Stora framgångar i realistisk AI-genererad video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Framtiden kanske blir ljus ändå. Spel och film kan helt anpassas efter användarens intresse och behov.

Vad som är acceptabelt innehåll kommer bestämmas av en kommitté bestående av representanter från Disney, Microsoft, Google och Bryssel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Läskigt att tänka på hur farligt detta är när det kommer i orätta händer.

Yas.
Lika farligt som photoshop. Man kan egentligen göra vilket material som helst. Som i photoshop ;).

I nuläget har många en annan förväntan om att videos helt enkelt är autentiska på ett annat sätt än foton.
Det vi behöver göra är att förhålla oss till att video får samma status som bilder.
Egentligen är det väl inte farligare än så.

Vilket såklart alla inte kommer hänga med på initialt. Så ja - jag ser riskerna också egentligen. I get it.
Men jag tror det går att förhålla sig till framöver också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Domstolar får börja att se om sina bevisvärderiingar, filmbevis lär väl snart vara 0 värt efter att dessa verktyg blir tillgängliga

Eller få samma status som fotobevis iaf. Källan spelar väl roll här tänker jag mig. Trovärdighet var materialet kommer ifrån.

Egentligen har väl text samma bekymmer. Ännu lättare att förfalska vad som helst i textform. Är den här rapporten trovärdig? Ja det beror på var den kommer ifrån ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker att snart kan vi få fler unga kodare som kan utveckla populära spel till iPhone/android nu. Det grafiska hindret är inte längre likastort. Detsamma gäller andra applikationer där det grafiska är viktigt.

Vad jag tror händer är att lägstanivån då höjs - det bästa innehållet skapas fortfarande av den procenten som är mest talangfull och har lagt ner mest tid / jobbar hårdast - speciellt om alla använder samma AI-verktygslåda i grunden. Det är inte längre lika imponerande att ha en hemsida som det var 1995, t.ex.

Erfarenhet (i kombination med tur) är fortfarande den bästa garanten för framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Helt fantastiskt. Ska bli kul då vem som helst kan skapa hög kvalité videos.

Undra hur de kommer gå för stora företag som Disney. När vem som helt kan konkurrera mot de utan att behöva följa deras exakta guidelines som ofta verkar skjuta de själva i foten rätt ofta.

Hur somhelst är de spännande att se. Problemet är väll dock att dessa antingen lär bli över censurerade eller helt ocensurerade (vilket gör de för användbara för scams). Hoppas dock på de senare och att alla får börja lära sig att inte lita på det som man ser på en skärm.

Angående censur så kommer det med största sannolikhet även finnas open source eller source available-alternativ, som det finns Stable Diffusion för bilder. Förr eller senare är detta alltså inget som de kan hålla tillbaka eller censurera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Och man tycker många får gå från Spelbranschen nu....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Coolt, snart kanske man kan göra en egen bra uppföljare på return of the Jedi. Men Byggarbetsplatsen var inte övertygande, människor som rör sig konstigt och personer som blir överkörda...

Ja, verkligen! Och gaffeltruck utan gafflar där hjulen plötsligt byter håll 90 grader, reflexvästar som ändrar färg, styltig gång på människorna etc. Skräckfilmskänsla! Känns också som de "filmat" en modell, kanske pga kort skärpedjup?

Katter och hundar verkar den fixa rätt bra dock.

Permalänk
Skrivet av ndrs0:

Vad jag tror händer är att lägstanivån då höjs - det bästa innehållet skapas fortfarande av den procenten som är mest talangfull och har lagt ner mest tid / jobbar hårdast - speciellt om alla använder samma AI-verktygslåda i grunden. Det är inte längre lika imponerande att ha en hemsida som det var 1995, t.ex.

Erfarenhet (i kombination med tur) är fortfarande den bästa garanten för framgång.

Ja arbetsmarknaden kommer förändras. En vanlig ej utbildad webbutvecklare från 1995 kan inte bidra med mycket idag, då htmlkoden ofta generas.

Det jag tror är att det kommer att förändras, det behövs fortfarande kompetenser på olika nivåer, men det är inte samma. Min bild att de flesta som idag jobbar med IT sitter ej och koda hela tiden, de håller på med mycket annat typ excel och liknande.
Så IT jobben har redan förändras.

Om vi endast hade gjort affärer inom landet så skulle politiker kunna hindra teknikutveckling, nu är det lite samma som år 1900 att säga att elektricitet, lastbilar och annat tar våra jobb. Ja det går att förbjuda dessa nymodigheter, men lycka till att konkurrera med länder som istället satsar på det.

Jag tror det kan öppna upp lite. Precis som det är lättare idag att tjäna pengar på musik än vad det var 1980. Folk med betydligt mindre pengar kan skapa filmer som folk tycker är intressanta.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tycker att det här är en så bra utveckling. Om AI ska ersätta människan i många avseenden kommer det kännas tillgjort och inte naturligt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Snart får man väl välja revision när man inhämtar nyheter:

Detta förekommer redan: En morgontidning ändrade nyligen ett citat ur en intervju; de tyckte väl att uppgiften inte var "lämplig" att sprida i deras alster. Journalister och redigerare har ett oerhört ansvar för vår demokrati.

Permalänk
Medlem

Tycker det går lite för fort fram med tekniken, Även elon musk har ju varnat för ai utvecklingen.

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Domstolar får börja att se om sina bevisvärderiingar, filmbevis lär väl snart vara 0 värt efter att dessa verktyg blir tillgängliga

Mycket behöver förändras i hantering av bevis. Ju längre tid det tar innan beviset har kommit in till polisen ju mindre pålitligt är det. T.ex. kulan för Olof Palme har tappat bevisvärde då den hittades dagen efter.
Samtidigt om någon och förfalskar ett bevis, sedan har motparten också en inspelning som visar något annat. Så riskar denna som förfalskade beviset ibland ett betydligt högre straff än vad det ursprungliga brottet handlar om.

När varenda kotte går runt på mobiltelefoner som kan spela in och det finns övervakningskameror så ökar det sannolikheten för flera inspelningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja förhoppningsvis så behöver man inte begränsa sig till "säkra" filmer utan kan ta ut svängarna lite mer när den potentiella förlusten inte alls är lika hög. Demokratiserar också filmskapandet!

Trist för i princip alla i filmindustrin.
Jag är överraskad av att politiker inte skriker fake/AIgenerated varje gång det kommer upp en video där de säger något olämpligt.

Drömmen är ju dock att små grupper av filmskapare kan boosta så av tekniken att de kan släppa mer än tre hög kvalité filmer om året då för en mycket lägre tillverkningskostnad och då kunna tjäna lättare igen pengar på sina filmer utan att behöva företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Angående censur så kommer det med största sannolikhet även finnas open source eller source available-alternativ, som det finns Stable Diffusion för bilder. Förr eller senare är detta alltså inget som de kan hålla tillbaka eller censurera.

Jo hoppningsvis, men hur bra SD än är så är ju nu text Dall-E 3 långt i förväg. Vet inte men känns lite som de kan bli svårare och svårare att tillverka de starkare modellerna.

Hoppningsvis kommer dock open source ikapp, som du säger.

Permalänk

Jag använder SD hemma för att generera porr men man tröttnar snabbt på stillbilder. Ser fram emot att teknologin kommer till SD!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra, mänskligheten är ändå rätt överskattad. Efter 65 miljoner år är vi fortfarande fullt upptagna med att dänga varandra i skallen och gegga runt med våra genitalier. Det är dags för lite nya perspektiv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja arbetsmarknaden kommer förändras. En vanlig ej utbildad webbutvecklare från 1995 kan inte bidra med mycket idag, då htmlkoden ofta generas.

Det jag tror är att det kommer att förändras, det behövs fortfarande kompetenser på olika nivåer, men det är inte samma. Min bild att de flesta som idag jobbar med IT sitter ej och koda hela tiden, de håller på med mycket annat typ excel och liknande.
Så IT jobben har redan förändras.

Om vi endast hade gjort affärer inom landet så skulle politiker kunna hindra teknikutveckling, nu är det lite samma som år 1900 att säga att elektricitet, lastbilar och annat tar våra jobb. Ja det går att förbjuda dessa nymodigheter, men lycka till att konkurrera med länder som istället satsar på det.

Jag tror det kan öppna upp lite. Precis som det är lättare idag att tjäna pengar på musik än vad det var 1980. Folk med betydligt mindre pengar kan skapa filmer som folk tycker är intressanta.

Det är riktigt bra att automatiseringen tar sig in i den överbetalda IT-industrin. Den behöver igenom sitt stålbad som resten av arbetsmarknaden. Samma gäller till viss del för yrken som jurist, läkare med flera. I många fall överbetalda tjänster som mest går ut på att tolka och utarbeta lösningar utifrån ett antal "grindar"/regelverk.

Permalänk
Medlem

Det är spännande men samtidigt skrämmande. Att kunna generera film man vill se specifikt utifrån ens önskemål. Men om det blir omöjligt att skilja på verklighet framöver kommer man inte kunna lita på något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Fler jobb som försvinner inom kort

Och nya tillkommer.

Permalänk
Medlem

Jisses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Rent tekniskt SKITCOOLT, men kalla mig gubbe men jag gillar inte ALLS det här. Hela AI-grejen kommer gå så snabbt i svängarna att vi inte kommer hinna med, så många jobb som kommer gå förlorade o dom som kommer tjäna på det är dom som redan är rika o så kommer kunna producera ÄNNU mer content som vi arbetslösa ska konsumera dagarna i ända.

Framtiden kommer bli en modern version av feudalism tyvärr.

Permalänk
Medlem

Samma rädsla fanns ju när datorerna kom för kreti å pleti. När tågen kom. När tågen började gå i mer än 30km/h .. färgen skulle lossna och folk skulle tappa förståndet. Ta ett chillpill ffs .. det ordnar sig!

Vi är av naturen rädda för förändring, saker vi inte förstår. Men finns det en stor sak som utplånat oss i historien så är det när vi slutar följa med förändringsvågen och stänger in oss i en bubbla. Se bara hur det gick för Kina när de testade det i ett par tusen år.

Permalänk
Medlem

Ett stort steg för mänskligheten, ett gigantiskt steg för misinformation.

Permalänk
Medlem

Tror vår enda chans att överleva är med hjälp av AI. Utan den är människan borta inom 300 år (med all rätt).

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det är riktigt bra att automatiseringen tar sig in i den överbetalda IT-industrin. Den behöver igenom sitt stålbad som resten av arbetsmarknaden. Samma gäller till viss del för yrken som jurist, läkare med flera. I många fall överbetalda tjänster som mest går ut på att tolka och utarbeta lösningar utifrån ett antal "grindar"/regelverk.

Ai förändrar IT arbetsmarknaden. Den dagen Ai tar över där så har vi självkörande fordon och robotar som kan göra det en människa kan göra fysisk.

Man kan vara emot eller för denna utveckling, men den kommer fortgå, såvida inte samhället qv miljöorsaker eller annat tvingas tillbaka till medeltiden.

Permalänk
Medlem

När det gäller djur och människor verkar det vara väldigt svårt att få till "själen" dvs ögonen. Blir alltid stelt och själlöst.

Sen angående framtiden och oron över Ai så löses alla era problem strax efter USAs presidentval...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Ett stort steg för mänskligheten, ett gigantiskt steg för misinformation.

Därför behöver vi nu AI för att detektera AI. Arms racet är igång. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yas.
Lika farligt som photoshop. Man kan egentligen göra vilket material som helst. Som i photoshop ;).

I nuläget har många en annan förväntan om att videos helt enkelt är autentiska på ett annat sätt än foton.
Det vi behöver göra är att förhålla oss till att video får samma status som bilder.
Egentligen är det väl inte farligare än så.

Vilket såklart alla inte kommer hänga med på initialt. Så ja - jag ser riskerna också egentligen. I get it.
Men jag tror det går att förhålla sig till framöver också.

Det stora problemet i detta är väl snarare att vilken pajas som helst kommer kunna generera vilken skit som helst. Att göra något fake i photoshop tar ju ändå en hel del tid och kräver viss färdighet. Hur många prompts kan du skriva under en dag? Du skulle även kunna ta hjälp av LLMs för att generera prompts så att du blir mer effektiv.

Det kan lätt bli så att nästan allt material på internet kommer vara genererat, vilket givetvis leder till en hel uppsjö av problem.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är riktigt bra att automatiseringen tar sig in i den överbetalda IT-industrin. Den behöver igenom sitt stålbad som resten av arbetsmarknaden.

Jo, vet dock ingen annan industri än IT som är så snabb på att automatisera saker så fort det lönar sig. Verkar dock alltid finnas hur mycket som helst att bygga och underhålla.

Liknande argument kunde man säkert höra då maskinkoden ersatte hålkort. Eller C ersatte maskinkod.

…Eller min favorit, när grafiska editorer kom som skulle förenkla all programmering genom att utvecklaren drar noder och streck istället för att skriva kod - produktiviteten skulle öka med flera hundra procent! Väntar fortfarande på den revolutionen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Det stora problemet i detta är väl snarare att vilken pajas som helst kommer kunna generera vilken skit som helst. Att göra något fake i photoshop tar ju ändå en hel del tid och kräver viss färdighet. Hur många prompts kan du skriva under en dag? Du skulle även kunna ta hjälp av LLMs för att generera prompts så att du blir mer effektiv.

Det kan lätt bli så att nästan allt material på internet kommer vara genererat, vilket givetvis leder till en hel uppsjö av problem.

Ja, det kan bli jobbigt när desinformationsfabrikerna sätter igång och sprider dynga. Även om det kan gå att identifiera AI-genererad dynga räcker det med att det ska vara tillräckligt svårt, för att det ska bli problem att sålla ut fakta från desinformation.