och tog fram kontakten, men eftersom NVidia pushat hårt för den så kan vi nog utgå från att NVidia ägde den bollen.

Men oavsett så är det helt otroligt korkat att ta fram en undermålig kontakt, lite enkel matematik och några parametrar hade avslöjat kontaktens svagheter, men det verkar man ha struntat helt i.

Permalänk
Medlem

Rekommendation för installation av 12VHPWR kablar

Enligt rekommendation ska man ha helt raka kablar minst 35mm från kontakten innan man börjar böja kablarna i någon riktning om man ska använda 12VHPWR.

Tänk de som har mindre än 50mm från grafikkortet till chassi sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Rekommendation för installation av 12VHPWR kablar

<Uppladdad bildlänk>

Enligt rekommendation ska man ha helt raka kablar minst 35mm från kontakten innan man börjar böja kablarna i någon riktning om man ska använda 12VHPWR.

Tänk de som har mindre än 50mm från grafikkortet till chassi sidan...

Är nog inte många som följer detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Trams. Vad är snyggt jämfört med att du riskerar brand???
Samt en bra kontakt eliminerar nästan all handhavandefel.
Nej det är fel från början till slut. Punkt.

@SCORPIUS

Haha ok 😆

Permalänk
Medlem

Hur är detta möjlig? Det är väl inte någon direkt nyhet med strömförsörjning och kontaktdon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahahaha det tar aldrig slut. Sämsta kontakten EVER. Bra jobbat Nvidia

Sluta trolla. Det är PCI-SIG (AMD, ARM, Dell EMC, IBM, Intel, Synopsys, Keysight, NVIDIA, Qualcomm) som tagit fram standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns det några rapporter på att själva kontakten har brunnit med native kablar?
Allt har väl att göra med adaptrarna?

Om du ser videon 12VHPWR is just Garbage and will Remain a Problem!!
Stycket:
RTX 4090 and the lack of space in the case
(ca 13 - 15 minuter in i videon)

Så visar han ett RTX 4090 som har en LED som lyser om kontakten inte är ansluten eller inte ansluten korrekt.
Han demonstrerar att det räcker att röra kabeln lite granna i centimetrarna nära kontakten för att den ska tändas.

Så du får ha ett chassi tillräckligt brett att ha närmare 1 dm i utrymme mellan grafikkortet och chassisidan eller köra utan chassisida monterad för att kunna göra rätt/vara "säker" på att kunna göra rätt.

Permalänk
Medlem

Phew, jag som la en beställning och sen avbröt den.. Beställde en kabel från Seasonic istället. Hoppas den inte heller får några problem.

Men dra åt helskotta vilken dålig lösning det är överlag. Skämskudde!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ändå matar de "bara" 8.3 Ampere per pinne (6 stycken +). Att jämföra med hederliga gamla 12V/5V Molex är tydligen specificerad för 11 Ampere !
Om det är så att NVIDIA möjligen siktade på 6*11A*12V + 70 W = 860 Watts grafikkort framöver så får vi hoppas att planerna letat sig tillbaka till styrelserummet vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen nvidia skeppar 5090 med gamla standarden. Bryr mig inte det minsta om utseendet. Jag hade haft ett 4090 i dumburken om det inte vore för alla skräckhistorier om nya kontakten.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Der8auer gjorde en video om detta i Januari.

https://www.youtube.com/watch?v=p0fW5SLFphU

Nu var det en månad sen jag såg videon.
Men, verkar som att 12VHPWR är en dålig standard.
Eller åtminstone om den ska vara godkänd för 600W.
Hade den varit specad för halva effekten så hade det troligtvis inte varit några problem.

@GuessWho

Om du kollar länken jag delar och nästan längst ner i testerna så drar 4090 runt 300W.
"Effektmätning endast grafikkort"

Vi har Rtx 3090/Ti som drar betydligt mer än 4090 och vissa av dessa har ochså 12vhpwr kontakten och mig veterligen har ingen av dessa tagit eld.

Det är när dessa adapters mm kom och högre grafikkort så folk böjer kabeln på fel sätt så det blir belastning på kontakten som detta fenomen började komma.
Rätta mig om jag har fel

https://www.sweclockers.com/test/34980-nvidia-geforce-rtx-409...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ändå matar de "bara" 8.3 Ampere per pinne (6 stycken +). Att jämföra med hederliga gamla 12V/5V Molex är tydligen specificerad för 11 Ampere !

12VHPWR / 12V-2x6 ska enligt standarden kunna ge 9.5 A per pinne. Klart gamla Molex klarar mer då pinnarna där är flera ggr större. Säkerhetsfaktor för 12VHPWR / 12V-2x6 är bara 1.1, som upplagt för problem. Självklart är kontakten usel, hade jag designat en kontakt med bara .1 i marginal när jag läste el för länge sedan så hade jag blivit underkänd. Det är ju vanliga konsumenter som ska hantera kontakten, inte ingenjörer i vita rockar i ett labb.

De "gamla" PCIe-kontakterna hade 1.9 lixom.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att vi gick ifrån 8-pin, det var verkligen en kass standard!
/s

Permalänk
Medlem

Precis som jag sa för ett par månader sedan, i princip alla brända kontakter som postats på reddit beror på denna adapter.

Kontakten i övrigt funkar fint.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE