Jensen Huang: AI kommer realtidsgenerera spel inom tio år

Permalänk
Melding Plague

Jensen Huang: AI kommer realtidsgenerera spel inom tio år

Nvidias VD fortsätter att drömma stort om AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir AI tillräckligt smart så slipper vi kanske t.o.m. spela själva.

OnT: Vad tror ni, drömmer han verkligen eller har dom kanske redan inlett ett projekt med AI genererade spel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För det bättre eller för det sämre? Det är frågan.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Kommer AI att kunna skapa hela spel om tio år? Antagligen.
Kommer AI att kunna skapa bra spel om tio år? Tveksamt.
Kommer AI att kunna skapa bra, nyskapande, spel om tio år? Mycket osannolikt.

Permalänk

Sen ett tjugotal år har jag fantiserat om att det ska komma ett spel där man spelar i verkligheten. Att det finns kameror överallt i världen som spelet hämtar information från och bygger spelvärlden utifrån. Så t.ex. om man ser nån gå förbi utanför huset så kan man starta spelet och springa ikapp en npc som ser ut som den människan och börja prata etc.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas spel helt genererade av AI? Troligen, Nvidia kan själva skapa en sån tech-demo…

Men att det ska gå ’automatiskt’ och skapa något vettigt/sammanhängande/kul är en helt annan fråga. En generisk shooter med actionfilm-story kanske, kanske en bättre variant än starfield med mer dynamiskt innehåll, men tror det kommer krävas enormt med mänsklig handpåläggning

Permalänk
Medlem

Majoriteten av "spel" som släpps är gaccha skräp på mobilen och asset flips på Steam. Spel som kodas av någon stackare i Indien eller annat U-land som får några öre per timme.
AI kommer självklart kunna ersätta dessa, de finns ingen kreativitet eller tanke i dessa "spel" de är alla gjorda på samma sätt med minimala skillnader.
Hjärndött spel kan lätt skapas av en hjärndöd AI. Kvalitativa spel däremot kommer fortsatt kräva en mänsklig handpåläggning, på samma sätt som när det gäller konst, böcker etc

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kommer alla karaktärer i framtidens spel att ha sex fingrar per hand?

Permalänk
Medlem

AI kan redan generera "Multi-User Dungeon"(MUD), d.v.s rollspel i textformat. Ställer mig dock tveksam till att AI kommer kunna generera AAA titlar inom 10 år, kravställningen lär utan tvekan bli en komplex fråga att lösa.

Men ja, absolut i "framtiden" så lär stor del av underhållningen vara genererad och förhoppningsvis baserat utifrån individen, så oavsett när man sätter sig ner för lite underhållningen får får man det bästa tänka bara levererade för just den individen. Det är dock troligen mycket längre än 10 år dit.

Jag skulle tro att man är ute efter att uttala sig på ett vis som skapar diskussion snarare än att faktiskt se till realiteten. Men det kan såklart vara så att folket på de höga hästarna ser något som vi inte ser. Jag som simpel utvecklare och som använder AI dagligen anser iallafall att det låter långsökt, iallafall om vi ser till kvalité, men vad vet jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kommer AI kunna ersätta människor och skapa egna spel om tio år? Kanske, vem vet, låter spontant som att det är för tidigt.

Tror människor att de är överlägsna andra varelser? I mångt och mycket.

Tror inte vi ska se oss själva som oersättliga och istället fokusera på att använda teknik till vår fördel.
Det ska bli intressant att se vad som händer framöver oavsett.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag tror tanken är att AI* kommer generera content i spel i större utsträckning, vilket känns rätt troligt att vi kommer få se rätt snart.

Säg att alla NPC'er går att prata med, "Generera svar baserat på slumpmässiga kombinationer av 4 bakgrundsbeskrivningar" på samma sätt som motorerna i dag kombinerar ett fåtal olika kroppstyper, käder och gångarter för att skapa robotaktiga NPC'er.
Eller att alla hus i staden kan öppnas, AI'n genererar trovärdiga interiörer och reaktioner från trovärdiga invånare utan att man manuellt behöver modellera dem.

De grundläggande ideerna som gör spelet bra eller dåligt tror jag människor kommer stå för som vanligt, det finns inga tecken på att det kommer ändra sig. Däremot kan det gå snabbare att utveckla spel och man kan simulera saker mer övertygande och varierat med hjälp av AI.

*Det är inte AI men slaget om benämningen är förlorat

Permalänk
Medlem

AI genererat content är ju beroende av bra AI prompts. Man kan även använda AI för att förbättra sina AI prompts, så när Huang säger att man inte behöver programmera, utan att AI sköter det, så betyder det ju fortfarande inte att AI skriver spelen själva, det är ju fortfarande en människa som kommer ge prompts för hur spelet blir.

Sen tror jag ingen kommer spela ett spel baserat på en simpel prompt som "Create a dungeon crawler similar to Diablo" eller "Create a FPS that is similar to Counter Strike", de kommer bli tråkiga cloner, men om man kan sub prompta, och ge datorn instruktioner istället för att "programmera" det, så kan nog spelen bli lika bra som om en människa programmerat det.

"It's all about the AI prompting". Det är en framtidskarriär

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är hur dum och vilket kollektivt tapp i IQ kommer vi att se i mänskligheten om 5-10 år om utvecklingen fortsätter som "visionärerna" vill?

Som man säger inom neurovetenskapen: Use it or Loose it. Om vi låter AI tänka och arbeta åt oss, så förlorar vi ju förmågan att kunna utföra samma arbete själva.

Skiter i om det inte är konkurrenskraftigt, jag kommer aldrig att låta AI knacka kod åt mig. Det är kunskaper och färdigheter som jag vill bevara, även det jobbiga och tråkiga. Jag vill aldrig vakna upp en dag och undra: Hur fan skapar jag en Linked List?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Nvidia tjänar mycket på Ai och kommer därför hela tiden överdriva nyttan med Ai för att de har ett intresse av att fler satsar på Ai.

Jag ser superstor nytta av Ai överallt, om det skapar eller tar jobb är ungefär samma fråga man kunde ha om bilen. Mindre hästskötare, hästförare, hästvagnsreparatörer etc behovs, men det skapades andra jobb.
Samma är det med Ai. Vissa jobb försvinner, nya jobb skapas.

Jag ser dock behovet av Ai stort. Jag själv har skapat en massa verktyg, man kan ifrågasätta om jag var en idiot som skapade verktygen eller inte? Då det har tagit så extremt mycket tid att skapa verktygen och det tar lång tid innan man har tjänat in denna tid.
Men med Ai så kan man skapa verktygen på säg 50% av tiden. Då är man 50% så korkad om man gör verktygen.
Skämt åsido, jag ser en framtid när utvecklare tack varje Ai hittar på ena och andra sättet för att effektivisera sitt arbete.
Just idag så är det ofta tveksamt till om det är värt att ens försöka effektivisera.
Alltså har man 8h på sig, så kan man välja 8h manuellt jobb, eller försöka fixa ett verktyg och använda verktyget på också bara 8h. Det sista alternativet är ofta så mycket jobbigare. Bättre att vara den där som lägger in det manuellt.

Permalänk
Medlem

Det här låter väldigt Star Trek. Nej, dom får först ta och uppfinna ett Trek-liknande holodeck innan det kan bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Kommer AI att kunna skapa hela spel om tio år? Antagligen.
Kommer AI att kunna skapa bra spel om tio år? Tveksamt.
Kommer AI att kunna skapa bra, nyskapande, spel om tio år? Mycket osannolikt.

Kommer människor kunna skapa bra, nyskapande spel om 10 år när alla stora spelbolag pumpar ut AI bajs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Sen ett tjugotal år har jag fantiserat om att det ska komma ett spel där man spelar i verkligheten. Att det finns kameror överallt i världen som spelet hämtar information från och bygger spelvärlden utifrån. Så t.ex. om man ser nån gå förbi utanför huset så kan man starta spelet och springa ikapp en npc som ser ut som den människan och börja prata etc.

Vi är redan i det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kommer människor kunna skapa bra, nyskapande spel om 10 år när alla stora spelbolag pumpar ut AI bajs?

Så länge de inte jobbar för de stora spelbolagen ifråga, så kan de säkert göra det.
Kommer de att göra det? Kanske. Bra, nyskapande, spel kommer inte så ofta och har aldrig gjort det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig vad just Jensen Huang har och säga om AI han och Nvidia har ju enorm ekonomisk vinning på att promota AI som the next big thing.

Permalänk
Skrivet av Ringman:

Vem bryr sig vad just Jensen Huang har och säga om AI han och Nvidia har ju enorm ekonomisk vinning på att promota AI som the next big thing.

Han har i praktiken ingen ekonomisk vinning eftersom han redan har i praktiska termer redan oändligt med pengar för sitt egna välbefinnande. Rika är människor precis som du och jag. Kan man vara skeptisk mot honom ändå? Ja, han kan såklart ha fel, men man ska inte utesluta att han har rätt heller då han inte är en komplett idiot och kanske t.o.m. har en aning?

Finns det folk som hatar teknik och rika människor mer än folk på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Är det jag som missförstår eller handlar inte frågan om att använda AI som verktyg att generera spelbilder såsom rasterering/ray tracing?

Diskussionen om att använda AI för att generera spel såsom mekanik, design etc är ju en helt annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Vem bryr sig vad just Jensen Huang har och säga om AI han och Nvidia har ju enorm ekonomisk vinning på att promota AI som the next big thing.

Visst, han är part i frågan och talar i egen sak, men det betyder inte att han nödvändigtvis har fel, även om man naturligtvis bör ta hans uttalanden med några nypor salt.
Just eftersom Nvidia har satsat så mycket på AI under ett antal år så har de nog bättre koll än de flesta på hur läget ser ut för AI just nu, och vad som kan väntas hända de närmaste åren på området.

Permalänk
Medlem

Kommer generativ AI kunna generera spel i realtid en dag? Ja
Kan det göra det om tio år? Ja
Kan det göra det nu? Ja, i text form
Kommer det ersätta människo tillverkade spel? Inte troligt.

Verkar ju som på GOG osv så är majoriteten utav de som köper äldre spel 2005 och äldre faktiskt är i åldrarna 20-25. Även i yngre åldersgrupper är fler intresserade utav äldre spel otroligt nog. Killen som inte får handla på system är mer sannolik att köpa Heroes of might and magic 3 än du som är 30+.

Jag tror helt enkelt inte att AI kommer ersätta detta. Det kommer ta jobb, orsaka personlig finansiell skada och störa pch göra förändring inom trippel A industrin. Men inte ersätta saker skapat för hand på mindre och även ibland större skalor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer bli magiskt. Alla spel kommer se likadana ut och när AI hämtar inspiration gör den det från sig själv. Själv är bäste dräng.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Jag är så otroligt less på allt detta tjatande om AI 😂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Det beror såklar på vad man menar med 'AI'. Försökte hitta en universell definition för det, men det verkade helt omöjligt. Du verkar föredra en mer restrektiv definition, och då kan det hända att du har rätt i att hypen har dött och att ingen lyckades bå upp till en "riktig AI".

Med de mer inkluderande definitionerna är det ingen chans att det är dött om 5 år. Finns massor av områden där ML används för bildanalys och liknande som inte kommer sluta använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

AI är 'dött' om 5år. Nej, jag kommer inte att se AI lika stort som Internet blev/är eller toalett inomhus..

Jag ser AI lite som kryptovaluta.. alla ska ha det, sen pooff, borta.

Ja, jag vet.. AI ska ta över hela världens digitalisering och det ena med det andra.. AI är framtiden... osv.. jag har hört sagan.

Så länge AI'n inte är fritänkande så är det inte en AI i mitt tycke, så redan där är den visan död.

Nu är det ju visserligen inte vad tråden handlar om, men kan inte låta bli här. Nej, AI kommer inte vara dött om 5 år och om du på fullaste allvar tror på det själv så lever du på en helt annan planet. Eller under en sten, välj själv.

Att du själv inte har nyttjat AI och inte förstår kapaciteten det redan har är inte talande för AI i stort. Kostymnissar som hypar AI och frågar AI om strategier, eller hemmafruar som frågar AI om inköpslistor eller kalasidéer är inte heller särskilt talande för AI eller vad det kan åstadkomma i framtiden.

Men om man som någon slags utvecklare har nyttjat AI så vet man precis vad det i dagsläget är kapabelt till och kan ana vad det kommer vara kapabelt till så ligger Huangs ord betydligt närmare verkligheten än dina.

Jag är visserligen övertygad om att Huang kryddar till sina ordval lite extra eftersom de har hamnat i någon slags position som världsledare inom AI, men det är här för att stanna och kommer göra att världen ser väldigt annorlunda ut år för år från och med om kanske 5-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu är det ju visserligen inte vad tråden handlar om, men kan inte låta bli här. Nej, AI kommer inte vara dött om 5 år och om du på fullaste allvar tror på det själv så lever du på en helt annan planet. Eller under en sten, välj själv.

Att du själv inte har nyttjat AI och inte förstår kapaciteten det redan har är inte talande för AI i stort. Kostymnissar som hypar AI och frågar AI om strategier, eller hemmafruar som frågar AI om inköpslistor eller kalasidéer är inte heller särskilt talande för AI eller vad det kan åstadkomma i framtiden.

Men om man som någon slags utvecklare har nyttjat AI så vet man precis vad det i dagsläget är kapabelt till och kan ana vad det kommer vara kapabelt till så ligger Huangs ord betydligt närmare verkligheten än dina.

Jag är visserligen övertygad om att Huang kryddar till sina ordval lite extra eftersom de har hamnat i någon slags position som världsledare inom AI, men det är här för att stanna och kommer göra att världen ser väldigt annorlunda ut år för år från och med om kanske 5-10 år.

Samhällsförändring är en långsam process så det hade förvånat mig