Begränsade antal insättningar av CPU, m2 ssd och många andra komponenter?

Permalänk

Begränsade antal insättningar av CPU, m2 ssd och många andra komponenter?

Har läst att man bara kan lägga processorn i CPU-sockeln ett antal begränsade gånger och då syftar jag på där pinnarna sitter i moderkortssockeln som Intels och AMD's senaste. Och processorn blir obrukbar efter det.

Likadant läste jag att man bara kan sätta en m2 ssd-sticka i m2-porten ett dussin gånger i porten innan den blir obrukbar.

Stämmer detta eller är det bara hittepå?

Permalänk
Medlem

Hittepå

Permalänk
Medlem

Någon gräns finns det ju då ytorna blir utslitna. Men jag tvivlar på att det är vid ett dussin gånger.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Har läst att man bara kan lägga processorn i CPU-sockeln ett antal begränsade gånger och då syftar jag på där pinnarna sitter i moderkortssockeln som Intels och AMD's senaste. Och processorn blir obrukbar efter det.

Likadant läste jag att man bara kan sätta en m2 ssd-sticka i m2-porten ett dussin gånger i porten innan den blir obrukbar.

Stämmer detta eller är det bara hittepå?

Alla kontakter kommer att slitas ut nån gång så det stämmer tekniskt men om du inte missbrukar kontakterna så lär det inte bli nått verkligt problem för en användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av infelix:

Är du säker? Finns det någon källa man kan läsa som säger att det är hittepå?

Skrivet av maweric:

Någon gräns finns det ju då ytorna blir utslitna. Men jag tvivlar på att det är vid ett dussin gånger.

Hur många gånger är det då på ett ungefär?

Skrivet av mrqaffe:

Alla kontakter kommer att slitas ut nån gång så det stämmer tekniskt men om du inte missbrukar kontakterna så lär det inte bli nått verkligt problem för en användare.

Så stoppar jag in m2 stickan fler än ett dussin gånger så kommer den inte gå sönder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du säker? Finns det någon källa man kan läsa som säger att det är hittepå?

Hur många gånger är det då på ett ungefär?

Så stoppar jag in m2 stickan fler än ett dussin gånger så kommer den inte gå sönder?

Jag kan inte specen på den specifika sockeln på moderkortet men hittade på en annan mindre typ "2000 to 3000 Insertions"enligt sockeltillverkaren.
https://www.ironwoodelectronics.com/products/bga-sockets/
Intel kräver 30 monteringar i hållbarhet på lga3647
https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/...
Och man kan nog räkna med några hundra monteringar, risken att man skadar nått lär vara större än risken att slita ut delarna om man använder dem normalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det du syftar på är troligtvis att kontakterna är garanterat att hålla för minst 10-20 dit sättningar i vissa handböcker? Såklart går de inte sönder efter en till. Hur många de i medel håller för är en intressant fråga och troligtvis om jag får gissa nånstans mellan 100-1000 beroende på vilken kontakt, vilken tillverkare och försiktig man är när du använder kontakten. Men vi vet först när någon har gjort några tester. Men inget jag skulle va orolig för om du inte tänkt köra en testrigg möjligtvis? Alternativt om du tänkt använda m2 porten som man använder ett usb-minne? Hittar ingen som gjort några tester tyvärr.

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vart har du läst att det endast är ett begränsat antal monteringar som gäller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S