Permalänk

80% gaming 20% redigering (~30k)

Hallå, då min nuvarande dator från 2017 inte riktigt håller måttet känner jag att det är dags för en uppgradering. Min budget är ca 30k och känner att jag inte riktigt har koll på dom delar som hade passat mina behov bäst. Så vad är det jag gör vid datorn?

  • Allmänt surfande - youtube, netflix m.m

  • Gaming - CS2, RDR2, Cyberpunk, ja lite allt möjligt

  • Adobe Lightroom/premiere pro

Jag sitter just nu med en 3440 x 1440p 120hz skärm (Hur funkar det med nuvarande setup? - Det gör det inte) och har inga planer på att byta ut den.

Detta är då ett förslag som jag har skrapat ihop och tänkte kolla vad för synpunkter ni har om den? Intel vs AMD? AMD vs NVIDIA?
Eller vad säger ni om att vänta tills t.ex RTX 5 xxx serien kommer?

Permalänk
Hedersmedlem

En sak att tänka på är att, om du tänkt köra raytracing i Cyberpunk så presterar ett Nvidia-kort betydligt bättre i Raytracing.

Personligen hade jag inte lagt 3200 kr på en vattenkylare för CPU:n heller. 1500 kr är en rimligare budget där, eller så kan du fixa en bra luftkylare för typ 500 kr numera också. Lägg budgetskillnaden på bättre grafik. Pengarna du sparar på en rimligare kylare tar dig halvvägs till ett 4080 Super t.ex.

Men om du inte tänkt köra RT så är ju klart Radeon-kortet mer prisvärt i spel, däremot kanske du kommer vilja köra saker som kräver Nvidia CUDA i framtiden, om du tänkt använda datorn för videoredigering. Just Premiere ska funka med Radeon vad jag fattar dock.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

En sak att tänka på är att, om du tänkt köra raytracing i Cyberpunk så presterar ett Nvidia-kort betydligt bättre i Raytracing.

Personligen hade jag inte lagt 3200 kr på en vattenkylare för CPU:n heller. 1500 kr är en rimligare budget där, eller så kan du fixa en bra luftkylare för typ 500 kr numera också. Lägg budgetskillnaden på bättre grafik. Pengarna du sparar på en rimligare kylare tar dig halvvägs till ett 4080 Super t.ex.

Men om du inte tänkt köra RT så är ju klart Radeon-kortet mer prisvärt i spel, däremot kanske du kommer vilja köra saker som kräver Nvidia CUDA i framtiden, om du tänkt använda datorn för videoredigering. Just Premiere ska funka med Radeon vad jag fattar dock.

Tack för bra svar! Ja CPU kylare kan jag nog hitta någon billigare. Är precis lite det jag är inne på också, om det är mer värt att lägga lite mer pengar och få ett 4080 super istället... kollar man dom flesta rewies så ser det ut som att 4080 slår 7900xt i dom flesta spelen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chokladkunG:

Tack för bra svar! Ja CPU kylare kan jag nog hitta någon billigare. Är precis lite det jag är inne på också, om det är mer värt att lägga lite mer pengar och få ett 4080 super istället... kollar man dom flesta rewies så ser det ut som att 4080 slår 7900xt i dom flesta spelen?

RTX 4080 Super är ett bättre kort än 7900 XT, men det är ett dyrare kort också, men inte lika mycket bättre som det är dyrare, i alla fall inte i traditionell rasterisering.

Fördelen för Nvidia är främst stöd för CUDA och mycket bättre raytracing-prestanda, samt andra Nvidia-exklusiva funktioner som DLSS. Det är väldigt individuellt vad man värdesätter.

Finns bra saker med Radeon också, t.ex. att du har Open Source-drivrutiner på Linux, men det kanske inte spelar någon roll för dig, men det hade kanske påverkat vad jag valt åt mig själv, men det är ju inte jag som ska köpa den här datorn, eller hur?

Du får helt enkelt fundera på vad du prioriterar. Du är ju inte tvungen att bränna 30k på datorn heller, du kan ju spara mellanskillnaden och lägga på något annat trevligt.

En annan faktor är, vad är det för typ av adaptiv synkteknik i din bildskärm? Om du har en bildskärm med den äldre Nvidia-proprietära G-sync-tekniken så kommer du inte kunna köra adaptiv synk med ett Radeon-kort. Om det är något du ens värdesätter alltså.

Permalänk
Medlem

Dom minnerna är lite snabbare, är WIFI krav på moderkort?

https://www.inet.se/datorbygge/b1487976/ck

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Skrivet av pv2b:

RTX 4080 Super är ett bättre kort än 7900 XT, men det är ett dyrare kort också, men inte lika mycket bättre som det är dyrare, i alla fall inte i traditionell rasterisering.

Fördelen för Nvidia är främst stöd för CUDA och mycket bättre raytracing-prestanda, samt andra Nvidia-exklusiva funktioner som DLSS. Det är väldigt individuellt vad man värdesätter.

Finns bra saker med Radeon också, t.ex. att du har Open Source-drivrutiner på Linux, men det kanske inte spelar någon roll för dig, men det hade kanske påverkat vad jag valt åt mig själv, men det är ju inte jag som ska köpa den här datorn, eller hur?

Du får helt enkelt fundera på vad du prioriterar. Du är ju inte tvungen att bränna 30k på datorn heller, du kan ju spara mellanskillnaden och lägga på något annat trevligt.

En annan faktor är, vad är det för typ av adaptiv synkteknik i din bildskärm? Om du har en bildskärm med den äldre Nvidia-proprietära G-sync-tekniken så kommer du inte kunna köra adaptiv synk med ett Radeon-kort. Om det är något du ens värdesätter alltså.

Jag lutar mer åt 4080 super nu faktiskt, känns som att jag kommer ha mer användning utav det. Min skärm har äldre G-sync, så det är också en faktor. Tack ännu en gång för bra svar! inte lätt alltså... får nog ta en funderar över grafikkortet

Permalänk

ser väldigt intressant ut att du fick med ett 7900 XTX. Det är nog det kortet jag har absolut minst koll på Ja wfii skulle jag nog säga är ett krav.

Permalänk
Medlem

Har du som jag den gamla hårdvaru G-sync modulen i din skärm så är nvidia rätt givet val. Sen som andra påpekat; raytracing, men också om du tänkt köra nån form av AI grejer med, så är team green fortfarande långt före.

Permalänk
Medlem

Här har du ett prisvärt NVIDIA-bygge.