Dator toppar på 100°C vid spel eller annan krävande aktivitet

Permalänk
Medlem

Dator toppar på 100°C vid spel eller annan krävande aktivitet

Hej,
Jag märkte häromveckan att min dator har känts ovanligt varm på sistone. Jag kollade därmed upp temperaturen för min processor på QuickCPU, och märkte att den ligger (i genomsnitt) på 95-100°C när jag spelar Counter-Strike eller har igång något krävande program.

Jag har nyligen bytt moderkort, lagt på ny kylpasta och dammat av samtliga fläktar. Problemet återstår. Någon som vet vad det felet kan vara?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU och vilken kylare försöker du hålla den sval med?

Om allt annat är i sin ordning, låter det som om du har en underdimensionerad kylare för din processor.

Permalänk
Medlem

Jag har en i5-13600K och en Be Quiet! Pure Rock 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaqtuso:

Jag har en i5-13600K och en Be Quiet! Pure Rock 2.

Om man skall gå på databladen så skall den CPUn kunna boosta till över 180W medans kylaren är specificerad till 150W.
I så fall så är den nog underdimensionerad.

Permalänk
Medlem

Okaj. Vet du någon kylare som är kompatibel med min CPU på rak arm?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaqtuso:

Okaj. Vet du någon kylare som är kompatibel med min CPU på rak arm?
Tack!

Det beror på vilket chassi du har.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaqtuso:

Okaj. Vet du någon kylare som är kompatibel med min CPU på rak arm?
Tack!

Den begränsande faktorn här är väl antalet heatpipes, det finns en gräns hur mycket effekt de klarar av att flytta, och 4 stycken 6 mm heatpipes orkar helt enkelt inte med effekten som en ny Intel processor levererar under boost. Om du vill fortfarande ha luftkylare så bör du nog titta på en som har fler alternativt tjockare rör.

Ett hett tips är ju Thermalrights kylare, är ju och slåss med de bästa stora kylarna.

Permalänk
Medlem

Bytte du endast moderkort? Menar du att CPU + kylare har använts ihop sedan innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Bytte du endast moderkort? Menar du att CPU + kylare har använts ihop sedan innan?

Ja, det stämmer. När jag tog bort processorn från socketen för att applicera kylpasta såg det ut som att 1 eller 2 piggar hade smält (vilket de antagligen inte har gjort, och vet inte ens om det kan hända - har ytterst dålig koll på datorer, så bare with me). Var tvungen att byta moderkortet hursomhelst, då piggarna hade gått sönder/böjts på ett eller annat sätt.

Har använt samma CPU och kylare innan och efter jag har bytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den begränsande faktorn här är väl antalet heatpipes, det finns en gräns hur mycket effekt de klarar av att flytta, och 4 stycken 6 mm heatpipes orkar helt enkelt inte med effekten som en ny Intel processor levererar under boost. Om du vill fortfarande ha luftkylare så bör du nog titta på en som har fler alternativt tjockare rör.

Ett hett tips är ju Thermalrights kylare, är ju och slåss med de bästa stora kylarna.

Okej! Har kikat lite på Be Quiet! Dark Rock 4 - vad tycker du om den? Ska fungera med mitt moderkort (ASUS Prime B660-Plus D4). Jag har väldigt dålig koll vad det gäller all typ av hårdvara, så tar gärna emot tips. Finns det liknande fast för en billigare peng? Är den för svag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaqtuso:

Okej! Har kikat lite på Be Quiet! Dark Rock 4 - vad tycker du om den? Ska fungera med mitt moderkort (ASUS Prime B660-Plus D4). Jag har väldigt dålig koll vad det gäller all typ av hårdvara, så tar gärna emot tips. Finns det liknande fast för en billigare peng? Är den för svag?

Som jag skrev innan, Thermalright är bästa "Bang for Buck" idag.
https://www.inet.se/kategori/1078/luftkylning/286/thermalrigh...
En Phantom Spirit (ej SE) skulle nog sitta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Som jag skrev innan, Thermalright är bästa "Bang for Buck" idag.
https://www.inet.se/kategori/1078/luftkylning/286/thermalrigh...
En Phantom Spirit (ej SE) skulle nog sitta fint.

Fyndvara just nu

https://www.inet.se/produkt/x212892/thermalright-phantom-spir...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT