Gick från Asus XG27AQ 27" till Odyssey G9 OLED 49" och gillade det inte alls, vad är mitt nästa steg?

Permalänk
Medlem

Gick från Asus XG27AQ 27" till Odyssey G9 OLED 49" och gillade det inte alls, vad är mitt nästa steg?

Har haft en Asus XG27AQ 170Hz 27" 1440-skärm i ca två år som jag tycker har varit helt suverän.

Jag har länge varit sugen på Alienware aw3423dwf så har planerat en längre tid att köpa den men inte kommit till skott.

När jag uppgradera grafikkort valde jag just 4070 Ti Super baserat på att det kändes som sweetspot för 3440 x 1440.

Men sen kom det här erbjudandet från Power jag inte kunde låta bli, Odyssey G9 OLED 49" 5120 x 1440 240Hz för 11 990:- så jag köpte den igår. Jag kan ju säga att den redan är nerpackad i kartongen igen och ska lämnas tillbaka idag.

Jag satt med den i ca sex timmar igår, uppgraderade firmware och ställde in den enligt rekommendationer från Rtaings och Hardware Unboxed. Men nä, jag är inte imponerad. Varken av OLED eller skärmen i sig.

Mitt huvudspel är EA WRC och helt ärligt var det mer irriterande med ett konstant flimmrande av träd på sidan (på grund av skärmens bredd) än att det gav en bättre upplevelse. (Testade massor av olika FOV såklart). Har själv kört rally och sådär uppfattar man inte träden i verkligheten när man kör.

Men sen har jag ju hört hur man ska bli helt uppslukad av Single Player-spel. Så jag testade Alan Wake 2, RDR2, ESO m fl. Men nä, inte imponerad där heller. Tycker mest att det blir ett virrvarr i synfältet när man tittar omkring. Dessutom blev t ex AW2 på gränsen tungdraget i 5120 x 1440 med full RT. Och jag är definitivt inte beredd att tumma på RT i det spelet, inte alls lika roligt utan RT.

Ni som testat flera skärmar, har ni någon rekommendation? Om jag ska vara helt ärlig har jag en känsla av att jag tycker nog 27" är nära perfekt i spel. Så om jag störde mig på det bred synfältet i 5120 x 1440 kanske 3440 x 1440 kommer vara störande också, eller där kanske sweetspoten ligger? Lite bredare än min nuvarande men inte lika bisarr som G9:an. Hur som haver är jag inte alls säker på Alienware igen, som jag varit i ett år typ

Så om jag blickar mot 27" 1440P känns väl som att ASUS 27" ROG Swift PG27AQDM är mitt ultimata val?

Men då är vi där igen att jag inte alls var så imponerad av OLED som jag trodde. Även om det primärt är för spel störde jag mig på texten, både lite suddig och rödaktig. Och det blev aldrig någon WOW-upplevelse av svärta eller rörelser. Känns som min "gamla" XG27AQ står sig väldigt bra i sammanhanget.

Allas tips mottages tacksamt

Permalänk
Viking
Skrivet av SpaceAce:

Så om jag blickar mot 27" 1440P känns väl som att ASUS 27" ROG Swift PG27AQDM är mitt ultimata val?

Nej, då är det här ett bättre köp:
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-27-tums-360-hz-qd-o...
1440p 360Hz QD-OLED
Den har även andra generationen QD-OLED vilket visar text bättre.

Men det kan vara värt att vänta in flera modeller med samma 360Hz-panel. MSIs till exempel kommer ha en msrp på bara $799. Vilket borde innebära att liknande pris på 10-11k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz