Unifi U7 Pro, missnöjd med hastigheten

Permalänk

Unifi U7 Pro, missnöjd med hastigheten

Hej,

Har precis skaffat en U7 Pro och kopplat med kabel från Telias F1-router via en UniFi Switch Lite 8 PoE. Om jag håller telefonen (Pixel 8 Pro) precis framför APn får jag ca 400/400 i hastighet, kopplar jag samma kabel i laptopen får jag stabila 500/500+. Abo tillåter 500/500. Mitt gamla Google Wifi (1 gen, mesh med backhaul) gav mig högre hastigheter över wifi. Är detta förväntat? När jag testar har jag bytt namn på wifit från Telias router, så det är bara APn som sänder ut detta SSID.

/Markus

Permalänk
Medlem

Hur mäter du hastigheten?

"Mitt gamla Google Wifi (1 gen, mesh med backhaul) gav mig högre hastigheter över wifi"

Hur mycket högre?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men har du provat att vara en bit bort. många ggr ställer folk in sina unifi APs på högsta möjliga transmit signal(auto e också för stark), vilket innebär sämre överföringar på nära håll och när du säger precis framför så låter d som typ 60cm bort?

sen så gäller bara högra hastigheter på bredare band typ 80mhz eller högre & telefonen måste också kunna kommunicera på detta breda band. (på 5ghz bandet)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Verifiera att telefonen inte använder 2.4Ghz. Mät hastighet med Iperf3 eller liknande internt i ditt nätverk för att undvika att tillfälliga skillnader i din hastighet mot internet påverkar dina mätningar.

Permalänk
Medlem

Är lite oklart, har du två olika SSID/wifi aktiverade, alltså både på Telia routern och via AP:n eller är det samma wifi nätverk på båda, ifall du har två olika så stör de säkert varandra litegrann, det gjorde iallafall när jag hade en fibermodem + router kombo från ISP före jag avaktiverade Wifi helt på den medföljande routern och körde sen endast på Ubiquiti UDR.

Som ovan skriver är Ubiquiti ganska så känslig va det gäller för inställningar man kör med, det är inte det mest konsumer-vänliga alternativet på det sättet att de flesta andra produkter funkar ungefär bra med standard inställningar men med Ubiquiti lite beroende på hur installationen ser ut och området i fråga, kan man behöva manuellt gå och optimera transmit power (lägre kan ge bättre resultat också, har fått den uppfattningen då jag kollat flera olika trådar gällande Ubiquiti att för de flesta så kanske medium eller low funkar bäst men många tänker väl att high måste ju ge bäst signal ju! Men då kan det istället börja överlappa med andra AP:s wifi signaler (egna eller grannens och ge därför sämre resultat när de börjar störa varandra), ställa in wifi kanalerna manuellt ifall man har många APs/eller bor där det finns många andra Wifi nätverk i närheten osv. Sen kan du också testa leka med kanal widden, 5GHz normalt brukar nog funka relativt ok med 40MHz på 5GHz men du kan ju testa 80MHz om du inte bor i närheten med nån annan granne/grannar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är helt avgörande vilken kanalbredd som används. Med största sannolikhet används två strömmar 802.11ax av din testklient. Kolla vilken MCS-nivå du får. Räkna med 50-70% av hastigheten i nyttodata, beroende på störningar från grannarnas AP osv. Du bör naturligtvis kapa strömmen för alla andra enheter, kablade och WiFi, när du testar.

Edit: Telefonen har visst WiFi 7, 802.11be. Råden kvarstår.

Permalänk
Medlem

som jag fått transmit power förklarat, så är det ungefär som att AP skriker samtidigt som din telefon viskar eller pratar i låg ton, så står de nära varann så blir det svårt för AP att "höra" telefonen och signaler behöver då skickas om, därför vill man ha transmit power på low eller medium om huset är större - sen så ska man då helst alltid stå någon meter bort från sin AP åtminstone.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är lite oklart, har du två olika SSID/wifi aktiverade, alltså både på Telia routern och via AP:n eller är det samma wifi nätverk på båda, ifall du har två olika så stör de säkert varandra litegrann, det gjorde iallafall när jag hade en fibermodem + router kombo från ISP före jag avaktiverade Wifi helt på den medföljande routern och körde sen endast på Ubiquiti UDR.

Som ovan skriver är Ubiquiti ganska så känslig va det gäller för inställningar man kör med, det är inte det mest konsumer-vänliga alternativet på det sättet att de flesta andra produkter funkar ungefär bra med standard inställningar men med Ubiquiti lite beroende på hur installationen ser ut och området i fråga, kan man behöva manuellt gå och optimera transmit power (lägre kan ge bättre resultat också, har fått den uppfattningen då jag kollat flera olika trådar gällande Ubiquiti att för de flesta så kanske medium eller low funkar bäst men många tänker väl att high måste ju ge bäst signal ju! Men då kan det istället börja överlappa med andra AP:s wifi signaler (egna eller grannens och ge därför sämre resultat när de börjar störa varandra), ställa in wifi kanalerna manuellt ifall man har många APs/eller bor där det finns många andra Wifi nätverk i närheten osv. Sen kan du också testa leka med kanal widden, 5GHz normalt brukar nog funka relativt ok med 40MHz på 5GHz men du kan ju testa 80MHz om du inte bor i närheten med nån annan granne/grannar.

Testade channel width 80 på 5GHz och nu får jag 500/500, till och med på våningen under! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuskallander:

Testade channel width 80 på 5GHz och nu får jag 500/500, till och med på våningen under! Tack!

Bra att det hjälpte, har också själv några fall där det varit stor skillnad mellan att köra 40 och 80MHz, som sagt Ubiquiti är nog bra sen när man har hittat vilka inställningar som funkar bra just där du bor.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Verifiera att telefonen inte använder 2.4Ghz. Mät hastighet med Iperf3 eller liknande internt i ditt nätverk för att undvika att tillfälliga skillnader i din hastighet mot internet påverkar dina mätningar.

Med 2.4Ghz så får man tyvärr inte nära 400/400.
Det vanligaste är 50-100Mbit.

Skönt att det löste sig med kanalbredd TS!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Pixel Pro 8 skall klara av Wifi 7 med 2x2 Mimo och 160MHz i bandbredd på 6Ghz bandet, detta klarar också U7 Pro av.
Så om du ställer in den rätt och kopplar upp dig på 6Ghz bandet borde du komma upp i 2 Gbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W