Villapriser vs. bostadsrättspriser?

Permalänk
Medlem

Villapriser vs. bostadsrättspriser?

Varför är priserna på bostadsrätter så höga om man jämför med villapriser? Om man jämför priset och månadskostnaden för en villa och en bostadsrätt och jämför per kvadratmeter så känns priserna för bostadsrätter väldigt höga.

Jag förstår inte varför. Med en villa så ingår parkering, egen tvättstuga, förråd, uteplats mm med begränsad insyn från grannar. Köper man en elbil så är det enkelt att installera en laddare.

Med en bostadsrätt så måste man följa föreningens regler, man kan inte spela musik eller se film på hög volym, man riskerar att ha grannar som stör och som SVT rapporterar om idag så finns risken för bedragare i styrelsen som kan tvinga hela föreningen i konkurs så att man förlorar hela sin insats.

Ofta är villaområden dessutom betydligt lugnare än bostadsrättsområden.

För mig är en villa värd väldigt mycket mer än en bostadsrätt men när man kollar på prisutvecklingen så ökar ofta bostadsrätter mer i pris. Prisskillnaden kan vara lite svårt att jämföra då villor och bostadsrätter ofta ligger i olika områden men bostadsrätter känns väldigt dyra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anogr:

Varför är priserna på bostadsrätter så höga om man jämför med villapriser? Om man jämför priset och månadskostnaden för en villa och en bostadsrätt och jämför per kvadratmeter så känns priserna för bostadsrätter väldigt höga.

Jag förstår inte varför. Med en villa så ingår parkering, egen tvättstuga, förråd, uteplats mm med begränsad insyn från grannar. Köper man en elbil så är det enkelt att installera en laddare.

Med en bostadsrätt så måste man följa föreningens regler, man kan inte spela musik eller se film på hög volym, man riskerar att ha grannar som stör och som SVT rapporterar om idag så finns risken för bedragare i styrelsen som kan tvinga hela föreningen i konkurs så att man förlorar hela sin insats.

Ofta är villaområden dessutom betydligt lugnare än bostadsrättsområden.

För mig är en villa värd väldigt mycket mer än en bostadsrätt men när man kollar på prisutvecklingen så ökar ofta bostadsrätter mer i pris. Prisskillnaden kan vara lite svårt att jämföra då villor och bostadsrätter ofta ligger i olika områden men bostadsrätter känns väldigt dyra.

Folk använder dem inte bara som bostad utan som spekulationsobjekt och det finns mer lägenheter än villor i storstäderna så priserna blåses upp om inte politiken väljer att motverka spekulationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Villa är ett större ansvar och kräver ofta mycket större insats från ägaren. Man måste ex hålla koll på när tak, värmeanläggning, avlopp m,m ska bytas\servas medan i en bostadsrätt är det oftast en förening som ser till att sådant blir gjort.

Det är enligt mig två ganska olika vis att bo på, vilket man anser mest värt pengarna är nog en högst personlig fråga.

Kan tillägga att jag bor i hus och ibland hade det varit fint att bo i någon form av insats istället, kanske till och med en marklägenhet. Men än så länge har huset par stora fördelar som gör att jag bor kvar där.

Angående lugn och ro, nja, det beror helt på var man bosätter sig. Fördelen med insats är att det oftast finns tydliga regler och någon form av instans att kontakta om det är problem. När det gäller villa så är det främst polisen man måste vända sig till om inte grannarnan kommer överrens och de har inte tid att lösa den typen av konflikter.

Vi har bott i lägenhet större delen av livet, endast 10 år i hus. Visst är det generellt lugnare i villakvarteret eftersom det bor färre på större yta men trots det så är det i villakvarter vi blivit mest störda i, ex någon som hyr in PA anläggning och kör hela natten o.s.v.

Bosätter man sig i tätbebyggelse måste man dels själv vara flexibl men samtidigt kunan visa respekt för andra, tyvärr är det inte alltid det där fungerar, men oftast

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Svar från någon som har ett radhus i en brf.

Underhåll, det är så otroligt mycket mer jobb med en villa än en bostadsrätt.

Det som är det fina, de som vill och eller kan lägga mer fritid på underhåll av bostaden har möjligheten att äga en villa.

Vill du äga ditt boende men ha någon annan som sköter det yttre mm? Bostadsrätt.

Sen kan det ju vara massa andra saker med, villor har ofta trädgård, inte alla som vill ha det tex.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Driftskostnaden på en villa är mycket högre. Förutom fastighetsskatt/avgift så betalar man abonnemang och konsumtion av vatten, el och uppvärmning blir stora utgifter och försäkring är högre. Även mindre utgifter som t.ex. bredband kan stiga märkbart. Men jag är nöjd med min flytt från bostadsrätt till villa trots att jag bodde i en väldigt välskött förening och mina kostnader gick upp med en faktor 3-4 (varav rätt mycket visserligen var ränteökningen).

Jag tror också att det har med vad folk kan låna att göra. Många kan klara av 3-4 miljoner för en bra lägenhet i storstadsområdena men det är inte lika många som kan lösa en attraktiv villa för 6+ miljoner, så konkurrensen som driver upp priserna är inte lika stor när man kommer upp i pris totalt sett på köpeskillingen.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag är så superinsatt, men är det inte så att du betalar för väldigt mycket du inte ser i en bostadsrätt? Några exempel på utgifter som brukar finnas och som du som husägare får spara till för egen del.

* vaktmästare och allt som rör yttre underhåll
* tvättstuga
* fasad/tak/stambyten och andra större renoveringar som man måste spara till
* styrelsen brukar få lite eraättning
* hyra av mark
* sophämtning
* värmre/varmvatten (beror på när det är byggt, börja bli något man betalar för själv även i bostadsrätt allt oftare)
* uppvrämning av allmäna ytor (trapphus/källare/osv)
* övernattnsingslägenhet / gillestuga osv finns ofta tillgängligt för en billig peng
* hemsida/it system
* lekplats / grill/ allmänna ytor utomhus

Det är några av sakerna jag kan komma på sådär. Skulle du spara till allt ovan när du bor i hus kanske kostanderna blir lite mer motsvarande varandra?

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden är underhåll.

Ny värmepump 100-150k, nytt tak något liknande, måla om huset kostar kanske 15k om du gör det själv eller 150k om du anlitar någon osv osv.
Inget av det här händer särskilt ofta, säg 15-25 år mellan gångerna men det blir ju många tusenlappar i månaden utslaget som inte syns vid första anblicken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81 skulle jag säga är inne på rätt spår.

Och för att lägga på lite på det svaret. Ett hus kommer med en hel del saker som "du" behöver fixa. De större grejerna kostar runt 50 - 200k. Visst, de kommer bara var 15 - 40:e år, men det är inte bara EN grej. Räkna med att det är i snitt en 100 000kr reparation var 5:e år, det är nästan i underkant. Lägg på det att du även har en större risk att hantera själv. Börjar taket läcka är det ditt problem. Visst, försäkringar finns men de betalar absolut inte tillbaka 100% av reparationskostnaden

  • Fasadunderhåll

  • Fönster

  • Tak

  • Vattenstam

  • Elstam

  • Värmesystem

  • Badrum

  • Uppfart/trädgård

  • Staket och andra konstruktioner utomhus

Det rinner ganska snabbt iväg till ett antal 1000-lappar i månaden. Sen finns det en massa småsaker som man behöver stå i. Kanske inte så mycket pengar men där har du tid som behöver investeras istället.

Sen skall du nog lägga på en faktor för "central boende". Bostadsrätter tenderar att ligga närmare centrum av städer/trafikknutpunkter som trycker upp priser. Skulle du titta på centralbelägna villor i stockholm är de väldigt dyra.

Men jag håller med dig, att ett hus är mer "prisvärt" än en bostadsrätt och det är därför jag skaffade ett äganderätt radhus istället för en bostadsrätt. Men det är för att jag värdesätter fördelarna med den boendeformen mer än de fördelar en bostadsrätt/lägenhet har. Men jag kan definitivt förstå att andra värdesätter att månadsbetalar alla underhållsutgifter för att slippa själv planera, genomföra och betala sitt vattenstambyte, takrenovering eller de andra småsakerna som skall fixas. Listan på saker jag hellre skulle göra än att renovera min ytterdörr+omkringliggande trä denna sommar är väldigt lång....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den stora skillnaden är underhåll.

Ny värmepump 100-150k, nytt tak något liknande, måla om huset kostar kanske 15k om du gör det själv eller 150k om du anlitar någon osv osv.
Inget av det här händer särskilt ofta, säg 15-25 år mellan gångerna men det blir ju många tusenlappar i månaden utslaget som inte syns vid första anblicken.

Dessa priser gör mig orolig för stadsborna.
Bor i 70 tals villa i förorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Dessa priser gör mig orolig för stadsborna.
Bor i 70 tals villa i förorten.

Vad menar du?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad menar du?

Nya värmepumpen gick på under 50k ingående allt och målare betalar man aldrig särskilt mycket för.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sinery:

Nya värmepumpen gick på under 50k ingående allt och målare betalar man aldrig särskilt mycket för.

Finns ju många olika typer av värmepumpar, LLVP, LVVP, FTX, Jord-/bergvärmepump mm.
En vanlig LLVP ska ju inte kosta några 50k, då har man blivit bra överkörd av installatör.

Inte många vettiga jord-/bergvärmepumpar som går nämnvärt under 100k med installation, snarare närmre 200k om man ska ha någon av de bättre. De flesta av Nibes pumpar kostar ju nästan 100 k bara för pumpen.

Så det är svårt att veta något om ditt uttalande utan att veta vilken pump typ du pratar om!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Svaret är helt enkelt läge och önskad "livsstil". Det finns inga villor i Stockholms innerstad där väldigt många personer vill bo och leva "innerstadsliv". Hade det funnits villor i typ Vasastan hade de sannolikt haft högre kvadratmeterpriser än lägenheter i samma område.
Det närmsta du kommer för villor är då närförort som t.ex östra Bromma. Kvadratmeterpriserna för en villa där är lägre än för bostadsrätt i innerstaden, men det skiljer inte jättemycket.

Permalänk
Medlem

Fördelen för oss i vår BRF är att vi har butiker i bottenplan som bidrar med 50% av intäkterna till föreningen så våra avgifter är ungefär 50% av vad de annars skulle vara. Det är ju omöjligt i en villa.
Har nu en avgift på 3200kr för 91kvm i centrala malmö och då ingår värme, vatten, bredband, avsättning för framtida underhåll etc. det enda jag utöver det behöver betala är el. Sitter i styrelsen och ser att vår budget går ihop långsiktigt.

Så ja, högre pris per kvm i inköp men sedan kan man bo billigt i "rätt" brf.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nya värmepumpen gick på under 50k ingående allt och målare betalar man aldrig särskilt mycket för.

Och du tror att att det är det normala?

De här siffrorna varierar såklart oerhört med vad man accepterar för standard, hur stort huset är och vad man kan göra själv (eller vad man har för kompisar som kan).
Jag tog lite grova exempel för ett normalstort hus med luft/vatten eller bergvärme.

Poängen är inte vad X eller Y faktiskt kostar utan att visa på att det är stora kostnader som inte var med i första jämförelsen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

När jag kollat på att flytta från stan till villa nära stan och räknat på det så har jag kommit fram till att priserna man köper till är ungefär samma men att villan kommer kosta ca 10k mer i månaden i drift och underhåll jämfört med lägenheten. Så jag tycker inte att bostadsrätter är dyrare direkt.

Även om det finns mycket bra saker med villa så värderar jag personligen all tid jag behövt spendera i bilkö rätt högt så föredrar att bo centralt, att det är billigare blir bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och du tror att att det är det normala?

De här siffrorna varierar såklart oerhört med vad man accepterar för standard, hur stort huset är och vad man kan göra själv (eller vad man har för kompisar som kan).
Jag tog lite grova exempel för ett normalstort hus med luft/vatten eller bergvärme.

Poängen är inte vad X eller Y faktiskt kostar utan att visa på att det är stora kostnader som inte var med i första jämförelsen.

Bergvärme binder rejält mycket mer pengar till högre risk och verkar inte vara så populärt efter tekniken för luft gick om.

När vi informerade oss och tog in offerter på värmesystem så fick vi redan på att försäljningen av bergvärme är obefintlig sen länge. Det gäller både för nyproduktion eller för som redan sitter med en kass pump men har borrhål, i princip alla väljer någon form av luftlösning. Enligt uppgift så finns det absolut inga ekonomiska eller tekniska argument kvar, tvärt om är för stora risker och en inlåsningsproblematik kring bergvärmen.

Permalänk
Medlem

Jag vet ärlig talat inte, men jag kan dela erfarenhet hur det är att bo i båda.

I dom flesta åren har jag bott i lägenhet, men då jag flyttade till egen villa så ändrade livet sig helt enormt.
Jo - absolut kan det bli dyrt med villa, speciellt om man inte orkar meka själva, men det är en viss frihet som inte riktig kan mätas med bostadsrätter eller lägenheter. Det är redan nämnd i tråden här ovan. Större plats, frihet att välja själv, man lär sig respektera varann, men ingen kan bli utsparkat etc. Man äger det själva.

Om du lär dig att fixa saker själva så är villor jättebra, men om du har tummarna skruvat fel på, så går det åt helsike (bara titta på lyxfällan, hur många som helst tillfällen med småungar som inte klarar av nåt annat än bilar, playstations och smartphones - och fixar intet på villan, dom hade haft det SÅ mycket bättre i en bostadsrätt), hus är verkligen inte för alla.

Jag bor snorbilligt i villa (har gjord det i 13+ år nu) i förhållande till då jag bodde i lägenhet. Visst är det behagligt att vaktmästaren fixar allting och föreningen samlar ihop pengar till dom stora utgifterna, men det finns nackdelar med det med. En av dom största irritationsmoment jag kommer ihåg var när vi alla skulle byta badrum, då gick det lite snett och det drog ut på det, och det tog flera månader innan vi fick duscha igen, och det var även veckor vart vi var tvungna hämta vatten från en vattenbil.

I lägenhet fanns paranoida märkligheter som har bott där i 30+ år och är föreningens kungar och prinsessor. Kommer ihåg en helt störd tant som råkade klaga över mitt kraftiga ljudsystem (hörlurar) så mycket att hon ville vräka mig från föreningen. Men det kunde hon inte, för det var tonåringen bredvid som gjorde det, men ändå fick jag hela tiden klagomål, jag flytta då till villa i Sverige (fan va gött!).

I villan som var gammal från 50 talet fanns det gott om grejer att fixa själv, trasig terrass, balkongdörr som inte ville stänga, glas som sprack i fönstren, tegel som sjönk ner åt dörren och måste muras om, vägg som jag fick fixa för terassen hade sjunkit ner och jag fick själv mura om (tog mig 20 dagar, men jag tog det chill o lungt, nu har det gått 10+ år sen jag som ALDRIG har snickrat förut, fixade det, funkar fortfarande fint)...så det går!

Sen blir det faktisk mindre och mindre, man vänjer sig att fixa saker, och det är irriterande ibland - ja - men det GÅR att regulera det, t.ex. om man är lite fattig kan man ofta vänta tills man har ekonomin till det, och man kan även fixa det själv (finns hur många som helst youtube videos hur man gör, och dom älskar jag). Sparar 100K tals på detta, bor snorbilligt.

Men föredrar man att jobba mera, kan man tjäna mera och hyra andra att fixa upp allting, inget är svart-vitt, det beror helt och hållet på din livsstil, du väljer själv.

Finns fördelar o nackdelar på båda hållen, personligen skulle jag aldrig återvända till lägenhet då man hela tiden är på "nåd" på att passa in hos andra människor, finns alltid nån som inte gillar ens personlighet om man inte går med på att bli deras nya "how-i-met-your-mother" bästis, och då vill dom att någon andra flyttar in istället.

Nej tack, bara villa för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Bergvärme binder rejält mycket mer pengar till högre risk och verkar inte vara så populärt efter tekniken för luft gick om.

När vi informerade oss och tog in offerter på värmesystem så fick vi redan på att försäljningen av bergvärme är obefintlig sen länge. Det gäller både för nyproduktion eller för som redan sitter med en kass pump men har borrhål, i princip alla väljer någon form av luftlösning. Enligt uppgift så finns det absolut inga ekonomiska eller tekniska argument kvar, tvärt om är för stora risker och en inlåsningsproblematik kring bergvärmen.

Tekniken för luft har inte gått om, däremot är det svårt att räkna hem bergvärme vs luft/vatten i södra Sverige vid nyinstallation.
Men en luft/vattenpump kostar ungefär lika mycket som en bergvärmepump så om man redan har hålet är det vettigare att fortsätta använda det.

Om det är luft/luft du menar så visst, det är mycket billigare pump men den gör inte varmvatten och du får inte jämn värme i de flesta hus.
Kanske behöver flera pumpar dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Bergvärme binder rejält mycket mer pengar till högre risk och verkar inte vara så populärt efter tekniken för luft gick om.

När vi informerade oss och tog in offerter på värmesystem så fick vi redan på att försäljningen av bergvärme är obefintlig sen länge. Det gäller både för nyproduktion eller för som redan sitter med en kass pump men har borrhål, i princip alla väljer någon form av luftlösning. Enligt uppgift så finns det absolut inga ekonomiska eller tekniska argument kvar, tvärt om är för stora risker och en inlåsningsproblematik kring bergvärmen.

Oj, kan nog vara bland det dummaste jag läst iår, grattis

Var det möjligtvis en firma som enbart säljer luftpumpar som så vänligt gav dig denna informationen eller?

Bergvärme har tveklöst bäst verkningsgrad mätt över ett år i Norden. Kostar som en bättre lvvp, exklusive hålet. Väsnas betydligt mindre och kan ge iprincip helt gratis kyla under sommaren om så önskas.

Att ex. Nibe hade 8-14 månader kö på vergvärmepumpar 2021-2023 var inte för att de säljs i obefintliga antal.

Permalänk
Medlem

Största kostnaden för boende är ju "läget". Där jag bor kostar en villa glatt dubbelt så mycket som en bostadsrätt - men det blir inte lika mycket per kvadratmeter eftersom villorna ofta är större. Men grejen är ju att de flesta inte har råd med villan, så kvadratmeterpriset blir inte så intressant.

Jag bor i en lågt belånad BRF, avgiften är väl 6000 i månaden drygt, el tillkommer. Boendeparkering höjs pga kommunen från ca 400 till 1200 per månad nån gång i år (parkeringar är hårdvaluta, då kommunen hellre ser nya BRF på de gamla parkeringsplatserna), jag hade hellre bott i villa men har inte råd med instegskostnaden här i staden. Är dock uppvuxen i villa, och de flesta släktingarna har villor, och kan ju lugnt säga att jag betalar mest för mitt boende per månad. Känner ingen som åkt på en riktigt dunderdyr (nödvändig) renovering på villan, kanske är annorlunda om man har riktigt gamla hus eller ska göra om extremt mycket. Mina släktingar är generellt inte så värst rika, de flesta villorna har köpts på 1 lön som inte varit högre än genomsnittet. Men så bor de inte mitt i en stad heller. Fast inte glesbygd heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Oj, kan nog vara bland det dummaste jag läst iår, grattis

Var det möjligtvis en firma som enbart säljer luftpumpar som så vänligt gav dig denna informationen eller?

Bergvärme har tveklöst bäst verkningsgrad mätt över ett år i Norden. Kostar som en bättre lvvp, exklusive hålet. Väsnas betydligt mindre och kan ge iprincip helt gratis kyla under sommaren om så önskas.

Att ex. Nibe hade 8-14 månader kö på vergvärmepumpar 2021-2023 var inte för att de säljs i obefintliga antal.

Vi blev kanske lika förvånade som du är road av mitt inlägg, vi hade kollat runt ytligt innan och trodde det var självklart att satsa på bergvärme och hade bland annat era argument i åtanke. Nibe varslade tyvärr 340 personer i slutet av mars 2024

Allt sådant här slipper man i alla fall som boende i en bostadsrätt. Känns som att många aktörer på olika sätt vad det än är försöker plocka husägare/brf på pengar. Där har en brf även de med lekmän i styrelsen fördelen att de kan(bör) köpa in oberoende hjälp vid större upphandlingar. En väl förvaltad förening är värt mycket för de boende samt även för en del köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Nibe varslade tyvärr 340 personer i slutet av mars 2024

Inte helt oväntat direkt, man kan inte blint gasa en verksamhet och växa exponentiellt utan någon mer långsiktig plan.

Men sen vet du säkert att Nibe gör alla sorters pumpar, så detta var inte direkt något som berör just bergvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Bergvärme binder rejält mycket mer pengar till högre risk och verkar inte vara så populärt efter tekniken för luft gick om.

När vi informerade oss och tog in offerter på värmesystem så fick vi redan på att försäljningen av bergvärme är obefintlig sen länge. Det gäller både för nyproduktion eller för som redan sitter med en kass pump men har borrhål, i princip alla väljer någon form av luftlösning. Enligt uppgift så finns det absolut inga ekonomiska eller tekniska argument kvar, tvärt om är för stora risker och en inlåsningsproblematik kring bergvärmen.

BVVP, när den är optimal har runt 4 COP och är stabil över året, dock finns det inte berg på rimligt djupt överrallt och det finns alltid en risk att man inte får till en optimal installation. Installationspriset Priset beror till stor del på hur djupt man behöver borra.

MVVP påminner mycket om BVVP, man kan upp nå en COP på 3-5 och anläggningen kan även kula uset. Det krävs dock att man har en tillräkligt stor yta att lägga ner slang i och precis som medn BVVP så beror den slutliga effekten på hur bra installationen blir. får man inte ner tillräkligt med slang eller den inte hamnar på rätt djup så kan verkningsgraden bli mindre bra. Priset tenderar vara lägre än BVVP, mer i stil med LVVP.

LVVP har ofta en verkningsgrad på runt 2-3 och är klart mycket känsligare för väder. I vissa fall kan anläggningen behöva ta till elpatron vilket har mycket sämmre verkningsgrad. Stora fördelen är utrymmet som krävs samt kända parametrar vid installation. Priset är ofta i klass med MVVP.

LLVP har oftast runt 2-3 COP, kanske även 4 och är precis som LVVP känslig för temperaturförändingar i luften. Efter som man värmer med luft är det generellt svårare att sprida värmen samt att man inte får något varmt vatten i kranen. Fördelen är såklart enkelhete vid installation, huset behöver inte ha något vattenburet uppvärmningssystem.

Vi gick själva från pelletsvärmare till LVVP och LLVP där den sistnämnda främst används till kylning på sommaren. Vi kan inte ha bergvärme här och rimlig effektgrad på jordvärme installation kunde tyvärr inte säkras med denna tomt. Vad man väljer beror helt enkelt på omständigheterna för platsen där man installerar anläggningen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det kan vara stor ekonomisk skillnad på att köpa hus gentemot bostadsrätt. Vid köp av bostadsrätt behöver man inte lagfart och pantbrev tex det kan springa iväg rätt rejält om förra husägaren har bott där länge.

Permalänk
Medlem

Många som bor i hus glömmer ju bort ett fondera för kostnader.
Minimum 1% av husets värde och år.
I Stockholm, Bromma, där jag bor är medianen på en villa 12m.

Att bo i en brf är överlägset billigare, med sina för och nackdelar. Min kollega hade 14k på elräkningen när elen var som dyrast. En kostnad man aldrig behöver oroa sig i lägenhet.

Vad jag märker med folk som väljer att bo i hus och säga att de fått lägre kostnader är att dem också valt att sänka standarden.
Lägre inomhus temp, mer slitet inomhus etc etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min kollega hade 14k på elräkningen när elen var som dyrast. En kostnad man aldrig behöver oroa sig i lägenhet.

Det finns lägenheter med kallhyra, en kompis har högre elräkningar på vintern i deras trea än vad jag har med villa.
Då har jag dessutom varmare inne.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

När vi informerade oss och tog in offerter på värmesystem så fick vi redan på att försäljningen av bergvärme är obefintlig sen länge. Det gäller både för nyproduktion eller för som redan sitter med en kass pump men har borrhål, i princip alla väljer någon form av luftlösning. Enligt uppgift så finns det absolut inga ekonomiska eller tekniska argument kvar, tvärt om är för stora risker och en inlåsningsproblematik kring bergvärmen.

OT: För att nyansera en väldigt subjektiv åsikt. Vi valde att borra för ny bergvärme när vi bytte förra året och har fler i området som gjort detsamma. Visst, det är en dyrare investering, 40-50k extra, men för det fick man avsaknad av utomhusdelen i en luft/vattenvärmepump som väsnas en del och vi har värmeproduktion även kalla dagar, de flesta luft/vatten kickar in elspets redan från -10 grader. Visst, i år vart elen hyfsat billig, men vi gör av med mindre än svärföräldrarna som körde på luft/vatten.

OnT: BRF tycker jag är läskigt, man är beroende av att de som sköter föreningen också hanterar ekonomin bra, tänker på t.ex. den i södertälje som användes som bankomat av en person där brf:en såldes på exekutiv auktion och medlemmarna fick bli hyresgäster iställer…, ovanlighet, ja, men det finns risker med underfinansierade föreningar m.m.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det finns lägenheter med kallhyra, en kompis har högre elräkningar på vintern i deras trea än vad jag har med villa.
Då har jag dessutom varmare inne.

Väldigt ovanligt med kallhyra i en brf dock?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Finns för och nackdelar, mor min bor i radhus i Västerås just nu och där skulle jag våga påstå att kostnaderna verkligen inte väger upp jämfört med ett hus, under dom snart 20 år som hon ägd radhuset så har föreningen erbjudit grupp pris på målning 3 gånger (fortfarande dyrare än att göra det själv och va inte så stor skillnad mot att anlita någon annan) samt att dom stått för en besiktning av avlopp samt bytt vissa delar av det gemensamma avloppet under huset.

Resten har vi fått stå för själva så som byte av fönster, byte av fiberdosa, när det varit fel på fjärrvärmen osv osv.

Medans mor's lägenhet i stockholm, där har dom stått för stambyte, nya 200kg säkerhetsdörrar och lite allt möjligt.

Så Villa där vet man vad man har för ansvar medans med en bostadsrätt så kan det variera kraftigt beroende på förening! Samt att man kan få oturen med en förening fylld med bittra gamla tanter och gubbar som kan ställa till det ordentligt, tillexempel låsa en till 100mbit bredband, tvinga en till massa möjliga saker som kanske inte är det bästa.

Visa signatur

here we go!