Rykte(?) om schemaläggare på Intel CPUs för senare generationer?

Permalänk
Medlem

Rykte(?) om schemaläggare på Intel CPUs för senare generationer?

Jag har sett rykten om att Intel vid någon punkt flyttade ut en schemaläggare eller något från själva CPU package (möjligtvis till chipset).

[Det gäller en allmän upplevelse om att i7 2600K hade en väldigt 'snappy' upplevelse vid snabba operationer så som att öppna filutforskaren, att öppna webbläsare och liknande operationer som inte nödvändigtvis går att mäta med benchmarks.

Jag såg det som en urban myth men nu när jag har uppgraderat från en i7 7700K till en i7 8700 utan K.

Jag tycker mig uppleva att min 8700 är lite lite långsammare vid allmänt Windows-bruk. Det tycks vara omöjligt att bevisa och jag har såklart bytt chipset och det som följer med moderkortet. Båda är dock Asus Strix (Z270F Gaming vs B360-F Gaming men båda körs utan överklockning).

När jag hörde om fenomenet var det gällande 9000-serien kontra 2600K som hölls som Intels 'peak' när det gäller denna typ av prestanda. För att spara utrymme på CPUn.

Är det något jag har inbillat mig eller ligger det något bakom den? Jag har för mig att jag har hört det från Jay's two cents eller HWU.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

En i7 7700K till en i7 8700 är inte direkt en uppgradering.
Har du kvar din 7700k så byt tillbaka och klocka den, om det är mer prestanda överlag du är ute efter.
Din 8700 har bara en fördel och det är ökat antal trådar.

Angående schemaläggare så vet jag faktiskt inte.
Om jag tar min gamla överklockade 2600k mot min 7700k så är 7700k klart snabbare på allt, men inte jättemycket när det gäller webbläsare och filutforskaren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En i7 7700K till en i7 8700 är inte direkt en uppgradering.
Har du kvar din 7700k så byt tillbaka och klocka den, om det är mer prestanda överlag du är ute efter.
Din 8700 har bara en fördel och det är ökat antal trådar.

Angående schemaläggare så vet jag faktiskt inte.
Om jag tar min gamla överklockade 2600k mot min 7700k så är 7700k klart snabbare på allt, men inte jättemycket när det gäller webbläsare och filutforskaren.

Det är trådarna jag var ute efter bland annat, även gamingprestanda har några procent om man tittar.

Grejen med 'ryktet' är att allt 'riktigt' arbete såklart blir bättre på en nyare CPU men att de gjort en beräknad sak som gäller just det jag beskriver i början. De nya CPUerna är snabbare, men denna t ex bootar betydligt långsammare och jag inbillar mig att snabba saker som filutforskaren och webläsare är bråkdelen av en sekund långsammare. Och då uppgraderade jag till en snabbare NVME-disk i samma veva.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Din 8700 har bara en fördel och det är ökat antal trådar.

Vad menar du? Den har ju 6 kärnor istället för 4, Varför skulle det inte vara en uppgradering?

Permalänk
Medlem

Processorerna i fråga har ingen schemaläggare inbyggt, det är något som OS:et sköter (senaste generationer har Thread Director som hjälper OS:et med det, men det är fortfarande OS:et som har sista ordet).

Att datorn bootar långsammare handlar nog mest om att du bytt till ett annat moderkort. Att datorn känns långsammare lär vara att du antingen bytt till en sämre SSD, men ska till en riktigt dålig SSD för att det ska märkas, eller så bara inbillar du dig.

Det finns hur som helst inget känt problem med att 8000-serien skulle vara sämre än 7000-serien på såna saker vad jag vet, och om det hade funnits det så kan du vara rätt säker på att det hade klagats rejält på det oavsett storleken på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag har sett rykten om att Intel vid någon punkt flyttade ut en schemaläggare eller något från själva CPU package (möjligtvis till chipset).

"Schemaläggaren" tror jag är en översättning av dispatcher. Det är en väldigt central del av processorn och går inte att flytta ut. Det jag vet att Intel flyttade in i processorn men sedan backade ut igen var VRMerna, som flyttades in med Haswell men flyttades ut igen med Skylake. Kan inte komma på något annat som de flyttat ut, det brukar vara att man flyttar in saker.

Citat:

[Det gäller en allmän upplevelse om att i7 2600K hade en väldigt 'snappy' upplevelse vid snabba operationer så som att öppna filutforskaren, att öppna webbläsare och liknande operationer som inte nödvändigtvis går att mäta med benchmarks.

Jag såg det som en urban myth men nu när jag har uppgraderat från en i7 7700K till en i7 8700 utan K.

Jag tycker mig uppleva att min 8700 är lite lite långsammare vid allmänt Windows-bruk. Det tycks vara omöjligt att bevisa och jag har såklart bytt chipset och det som följer med moderkortet. Båda är dock Asus Strix (Z270F Gaming vs B360-F Gaming men båda körs utan överklockning).

När jag hörde om fenomenet var det gällande 9000-serien kontra 2600K som hölls som Intels 'peak' när det gäller denna typ av prestanda. För att spara utrymme på CPUn.

Är det något jag har inbillat mig eller ligger det något bakom den? Jag har för mig att jag har hört det från Jay's two cents eller HWU.

Din 8700 har lägre strömspärr (om du inte kringått den i BIOS, vilket många moderkort gör per default) och lägre basklocka. Om det du märker beror på hårdvaran så är det möjligen det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett inlägg som försvann är jag postade av någon anledning. Den 'kvickhet' jag beskriver är något som skulle finnas där vid låg voltnivå ändå. sen vet jag inte hur mycket jag kan skruva på sånt på ett B360-chipset men jag kan titta på det när jag bytt ut kylaren till en Noctua-kylare.

Jag hörde det bara i förbifarten i någon video så det är svårt att både referera till och att ens veta om det stämmer eller inte. Tanken var att någon funktion som tidigare legat on-dye med lägre latens skulle ha flyttats utåt till kanske chipset-nivå för att spara plats vid implenteringen av stöd för 6 kärnor och fler. Det kan vara BS av hägsta rang men det talades om en 'golden age' med 2600K och några generationer då ytterst små beräkningar skulle ha haft lägre latens och visa sig i saker som att öppna filutforskaren och sådana väldigt lätta jobb.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Vi får skilja på instruktions-dispatchern i processorerna och process-dispatchern i operativsystemet. Det ena är hårdvara, det andra är mjukvara, och de gör två helt olika saker. Allt i denna länk handlar om mjukvarudelen: https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-dispatcher-a...

Men när TS nämner det, fanns det inte en "extern" skedulerare för AMD? Har det funnits någon liknande för Intel också? Den laddades in som en patch om jag minns det rätt och nyttjade Ryzen-processor bättre än vad som tidigare var kodat i Windows. Eller handlade det om power-modes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vi får skilja på instruktions-dispatchern i processorerna och process-dispatchern i operativsystemet. Det ena är hårdvara, det andra är mjukvara, och de gör två helt olika saker. Allt i denna länk handlar om mjukvarudelen: https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-dispatcher-a...

Men när TS nämner det, fanns det inte en "extern" skedulerare för AMD? Har det funnits någon liknande för Intel också? Den laddades in som en patch om jag minns det rätt och nyttjade Ryzen-processor bättre än vad som tidigare var kodat i Windows. Eller handlade det om power-modes?

Jag får erkänna att jag inte vet tillräckligt mycket om varken hård- eller mjukvara när det kommer till de här bitarna. Men jag försöker beskriva på min egen nivå vad jag hörde, kanske vet någon vad jag pratar om..

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Eller handlade det om power-modes?

Det var en extern power plan som installerades av någon chipset-drivis eller liknande, och den behövs inte heller längre för moderna Rydén.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag skrev ett inlägg som försvann är jag postade av någon anledning. Den 'kvickhet' jag beskriver är något som skulle finnas där vid låg voltnivå ändå. sen vet jag inte hur mycket jag kan skruva på sånt på ett B360-chipset men jag kan titta på det när jag bytt ut kylaren till en Noctua-kylare.

Jag hörde det bara i förbifarten i någon video så det är svårt att både referera till och att ens veta om det stämmer eller inte. Tanken var att någon funktion som tidigare legat on-dye med lägre latens skulle ha flyttats utåt till kanske chipset-nivå för att spara plats vid implenteringen av stöd för 6 kärnor och fler. Det kan vara BS av hägsta rang men det talades om en 'golden age' med 2600K och några generationer då ytterst små beräkningar skulle ha haft lägre latens och visa sig i saker som att öppna filutforskaren och sådana väldigt lätta jobb.

Det enda som låter bekant är den integrerade VRMen i Haswell (ibland kallad FIVR) som onekligen var lite snabbare än att ha den på moderkortet. Den fanns dock inte i 2600K (Sandy Bridge).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det enda som låter bekant är den integrerade VRMen i Haswell (ibland kallad FIVR) som onekligen var lite snabbare än att ha den på moderkortet. Den fanns dock inte i 2600K (Sandy Bridge).

Men i 7700K?

Jag upplever att saker som att starta installationsfiler i Chrome som jag precis laddat ner går avsevärt långsammare på min 8700 än vad det gjorde på min 7700K t ex.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Men i 7700K?

Jag upplever att saker som att starta installationsfiler i Chrome som jag precis laddat ner går avsevärt långsammare på min 8700 än vad det gjorde på min 7700K t ex.

Kan bero på lägre base frequency som 8700 har jämfört med 7700K. Du kan testa att inaktivera power savings i windows och BIOS så att inte 8700 klockar ner sig till base på 3,2GHz (och lägre) och se om det gör någon skillnad i responsen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Men i 7700K?

Jag upplever att saker som att starta installationsfiler i Chrome som jag precis laddat ner går avsevärt långsammare på min 8700 än vad det gjorde på min 7700K t ex.

Nej. 7700K är Kaby Lake, dvs Skylake fast att Intel har uppgraderat det licensierade mediablocket. Som jag skrev ovan, mest sannolikt att det handlar om strömspärren eller basklockan om det nu är hårdvaran öht.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vi får skilja på instruktions-dispatchern i processorerna och process-dispatchern i operativsystemet. Det ena är hårdvara, det andra är mjukvara, och de gör två helt olika saker. Allt i denna länk handlar om mjukvarudelen: https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-dispatcher-a...

Men när TS nämner det, fanns det inte en "extern" skedulerare för AMD? Har det funnits någon liknande för Intel också? Den laddades in som en patch om jag minns det rätt och nyttjade Ryzen-processor bättre än vad som tidigare var kodat i Windows. Eller handlade det om power-modes?

Skrivet av shugge:

Kan bero på lägre base frequency som 8700 har jämfört med 7700K. Du kan testa att inaktivera power savings i windows och BIOS så att inte 8700 klockar ner sig till base på 3,2GHz (och lägre) och se om det gör någon skillnad i responsen.

Det är bland det första jag ställer in när jag installerat Windows 10, högsta power profile med att skärmen stängs av efter 20min. Jag är nyfiken på om det finns något som jag kan ställa in i bios även om jag bara har B350-chipset.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Det är bland det första jag ställer in när jag installerat Windows 10, högsta power profile med att skärmen stängs av efter 20min. Jag är nyfiken på om det finns något som jag kan ställa in i bios även om jag bara har B350-chipset.

Strömgränsen är väl det mest uppenbara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Det är bland det första jag ställer in när jag installerat Windows 10, högsta power profile med att skärmen stängs av efter 20min. Jag är nyfiken på om det finns något som jag kan ställa in i bios även om jag bara har B350-chipset.

Skrivet av mpat:

Strömgränsen är väl det mest uppenbara.

Det som alltid brukar gå att inaktivera/aktivera oavsett tillverkare och chipset är C-states.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Strömgränsen är väl det mest uppenbara.

Skrivet av shugge:

Det som alltid brukar gå att inaktivera/aktivera oavsett tillverkare och chipset är C-states.

Vad ska jag leta upp i BIOS då? Jag har ett ROB Strix B360-F Gaming.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Vad ska jag leta upp i BIOS då? Jag har ett ROB Strix B360-F Gaming.

Sida 34 och 35 i manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX-B360-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Mina långsiktiga planer är att antingen köpa begagnat AMD 5700 eller bättre, eller en Intel 9600K eller bättre. Beroende på vad som är mest logiskt när det är dags. Jag har ett RTX 2060 och är i främsta fall ute efter bästa möjliga prestanda i CS2 då jag spelar det med vänner. I övrigt så duger 8700 mer än väl för mig och mina övriga behov.

Min ekonomi är som märks väldigt begränsad innan ni uppmanar mig att köpa AM5 eller nyare Intel-motsvarighet. Kanske 10400 med moderkort men boost är så låg då känner jag.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Mina långsiktiga planer är att antingen köpa begagnat AMD 5700 eller bättre, eller en Intel 9600K eller bättre. Beroende på vad som är mest logiskt när det är dags. Jag har ett RTX 2060 och är i främsta fall ute efter bästa möjliga prestanda i CS2 då jag spelar det med vänner. I övrigt så duger 8700 mer än väl för mig och mina övriga behov.

Min ekonomi är som märks väldigt begränsad innan ni uppmanar mig att köpa AM5 eller nyare Intel-motsvarighet. Kanske 10400 med moderkort men boost är så låg då känner jag.

Intel 9th gen är knappt några uppgradering från 7th eller 8th gen, så lägg inte pengar på det. Ska du gå intel vägen så bör du sikta på typ 11600 och uppåt för att få märkbar prestandaökning.

Ryzen 5600/5700/5800 är ett steg upp i prestanda, men då ska du hitta det till bra pris kontra am5 med tanke på att du måste byta moderkort oavsett om du väljer am4 eller am5 cpu.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Intel 9th gen är knappt några uppgradering från 7th eller 8th gen, så lägg inte pengar på det. Ska du gå intel vägen så bör du sikta på typ 11600 och uppåt för att få märkbar prestandaökning.

Ryzen 5600/5700/5800 är ett steg upp i prestanda, men då ska du hitta det till bra pris kontra am5 med tanke på att du måste byta moderkort oavsett om du väljer am4 eller am5 cpu.

Jag har en annan plan nu, i värsta fall så får jag ha min 8700 ett tag framöver (som var planen från början) eller så kanske jag har hittat en distinkt förbättring

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!