Ingen koppling mellan mobilanvändande och hjärntumörer

Permalänk
Medlem

Man skulle kanske lägga till att denna forskning sponsrades av mobiltelefon tillverkarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Man skulle kanske lägga till att denna forskning sponsrades av mobiltelefon tillverkarna...

Om det är så, har det någon betydelse för resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Man skulle kanske lägga till att denna forskning sponsrades av mobiltelefon tillverkarna...

Varför skulle man? Jag kan inte se relevansen för resultatet. Läser du under rubriken Funding står det:

"The Swedish part of COSMOS was supported by the Swedish Research Council (50096102); AFA Insurance (T-26:04); the Swedish Research Council for Health, Working Life and Welfare (2010-0082, 2014-0889); the Swedish Radiation Safety Authority (SSM2015-2408); and VINNOVA (P31735-1). VINNOVA received funds for this purpose from TeliaSonera AB, Ericsson AB and Telenor Sverige AB, to cover part of the data collection (funding ended 2012). The provision of funds to the COSMOS study investigators via VINNOVA was governed by agreements that guarantees COSMOS’ complete scientific independence."

Respektive:
"The Finnish cohort has previously been supported by funding from the National Technology Agency (TEKES), with contributions to the research program but no control of the use of funding from Nokia, mobile network providers TeliaSonera and Elisa;"

I övrigt har datainsamlingen finasierats av allehanda forskningsprogram/universitet Inressekonflikter redovisas tydligt och jag ser alls inga tecken på tveksamheter.

Hade initiativ till studien tagits av mobiloperatörerna som sen kan välja att publicera endast om resultatet är till deras fördel hade det varit en annan sak. Det är inte vad som skett här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Måste korrigera dig här. Typisk effekt för en vuxen individ i vila uppgår totalt till knappt 100 watt, vid aktivitet kan denna öka med en faktor men 4-5.

Men att det termiska bidraget från en mobiltelefons elektromagnetiska strålning är försumbar är fortsatt sant.

Du tänker på hur mycket hur mycket en kropp ger ifrån sig netto. Men tidigare kommentar var om endast emission och 1000W ser ut att vara topp resultatet om du skulle googla "human average thermal radiation".

Jag var också tvungen att fundera när jag läste 1000W. Men tänk dig att du är i vakum omgiven av endast 0°K.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Du tänker på hur mycket hur mycket en kropp ger ifrån sig netto. Men tidigare kommentar var om endast emission och 1000W ser ut att vara topp resultatet om du skulle googla "human average thermal radiation".

Jag var också tvungen att fundera när jag läste 1000W. Men tänk dig att du är i vakum omgiven av endast 0°K.

Tack för ditt inlägg. Jag var nog lite snabb när jag svarade där. Betraktar man den rena värmeförlusten brutto för en individ kan man använda Stefan–Boltzmanns lag:

Givet en kroppsyta på 2 m², en kroppstemperatur på 37 °C och en emissionskoefficient på 0,97 (typiskt vid hudtoner vanliga i Sverige, människor kan nästan betraktas som svartkroppstrålare) får man en termisk stråleffekt på 1034 watt.

Hänvisar till detta meddelande i mitt ursprungliga inlägg.

Permalänk
Medlem

Rent fysiskt kanske vi inte får tumörer för att vi ringer, men vi kanske får annat skräp i skallen...

"Själv skulle jag hellre låta åttaåringen se Motorsågsmassakern." - Ola Wong om TikTok och Youtube

Jag hade en ellärare som visade sig vara en foliehatt. Han varnade sina elever för radiovågor som wifi och 5G.
När pandemin var igång spred han länkar om hur tvivelaktiga vaccinproducenterna är osv.

Och jag tycker att det är sunt att inte vilja ha för mycket strålning omkring sig, och visst mikrovågor kan höja temperaturen lokalt i kroppen, det köper jag.

Att det däremot direkt leder till cancer eller andra sjukdomar i högre grad, hmm...
Konstigt att det skulle mörkas när det är så mycket kemikalieföreningar och annat som inte mörkas när det har allvarliga hälsoeffekter.

Visst att PFAS fortfarande används i brandskum (och kommer fortsätta göra det i många år), men det är ju inte så att vi inte vet att det är farligt, det är ju bara för att kembolagen är mäktiga.

Eller är de bara mäktigare än politikerna?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Visst att PFAS fortfarande används i brandskum (och kommer fortsätta göra det i många år), men det är ju inte så att vi inte vet att det är farligt, det är ju bara för att kembolagen är mäktiga.

Mnja. Det finns ju en aspekt av "vill du ha det vi vet funkar bra vid den här sortens brand eller vill du ha något mer miljövänligt men betydligt mindre effektivt?"
Men visst: När man väl har en väldigt effektiv produkt kan det naturligtvis kännas omotiverat att investera en massa i forskning och utveckling på alternativ. Det senare är ju å andra sidan vad som hände med kylskåp och frysar efter Montreal-protokollet 1987.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mnja. Det finns ju en aspekt av "vill du ha det vi vet funkar bra vid den här sortens brand eller vill du ha något mer miljövänligt men betydligt mindre effektivt?"
Men visst: När man väl har en väldigt effektiv produkt kan det naturligtvis kännas omotiverat att investera en massa i forskning och utveckling på alternativ. Det senare är ju å andra sidan vad som hände med kylskåp och frysar efter Montreal-protokollet 1987.

Ja precis, det funkar men var man tvungen att öva med riktig PFAS i flera år kan jag undra.
Jag hyser inga tvivel om industrins förmåga att hitta bra kemikalier, det har den lyckats med förr, frågan är bara hur länge och vilka bieffekter den nya har.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Om det är så, har det någon betydelse för resultatet?

Det klart det har, tror du företag lägger pengar på forskning de bedömer ha minsta risk att visa på en koppling mellan deras produkt och cancer.

Låter helt fantastiskt om det är sant att den här studien är industrisponsrad. Det minskar trovärdigheten åtskilligt.

Permalänk

Gissningsvis är största risken med mobilanvänding att folk rör sig ute i trafiken samtidigt och blir distraherade.

Samt all "sociala media" (som är allt annat än socialt) som på sikt tveklöst är negativt netto för folks mentala hälsa.

Permalänk
Medlem

Pfas som används idag kanske är på mer säkra doser?
Lite som att sötningsmedel i drycker har ett gränsvärde på runt 4.4 liter om dagen innan det blir farligt.

Ja man måste även granska hur saker och ting testas och verifieras? "Vi la en mobil brevid en råtta i 5 minuter och råttan dog ej av cancer"- säger inte så mycket och är det mobil tillverkare som betalar så kanske det är precis något sådant de betalar för?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Ja precis, det funkar men var man tvungen att öva med riktig PFAS i flera år kan jag undra.
Jag hyser inga tvivel om industrins förmåga att hitta bra kemikalier, det har den lyckats med förr, frågan är bara hur länge och vilka bieffekter den nya har.

Hur annars ska man öva på verkliga situationer än med det man kommer att använda i verkligheten? Tricket är alltid att öva på svårast tänkbara situation, för då kommer nästan allt du stöter på i verkligheten att verka enkelt. Tar vi brandövningarna i Blekinge som ställde till det för lokalbefolkningen var inte huvudproblemet att man övade på att släcka flygplansbränder, utan var man valde att göra det, skulle jag påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Varför skulle man? Jag kan inte se relevansen för resultatet. Läser du under rubriken Funding står det:

"The Swedish part of COSMOS was supported by the Swedish Research Council (50096102); AFA Insurance (T-26:04); the Swedish Research Council for Health, Working Life and Welfare (2010-0082, 2014-0889); the Swedish Radiation Safety Authority (SSM2015-2408); and VINNOVA (P31735-1). VINNOVA received funds for this purpose from TeliaSonera AB, Ericsson AB and Telenor Sverige AB, to cover part of the data collection (funding ended 2012). The provision of funds to the COSMOS study investigators via VINNOVA was governed by agreements that guarantees COSMOS’ complete scientific independence."

Respektive:
"The Finnish cohort has previously been supported by funding from the National Technology Agency (TEKES), with contributions to the research program but no control of the use of funding from Nokia, mobile network providers TeliaSonera and Elisa;"

I övrigt har datainsamlingen finasierats av allehanda forskningsprogram/universitet Inressekonflikter redovisas tydligt och jag ser alls inga tecken på tveksamheter.

Hade initiativ till studien tagits av mobiloperatörerna som sen kan välja att publicera endast om resultatet är till deras fördel hade det varit en annan sak. Det är inte vad som skett här.

a) Jag påstår inte att mobiltelefoner orsakar hjärntumörer.
(Bara så att det är klart från början)

b) Det jag påstår är att i " Den kapitalistiska världen", SÄLJS ALLT, bara någon är beredd att betala rätt pris.

Alla topp chefer känner varandra personligen, eller kan kontakta varandra via advokater. Så två helt skilda/okända för varandra människor kan komma överens om en tjänst till rätt pris...

...Till exempel om en forskning i något (helt inresslösa) namn, men med ett önskad resultat...

Pengarna som går runt på dessa nivåer är mycket större än nationella budget av 98% av länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Det klart det har, tror du företag lägger pengar på forskning de bedömer ha minsta risk att visa på en koppling mellan deras produkt och cancer.

Låter helt fantastiskt om det är sant att den här studien är industrisponsrad. Det minskar trovärdigheten åtskilligt.

I så fall kan du se det i metodik-delen av studien om den är designad för att alltid visa "rätt" resultat eller inte. Att bara angripa var pengarna kommer ifrån ger ingenting. När det gäller direkt industrisponsrad forskning (som detta inte är då det är en indirekt sponsrad studie) så handlar det mer om att man väljer att inte publicera de studier som visar en annan effekt än den man vill att den skall visa upp (t.ex så fanns det tusentals studier som visade att rökning gav lungcancer som tobaksbolagen själva gjorde internt men de valde att aldrig publicera dem, däremot fanns det inga studier som visade att rökning var ofarligt eller hälsosamt).

Dessutom skall man aldrig ta enskilda studier i ett vakuum. Denna är bara en i en lång rad med studier som visar samma sak, inte minst så talar statistiken för förekomsten av hjärntumörer en enorm roll: Analysis of trends in brain tumour incidence in Sweden som konkluderar:

Citat:

No support for increased brain tumour incidence between the years 1980 and 2012, based on data from the Swedish National Register.

Hade mobiltelefoner öht haft den minsta effekt på hjärntumörer så borde man ha sett en ökning här, men det gör man inte, inte heller ser man det i liknande studier från andra länder. Så att förekomsten av mobiltelefoner inte ger hjärntumörer har man veta i många år, denna nya studie är bara ännu en spik i kistan för den teorin där man då tittar ännu mer specifikt på just mobiltelefonerna (för att antalet hjärntumörer inte förändras skulle ju kunna bero på att de ökar via mobiler men minskar exakt lika mycket pga någon annan ändring i samhället, men det vet vi ju nu att så inte var fallet).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

I så fall kan du se det i metodik-delen av studien om den är designad för att alltid visa "rätt" resultat eller inte. Att bara angripa var pengarna kommer ifrån ger ingenting. När det gäller direkt industrisponsrad forskning (som detta inte är då det är en indirekt sponsrad studie) så handlar det mer om att man väljer att inte publicera de studier som visar en annan effekt än den man vill att den skall visa upp (t.ex så fanns det tusentals studier som visade att rökning gav lungcancer som tobaksbolagen själva gjorde internt men de valde att aldrig publicera dem, däremot fanns det inga studier som visade att rökning var ofarligt eller hälsosamt).

Dessutom skall man aldrig ta enskilda studier i ett vakuum. Denna är bara en i en lång rad med studier som visar samma sak, inte minst så talar statistiken för förekomsten av hjärntumörer en enorm roll: Analysis of trends in brain tumour incidence in Sweden som konkluderar:

Hade mobiltelefoner öht haft den minsta effekt på hjärntumörer så borde man ha sett en ökning här, men det gör man inte, inte heller ser man det i liknande studier från andra länder. Så att förekomsten av mobiltelefoner inte ger hjärntumörer har man veta i många år, denna nya studie är bara ännu en spik i kistan för den teorin där man då tittar ännu mer specifikt på just mobiltelefonerna (för att antalet hjärntumörer inte förändras skulle ju kunna bero på att de ökar via mobiler men minskar exakt lika mycket pga någon annan ändring i samhället, men det vet vi ju nu att så inte var fallet).

Bra inlägg. Du missar min poäng dock, att det finns en bias för vilka studier som över huvudtaget görs. Dessutom finns så klart alltid betänkligheter bortom metodik.

Jag håller givetvis med, som ses i inlägget efter det du nu citerar, om att sakfrågan troligen är en icke-fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

a) Jag påstår inte att mobiltelefoner orsakar hjärntumörer.
(Bara så att det är klart från början)

b) Det jag påstår är att i " Den kapitalistiska världen", SÄLJS ALLT, bara någon är beredd att betala rätt pris.

Alla topp chefer känner varandra personligen, eller kan kontakta varandra via advokater. Så två helt skilda/okända för varandra människor kan komma överens om en tjänst till rätt pris...

...Till exempel om en forskning i något (helt inresslösa) namn, men med ett önskad resultat...

Pengarna som går runt på dessa nivåer är mycket större än nationella budget av 98% av länder.

Vad är det du vill ha sagt relaterat till den aktuella studien? Menar su att artikelförfattarna/institutionerna är köpta? Skulle den beskrivna metodologin inte använts? Menar du att vi bör förkasta denna studie? Alla studier? Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Folk har haft problem långt före mobiltelefonerna. https://www.vof.se/folkvett/ar-2000/nr-2/fran-skrivkramp-till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Bra inlägg. Du missar min poäng dock, att det finns en bias för vilka studier som över huvudtaget görs. Dessutom finns så klart alltid betänkligheter bortom metodik.

Jag håller givetvis med, som ses i inlägget efter det du nu citerar, om att sakfrågan troligen är en icke-fråga.

Du lyfter en viktig poäng rörande publikationsbias. Det har man inom medicin ett reellt problem med vid exempelvis läkemedelsforsknkng. Detta så till den grad att vi på många håll kräver att studien på förhand registreras i databaser där man kan följa deras gång och företag inte väljer att undlåta publicering vid "icke-önskvärda resultat".

I detta fall har man drivit studien via universitet med stor stusiepopulation och god power att upplösa avvikelser i risk för stt fåtal tumörssjukdomar. Finansiärer från industrin har inte haft direkt kontrol över hur pengar använts. Vi gar god teoretisk grundförståelse för resultatet av studien. Resultatet var väntat.

Publikationsbias är främst problematiskt när man studerar mindre vetenskapligt underbyggda fenomen där man satt cut-off för statistisk signifikans vid typiskt 5 % (vanligt i medicin men betydligt lägre krav än inom fysik). Detta innebär at när vi studerar en icke-existerande effekt kommer vi att i 1 av 20 studier stt faktiskt visa på en effekt. Problemet (tillspetsat) är att om ett företag väljer att inte publicera de andra 19 studier man gjort förvränger det fälter. Det räcker såklart men en lägre grad av undlåtenhet för att förvrida resultatet.

Situationen ovan har vi inte i det aktuella fallet. Publikationsbias spelar såklart in även här. Ingen studiedesign är perfekt, det gäller alla studier som görs. I detta fall ger publikationsbias sannolikt en ytterst marginell effekt som drunknar i övriga felkällor. Man ska såklart alltid läsa studier kritiskt men då lyfta relevant kritik. Att skriva att trovärdigheten för studien minskar åtskilligt pga av finansiering från kndustrin håller jag alls inte mes om i det aktuella fallet.

Permalänk
Medlem

Precis som med TV-spel och våldstendenser (dvs finns ingen direkt koppling) så är jag glad att forskning pekar på samma sak än en gång.
Däremot kommer det inte göra någon skillnad för faktaresistenta då de ständigt hävdar att det är "köpta" studier.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Om man rör sig longitudinellt mot mobilen så att mikrovågorna blir ultravioletta blir det farligt

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på storleken av underlaget.
Strålning påverkar hjärnan, det kan jag känna ibland, att det skulle direkt leda till cancer är nog inte sannolikt, men det är många som tar till det ordet för att beskriva hur man upplever obehag på grund av strålningen.

För egen del känner jag att det kan störa koncentrationen och rubba lokalsinnet/balansen, men det är högst tillfälligt, så att utsätta sig för strålning medans man kör bil eller idkar hjärnkirurgi är nog inte optimalt.

Foliehatt kan nog faktiskt hjälpa, men det är nog inte värt besväret även om ett tunt lager folie i t.ex cykelhjälmar nog inte skulle skada.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Strålning påverkar hjärnan, det kan jag känna ibland, att det skulle direkt leda till cancer är nog inte sannolikt, men det är många som tar till det ordet för att beskriva hur man upplever obehag på grund av strålningen.

Värt att nämna att i de många studier som gjorts så har inte detta heller någonsin påvisats. När man är helt blindad så att man inte kan veta om det är någon strålning eller inte så är det fullkomligt 50/50 om deltagare gissar att den finns eller inte.

Något känner du absolut, men det är högst osannolikt att det är faktiska, fysiska effekter av någon strålning.
Om vi inte pratar typ solstrålning en sommardag naturligtvis.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite som att sötningsmedel i drycker har ett gränsvärde på runt 4.4 liter om dagen innan det blir farligt.

Ja man måste även granska hur saker och ting testas och verifieras? "Vi la en mobil brevid en råtta i 5 minuter och råttan dog ej av cancer"- säger inte så mycket och är det mobil tillverkare som betalar så kanske det är precis något sådant de betalar för?

Med en säkerhetsmarginal x 100 och om du väger 60kg. För aspartam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad är det du vill ha sagt relaterat till den aktuella studien? Menar su att artikelförfattarna/institutionerna är köpta? Skulle den beskrivna metodologin inte använts? Menar du att vi bör förkasta denna studie? Alla studier? Vad är din poäng?

Min poäng är att alla "Stora internationella sponsrade forskningar" ska man ta med en hink stort nypa salt nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Studien är tyvärr HELT irrelevant när man skriver att den inte bara är i "samarbete med " utan är "funded" alltså FINANSIERAD av Ericsson, Telia och Telenor. Kom igen...

"*Funding*
VINNOVA received funds for this purpose from TeliaSonera AB, Ericsson AB and Telenor Sverige AB"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Foliehatt kan nog faktiskt hjälpa, men det är nog inte värt besväret även om ett tunt lager folie i t.ex cykelhjälmar nog inte skulle skada.

Nej, det gjordes en studie på det, och foliehatt koncentrerade strålningen något (som en lins) inuti huvudet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Studien är tyvärr HELT irrelevant när man skriver att den inte bara är i "samarbete med " utan är "funded" alltså FINANSIERAD av Ericsson, Telia och Telenor. Kom igen...

"*Funding*
VINNOVA received funds for this purpose from TeliaSonera AB, Ericsson AB and Telenor Sverige AB"

låt mig gissa, du är känslig mot mobilstrålning, och tål inte wifi?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Att göra skillnad på folk beroende på ifall de använder mobiler eller ej känns rätt så meningslöst då vi har saker i vår närhet som ger astronomiska mängder med elektromagnetism såsom att stå under högspänningskablar. För att göra rättvisa av studien så måste dessa element tas bort för att sedan se hur mycket mobilen påverkar. Detta testet är ju lite som att mäta strålningsdosen ifrån gamla rördelar från ringhals, då dessa är placerade i området vid thernobyl 😂

Nä, däremot skulle ett test som visar på ifall elektromagnetism är cancerframkallande eller ej. DET skulle faktiskt vara en forskning som skulle kunna leda till vettiga duskussioner.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nä, däremot skulle ett test som visar på ifall elektromagnetism är cancerframkallande eller ej. DET skulle faktiskt vara en forskning som skulle kunna leda till vettiga duskussioner.

Det har redan gjorts flertalet gånger:
https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/ra...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Om man rör sig longitudinellt mot mobilen så att mikrovågorna blir ultravioletta blir det farligt

Finns nog tyvärr en risk att skämtet går förbi folk.